Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag skriver vad jag menar, vad andra skriver för stå för dem.

Undertempo är att ta i. Mellantrav á la halvblod på dressyrtävling går inte att jämföra med vad en 17-årig kallblodig, travstammad häst presterar.
Hon går i balans, i takt och gör utmärkta skolor. T o m Borba menar att jag rider i ett bra tempo.
De av axel nämnda tempoväxlingarna ingår inte i väpnarprogrammet, men jag använder mig av dem vid träning.

OK, då är det samma och det är det jag förundras över.

Nu har jag tittat på flera Borbatränarfilmer och där säger han flertal gånger bra (eller då good), precis som andra tränare, vare sig det är AR eller TD, fast det faktiskt inte är särskilt bra så just det säger inte så mycket.

Och det är detta som blir så motsägelsefullt hela tiden, det påstås ridas bra tempo eller bra skolor, precis som de man kan få sig se i TD, men ingen kan visa, dessutom det du nu själv menar vara bra tempo är för mig fortfarande rejält undertempo vad än Borba eller BB säger, och i det rejäla undertempo kan man inte få till skolor enligt TD som du nu menar du har.

Och jag har aldrig sett någon ryttare på tävling flasha runt i mellantrav, det jag ser är en energisk arbetstrav och det är vad det är. Ser du mellantrav där det är arbetstrav så förstår jag om du där jag ser undertempo och broms ser ett för den hästen normalt tempo.

Sedan förstår jag inte- om man nu väljer och dessutom menar att man har en egen ridstil, som AR- varför hela tiden hävda att hästarna går som i TD förutom att de inte tävlas?, och varför väljer man att inte se det som inte finns och det som inte heller kan komma bli då grunden är energilöshet och utan energin framåt, oavsett om det är kallblod eller whatever, är förutsättningen för att få tempot, takten, bärigheten och till slut samlingen-noll.

Det är ju först vid ridning framåt med energi som man ser om ryttaren är duktig nog att stämma av energin så hästen inte kommer på bogarna,och att man istället kan få det andra ovan.

Senast ändrad:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=781848

Vad jag förstått så är det här beskrivningen på den ridstil som diskuteras på det här forumet.

Det är inte en ridstil, det är flera olika ridstilar och en del väldigt olika. Bara för att man inte gillar AR innebär inte det att man kan inte kan förlika sig med någon av de övriga.

Senast ändrad:

Jag tror att man måste veta vad arbets. resp. mellantrav är.

Arbets är när hästen trampar på väl bak över ryggen mot bettet o den farten är högre än vad man tror. Det är inte en joggande häst.

jag har ju en skitstor häst med väldigt långa ben o där är det lätt att tycka att det går för fort... ja om man inte stämmer av kanske. Men som regel är det alldeles för lätt att bli bekväm o hamna under arbetstravzonen- vilket man självklart kan göra medvetet ibland.

Sen ska skillnaden synas tydligt- för det känns mkt mer an vad som syns.

I mellantrav ska hästen länga taktmässigt o trampa över med bakfötterna så mkt som den klarar av2-3 dm är nog vanligt. där är skillnaden, sen har vi avvikelser.
De som inte har en bra trav där de kommer upp från marken kommer att kliva på sig själv för att fram inte kommer upp innan bakhoven kommer o troligen tappa takten- rytmstörningar. där man har ökat mer än vad hästen klarar av eller inte hjälpt den.
Där har ej ridhästraser men även de iberiska sina problem- de jobbar med benen oberoende va kroppen- bekväma att sitta på för ryggen åker ej upp o ner eller snarare hela hästen som inte kommer upp från marken- över ryggen.

På dessa hästar kan man inte bara fara iväg i en ökning utan där tror jag att Bent drog sina slutsatser ifrån- att man inte ska rida ökningar förrän den är samlad. Han väljer ju bara såna raser( de danska o iberiska) Grejen är att det visst går om man tränar på det korta snuttar (övergångar)o hjälper hästen till att vara kvar i balans- inte öka för mkt o heller inte bara åka med. Att inte bara trycka på startknappen o sen får det bära eller brista.

Den får ej heller dyka- för då blir framdelen tyngre o den kommer inte heller här att hinna lyfta sina framfötter för att vikten ligger för långt fram.

Min andra häst är som en gummiboll o böjer inte sina haser direkt. utan fjongar sig fram- behöver mkt gymnastik.
Den trampar över även i arbetstrav men kan oxå öka på ett bra sätt- som bara den o har takten gratis- tappar den i princip aldrig, men vill gärna bli långsammare om den får. Det får den inte för då skulle passagen bli usel- där hästen ändå måste sänka den ngt. Det är med tanke på detta som ursprungsenergin redan måste finnas där när man sedan ska göra jobbiga saker. annars blir det för jobbigt o hästen gör det endast pliktskyldigast.

det är inte så att hästar per automatik tar i så mkt mer om man vill göra en .. piruett, jo då kan den försvara sig med att lyfta framdelen o bakbenen står stilla- kastar sig runt utan att galoppen finns där.
Börjar man för tidigt med detta kommer hästen att lära sig detta o det är en felaktig GALOPPiruett- svårt att lära om när hästen lärt sig en enklare metod- även om den senare skulle kunna orka göra den korrekt.

Man strävar hela tiden efter jämnvikt o optimal ridning.

vill hästen springa för fort i hög form- varva ner i lägre form. vill den maska o bli låg- kvicka på den o då brukar även formen lösa sig.

nästa gång som ni tycker att folk rider runt i mellantrav- titta på hur mkt undertramp hästarna har o om det blir skillnad när de ökar. Det ska det bli, för mellantrav är maxlängning av vad hästen förmår av att vara kvar i balans- längning. Det fanns ett program för där man skulle öka genom ett hörn o där kom svårigheten.

Vem har sagt att skolor är lätt?
Det är svårt, men man måste ju börja någonstans. Även en ridskoleryttare kallar väll sina sidvärtesövningar för skänkelvikning även om de inte är exalt lika som de skänkelvikningar en mer rutinerad ryttare presterar?

Jag säger att jag övar på öppnan även fastän det kanske inte blir en öppna i slutänden ändå, så är det ju det som är mitt mål. Min instruktör använde ofta uttrycken öppnatänk och slutatänk för olika förflyttningar.

Vad är poängen med att känna sig som en dålig ryttare? Det är väll bättre att känna att man gör vissa saker ganska bra och sen finns det områden man behöver träna mer på? Att känna sig kass leder ju ingenstans alls.
Kass behöver man inte känna sig, men vara medveten o ödmjuk inför svårigheten.

IMMER
Hon går i balans, i takt och gör utmärkta skolor.
att diskutera med ngn som har så höga tankar om sin egen ridning går ju inte alls- som en vägg.

Dessa skulle inte bli godkända på tävling än mindre få betyget utmärkta.

Klart att man skulle bli besviken eller påstå att domaren inte kan se god ridning- ingen idé att tävla:idea:

Vem är det som har vilselett eleven?

det här är synd då man inte lägger ner möda på att bli bättre- är redan färdigskolad.
så resonerar inte ens de allra bästa i Världen. blir mer o mer ödmjuka inför konsten o alla hästar hinner man inte att få till lika bra.

man kanske får EN drömhäst under en livstid o nu menar jag de som har tillgång till de allra bästa. enromt urval o erfarenhet av många många hästar.

Senast ändrad:

Nu har jag tittat på flera Borbatränarfilmer och där säger han flertal gånger bra (eller då good), precis som andra tränare, vare sig det är AR eller TD, fast det faktiskt inte är särskilt bra så just det säger inte så mycket.

Vad du har hört honom säga på film till andra ryttare har ingen betydelse i det här sammanhanget. Nu har du inte sett någon film när Borba kommenterat min ridning, eftersom det inte finns någon sådan film. Men det han har sagt till mig efter ridpasset, eller mellan ridpassen, är att min häst arbetar i ett bra tempo.

Sedan förstår jag inte- om man nu väljer och dessutom menar att man har en egen ridstil, som AR- varför hela tiden hävda att hästarna går som i TD förutom att de inte tävlas?, och varför väljer man att inte se det som inte finns och det som inte heller kan komma bli då grunden är energilöshet och utan energin framåt, oavsett om det är kallblod eller whatever, är förutsättningen för att få tempot, takten, bärigheten och till slut samlingen-noll.

Så du menar alltså att jag drömt att min häst nu, efter åtta års AR-träning, samlar sig så pass att hon kan göra ett par piaffsteg emellanåt? För enligt ditt resonemang skulle det ju vara omöjligt (men jag vet att det är möjligt)

Det är ju först vid ridning framåt med energi som man ser om ryttaren är duktig nog att stämma av energin så hästen inte kommer på bogarna,och att man istället kan få det andra ovan.

Jag rider framåt, med tempoväxlingar, och det har jag förklarat för dig tidigare.

IMMER
att diskutera med ngn som har så höga tankar om sin egen ridning går ju inte alls- som en vägg.

Dessa skulle inte bli godkända på tävling än mindre få betyget utmärkta.

Klart att man skulle bli besviken eller påstå att domaren inte kan se god ridning- ingen idé att tävla:idea:.

Så har jag aldrig resonerat. Att jag inte tävlar beror på helt andra orsaker. Jag skulle gärna tävla om det hade varit möjligt. Jag hade gärnat velat visa upp mitt fina kallblod på en dressyrbana.

Vem är det som har vilselett eleven?

Tja, i mitt fall är det tydligen både Borba, Bent och min ridlärare (som är utbildad av Kyra).

det här är synd då man inte lägger ner möda på att bli bättre- är redan färdigskolad.
så resonerar inte ens de allra bästa i Världen. blir mer o mer ödmjuka inför konsten o alla hästar hinner man inte att få till lika bra.

Jag är långt ifrån färdigskolad. I så fall hade jag inte tränat regelbundet.
Men jag vet när en skola är bra.

Undertempo är att ta i. Mellantrav á la halvblod på dressyrtävling går inte att jämföra med vad en 17-årig kallblodig, travstammad häst presterar.
Hon går i balans, i takt och gör utmärkta skolor. T o m Borba menar att jag rider i ett bra tempo.
De av axel nämnda tempoväxlingarna ingår inte i väpnarprogrammet, men jag använder mig av dem vid träning.

Utmärkta skolor? Inte många kan säga det minsann.

Varför skulle man rida ett helt program i mellantrav?
Varje häst bedöms utifrån sina förutsättningar, även din häst och andra med sämre trav, som även min har, ska kunna visa variation med bibehållen takt och form. Och det av en anledning men så långt kommer man inte i diskussionen för då ska det pekas med varningar. Du/ni intar något slags försvarsposition, som om det är någon som anklagar er för att hästarna inte är havlblod med gång? Nå det är inte min heller. Så glöm det.

Du/ni visar i era uttalanden bara ett underliggande förakt och dryghet mot den dressyr som rids på tävling. Kan du respektera att det kan uppfattas så?
Trots att många här försöker förklara vad det ni kallar "tävlingsdressyr" egentligen är och att det inte är en egen dressyrform så möts det av fördomsfulla uttalanden som ditt om "mellantrav", samt andras om exempelvis "femte ben" :confused:

Precis som ginnies skriver så går det inte rent fysiskt att rida utmärkta skolor i undertempo, (jag har inte sett din häst så den kan vi lämna utanför utan rent generellt) det finns inte fysiska förutsättningar för hästen att gå en skola utan ett visst mått av energi. Hästen kan inte sitta ihop utan energi. Det är vad som kan diskuteras. Det har inte med "tävlingsdressyr" att göra?

Ja nu får du väl skicka en varning för att jag är så otrevlig, det är inte min mening, men jag förstår att det jag skriver uppfattas så. Man får vara dryg mot sk tävlingsdressyr och tävlingsryttare men inte be om svar när det gäller grunderna i AR. Ni får avfärda halvblod på tävling med "mellantrav" men det är inte ok att tala om ev undertempo inom AR och diskutera vad det ena eller andra innebär rent fysiskt?
Det tjatas om att inte diskutera "tävlingsdressyr" här men vem drar in tävlingsbegreppen i diskussionen? Det ni kanske inte förstår är att man kan diskutera det som ginnies axel solis mfl försöker göra utan att ens vara i närheten av tävlingsdiskussioner. Det handlar om hästen, vad som är grunder som leder till samling och inte om tävlings alls? Går det inte att diskutera? Rent allmänt kunde det väl vara intressant för alla?

Du/ni visar i era uttalanden bara ett underliggande förakt och dryghet mot den dressyr som rids på tävling. Kan du respektera att det kan uppfattas så?
Trots att många här försöker förklara vad det ni kallar "tävlingsdressyr" egentligen är och att det inte är en egen dressyrform så möts det av fördomsfulla uttalanden som ditt om "mellantrav", samt andras om exempelvis "femte ben" :confused:

Fast nu får du väl ta och ge dig. Jag läser och följer trådarna här ganska frekvent och ingenstans läser jag in detta förakt mot vanligt dressyr som du målar upp. Tvärtom, så försöker AR-ryttarna förklara så att ni, VD-ryttare, ska förstå. Men då blir dom beskyllda för att jämföra, något som enligt er själva inte går. Snacka om moment 22.

Solen kretsar inte kring VD-ridning, VD-ridning är inte standarden som alla utgår i från, inte ens inom kategorin dressyr, så VD-ryttare har inte ensamrätt till att prata om dressyr och samling. Det här forumet heter för övrigt klassisk ridkonst, i det begreppet ingår alla stilar, och alla utgår ifrån sin metod/filosofi som inte nödvändigtvis måste vara TR.

Samling är för övrigt ett väldigt komplicerat begrepp, och inte ens inom VD är man ju överens i denna fråga och domarna, i dom egna tävlingarna, dömer ju inte ens lika....så varför skull några användar här på buke ha mer kunskap i ämnet, kunna uttala sig så bestämt, och "veta"...det som flesta "andra" försöker hålla ett mer ödmjukt tonfall kring...?

Sen tycker jag att du, och några till, dessutom har en dålig ton, går till personangrepp och är allmänt otrevliga, beskyller användare för att vara okunigga, när dom försöker förklara sin syn på saken...

Ridning och hästträning handlar så mycket mer om känsla och praktiskt utövande, än om förmågan att uttrycka sig och använda "rätt" begrepp i det skrivna ordets form här på ett diskussionsforum....

"Anybody can send a message, the trick is to feel it coming back"

Ett uttalande som är väldigt träffande angående kommunikationsproblemen, både mellan människa-människa....och....häst-människa..

Länk till källan:
http://www.youtube.com/watch?v=5tbf4Ot_RQI&feature=related

På slutet när dom sitter och pratar, berättar dom om en ödmjuk mans uttalande: "It takes us a while to realize that a lifetime isn't long enough to learn everyting about a horse".

Hej
Nu kommer jag in i diskussionen. Bara läst 20 sidor i diskussion och känner att den är väldigt intressant.

Kan inget om mellan trav hit eller dit då jag inte kommit så långt. Har lärt mej en hel del i tråden om olika saker som jag tagit till mej. Att så känns rätt för mej osv, från samtliga grenar.

Har gått häst på gymnasiet. Sen efter det har jag ridit för några instruktörer i dressyr. Men hittade mest de som drog ihop hästen. Gick då min egna väg med mitt då problemhalvblod (som varit i eliten i terrängritt) som kastade av om man försökte dra ihop honom. Nu har jag inte han utan en annan.

Varit många år i skogsmulle fronten efter det. Sen i oktober stallade jag in mej i ett stort stall med alla möjliga inriktningar. Där i från har jag intensivt tränat i alla möjliga grenar. Gått 2 cliniks i Intregrerad ridkonst även ridit för instruktör.
Ridit lektion för en i som ridit MS och högre som även ridit AR. Även gått cliniks i CR och ridit lektion.
Även ridit för c tränare. Sett många som rider AR mm mm. Ridit minst 1 lektion i veckan i bland 2 stycken.

Nu är det otroligt mycket prat om att dressyren är på väg åt fel håll. Jag tycker att om man ser på den ena delen JA, men tittar man på den andra delen NEJ. Klart man ser många fler som rider fel i Dressyr då det är den största grenen.
Det finns då filmer mm där de visar att dressyr hästarna går helt fel. Med bla halsen och huvudet.
Tycker att filmen som TS la ut var jätte fin. Sen förstår jag inte hur man kan se vilket tempo hon har på hästen då det är still bilder. Still bilder säger inget alls igentligen. Jag tycker inte man kan säga att den slår av i nacken eller annat. Det måste man se film för att se. Jätte mysig och jag har lagt upp den på FB som jätte mysig..

Filmen som då visar i dressyr hur hemskt "alla" dressyr hästarna går med huvudet mm. Jag ser ingen skillnad i den filmen som i denna filmen som TS lagt ut.
Nu när jag ridit för dressyr tränare som jag faktiskt tycker är bra. Det handlar om framåtbjudning och sitts som det första steget. En bra grund sitts och framåtbjudning, inte så mycket annat för våran del.

Men det tycker jag att det har gjort i sammtliga grenar. Ser ingen skillnad. DU måste ha en bra grundsitts och utgå från detta och en framåtbjudningen. (vad jag tjatar)

Sen fortsätter det då.
Då blir det att hästen ska jobba bakifrån och fram. Detta är vissa i samtliga grenar som tycker. Både om det är AR eller dressyr eller annat. Får du med bakdelen får du med framdelen.

Sen är det rakriktning och bogarna. Man måste ha loss bogarna eller rakrikta bogarna då får man med bakdelen. Lika många verkar tycka detta i samtliga grenarna.

Tro att folk testar båda och när de fått det sättet som funkar så kör de på det. Inte konstigt alls. Jag tror att olika sätt för olika hästar och även människor.
Jag har då tagit ett beslut för min egen del och jag tycker båda hänger ihop med varann. Så jag rakriktar, får loss bogarna och jag försöker få min häst att trampa under sej. Tränar öpnna, skänkevikning mm. Då får man även variation för hästen. Kör lite olika, olika gånger. Längre tyglar, kortare tyglar. Samlar upp och stretchar. Länger och grejar för fullt. Försöker samla med endast sittsen, tänka energin in bakåt mm (CR). Jag tycker vi har kommit en bra bit på väg. Vi rider för olika tränare fortfarande. För vi plockar lite allt möjligt. Men det som jag mest bestämt mej för är att det är inte komplicerat. Nu tänker ni att jag har komplicerat till det för mej själv otroligt mycket. Men det har jag inte. Det är inte svårt.. Även om det är en konst.

Alla grenar klagar på varann att den andras hästar går fel, går framtunga är ihopdragna och så fortsätter det så. Men ni anklagar varann för precis samma saker. Rena pajkastningen. ????
Varför?????
Vad vinner ni på det och finns det rätt eller fel?
Vad är rätt och vad är fel?

Jag ställer mej i mitten och där vill jag stå.. Jag ska även prova western i framtiden är tanken.
Det finns dåliga tränare i alla grenar (eller att man kanske inte passar med just den). Att man ska dra ihop med undertempo mm. Det finns lika mycket i alla grenar.

Sen finns det då långsamt med framåtbjudning och långsamt utan framåtbjudning. Men jag är SÄKER på att man bara kan se hur det ligger till när man ser de live eller kanske på film och ibland kanske det bara är ryttaren som känner känslan om det är sakta med framåtbjudning eller sakta utan framåtbjudning. För det är olika känslor :O)

Tycker filmen var jätte fin :O) Gillar glädjen och att de ser ut att ha kul både ryttare och häst. Det är för mej viktigast.

Senast ändrad:

Kul att du tycker om filmen och jag håller med dig i dina tankar. Själv tycker jag att det fokuseras alldeles för mycket på olikheterna mellan olika tänk istället för att se att det ändå är åt samma håll vi strävar. Avspända, mjuka, välgymnastiserade, starka, friska men framförallt lyckliga hästar!

Hej!

Fast just bra kan ju mycket väl handla om att ryttaren i den läget fått in nånting som ÄR bra (elller klart bättre än det varit innan). Sen att hästen i just det läget inte är perfekt (eller ryttaren) hindrar ju inte att ryttaren gjorde något bra. Så bara för att man som åskådare inte ser vad som är bra och hästen kanske inte går så bra just då, kan det fortfarande vara bra det som ryttaren gör. Allt går ju i gradvisa steg- inget börjar i perfektion!

Det är iaf min erfarenhet både från den "vanliga" dressyren (där jag ridit ca 20 år och är utbildad ridledare och jobbat både på ridskola och stått med som elev på många träningar och fått förklarat vad man vill uppnå) och från AR/CR (där jag bara fnattat runt i ca 2 år).

/Lavinia

Hej!

Håller med du!

Målet är ju detsamma, sen kanske vägen dit är något olika och det finns både bra och dåligt tränare (har själv en "AR"-tränare i stallet jag aldrig skule rida för!) och mer eller mindre långt komna elever.

Dålig ridning är alltid dålig för hästen i längden, å andra sidan.. Skritt 15 min på volt/dag sliter inte alls ut hästen lika mycket som obalanserad trav och galopp på volten 1 timme/dag..

Kan vi inte bara vara snälla liksom?

/Lavinia, för dagen mycket trött på allt bråk överallt med hästmänniskor

Så du menar alltså att jag drömt att min häst nu, efter åtta års AR-träning, samlar sig så pass att hon kan göra ett par piaffsteg emellanåt? För enligt ditt resonemang skulle det ju vara omöjligt (men jag vet att det är möjligt)

Utifrån den film jag sett på dig så ja(och jag hade inte dragit upp din film om du inte själv hållt fast vid din egen ridning i tråden, din egen ridning som i skrift inte överensstämmer med filmen), din häst reds i rejält undertempo och nej, med ett sådant undertempo kommer man inte till den sorts samling som krävs för riktig piaff, men därmed inte sagt att hästar utan samling kan tuffa med benen lite mer upp och ner-även DR´s ryttare leker ju tramp när det passar på, utan att mena det beror på eller att de har samling.

Hej!

Fast just bra kan ju mycket väl handla om att ryttaren i den läget fått in nånting som ÄR bra (elller klart bättre än det varit innan). Sen att hästen i just det läget inte är perfekt (eller ryttaren) hindrar ju inte att ryttaren gjorde något bra. Så bara för att man som åskådare inte ser vad som är bra och hästen kanske inte går så bra just då, kan det fortfarande vara bra det som ryttaren gör. Allt går ju i gradvisa steg- inget börjar i perfektion!

Precis, du har helt rätt och förklarade det bättre än jag gjorde, att det sägs bra kan mycket väl vara bra för ekipaget, en bir på väg.

Nu är jag trött på att bli dumförklarad på grund av att jag rider akademiskt!

Jag har hållit på med hästar och ridning sedan 1964, jag bor i hästtäta Skåne, och jag har troligen sett fler dressyrträningar och -tävlingar än vad majoriteten av er har gjort.
Jag vet hur en skola ska se ut, jag vet vad som krävs för samling. Redan i mitten av 80-talet red jag öppnor och slutor på en svårklasshäst under ägarens instruerande.

Jag ser bra dressyr på tävlingsbanorna, men jag ser också dålig. Att jag själv inte tävlar beror inte på att jag inte vill, eller att jag tagit avstånd från tävlingsdressyr. Jag skulle gärna vilja visa upp mitt fina kallblod på en dressyrtävling, även om vi inte skulle få någon framträdande placering i konkurrensen.

Just nu är min häst under igångsättning, hon är konvalescent efter ett fånganfall i februari. Förhoppningsvis ska någon kunna filma oss under sommaren, så att jag kan bevisa för dig (och några till) att det finns både energi och takt i ridningen.

Och sen ska man ju heller inte glömma att det som händer efter ridpasset, när exempelvis Borba eller Bent går igenom dagens ridning och delar ut hemläxan till nästa gång, sällan filmas. :cool: Det är de kommentarerna jag avser, inte enbart vad som sägs under ridpasset.

Senast ändrad:

Ja det är det här med att bli dumförklarad här, som gör att jag har liten lust att öht skriva något alls här... Det finns liksom ingen mening, utan det är bättre att rida och träna på hemma och umgås med likasinnade, än att få ständigt mothugg här. Jag rider AR för att det gör min häst mjuk och stark, det räcker för mig. Jag fick förresten rapport från en god vän om att den Bent-kurs som hölls på Hellekis i helgen, var mycket lyckad och var än bättre än förväntningarna. :)

Så synd att din fjordkorsning brås på fel förälder :p Jag har också en sådan, med kallblodstravare som mamma, och han har fått mest från kallblodstravaren vad gäller gången - där är schwung i den.

till saken hör väl dock att mooonas häst är korsning fjording/fullblod och fullblodet är inte direkt känt för sin schwungiga trav den heller, rätt ska vara rätt. :cool:

/mackan - som själv har fullblod.

:bow:

Och har man dessutom inte en balanserad sits som klarar av tempot så kommer det kännas desto mer.

Har man ridit mycket sitsträning, har bålstyrka och kan rida i balans utan att falla fram så kan hästen dra på full kareta utan att man rör sig i sadeln. Fart känns inte så mycket, hopp och annat känns inte heller.

Problemet med avlastningssits är att ryttare som inte tränar en massa själva eller rider 7-8 hästar om dagen inte har styrka nog att avlasta i balans. Och i avlastningssits tappar man bålstyrka. Det går att fråga vilken CR-instruktör som helst, vilken sjukgymnast som helst, vilken tyngdlyftare, kampsortare etc som helst. Man kan inte behålla samma båltonus och styrka/balans i den sitsen. Man kan det heller inte med för långa läder.

Jag har ju slängt upp en kompis/elev nu på min lillprins. Hon var förvånad över hur fort hon skulle rida. Men för mig ståendes på backen så ser jag ju att det är en helt normal arbetstrav. Däremot känns det fort för henne som inte är van. Jag är inte för övertempo. Det finns gott om utrymme att öka lite i den traven fortf. Men för henne kändes det fooort. Hästen vinner rätt mycket mark och rör sig ju en del.

Dock är tempo och energi skilda saker för mig. Man kan rida energiskt långsamt. Dock kan man inte rida i undertempo. Då är man ju som namnet säger under det tempo ekipaget klarar av att arbeta i och fortfarande sitta ihop. En välskolad häst och ryttare kan ju stå still och trava energisk = piaff. Men en unghäst eller en oskolad eller omusklad häst har ett högre tempo de behöver för att orka jobba rätt genom ryggen fram till handen.
Övertempo bli det ju om hästen är över det tempo den orkar jobba i utan att hamna på bogarna/ i skelettet. På en häst med mer framåtlutad exteriör så kanske det tempot får bli rätt lågt jämfört med en Ferarrihäst i uppförsbacke.
De för inte skjuta mer än de bär eller tvärtom. För då dödar man den andra sidan av bär/skjutkraft.
Givetvis är målet att ha ett så stort reglage som möjligt. Och för att nå det måste man hela tiden tänja lite på gränserna, i övergångar och genom övningar som stärker och lösgör.

Senast ändrad:

Jag tror nog att vi har olika syn på vad swung är. Jag tror du och jag är eniga i den frågan. Men inte alla på hela forumet.

För mig har fullblod sällan swung, travare och fjordar likaså. Halvblod däremot med sina distinkta rörelser kan ju ha det desto mer.

Kan vi inte definiera swung? Alla kan väl komma med sin defeniering?

/Tua, svag för både fjordar och halvblod av mycket olika skäl

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar