Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Och?
Anser du att jag har ifrågasatt "tongivande tränare"?
Eller vad menar du?

Nej, nu läser du som f-n läser bibeln :D

Jag ville bara belysa min syn på saken angående det där att stänga ute användare.

Det finns användare som härjar på forumet, flera av dem är långtidsbannade men använder sig av nya nick. De går på i samma gamla ullstrumpor och förpestar stämningen.
Du, och de med dig som är "gamla" användare förstår säkert vilka jag menar, det är bara att läsa inläggen så känner man igen sättet att skriva och uttrycka sig.

Tyvärr kan jag inte göra någonting åt detta med multinicken, men jag försöker hålla användarna i öronen.

Jag ifrågasätter inte din rätt att vara här jag undrar (ärligt) varför du är det, när du inte gillar den ridstil som forumet handlar om?
Jag är här för att jag gillar den här ridstilen och vill prata den här typen av ridning med andra. Vad är ditt mål med att vistas och diskutera här?

Det jag menar med att diskussionerna hackas sönder är exempelvis om jag har en fundering kring sits och hjälper i slutan (som vi ser en sluta i AR) och lägger ut en förfrågan här så kommer 80% av svaren i den tråden handla om att jag rider fel stil och att det jag rider inte är en sluta samt en del ifrågasättande av min kunskap.

(Hoppas ingen tror att jag är ett troll, jag har hängt på bukefalos sedan det hette stallet och senast jag bytte nick var för 8-10 år sedan i samband med att jag tappade bort mitt gamla eller att forumet gjordes om på något sätt).

Men tror du inte att det finns en anledning till att man har samma benämning på ngt som skiljer sig så stort?
Jag fattar. Det är samma "krav" som man ställer på ridskoleryttare som gör dessa utan att få till rätt böjning o ingen samling alls- för hästarna är sällan utbildade eller kan ridas så att de blir bra- lufsar runt.
Ryttarna känner sig duktiga- fast det är på embryostadie- som inte framgår.

Hur kommer det sig att det bara är avvikande stilar som anser att skolor är lätt?
Jo om man har krav på hur de ska användas o vara verkligt funktionella, så är det inte bara.... hästen ska samla sig i dem är tanken - böja de bakre ledgångarna o då bli lätt framtill- inte hänga framåt neråt.
Det kommer de aldrig att göra om man inte tycker att bakbenen ska ta för sig.

det finns inte en enda film med detta- bara stillbilder, som när de väl blir en sekvens visar återigen samma sak- inga korrekta skolor alls.

Är helt hundra på att man börjar med dessa metoder för att man vill rida svårare saker än man egentligen är redo för- vara märkvärdig samtidigt som man tror att man gör det för hästen bästa.

Piaff före ökad trav eller galoppombyte- som hästar utför dagligen i hagen- det mest naturliga utom för travare..

Bytena av mästarna är oxå utav mkt dålig kvalité- ej i samlad galopp- i uppförsbacke, utan med raka bakben o dåligt sväv- markbundet o framtungt.
Ser ni inte det????

Även i den här utb. trappan så ligger de före hopp över mark, men ändå börjar man med levad innan den kan ngt annat.

Ni ser väl att hästen måste resa upp sin framdel för att komma runt i piruetterna:idea:- fast fortfarande med bibehållen galopptakt o inte jämnfota bak.
Titta igen på SRS, Jerez hästarnas utförande o SE skillnaden.
Det är inte bara show utan hela utbildningstappan är med hela vägen- kan allt väl- innan man börjar med luftsprång.
DET är ridkonst o inte bara ngt som vem som helst kan bli duperad till att tro är rätt.

Jegra o Thua kan se det- de som har lite mer kött på benen.
Men när jag skriver samma så är det bara förtal. Jag fattar nog inte.....inte de bannade heller..eller blev de bannade just därför:crazy: i upplysningens tid- eller var det för flera århundraden sedan;)

Ta bort oliktänkarna- de farliga kunniga...Bränn dem på bål.

Men du skriver ju att tyngdpunktsförändringen måste ske i samband med vart/hur hästen sätter ner benen, annars ger det ingen effekt.

Då frågar jag dig rakt på, på vilket sätt påverkar du tyngdpunkten på hästen genom att placera benen vart och hur?

Det här är två olika frågor/påståenden tycker jag.
Å ena sidan är det vad man vill ska hända i hästen, översta meningen.
Å andra sidan är det hur man själv försöker påverka hästen för att ta sig dit - din fråga.

Det finns olika sätt att påverka tyngdpunkten och i grovjobbet är det sällan hela konceptet man vill åt, alltså att man tittar på detaljer. Som det mesta när det gäller grovjobb får man ha lite tålamod innan man börjar jobba med detaljer.
Det kan alltså handla om att man rider balanserande övningar för att trigga hästen att själv lägga bak sin tyngdpunkt. "Smygskritt", korta-länga, flytta inåt-utåt på volt, som exempel. För att balansen med ryttare och början till tyngdpunktsförändring i min skalle är samma sak. (Hästen har inte bra balans under ryttare om den är framstupa. Och nu var det grovjobbet det var frågan om.)
Sen handlar det om vad man vill ska hända i hästen. Den behöver stärkas för att kunna bära upp vikten bak och den behöver hitta en bra fysiologisk teknik. För att börja få en bättre linjering och kunna bära utan att belasta lederna onödigt mycket eller t o m snedbelasta. Där kommer tippningen av korset in/vinklingen bak. Framdelen blir mer ett symptom på om något blockerar eller att man ännu inte är där. Ex. bakom lod, manken inte uppe, att man fortfarande ser att frambenen bär mycket vikt.

För mig handlar det inte om att "skola ett bakben i taget" eller tala om för hästen hur den ska röra sig. Men det handlar om att man försöker bli medveten om dagslägets styrkor/svagheter så man kan lägga olika fokus i träningen och ha större chans att hästen lär sig använda en bättre teknik, mjukar upp eventuella stelheter, hittar rätt muskeltonus.

Därför - annars kommer man inte vidare. Får du aldrig någon tyngdpunktsförändring bakåt så tycker jag det säger sig självt att man inte kommer någonvart. Och ofta handlar det om att man inte hittat rätt teknik. Om man lyckas flytta vikten bak så på sikt tycker jag också det är en fråga om att få den effekt man vill - bättre hållbarhet av att flytta vikten bakåt - genom att man försöker utveckla tekniken bak i ungefär samma takt som man försöker flytta vikt bak. Samma som inom vilken idrott som helst. För att inte slita extra mycket i de lägen man ska ta i gäller det att man har bra teknik.

Vilken metod är det du jämför med när du skriver att Thuas är mer rätt?
För det är just så jag jobbar med mina hästar och jag rider ju akademiskt.

Jag har just ridit en lektion för min "gamle" ridskolelärare, som inte är Strömsholmsutbildad utan har fått sin utbildning genom Kyra på den tiden hon var på Flyinge. Vi talar precis samma språk, han och jag, och jag rider inte skolorna annorlunda när jag rider för honom än vad jag gör när jag rider för Bent. Och båda säger att jag gör det bra - märkligt, eller hur?

Nu har du skrivit rätt mycket om din egen ridning och vad jag förstått menat på att inget skiljer?, det blir lite svårt när en del menar det är samma och andra menar det finns speciella AR-skolor....?

Du lade in dig på film för drygt ett eller knappt 2 år sedan och iaf då red du i ett rejält undertempo, i ett sådant undertempo kan inga skolor bli bra, inte ens i närheten, och inte heller kan det bli sådana tempoväxlingar Axel menade.

Du lade in dig på film för drygt ett eller knappt 2 år sedan och iaf då red du i ett rejält undertempo, i ett sådant undertempo kan inga skolor bli bra, inte ens i närheten, och inte heller kan det bli sådana tempoväxlingar Axel menade.

Det du skriver nu är en åsikt. Inte en åsikt som gäller generellt för någon "lära", utifrån de jag pratat med som rider vanlig dressyr, däremot kanske generellt att ingen AR-ryttare skulle hålla med dig.
Vad menar du med att ingen skola i det tempot kan bli bra? Vad menar du då är det som gör skolan bra? Att du vill ha ut av den?
Nu skriver du ju verkligen "inte ens i närheten", därav ett ganska extremt påstående.
Jag tycker det är helt ok att tycka det, men har man lite extrema synpunkter måste man väl ändå förstå och respektera att inte alla håller med?
Som om någon tvärtom skulle påstå att allt som inte sker i lustempo är skadligt.

Missade du inlägget där jag berättade att jag ridit för min gamle ridskolelärare igår? Han som inte är Strömsholmsutbildad utan har fått sin utbildning av Kyra under hennes Flyingetid?

Jag rider skolor på exakt samma vis när jag rider för honom som när jag rider för Bent - och även för Borba. Och alla tre tycker att skolorna är bra - hur kan det komma sig?

Senast ändrad:

Nu har du skrivit rätt mycket om din egen ridning och vad jag förstått menat på att inget skiljer?, det blir lite svårt när en del menar det är samma och andra menar det finns speciella AR-skolor....?

Jag skriver vad jag menar, vad andra skriver för stå för dem.

Undertempo är att ta i. Mellantrav á la halvblod på dressyrtävling går inte att jämföra med vad en 17-årig kallblodig, travstammad häst presterar.
Hon går i balans, i takt och gör utmärkta skolor. T o m Borba menar att jag rider i ett bra tempo.
De av axel nämnda tempoväxlingarna ingår inte i väpnarprogrammet, men jag använder mig av dem vid träning.

Senast ändrad:

Hur kommer det sig att det bara är avvikande stilar som anser att skolor är lätt?

Vem har sagt att skolor är lätt?
Det är svårt, men man måste ju börja någonstans. Även en ridskoleryttare kallar väll sina sidvärtesövningar för skänkelvikning även om de inte är exalt lika som de skänkelvikningar en mer rutinerad ryttare presterar?

Jag säger att jag övar på öppnan även fastän det kanske inte blir en öppna i slutänden ändå, så är det ju det som är mitt mål. Min instruktör använde ofta uttrycken öppnatänk och slutatänk för olika förflyttningar.

Vad är poängen med att känna sig som en dålig ryttare? Det är väll bättre att känna att man gör vissa saker ganska bra och sen finns det områden man behöver träna mer på? Att känna sig kass leder ju ingenstans alls.

Missade du inlägget där jag berättade att jag ridit för min gamle ridskolelärare igår? Han som inte är Strömsholmsutbildad utan har fått sin utbildning av Kyra under hennes Flyingetid?

Jag rider skolor på exakt samma vis när jag rider för honom som när jag rider för Bent - och även för Borba. Och alla tre tycker att skolorna är bra - hur kan det komma sig?

Bra i förhållande till vad, är inte det frågan egentligen ? Alltså ras och förutsättningar och så måste ju spela in och det är klart att man inte kan ha samma krav på ett kallblod som ett dressyravlat halvblod i hur det skall se ut. Min häst fjording/fullblod har tyvärr inte fått fullblodets spänst utan fjordingens oschwungia trav :D klart inte de skolorna blir lika vackra och luftiga. Nu har jag absolut inte tävlat i klasser där skolor ingår men jag tror inte mina skolor på den hästen skulle gå att jämföra med en tävlingsmässigt bra skola. Vad tror du om dina skolor?

Undertempo är att ta i. Mellantrav á la halvblod på dressyrtävling går inte att jämföra med vad en 17-årig kallblodig, travstammad häst presterar.
Hon går i balans, i takt och gör utmärkta skolor. T o m Borba menar att jag rider i ett bra tempo.
.

Jag håller med dig :bow: Det är stor skillnad på tävlingsavlade dressyrdjur och kallblodet. Jag kan tänka mig att folk också tycker jag rider i undertempo på mitt djur men det skulle inte gå att rida mer framåt som ett halvblod utan att hon skulle tappa balans och takt. De dressyrtränare jag haft (vanliga) tycker jag rider i ett bra tempo i förhållande till hästen, dens takt och balans.

Bra i förhållande till vad, är inte det frågan egentligen ? Alltså ras och förutsättningar och så måste ju spela in och det är klart att man inte kan ha samma krav på ett kallblod som ett dressyravlat halvblod i hur det skall se ut. Min häst fjording/fullblod har tyvärr inte fått fullblodets spänst utan fjordingens oschwungia trav :D klart inte de skolorna blir lika vackra och luftiga. Nu har jag absolut inte tävlat i klasser där skolor ingår men jag tror inte mina skolor på den hästen skulle gå att jämföra med en tävlingsmässigt bra skola. Vad tror du om dina skolor?

Så synd att din fjordkorsning brås på fel förälder :p Jag har också en sådan, med kallblodstravare som mamma, och han har fått mest från kallblodstravaren vad gäller gången - där är schwung i den.

Jag är övertygad om att de skolor jag gör på mitt sto är korrekta även i TR-sammanhang. Det är det som både min gamle ridskolelärare, Bent och Borba "dömer" efter, nämligen.
Är skolorna korrekta, och om man genom dem uppnår det som de syftar till, då är de bra. Man måste ju inte tävla för att bli bedömd.

Senast ändrad:

Så synd att din fjordkorsning brås på fel förälder :p Jag har också en sådan, med kallblodstravare som mamma, och han har fått mest från kallblodstravaren vad gäller gången - där är schwung i den.

Jag är övertygad om att de skolor jag gör på mitt sto är korrekta även i TR-sammanhang. Det är det som både min gamle ridskolelärare, Bent och Borba "dömer" efter, nämnligen.

Det hade varit mycket mer roligare om det hade varit tvärtom med föräldrarna, fast färg och utseende med stubbmanen har jag gärna kvar men gärna lite mer gång och framförallt schwung då :p

Har kallblodet schwung? Jag har iof inte sett så överdrivet många.. jo korrekt enligt TR kan jag nog också vaska fram ett par skolor eftersom min tränare rider efter TR men jag tänkte mer på utseendet eller intrycket och flytet jämfört med tävlingsdjuret, dit kommer i vart fall inte mitt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar