Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Intressant om vi ska märka ord.
:D
ska genast börja med att namnge shetlands, welsh, Dartmoore... som hästar.

Nog fasen vet folk att ponny är en häst, men just en mindre sådan.

För mig får du skriva om vad du vill :) det är ju inte precis så att den här tråden har en röd tråd så att säga ;)

Intressant om vi ska märka ord.
:D
ska genast börja med att namnge shetlands, welsh, Dartmoore... som hästar.

Nog fasen vet folk att ponny är en häst, men just en mindre sådan.

Eller så kallar man allt under 148 för ponny:D

Mja, det beror på vilka man menar med folk. Vissa tror att ponnyer är föl eller unga hästar som inte vuxit klart än.

Jag är inte ute efter att märka ord, däremot tycker jag att det är roligt med språk.

Just dartmoor, shetland och welsh skulle jag definitivt kalla för ponnyer eftersom ordet ponny har sitt ursprung i engelskan. I svenskan är det ju ett ganska nytt ord som har börjat användas i samband med att man började importera brittiska ponnyer.

Oj, uj, nu är det väldigt OT... :D

...Det handlar mkt om att få dem att vila på steget o komma upp från marken- sätta takten.

Nu använder du själv samma ord som jag gjorde i ett annat inlägg. Vilande steg, skrev jag. Varför då fråga mig om vad jag menar med vilande steg, när det uppenbarligen inte är något okänt att omnämna hästars rörelser/steg på? :confused:

De flesta islänningar är ju under ponnygränsen, men inte alla och de som är över är ju lika renrasiga och godkända islänningar ändå. De har väl ingen övre gräns i rasstandarden? Det är väl därför de kallas islandshästar och inte islandsponnyer (antar jag)

Haflinger räknas nu mera som Varmblod och inte kallblod.. HAflingern heter också Haflinger häst..
Jag kallar de bara för HAflinger och att de är kallblod. Men det är vist fel nu för tiden.

Eller så kallar man allt under 148 för ponny:D

Ok, då så har vi precis skapat en ny ras. Alla islänningar under 148 cm får bli islandsponny medan de över 148 cm får bli islandshästar.;)

Tänk att just ordet ponny ska vara så traumatiskt för så många, shetland russ dartmoore, island. Alla är hästar fast i storlek ponny.:idea:

Nu använder du själv samma ord som jag gjorde i ett annat inlägg. Vilande steg, skrev jag. Varför då fråga mig om vad jag menar med vilande steg, när det uppenbarligen inte är något okänt att omnämna hästars rörelser/steg på? :confused:

Nu pratar vi om hä'star som gärna rör sig för snabbt o utan kadens.

att rida långsamt o därmed vila på steget är inget av godo- den går.

Kl

Vissa tränare filosoferar så att man ibland kan behöva resa upp hals och huvud för att knyta ihop hästen och få den att bromsa sig själv.
Vissa hästar är ganska lönlösa att försöka förhålla med "kramningar" "magstöd" eller andra vedertagna "snygga" tygeltag. (varav många rider med rejäla armmuskler alternativt hittar tekniker med små sågningar, korta "ryck" och annat för att få igenom förhållningar) -Då hästarna inte heller svarar på sitsen.. -De lyssnar helt enkelt inte på rakt bakåtgående kramningar/förhållningar, för mkt påskjut mot handen. -Svårt att bryta mönstret och en massa tjafs och tjat!

Har själv provat att jobba en period med resande tygeltag på araben, då hon kom ifrån fodervärden. hon vräkte sig emot handen och svarade aldrig korrekt på "normala" halvhalter.
Uppresande tygeltag med en hand eller båda, med en mjuk cirklande rörelse á la Craig Stevens, även nämd av Christina drangel och E Jälmbrandt, kopplade ur "framåtvräkandet" och hästen kopplades ihop och gick sedan att länga utan att tappa bärighet och falla över bogarna.

jag förstod det inte då, tyckte det lät galet. -Men oj vad man kan missa om man direkt idiotförklarar det! (jag satt inte tungt och sitsbromsade på den hästen under de manövrarna, pga att ryggen tillfälligt sänktes, utan lättade ur en del!)

Fast vad är syftet med uppresningen av innerhanden? Är det avsett som ett snabbare sätt att försöka hitta rätt? Eller bara en annan metod?

Om jag jämför med gröna hästar som ju så klart inte heller tar sätet så bra i början och inte förstår halvhalter, så brukar jag rida mycket övergångar. I början får man så klart hjälpa till mer med handen. Men när hästen förstått och svarar så fungerar det att göra halvhalter, övergångar mm för sätet. Min nuvarande häst bromsar jag upp genom att fixera sätet och hålla överskänkeln intill, jag sitter aldrig tungt för att bromsa. Jag brukar dessutom försöka flytta fram handen en aning i "bromsningen" för att inte ta i henne, denna framflyttning är dock mer ett tänk än en rörelse, den syns inte för en åskådare.

Som jag lite löst snappat upp CS´s tänk så reser man ena handen (kanske inner blir lämplig?) med en mjukt cirklande rörelse ner-fram-upp för att inte råka låsa handen, och fortsätter tills hästen bromsar sig/stannar/häver vikt bakåt. Det är supereffektivt vid inlärning av ryggning och iom det känns det naturligt att det har en direkt bromsande effekt utan tjat. Alltså ett övertydligt men inte tvingande sätt att få hästen att bromsa sig utan att behöva mecka så mycket och länge.

Om du tänker förbi din (gissar) förmodade rena ridhäst, som skolats enligt ett uttänkt system och fått tid på sig och tar en annan häst, med bagage, som skulle ta evigheter att skola om från sina ovanor och starka reaktionsmönster. -Då är sådana "snälla men visuellt osnygga" knep bra för att komma förbi problemen utan att förvirra, slösa tid o kraft..

Jag skulle nog inte börja fiska uppåt på en ung oubildad häst utan anledning, förutom vid ryggningsinlärning då.. I stället för att ha medhjälpare som daskar på framben etc. (som många gör..)

Hur många här håller med om att hästar inte per automatik svarar på tygeltag bakåt som i -Jag ska bromsa!? I regel måste det läras in, har de då redan lärt sig att lägga vikt i handen och öka påskjutet vid tygeltag -Jobbigt läge!
(min arab reds många år enbart i högsta fart på grusvägarna enl uppgifter från förra ägaren, med barn hängande hårt i tygeln och utarbetade ett system att låsa nacken/halsen mot handen och öka trycket i bakbenen. -Spjärn. Att jobba med skänkel o magbroms funkade på ridbana i lugna situationer, men jag ville ha broms överallt! -Lära om handens inverkan)

Du behöver givetvis inte skriva ett CV, men jag blir ju nyfiken eftersom du verkar mena att detta är en bra tränare för att du har tränat för henne länge?

När jämförde jag det med vanlig dressyr? Eller hävde ur mig 'allmänna gallor om AR'? Ja, tråden handlade just om förebilder, det var väl ingen som sa att alla måste säga ooh och aah för alla namn som dyker upp? T.o.m. herr Karl verkar bli kritiserad, då tycker jag att en tränare som inte verkar vara i närheten av honom kan få kritik med, om än mkt sur sådan. Dom andra som har kritiserat, är dom också 'super-anti-AR-med-ingen-botten-i-det-dom-säger'?

Jag hade dock fortfarande velat ha svar på frågan ang. 'halvhalten'.

Herr Karl är inte AR, och halvhalten är omöjligt för mig att förklara. Maila länken till tränaren själv och fråga vettja!:idea:

Citerar bara detta för det hänger ihop lite med PK stilen
Jag skulle nog inte börja fiska uppåt på en ung oubildad häst utan anledning, förutom vid ryggningsinlärning då.. I stället för att ha medhjälpare som daskar på framben etc. (som många gör..)

Vet du varför man vill att ngn petar på frambenen- samtidigt som man säger -Backa! o gör hjälperna?

jo för det gör att hästen sänker huvudet o tittar o ryggar då inte med sänkt rygg o även släpar benen o t o m kan gräva ner sig som den gör om man både drar o har huvudet högt.
Den ska lära sig att rygga för en lätt förhållning- därför tar man hjälp.

den ska träda bakåt i samma form som den rids framåt- förhoppningsvis en god sdn.

Jag måste få fråga, för jag förstår verkligen inte. Det här med avlastningssitsen. Ska den vara som i filmen?

För det är så jag sett den utföras. Och då fyller den för mig noll funktion. Ryttaren tappar konstant balansen och fladdrar till på en häst som redan har svårt att balansera upp sig. Och man har inget stöd i tygeln. Jag antar att det är av en anledning. Kanske stretar hästen eller så krullar den ihop sig.
Men lösningen man använder sig av med fipplande i annars slaka tyglar utan konsekvens fattar inte jag hur det snabbt ska lära hästen att balansera upp sig och sluta fippla med huvud. Jag ser att den kommer ur balans och slår med huvudet pga balansen och stressen.
Jag ser inte något fel med att skola hals och huvud att svara rätt. men då måste man tillåta dem att göra det genom att rida bakkärran och hela hästen i balans. Och för att det ska gå måste man själv vara i balans.

Jag upplever ryttarens sits som enormt fladdrig och i obalans pga avlastningssitsens framåtböjda linje och för långa läder för att ryttaren ska fixa att stå. Hela skänkeln åker ju bak och ryttaren ramlar då och då fram.
Med kortare läder hade nog ryttaren kunnat stå bättre.

Men måste man stå hela tiden på en häst för att den inte tål att sittas på för att arbeta normalt undrar jag varför man öht rider på den. De flesta hästar kan få att jobba bra utan att man behöver stå. Bara man lär sig sitta utan att störa.

Jag tycker jag är öppen för mycket. Och jag förstår vad man vill med hästen. Men upplägget för att komma dit är i mina ögon märkligt. Och för mig känns det som kunskapsluckor.

Jag är inte helt inne på PKs linje om hur ridning ska se ut. Hasns handsystem är inget jag använder mig av. Men det han säger om kilometerträning stämmer ju lika väl in på detta AR-pass som på tävlingsdressyren om man ska se det så. Och i den frågan om kilometerträningen håller jag med honom. Man rider på tok för lång sträcka innan man kommer till sunt arbete.

Såg du clinicen med Gal?

där vara det tempoväxlingar men mjukt mjukt. reglering

Han gasar inte o håller i samtidigt- som folk missuppfattar att man ska göra, utan det är ena hjälpen en halvsekund den andra 2 sekunder senare o hästen blir uppmärksam o kvick- somnar inte..;)

Jo, jag såg den. Jag tycker han var jättebra!
Han pratade också en del om böjning och att ge efter först få hästen gör det.

Det finns ju redan en tråd här som spårat ur med "meritlistor" inom häst. Det är fullständigt meningslöst att sitta här och skriva ett CV, eftersom det ändå inte kommer påverka hur diskussionerna förs.

Jag undrar varför du sitter i ett forum för alternativ dressyr (med klara instruktioner om att det INTE handlar om att jämföra med tävlingsdressyr), i en tråd som handlar om förebilder inom AR, när ditt enda syfte är att häva ur dig personangrepp på enskilda individer, allmänna gallor om AR som ridstil och halmgubbar som enda diskussionsunderlag.

Tänk att det ska vara så jävla jobbigt för en del att låta bli att hacka på sånt de inte förstår.

/Migo

Det verkar mest som du tog kritiken personligt och blev sur för att det du tycker är bra menar många är dåligt. Varför är du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera? Du hackar rätt bra på en jäkla massa tränare du med, varför är det ok?

Fast hur ofta går Migo in på dressyrforumet och hackar på dressyrtränare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar