Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Fast, egentligen finns det bara tre kategorier och de är varmblod, kallblod och ponny.

När började man kategorisera PRE och lusitanos som fullblod? "Förr i tiden" fanns det ju bara tre fullblodstraser (arab, engelsk och angloarab), men jag har på senare år hört att även akhalthekén räknas som fullblod.

Jag vet inte när man stoppade in de här raserna i detta fack. Jag hade haft PRE i tio år innan jag ens började fundera på vad det var, mer än iberiskt då. Men för ett tag sedan så kollade jag upp vad de räknas som och svaret var just fullblod. Eventuellt så kan det ha med Sveriges sätt att se på saken, det vet jag inte. I alla andra länder heter ju halvblod varmblod t e x (hos oss tänker vi ju mer travhästar när någon säger varmblod). Akhalthekén vet jag inte ens vad det är. Får Googla på det.
På tal om Frieser så skiljer de sig oerhört mycket jämfört med iberier, jag har haft två Frieserhästar och det var en enorm skillnad på alla sätt och vis.
Nu känner jag att det hela blev väldigt OT... :o och kommer inte att skriva mer om detta för att inte halka iväg ännu mer ifrån trådens ursprung :)

:eek: Det var ju inte så länge sedan friesern var kallblod:D
(Dvs det var innan de fina damerna i Amerikat började rida på dem :cool: )

:rofl::rofl: till det sista inom parentes, så sant,:D. Dom har mycket hovskägg för att vara fullblod:laugh:

Ingen AR-ryttare som jag känner, har varit helt hästokunnig, gått in på blocket och köpt första bästa häst och sen börjat med AR, utan att veta vad som är fram eller bak på en häst.

Ingen tävlingsryttare som jag känner, har varit helt hästokunnig, gått in på blocket och köpt första bästa häst och sen börjat med tävlingsridning, utan att veta vad som är fram eller bak på en häst.

Däremot vet jag ett antal hobbyryttare, som varit helt hästokunniga, gått in på blocket och köpt första bästa häst, för att ägna sig åt ren skogsridning, utan att veta vad som är fram och bak på en häst.

Det var bra skrivet! :bow:

VA? skäms på dig som inte vet vad Akhalteken är för ras! Jösses :cool: :angel:

fullblod är den enligt wiki - typ förfadern till alla fullblod. stavningen varierar också tydligen enligt wiki : )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Achaltekeer

intressant att den inte kan gå på tygeln fast ändå kan den det tydligen. hmmm.

PRE/Andalus i min värld är inte heller fullblod för den delen. För i jisse namn. :cool:

vi kanske borde posta ett förslag att alla som postar på wikipedia screenas i fråga om kompetens, identitet, legitimitet, och erfarenhet?????

Senast ändrad:

Eventuellt så kan det ha med Sveriges sätt att se på saken, det vet jag inte. I alla andra länder heter ju halvblod varmblod t e x (hos oss tänker vi ju mer travhästar när någon säger varmblod).

Även i Sverige heter halvblod varmblod. Det har de gjort länge, åtminstone sedan avelsföreningen ASVH grundades (ASVH = Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen). Att vissa sätter likhetstecken mellan varmblod och travare anser jag beror på brister i allmänbildningen.
Varmblodsgruppen omfattar ju massor av raser, är ju den lättare typen av häst, och används exempelvis som ridhäst.

Vad gäller att PRE och lusitano skulle räknas till fullbloden tror jag du har missförstått. Möjligen kan man ha menat att det borde vara så då deras anor kan spåras långt tillbaka? T ex Fullblods-lusitano = renrasig lusitano sedan x antal år?

VA? skäms på dig som inte vet vad Akhalteken är för ras! Jösses :cool: :angel:

Besten har en gång delat stall med en Akhaltheké - en av de vackraste hästar jag sett i mitt liv. Mellanting mellan isabell- och aprikosfärgad, och sommarpälsen såg ut som om den var överdragen med metalliclack. Men man kan ju inte få allt - han var ett kräk i hanteringen.

fullblod är den enligt wiki - typ förfadern till alla fullblod. stavningen varierar också tydligen enligt wiki : )

Ja, det sa ägaren till Bestens stallkompis, och hästen såg verkligen ut som ett (engelskt) fullblod. Jag var dock lite konfunderad eftersom jag aldrig hört annat än att det bara fanns tre fullblodsraser.

intressant att den inte kan gå på tygeln fast ändå kan den det tydligen. hmmm.

Den kan t o m gå ner på tygeln :rofl:
Klipp från Wikipedia:

Guldvinnaren i dressyr under olympiska spelen 1960 i Rom, var en akhal-tekehingst vid namn Absent. Så man måste ju anta att även akhal-teken kan gå ner på tygeln eftersom det är ett krav att hästarna ska gå i form på dressyrtävlingar.

Jag vet att halvblod är varmblod. Gud vad ni trackar mig... :cry: :D

Och Mackan, det var faktiskt felstavat! :cool: Akhal-Teke, det vet väl alla vad det är... Eller hur. :devil:

enligt mig pratar vi fortfarande om rasen, inte vilket land de stammats i osv.

och jag känner inte igen det du skriver om rasen och det är stor skillnad på vilken land dom kommer ifrån. Jag har sett en hel drös med halvblod med krattig gång, ingen schwung och obalanserade men inte skulle jag säga att halvblod överlag är sådana. Inte för att fullbloden har gång a´la totilas eller Parzival det menar jag inte men dom rör sig minst lika bra som vilket normalt halvblod som helst.

På tal om om biografier så var jag hästskötare i 7 år i ett kombinerat galopp+fälttävlan+dressyrstall i England där mannen var galopptränare samt ft-ryttare upp till 3* klass och frun var dressyrryttare upp till StGeorge. På samma anläggning var det ft-ryttare från både Australien och Nya Zeeland med sina hästar alla fullblod från respektive land. Jag skolade om många från galoppen till ft-hästar och tävlade dom i pre-novice och novice och sedan tog chefen över alternativt så såldes hästarna varav en av dom var med i Badminton i år :) Nu är detta fel tråd visserligen men jag har många fina filmer på "våra" fullblod som rör sig och skulle hävda sig lätt i msv dressyrklass rent gångmässigt.

och vart har jag skrivit att de inte hävdar sig i lätt och msv klass? jag har skrivit att fullbloden generellt sätt har mer begränsade gångarter än halvblodsgånghästar. jag tror inte det konstaterandet är särskilt orginellt. Förstår inte vad du tjafsar om ärligt talat. Jag tror inte du behöver förklara för mig att det inte betyder att alla halvblod rör sig super, eller att fullblod alltid rör sig apkasst : )

Senast ändrad:

Haha.. För något eller några år sedan skrev jag också att PREn var ett fullblod. Jag fick rejält på nöten. Ingen höll med. Men jag vidhåller min tro på det. De PRE jag ridit har samtliga varit för lika engelska och arabiska fullblod i känslighet, snabbhet, rörlighet och nerv för annat. Så anser även mina tränare som fött upp ett gäng samt haft många såna elever.
Heja kryddan! :p

haha, fast det där är ju befängt då måste vi ju börja rastillägna raser bara för att vi ser vissa särpräglade drag vi anser tillhöra x ras.

fullblod är klassade som fullblod enligt ras stamboken, punkt slut liksom. vore det inte så bleve det en icke ras, eftersom i stort sett alla raser har fullblods bod i sina ådror ngnstans i generationen ;)

Alla normala halvblod och fullblod kan gå lätt klass och msv. Men vad ser Bibi svårklass? Inte är det en överrepresentation fullblod direkt. Det är mest bara halvblod. För att de har gången. Som jag förstår du menar. Mer menat som tillägg..

ja lättklass kan vilken frisk häst som helst gå, och även msv precis som du säger. så jag förstår inte argumentet ang. sidoämnet vilket detta är ö.h.t som sagt.

Ja jag bet att det bara finns 3 fullblod. Men saker kan komma ändras. Det har ju skett förr med andra raser. Jag har hört fler prata om det. Andra får anse det hur befängt de vill. Jag bjuder på den ;)

Ändras det är det en helt annan sak, tills dess är det befängt att kalla diverse andra raser för fullblod, det blir om inte annat ett sakfel i sig.

Vad står eg fullblod för? Är det inte eg galopphästarmed FART och uthållighet ala lungkapacietet Allan? Då skulle då inte jag vilja sätta PRE som fullblod. :D
Den där långa fartiga galoppen som jag fått på fullblod har då aldrig jag lyckats med på en PRE

Jag trodde de var grupperade som fullblod då ett flertal proffs kallat dem det, även de som faktiskt är födda i portugal tex. Idag vet jag att de i de flesta fall grupperas till halvbloden.

JAG tycker det är befängt iom att de inte det minsta känns som halvblod att rida/handskas med. Däremot är de påfallande lika araber och eng fullblod.
Jag köper inte alla påståenden och tycker de är bra bara för att någon annan en gång i tiden befäst en sådan regel. Hade vi haft det så hade vi inte haft kvinnlig rösträtt etc.

Som jag förstår det har kryddan en rätt stor erfarnehet av rasen.
Så även de portugiser och spanjorer jag pratat med. Många av dem anser PREn helt vara fullblod.

Sen står den under varmblod iaf i många delar av världen och antas avar det i folkmun. Vissa är av annan åsikt. Det får man ju vara medveten om. Och man får då följa regelverket då det krävs. Men i diskussioner kan man gott och väl få påtala fullblodet i dem. För det påverkar deras sinnelag, känslighet, rörlighet och snabbhet. Jag vet inte om det kommer ändras. Kanske inte.. Men jag tycker det borde göra det iaf. Det är min åsikt. Sen får väl andra agree eller agree to disagree.

En PRE är ju givetvis tyngre än arab och fullblod. Men känsligheten, rörligheten och snabbheten i rektionsförmågan tycker jag finns där.

Visst ska ett engelskt fullblod kunna springa fort, ett arabiskt med.. Men så även travare av både varm- och kall-blodig typ.
Jag tycker mer sinnelaget och känsligheten utmärker ett fullblod. De är höga/fulla i blod. Känsligare..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar