Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag är helt med på ditt resonemang.

Men, som sagt, jag har träffat många spanjorer och portugiser som har en rätt flexibel inställning till engelska språket! :D

Och när de då talar om t ex PRE som ett fullblod så menar de ordet som synonym till "jättefin renavlad häst" och inte "galopphäst". Inte att PRE och engelskt fullblod är samma sak. Utan att de är (minst) lika ädla.

Tror vi kan enas om att vara överrens ang. detta :D

Men man kan ju inte få allt - han var ett kräk i hanteringen.

Han uppfattade nog inte sig själv som ett kräk. Han hade sin historia och sin egen respons på sin verklighet, tror jag. Att inte se honom som ett kräk utan se sina egna tillkortakommanden i förståelsen och kommunikationen häst och människa emellan är däremot inte helt enkelt för oss tvåbeningar alla gånger.:o

Tigerfisken: Det är en jättefin film, vacker och inspirerande på många sätt. Du ska fortsätta att vara stolt över dina vänner, och du, frågan är hur påverkade de egentligen blir av den här tråden... Hursomhelst finns det säkert massvis av människor som blir lika glada av att se filmen som du, men om tongångarna blir fördömande kanske man väljer att inte lägga ner någon energi på att skriva något inlägg och samtidigt bli föremål för detsamma.

Kl. Vad man än gör med sin häst så är den bästa bedömaren hästen själv, tror ni inte det? Framför vilken människodomare som helst? Tävling, träning mm är ju vårt intresse, inte hästens. Ridning väl är egentligen att sitta på hästryggen och inte ramla av. Vad du sedan vill förfina och utveckla, beroende på intresse och kunskap är ju olika från person till person, och inte mer eller mindre värt så länge du har hästens bästa för ögonen!
Det är synd att flera som deltar i tråden klassar ner sig som dåliga ryttare, när jag tror att man bara syftar på tekniken, och andras bedömning. Vad tycker din häst? Den klagar säkert inte! Däremot kan man fundera över den som så glatt dömer ut andra, för att själv försöka sätta upp reglerna för andra för vad som är korrekt ridning, utifrån enbart sin egen verklighet och sitt eget intresseområde.
En nära arbetskamrat och vän till mig, en stor djur-och människovän, säger ofta att allt beror på din attityd. Jag börjar förstå på djupet vad hon menar.:laugh:

En PRE är ju givetvis tyngre än arab och fullblod. Men känsligheten, rörligheten och snabbheten i rektionsförmågan tycker jag finns där.

Visst ska ett engelskt fullblod kunna springa fort, ett arabiskt med.. Men så även travare av både varm- och kall-blodig typ.
Jag tycker mer sinnelaget och känsligheten utmärker ett fullblod. De är höga/fulla i blod. Känsligare..

Hej!

Så ett trögt, långsamt fullblod är en annan ras?? Eller tillhör det bara ponny även om stammen (och tidigare galopp"karriär") säjer engelskt fullblod??

Och hur är det med de känsliga, rörliga och reaktionssnabba ponnyerna? Är de också fullblod? Flera av dem har ju både arab och engelskt fullblod i stammen.

Fullblod är 3 raser som hör ihop: Araber, engelska fullblod (som stammar från 3 orientaliska hingstar (varav en kan ha varit akal-teke, de andra två troligast araber), samt korsningen mellan ovanstående två- angloarab.

/Lavinia, gillar ordning och reda:-)

Jag bockar och bugar för din eminenta förklaring! :bow: :idea:

Kul att det blev lite debatt runt det hela!

Tackar, men ta den med en liten nypa salt för det här är hur jag gissar utifrån vad jag vet om var olika begrepp används, ungefär när de har uppkommit, och hur man hör folk snacka idag!

Men visst är det lite spännande hur laddade med värderingar begreppen är? Våra fyrbenta vänner från Island, som på alla upptänkliga vis liknar de ponnyer i Skandinavien och de Brittiska öarna som de rimligen borde vara kusiner med (vilket på ingalunda vis utesluter blod från utanför dessa regioner både här och där i kusinskaran, redan på vikingatiden har det vad jag förstår flyttats hästar ganska långa sträckor), de kallas hästar för att det låter lite finare och för att vuxna människor ska anse sig kunna rida på dem. Ponny låter inte lika fint och exklusivt (även om vi som känner och älskar ponnyer ser ordet ponny som en hederstitel). Och så vill man få vissa kallblod till att bli varmblod, men små varmblod som råkar vara under 148 cm att bli ponnyer för att det låter bättre eller för att möta marknaden.

Det påminner vagt om något som vi vill lämna bakom oss... :cool:

Han uppfattade nog inte sig själv som ett kräk. Han hade sin historia och sin egen respons på sin verklighet, tror jag. Att inte se honom som ett kräk utan se sina egna tillkortakommanden i förståelsen och kommunikationen häst och människa emellan är däremot inte helt enkelt för oss tvåbeningar alla gånger.:o:

Då kan jag lugna dig med att jag var den ende som fick hantera hästen, förutom ägaren. Stallägaren förbjöd alla andra att ens öppna boxdörren, och hon vägrade släppa ut den när ägaren var bortrest (vi hade fullservice). Jag tyckte det var självklart att den skulle få gå ut, så jag skötte den delen.
Hästen kunde exempelvis frysa fast halvvägs mellan stalldörren och hagen, en sträcka på ca 20 meter. Där kunde den stå och inte röra en fena på tio minuter - det var för mig bara att vänta ut den med sträckt grimskaft, och sen följde den snällt med. Stallägaren försökte en gång daska till med grimskaftet och då svarade hästen med att både sparka och hugga efter henne.
Så jo, den hästen var ett kräk i hanteringen. Vad detta sen berodde på vet jag inte.
Naturligtvis var det fel att ha en sådan häst på en anläggning som denna, hästen hade troligen mått bättre i ett litet stall med få människor som hanterade den.

Fast, jag har aldrig någonsin hört benämningen islandsponny, eller fjordponny heller för den delen:confused:

Ingen storkonsument av Revaxör då, kanske? :angel: NÅN gång sedan 60-talet måste du väl ha hört eller sett någon använda ordet islandsponny?

Om du googlar på islandsponny får du 2003 träffar, och inte alla handlar om att det är fel att använda ordet islandsponny. En av träffarna kommer till och med från Nationalencyklopedin... Islandsfolket är ju noga med att det ska heta islandshäst, men i folkmun blir det lite av kejsarens nya kläder. Det ser ut som en ponny och har egenskaper som en ponny, och är sannolikt nära släkt med andra ponnyer - och då faller det sig ju naturligt att sortera in det som en ponny.

Fjording heter Fjord pony på engelska, så där blir det över 7000 träffar. Men det är sant, i Sverige säger man nästan alltid fjordhäst.

:D

Jo, jag har läst ordet islandsponny ett antal gånger, men faktiskt aldrig hört hästfolk i mina kretsar säga så.
T o m på 70-talet, då de små djuren smugglades in via södra Sverige så stod det islandshäst i rubrikerna på den lokala dagstidningen. Jag vet det eftersom jag blev tillfrågad av icke hästkunniga på mitt jobb - de menade att de där små måste väl ändå vara ponnyer och inte hästar:p

Jag tror du förstår att jag grupperar eng fullblod som en ras. Det vore ju väldigt svårt att sitta och sortera individ för individ. Och oftast så har ju en seg galoppör övriga utmärkande drag för sin ras. Har den inte det så -fine. Det finns alltid undantag. Men generellt som grupp så innehar raser ofta olika exteriöra så som psykiska egenskaper/drag. Det tror jag du håller med om.

Iom att jag inte sa mig anse att andra raser borde betecknas fullblod så torde jag inte anse det.;)
Det tror jag du förstår med egentligen.

Många raser har vi korsat in fullblod i olika mycket. Och hos vissa individer slår det igenom. Min unghäst är ett lysande exempel. Han är halvblod med fullblod lite längre bak i leden. Han ser väldigt mycket ut som om han har arab i sig pga arablik skalle, arabkvast till svans och samma förmåga till showig balanstrav. Han är också superkänslig och snabb. Men han sitter mer ihop i kroppen än en PRE eller min islandshäst. Han har takten och går inte av på mitten eller kan röra lederna i lustiga vinklar. Han är ju dock givetvis ett halvblod, men hög i blod.

/Tua, som tycker ordmärkande eller överdrivet paragrafrytteri är trist. Kanske tycker lilla fröken här att namngivande och stoppande i fack egentligen är rätt ointressant. Men slängde ur sig kommentaren om sina feelings i förbigående för att hon var uttråkad och inte kunde sova..:p

Jag har ridit PRE, och jag ser inga större likheter med rena engelska fullblod. De är som sagt mkt rörliga, och rör sig mycket uppåt, har lätt för samling i och med hela sin kroppsbyggnad osv. Ett engelsk fullblod har inte dessa egenskaper.

Är inte ens rörligheten ett likhetstecken mellan raserna? Jag funderade om man rent ridtekniskt får tänka "likadant" när man sitter på PRE som på ett fullblod? Att PRE har lättare än andra raser för samlade rörelser är lätt att se.

Mitt eget halvblodssto har betydligt mer än 50% fullblod och jag upplever henne som betydligt rörligare och känsligare för sitsen än alla andra halvblod jag suttit på, och med betydligt lägre andel fullblod i stammen. Men dessa egenskaper kanske är knutna till just den hästen. "Hennes" fullblod är av den större och lite grövre typen, amerikanska. Kan det ha betydelse för fullblodets egenskaper som ridhäst om den är avlad som sprinter eller för hinderlopp?

Det här känns för övrigt jättemycket som OT, men ett intressant ämne.

Fullbloden skiljer sig ju precis som du är inne på, utifrån om de är stayer eller sprintertyper. Rent generellt tycker jag nog inte att det finns så stora ridmässiga likheter mellan PREn och fullblodet, men det är min egen erfarenhet. Men jag drar inte likhetstecken mellan känslighet och rörlighet, det är två skilda saker för mig.

Hej!

Och på samma sätt var min förra (connemara) enligt andra både arab (jodå hon hade arabhuvudet och vissa klara likheter med araber jag ridit- dock inte den jag nu äger och såklart arab ganska nära i stammen) och PRE (krallig, mycket man, läcker att se på osv. och enligt vissa har ju connisar spanska hästar långt bak.).

Inte alls relevant men lite roligt hur olika folk ser olika raser.

För mej är en ponny en ponny även om den råkar ha arabhuvud och vara 160 cm hög. En arab är en arab även om den är sjukt seg och okänslig (jag har träffat såna!) och dessutom fet som jag vet inte vad. Ett fullblod är ett fullblod, trots sin stora mage och extrema okänslighet.. En PRE är ett varmblod av nåt slag, men inte blir den ett fullblod hur gärna man än vill;-)

/Lavinia, hungrig, trött och hästsaknande

Hej!

Jag håller med dej.

Tycker inte de fullblod jag ridit/hanterat varit lika PREn, varken ridhästvarianten eller galoppvarianten (av fullblod alltså).

/Lavinia

Men jag drar inte likhetstecken mellan känslighet och rörlighet.

Det gör inte jag heller, tydligen var jag otydlig.

Jag tänker egentligen på rörlighet som på gränsen till överrörlig, det blir lätt slingrigt, en bog far ut här och en annan där osv. Med känslighet så tänker jag på en extrem känslighet för sitsen. Minsta sitsfel innebär problem. Minsta signalfel resulterar i stora missar. Alltså en inte förlåtande häst. Vilket ju är superbra för ens egen utveckling då man tvingas tänka på vad man gör hela tiden och förfina sina hjälper. Gör man rätt så får man så jättemycket tillbaka. Gör man fel så blir det apskit (ursäkta språket :D)

Du är mitt i prick.

folk blir förnärmade när man säger Islandsponny- fast den som regel är en snd.

det är den enda hästen på island o vi kanske skulle kalla russet för russhästen o då kan stora människor oxå rida dem....

Fullblod är ju lättlärda, uthålliga o kan vara för energiska för vissa.
De borde ridas mer på då de oftast har.. som PRE.n bra skritt o galopp.

traven går ju lätt att förbättra.. sägs det, men ingen stans står det hur man uttryckligen går tillväga.
Det handlar mkt om att få dem att vila på steget o komma upp från marken- sätta takten.

som när skickliga tyskar rider iberiska hästar- vilken skillnad det blir.

Bold Irish ger bra ridhästmodell o även bra trav- finns hästar som har segrar i MSV A

Senast ändrad:

Kan man få låna din tråd och skriva lite om hur man (jag) upplever hur det är att rida iberier, eftersom det har varit en del skriverier och frågor kring det? :)

Jag kan inte heller förstå vad som är fel på islandsponny som man sa förr, ponymått som ponnymått, liksom?? Annars kan väl alla urraser med ponnymått kallas hästar, shetlandshästar, gotlandshästar, Newforesthästar osv. Eller?

De är ju hästar allihop. Det finns ponnyhästar, varmblodshästar, kallblodshästar och fullblodshästar.

Axel: Russ kommer från samma etymologiska ordstam som horse, det betyder helt enkelt häst.

Hur som helst - hela den här kategoriseringsapparaten är väldigt, väldigt trubbig och egentligen inte så himla viktig.

I Storbritannien kategoriserar man ju av tradition även efter vad hästarna är tänkta att arbeta med, t ex hunter i olika viktklasser, draught, cob. Kanske mer användbart?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar