Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag hoppas absolut ni kommer ut på banorna sen! Det vore bra för sporten om andra raser kom ut mer. Jättekul!

Mina tränare har en tung Haflinger som en elev tävlar lite dressyr på. Han har faktiskt vunnit LA-någonting över alla halvbloden. Tom msv kan man absolut placera sig bara på god ridning om man har lite tur med motståndet den dagen.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Nu vet jag inte vad som sagts när på vilka filmer. Men som tränare måste man ju faktiskt ge beröm då eleven är på väg mot målet med. Och man kan ju som tränare medvetet låta vissa saker vara för att det blir för mycket för ryttaren/eleven att ta till sig mer nytt.

Skulle man bara ge negativ kritik innan saker blev bra skulle vi nog alla bara få höra skit under ungefär 5 års tid. Då hade nog de flesta gett upp.
Plus att ingen lär in optimalt så.

Jag kan ibland berömma elver överdrivet om jag vet med mig att de är sånna som slår på sig själv. Man tränar deras självkänsla lika mycket som hela ekipaget i dressyrsyfte. Jag känner mig en hel del som en psykolog ibland då jag har kurser. För en del är så sköra, så sköra i psyket och har så mycket prestationskrav. Har man då turen att de inte kan så mycket så kan man faktiskt med flit lura i dem att det är bättre än vad det är. För deras självkänslas skull. SÅ de sen faktiskt blir mottagligare för instruktioner och då faktiskt snabbare blir bättre.

Sen kan jag råka skrika bra när det faktiskt inte varit det av ren reflex om jag är extremt trött.

Med det inte sagt att man inte ska pressa sina elever och ge dem negativ kritik. Men man måste kombinera för ultimat effekt. Vissa kan man bara läsa lusen av aschtung-style. Men alla fixar inte det. Vissa vill ju dock mest bara ha "förihelvetesjävlar"-gap på sig. Då får man leverera det med.

Sen får man under lektionens gång förklara saker och på slutet runda av med genomgång av dagen, fråga eleven vad man gjort och vad de ska tänka på och ge hemläxa. Och mig veterligen gör faktiskt både Borba och Bent just detta. Sen är de ju bara människor och de kan väl försäga sig båda två. Och offentliga träningar tenderar ju bli lite mer uppvising än privatlektion tycker jag. Men det kanske bara är jag som upplever det mer så.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Vad som är bäst för hästen är ju konstant oavsett skola man tillhör. Ren bimekanik är någonting som alltid fungerar att rätta sig efter. De flesta veterinärer, equiterapeuter och övriga behandlare kan ju också se att en häst rids väl.

Sen är det ju skillnad på andamålsenlig form. Om ryttaren har en läggning som gör att den vill rida tävlingsprogram finns en form som gör att det ger minimalt med slitage. Vill ryttaren rida 130-banor finns en arbetsform som gör att det går bäst. Vill ryttaren fösa kor en hel dag finns en arbetsform som är optimalt för att hästen ska orka bära ryttaren hela dagen. Vill ryttaren ta sig fram bekvämt över stenig terräng så finns en form och speciell gångart och ras som gör det bäst. Precis som det finns hästraser som lämpar sig bättre för skolor ovan mark eller springa fort med vagn bakom eller springa fort med jockey på ryggen.

Tävlingsdressyr är inte på något sätt allt. Men har man som mål att stärka och gymnasticera sin häst optimalt för att göra skolor i en sund form så går det att läsa i TR vad som är en bra form.
Sen tolkar olika människor TR olika. Så då kommer vi också få oeniga dommare, tränare etc. Men det går ju att tolka TR rätt så mkt, om inte helt som de gamla mästarnas böcker. Och tom då Xenophon som levde för flera tusen år sedan hade ju fattat. Då borde vi ju idag kunna förstå att form faktiskt är någonting som finns en ultimat sådan.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Nej alla har inte samma syn det är helt klart men jag tror som du säger vi är rätt överrens.

Jag håller för övrigt med dig ang. ditt undervisande och jag tror nog de flesta faktiskt inser att det är så det behöver funka om vi pratar tränare/elev.Minst hälften av träningen om inte mer, går faktiskt i grund och botten ut på bra pedagogik om vi pratar hobby ryttare med mindre egen erfarehet, egen känsla och självständig förmåg att själva känna av sin ridning på ett sätt som främjrar i den bemärkelsen att ekipaget förflyttar sig framåt i utvecklingen. Då behövs självklart beröm utifrån individens egen nivå och det överrensstämmer ypplerligt väl med det man vet om effektivast inlärning rent generellt vare sig det avser människa eller djur dvs en förstärkning av det som är bra, ger en skjuts framåt i vidareutvecklingen, förutsatt givetvis att det som beröms ÄR bra, utifrån de förutsättningar som finns vid det tillfället.

sen får det givetvis inte gå inflation i berömandet för då svänger pendeln över till det negativa dvs man har en elev som helt tappat verklighetsbegreppet om den egna statusen. men som sagt - det är ju att finna en balans i detta som även hör till huruvida man är en san pedagogiker eller ej, för en sann sådan har ju hela tiden ett verklighets förankrat resultat som slutmål.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag hoppas absolut ni kommer ut på banorna sen! Det vore bra för sporten om andra raser kom ut mer. Jättekul!



Ja, drömma kan jag ju alltid. Men om jag nu skulle lyckas gå ner så många kilon att jag kom i pingvindressen så är risken stor att Besten blivit för gammal (hon är 19).
Fast å andra sidan har jag ju en lovande 8-åring, av samma ras, som påläggskalv :idea: När hon blir 12-13 år så är det dags för mig att gå i pension, så då har vi tid att tävla :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Kan vi inte definiera swung? Alla kan väl komma med sin defeniering?

Den här definiering är inte min egen, utan hämtad från alltomhastar.se
Men det är vad jag menar med schwung. Fast jag gillar inte särskrivningarna :p

Det fjärde delmomentet i utbildnings skalan är schwung, det här är även första steget i utbildningen av hästens bärighet. På engelska heter den här del ”impulsion” vilket ger en tydligare bild av vad begreppet schwung innebär.

Det kan beskrivas som en ”överföring av bakdelens energiska impulser till hela rörelsen framåt”(ridhandboken1 sid181).

Schwunget kommer när hästen är lösgjord, har en korrekt arbetande rygg och ett mjukt stöd i handen. Det är bara i trav och galopp som man uppnå schwung, skritten saknar svävmomentet därför blir det inte någon schwung där.

Fysiskt sett når man en bra schwung när hästens has led direkt rör sig framåt uppåt så fort hoven har lämnat marken, rörelse tas sedan upp och förs vidare av ryggmuskulaturen. Hur mycket schwung man får beror på hur mycket hästen sätter sina bakben under sig, ju mer vikt hästen har på bakbenen desto bättre schwung.

För att uppnå maximal schwung måste ryttaren hitta hästens optimala arbetstempo, blir tempot överilat blir även svävmomentet det och schwungen påverkas negativt. En del hästar har mera schwung än andra men man kan alltid förbättra schwungen genom arbete.

Övningar som förbättrar schwungen är till exempel tempoväxlingar och övergångar.

Det är viktigt att kunna känna skillnaden på schwung full trav och balanstrav, när hästarna går i balanstrav så har de ett fjädrande steg men de arbetar inte korrekt med ryggen den är oftast sänkt och spänd – stel.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Nu är jag trött på att bli dumförklarad på grund av att jag rider akademiskt!

Jag har hållit på med hästar och ridning sedan 1964, jag bor i hästtäta Skåne, och jag har troligen sett fler dressyrträningar och -tävlingar än vad majoriteten av er har gjort.
Jag vet hur en skola ska se ut, jag vet vad som krävs för samling. Redan i mitten av 80-talet red jag öppnor och slutor på en svårklasshäst under ägarens instruerande.

Jag ser bra dressyr på tävlingsbanorna, men jag ser också dålig. Att jag själv inte tävlar beror inte på att jag inte vill, eller att jag tagit avstånd från tävlingsdressyr. Jag skulle gärna vilja visa upp mitt fina kallblod på en dressyrtävling, även om vi inte skulle få någon framträdande placering i konkurrensen.

Just nu är min häst under igångsättning, hon är konvalescent efter ett fånganfall i februari. Förhoppningsvis ska någon kunna filma oss under sommaren, så att jag kan bevisa för dig (och några till) att det finns både energi och takt i ridningen.
Det handlar väl inte om att du rider akademiskt, utan att du menar att du är fullärd o fortfarande bara är inne på den första egna hästen- en bruksras dessutom.
Ung. samma historik om Biggan.

Jag fick rida min ridlärares häst på lektion varje vecka o även för märkesdressyren- när jag var ung. tonåring.
Jag red samtidigt en del andra hästar åt hoppfolk o fick dressyra hur mkt jag ville o även tävla.

jag anser mig ha lärt mig en hel del sen dess o samtidigt gett upp drömmarna om att kunna bli jätteduktig

Idag är jag mer angelägen om att rida basics o ha trevligt med mina hästar.

Tränar förvisso rätt mkt då jag numera tycker att det är trist att bara rida ut samma rundor hela tiden. Det ger heller inte den träningen som jag anser att hästarn behöver för muskulatur o dess lösgjordhet- ridbarhet.
De stelnar till- som jag...

För att bli riktigt duktig måste man rida många många olika hästar under många många år under överineéende av en hård men rätttvis tränare- för hästens skull.

Ridskolehästar räknas inte. De är redan utbildade- förhopppningsvis. typ Strömsholms hästar som rids av en duktigare kategori för jämnan.

Tänk om jag kunde säga som du... att jag rider utmärkt:crazy:
Jag tillhör bara de dödliga- inte de gudabegåvade odödliga....
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Tänk att jag kan inte mer än instämma!

Ridskolehästar och hästar man kan få låna som är välutbildade är inte jämförbart med att utbilda en egen häst. 5-åringar rider piff och puff på riktigt välutbildade och bussiga GP-hästar, det säger inte mycket att ha klarat av rörelser på en sån. Det finns filmbevis för sånt på youtube förresten.

För min del rider jag inte utmärkt utan ganska dåligt och försöker utvecklas men det går sakta trots också väldigt många år i sadeln. Har haft flera egna hästar, ridit varje dag, ibland två periodvis men det blir ändå för få timmar i sadeln för att bli skicklig när man har ett annat liv också samtidigt som ska skötas.

Immer, du är inte ensam om att ha ridit så länge, det innebär faktiskt ingenting när det gäller skicklighet, du kan halka runt ett helt ryttarliv utan att bli skicklig ryttare. Din attityd känns förmäten. Naturligtvis kanske du rider så utmärkt som du säger, men att du säger att du har längre erfarenhet än andra här? Hur jämför du? Att ha egen häst i 30 år innebär mycket mera ridning än ridskola i 30 år. Egen häst och bra tränare regelbundet, kurser, utvecklingsmöjligheter, i 10 är mer värt än harva runt ensam i 20 år. Vem är du att säga att du har mer att komma med än andra här? :o
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Schwung enligt utbildningsskalan är spänst, elasticitet och muskelkraft i samverkan.
Aktiva, engagerade bakben som energiskt skjuter på framåt och energin går igenom hela överlinjen fram till ryttarens hand och hästen kan få en svikt i alla leder. För äkta schwung måste det finnas en rörelse igenom hela ryggen, Schwung är inte bara bakbensengagemang, utan en del av en helhet där takt och lösgjordhet och kontakt är fysiska och mentala förutsättningar.
Det kan finnas schwung utan samling för det är ett steg på vägen dit, men aldrig samling utan schwung. För att få schwung måste hästen utveckla sin påskjutskraft — förmågan att producera kraft med bakbenen — innan man kan börja med samling.
Det här är på ett ungefär det som står i den tyska utbildningsskalan om schwung. Jag tror att alla hästar kan utveckla schwung utifrån sina förutsättningar, inte imponerande alls hos många raser, inte som hos halvblod med bra gång. Det kan man inte jämföra med. Men muskelarbetet kan alla hästar komma till fast säkert mycket svårare på vissa raser.
Raser som inte har havblodets taktmässighet och är mer trippiga och markbundna får inte samma schwung för att de inte vilar på steget. Det måste de först lära sej = takten.
Schwung låter så pampigt och stort men det måste det inte vara, svikta av i lederna istället för att hårt belasta dem stötvis i korta trippande steg, det kan alla hästar inbillar jag mej. Det blir fel att säga att en ras inte "har" schwung, schwung måste utvecklas och utifrån sina förutsättningar tror jag att alla kan det (eller de allra flesta).
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Nu är jag trött på att bli dumförklarad på grund av att jag rider akademiskt!



Förhoppningsvis ska någon kunna filma oss under sommaren, så att jag kan bevisa för dig (och några till) att det finns både energi och takt i ridningen.


Nu var det faktiskt så att du ställde en fråga till mig som jag svarade på, jag visste inte och förstod faktiskt inte att svaret var tvunget vara av en speciell typ, antagligen medhåll????, jag skrev om det jag sett på din film då du här i tråden påstår annat och då det ska vara diskussionsforum så kan jag inte se det som dumförklaring, det är ju ditt ord och du som fört in det i sammanhanget-inte jag.

Vad gäller film att lägga ut så är det ditt eget val, precis som det är att beskriva din ridning, ser man att det inte hänger ihop så är det väl inte konstigt att det till slut blir kommentarer om det?

Tillägger, mina skolor är inte bra, tyvärr, på tävling, bara msv b, som regel ganska bra, det händer även att det inte blir tillräckligt arbete i dem,och då bara bara godkända.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Att ha egen häst i 30 år innebär mycket mera ridning än ridskola i 30 år. Egen häst och bra tränare regelbundet, kurser, utvecklingsmöjligheter, i 10 är mer värt än harva runt ensam i 20 år. Vem är du att säga att du har mer att komma med än andra här? :o

Hej!

Jag hoppas att jag missförstår dej och att du bara glömt själva frågeteckena. Jag red vanligt dressyr 1000 gånger bättre när jag red på ridskola- då red jag lektion minst 4 gånger/vecka, oftast mer och red knappt nånting utan nån som skrek på mej. Uteritter var sällsynta, men mycket uppskattade. Hanteringsmässigt låg jag mil efter en hästägare, men ridmässigt var jag klart bättre än jag är nu.

Nu, när jag har egen häst, rider jag lektion 1 gång varannan vecka- det är då min tränare är i stan. Annars blir det mycket uteritter på varierat underlag och nån gång är tanken att vi ska hitta en sadel och kunna börja hoppa. Däremot har jag utvecklat en bra känsla för olika hanteringsproblem..

Att ha häst i 30 år är inte samma sak som att träna varje dag i 30 år. Iaf inte när det gäller mej- i skogen jobbar vi, men nog 17 är det mer jobb när nån skriker på mej:-)

/Lavinia, som vet att hon rider dåligt, men iaf kämpar för att bli bättre (och enligt tränaren också blir bättre!)
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag håller med dig i det mesta. Men kan man egentligen veta om formen är "optimal" (funktionell) bara genom att bedöma den? Som jag ser det blir det svårt just när det endast handlar om bedömning och det är därför det blir så mycket diskussioner.

Det blir något annat när man faktiskt kan "testa" i skarpt läge, tex med en kossa framför mulen. Då vet man om formen är optimal/funktionell eller inte, för om den inte är det då sticker kossan, end of discussion..:D

Kossor är för övrigt vädligt bra på att "bedöma" om hästen har en bra form eller inte...:angel:

Man kan skriva hur mycket regelböcker och anvisningar som helst och försöka definera/förklara hur "form" ska se ut, men hur ska man veta om man verkligen är "där" bara genom dessa och ev. uppvisningar på tävling som ju också bedöms av individer med olika tolkning av detta? Det måste bli svårt, för att inte säga omöjligt, att göra en helt rättvis och sanningsenlig bedömning då....
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag ifrågasätter inte din rätt att vara här jag undrar (ärligt) varför du är det, när du inte gillar den ridstil som forumet handlar om?
Jag är här för att jag gillar den här ridstilen och vill prata den här typen av ridning med andra. Vad är ditt mål med att vistas och diskutera här?

Nu väntar jag verkligen med spänning på att ÄNTLIGEN få en förklaring till exakt var gränsen går mellan AR och klassisk dressyr. Ingen har kunnat svara förut, men du verkar veta, i synnerhet eftersom du "vet" vad det är jag inte gillar. VAD är det jag inte gillar?

Mitt mål? Tja, jag vill diskutera DRESSYRRIDNING i syfte att stärka och bygga upp hästen för att den ska hålla och må bra länge länge. Jag vill inte skilja på AR och VD mm mm, utan helt enkelt diskutera den ridning som är bra för hästen dressyrmässigt (alltså inte skogsmulle, kofösning mm mm). (Vilket jag också har försökt göra ända tills du började med ditt tjafsande om jag ingen rätt har att vara här)

Har du själv större rätt än någon annan att vara här, tycker du? Eller kan det kanske vara så att DU har hamnat fel?
Upplysningsvis så heter inte detta forum "Akademisk ridkonst"....
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Ja, jag vet inte vad du menar med klassisk dressyr?
När forumet startades så var det riktat mot de som red alternativ dressyr, vad jag förstår på beskrivningen till forumet så är det fortfarande så.

Eller är forumet nu riktat mot alla som rider dressyr men som inte har som främsta mål att tävla, även fastän man rider enligt samma normer som för tävlingsdressyren?

Men det kanske är så att jag är helt fel. Men efter som forumet handlar om klassisk RIDKONST så trodde jag att det handlade om de allternativa ridstilarna och inte den moderna dressyren som annars diskuteras under forumet DRESSYR.

Men det enklaste kanske vore om vi kunde klargöra vilken typ av ridning det egentligen är vi diskuterar här?
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

För min del rider jag inte utmärkt utan ganska dåligt och försöker utvecklas men det går sakta trots också väldigt många år i sadeln. Har haft flera egna hästar, ridit varje dag, ibland två periodvis men det blir ändå för få timmar i sadeln för att bli skicklig när man har ett annat liv också samtidigt som ska skötas.

Nej svårt är det, känner ju en som har i det närmaste 60 hästar och rider åtskilliga timmar per dag men ändå rider h*n som en kratta. Och ibland brukar jag faktiskt säga att det där med många hästar inte alltid ger en bra erfarenhet, erfarenhet javisst. Men är den då så bra?
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Det är ju helt rätt som du säger att schwung förvisso är något som utvecklas i takt med hästens styrka och utbildning under ryttare, fast jag tycker nog ändå att det är ganska så rasbetonat huruvida detta är lätt eller svårt att utveckla och HUR mycket det går att utveckla. Fullbloden hör i min värld inte till de mest avancerade dressyrhästar rörelsemässigt även om de är högt utbildade, det tror jag vi är rätt överrens om de flesta som skriver här,i jmf med halvblodet, så jag tyckte moooas exempel att hon önskat att hennes häst ärvt fullblodets gång var lite missvisande, därav min inflik i debatten : )
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Håller med er. enda sättet att utvecklas och bli BRa är att rida en massa hästar, dagligen under överseende av tränare. Att sitta och rida själv på en eller två hästar och åka på en helgkurs då och då ger inget. Sett det så mkt.
Själv tyckte jag att jag red bra när jag red mina 4 hästar om dagen och red för tränare en gång i veckan. Nu när jag dagligen plågas av tränare på hästar som är under all kritik inser jag hur jävla illa jag rider:o
Men kul har jag och jag kan som tur är skratta åt mig själv:p
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag tror faktiskt inte heller att ridning går att bedöma rakt av, via antal år man ridit, eller antalet hästar man suttit på. Rent generellt så tycker jag personligen att man givetvis lär sig mer ju fler hästar man sitter på, förutsatt att man då rider hästar av varierande grad och även har hjälp på vägen under den ridningen - det mest optimala för mig är att rida olika hästar för tränare, dvs med handledning,( men det är ju också så de flesta av oss utvecklas mest oavsett antalet hästar - dvs att ha en tränare till hjälp).

Jag tycker vad som gör en bra ryttare är ett intressant ämne. Minns att jag läste ngn artikel för ngt år sen där ett ryttarpar med mångårig erfarenhet av både träning och tävling och utbildning av hästar osv, intervjuades. De hade stor hjälp av varandra då den ene tenderade att rida mest på teknik och den andre mest på känsla. I den artikeln drog man lite slutsatser både utifrån dessas diskussion och tankar, men även med övriga referenser, att de bästa ryttarna är de som både har ryttarkänsla, dvs en naturlig känsla, och kan kombinera detta med teknik, dvs har förmågan att para ihop sin ryttarkänsla med mer tekniska aspekter. Det optimala ansågs vara en ryttare som rider med ca 50 procent känsla och ca 50 procent teknik. För mycket enbart känsla blev inte bra, och inte heller enbart teknik ridning.
Det konstaterades också att kvinnor tenderar att rida mer på känsla och män mer på teknik, vilket jag inte tycker känns så jätte konstigt med tanke på alla andra situationer då man konstaterat såna tendenser till skillnader mellan män och kvinnor rent allmänt i livet.

summa summarum: jag känner ett antal ryttare som inte ridit särskilt länge alls, som verkligen har det man brukar kalla ryttarkänsla. Ridningen faller sig naturlig för dessa och de rider bättre än många många merparten folk jag känner även om de hållt på bråkdelen så länge.
Jag tycker detta är intressant som sagt. Man kan här även ta in erfarenheter av vad som gör en tränare till en bra tränare osv. Vi brukar kalla det pedagogik, men det det handlar om är ju egentligen som jag ser det, just den här förmågan att kunna förstärka hos eleven när dess känsla är rätt, samtidigt som man utbildar den i teknik biten. en bra tränare för mig, ställer frågan efter att man hittat känslan, i stil med "varför känns det bra nu?", eller efter att den ger en instruktion "varför ska du göra så"?
att eleven lär sig svara på sådana frågor är ett led i att utbilda eleven tekniskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Instämmer. Fullblod är alldelles, alldeles hopplöst svåra vad gäller dressyr. Dressyr innebär att förändra balansen och överlämna den till ryttaren och där har fullblod ypperligt svårt. De har sin balans, sin alldelles egna och faan ta den som rubbar den. Jag tränar två och de ger mig gråa hår.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Lite halvt KL...

PRE och Lusitano är också fullblod... :eek: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp