Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Nej hästen får ett lätt stöd av ryttaren o kan därmed börja komprimera sig o bli lätt framtill. Hästen får optimalt support- inte bara får klara sig själv eller skrittas tills den klarar av att gå sakta. Den bromsas inte utan får använda sin energi genom kroppen o ryttaren bara övervakar o hjälper till med balansen- ser plättlätt ut, men är skitsvårt.

Visa mig en häst som du anser vara lätt i framdelen under rörelse- ej piaff.

varför tror du att man ha bedömning av bogpartiets konstruktion i exteriörbed. även för ardennrar även om den har ett annat syfta- vara stark i sin bog.
En loksele ligger heller inte bra på en häst med brant bog.

När hästen avlastar framdelen genom att ta mer vikt bak så kan den oxå röra bog o framben mer- bogfrihet.

Någor som man får känna på när hästen är i samlad energi. Då rör det sig o hästen lutar uppåt genom sadel o framparti. Känns om att rida i svag uppförslutning. Man rider på bara bakbenen. nästan..

Vad bra att du redan satt mina tankar på pränt, så behöver jag bara instämma :bow::bow:

Fart som är skadlig är hög fart, det är inte arbetstrav med energi och framåtbjudning.

Nej, och inte heller när hästen som här är rytmisk och taktmässig, dessutom de som menar att hästen hänger......

Ryttaren gör avstämmningar och lättar, titta noga, hästen går då kvar på samma sätt vilket betyder att den bär sig i den form den rids, hade den hängt så hade den stupat fram vid dessa tillfällen, kolla ex i första galoppen.

Jag tror man måste lära sig se småsmå hjälper också, ex inte lätt att se en eftergift som bara är ett mindre kram om tygeln-man måste titta på hästen.

Jag ser en avspänd nöjd häst som tar allt med ro. För mig så är ridning på det viset mer attraktivt än den filmen du visade. Men jag tycker det var en mycket fin och välriden häst och mycket följsam men bitvis för mycket i handen. Men bara för att det ena eller andra ser bra eller dåligt ut för nån annan så måste jag ändå göra det som passar mig och min häst bäst. Och det gör jag helt orelaterat till om de finns fantastiska halvblod med enorma gångarter eller halvkraja ridtravare med taskig bärighet. Jag har min häst, han är fantastisk på många sätt och har varit gräslig på andra. Men vi gör nånting tillsammans nu som vi båda finner glädje i. Sen vad andra tycker om det eller om det finns dom hästar och ryttare som gör det mycket bättre, det intresserar mig inte så mycket. Inte så länge det inte kan lära mig nåt. Jag kan imponeras av ett flashigt halvblod men det gör ju ändå inget för min ridning för dit kommer jag aldrig.

Tar allt med ro? Jag ser en häst som verkar förvirrad av motstridiga signaler, snarast uppgiven och trött av inkonsekventa hjälper och duttande med hand och spö.

Jag undrar om det i alla dessa åsikter här döljer sej ett hat mot halvblod med bra gång? :crazy: Ni njuter av att se halvblod som är långsamma, trötta, förvirrade, av på mitten och med sänkt rygg, för att den inte flashar och inte visar någon som helst energi :confused: beror det på något slags komplex för att ni själva rider kallblod? Men även kallblod kan ridas med energi och framåtbjudning! Jag har inte själv deltagit i diskussionerna tidigare för att jag inte har orkat registera mej, (trodde faktiskt det var krångligare än det var:D) men jag minns att jag har sett en film någon gång på ett kallblod som reds fantastiskt trevligt, och med energi. Då kan ju även ett kallblod ha utstrålning? Förutsatt att den är i bra form och inte överviktig, vilket tyvärr är alltför vanligt.

Nej, och inte heller när hästen som här är rytmisk och taktmässig, dessutom de som menar att hästen hänger......

Ryttaren gör avstämmningar och lättar, titta noga, hästen går då kvar på samma sätt vilket betyder att den bär sig i den form den rids, hade den hängt så hade den stupat fram vid dessa tillfällen, kolla ex i första galoppen.

Jag tror man måste lära sig se småsmå hjälper också, ex inte lätt att se en eftergift som bara är ett mindre kram om tygeln-man måste titta på hästen.

Precis!! Det som skrämmer mej är att personer som är så intresserad av ridning och teori som många ändå är här, inte ser det på hästen, vad som händer, hur den arbetar, ryttarens små fina hjälper?:confused:

Ni rider kallblod? Jag har inte ens ett kallblod. Jag hatar inte halvblod med gång. Vart och när har jag skrivit det?

Tar allt med ro? Jag ser en häst som verkar förvirrad av motstridiga signaler, snarast uppgiven och trött av inkonsekventa hjälper och duttande med hand och spö.

Jag undrar om det i alla dessa åsikter här döljer sej ett hat mot halvblod med bra gång? :crazy: Ni njuter av att se halvblod som är långsamma, trötta, förvirrade, av på mitten och med sänkt rygg, för att den inte flashar och inte visar någon som helst energi :confused: beror det på något slags komplex för att ni själva rider kallblod? Men även kallblod kan ridas med energi och framåtbjudning! Jag har inte själv deltagit i diskussionerna tidigare för att jag inte har orkat registera mej, (trodde faktiskt det var krångligare än det var:D) men jag minns att jag har sett en film någon gång på ett kallblod som reds fantastiskt trevligt, och med energi. Då kan ju även ett kallblod ha utstrålning? Förutsatt att den är i bra form och inte överviktig, vilket tyvärr är alltför vanligt.

Snacka om att dra alla människor och hästar över en kam. Tur att jag aldrig behöver träffa dig i verkligheten. Här kan jag ju iaf välja att låta bli att läsa det du skriver. Är du sån i verkligheten oxå? Att du trampar på andra människor och finner glädje i att vara elak?

Vi kanske har olika definitioner av smling... En samlad häst kan se väldigt olika ut!
Samling är ju ett tillstånd mer än en form. Hästen kan då direkt genomföra önskad rörelse och gå åt s a t vilket håll som önskas.
Det blir ju lite annorlunda när man bruksrider än när det ska se flashigt ut.
Hästen måste reagera snabbt och vända på en femöring till förmån för att vila på steget man tränar allt men i lågt tempo för att det sliter inte lika mycket.
Det har diskuterats mycket om vad som sliter mest och man har lyckats komma fram till att det är fart!

Fast det låga tempo du menar är också framtungt och det blir då helt annorlunda, frampartiet på en häst kan bara obetydligt, nästan inget, tränas upp att bära mer vikt, sätter man en ryttare på och dessutom riktar in sig på att rida framtungt, då blir det katastrof till skillnad från om man, som på filmen, för över att hästen bär vikten mer på bak, viktigt därför att bakdelens muskler kan tränas till att ta mer och mer vikt och då avlastas slitaget på fram.

Att fart sliter är en sak och inte i närheten av ett , som på filmen,att mena att ett ändamålsenligt tempo (för den hästen)skulle vara sliande.

Och detta med slitage och rörelsestörningar därav, eller hältor , och det påstås att AR-hästar är så friska, hur vet man det när de går så otaktmässigt och har rörelsestörningar? Hur vet man vad som är hälta eller vad som är otakt?

En häst som bär sig själv kan gå utan tygelstöd. Det kan inte den här hästen, alltså bär den sig inte själv, eller?

Det är när hästen inte får hjälp som den måste sänka tempot till att bli markbunden för att inte trilla framåt. Med energi blir det jobbigt o då sätter man in en stång o gärna förböjer den i halsen- broms.

Ryttarna klarar ej av av att sitta följsamt på hästen i dess naturliga gångarter o kan balansera upp både sig själv o hästen så då ändrar man helt sonika på den tll att bli bekväm. Skulle det vara ridning för hästen:crazy:

fart dödar. Ja trav o galopp o ridning utan balans.

Jag förstår att ni inte har en susning utan jämför med hur ni själva har ridit förut.
Det är inte alls samma sak.

Jag satt upp på min efter att Tinne hade ridit till den en god stund. hon kände var den inte var lösgjord o att den inte bjöd.
hon ville att jag skulle sitta upp direkt efteråt för att känna. Jag tyckte att hästen sprang med mig o vad gjorde jag?
Jo bromsade med handen. hon kunde förvalta energin med sätet o en timad hand. Det kunde inte jag... då.

att använda den redan påsatta motorn till att få hästen att växa i höjd istället. Har ni aldrig hört det uttrycket? att det man forlorar o längd blir till höjd.
Det kan även förklaras med rörelseenergi o fallhöjd. Rent fysiskt.
skjutkraft blir även till bärkraft.

en underbar känsla där hästen verkligen arbetar under en o vill massor. Hela hästen utstrålar det- ser inte ledsen ut utan just skitmallig för att den KAN:love:
Den har då förutsättningar att kunna lära sig svåra övningar o kan utföra dem med lätthet- för att den redan innan övningen tar i- är stark.

Såg på holländskan som rider en markbunden galoppsluta- piruett där hästen har det skitjobbigt o sen inte avbryter utan fortsätter det som uppenbart är för svårt för den. Ja hästarna är alldeles för snä'lla o vill vara till lags oavsett ryttarnas nycker.

En häst som bär sig själv kan gå utan tygelstöd. Det kan inte den här hästen, alltså bär den sig inte själv, eller?

Den kan säkerligen klara t.ex. en överstrykning galant iom att den bär sig själv. Ryttaren har en jämn kontakt med den, med en levande hand och hon sitter verkligen med i rörelsen och bromsar eller motverkar ingenting. Den här kontakten är något som väldigt många av oss, och ffa AR-inspirerade ryttare, behöver träna på. Somliga får för mycket kontakt och det blir stumt och låst (vilket alltså är motsatsen till denna film). Andra, och då även väldigt många AR-ryttare, får för lite kontakt, tyglen är glapp eller, som för AR i många fall, lös. Då kan inte hästen kopplas ihop riktigt. För att koppla ihop hästen behövs en lätt kontakt med en mjuk och levand hand och följsam sits. "Hästen ska kännas i armbågen, ett "sug" i armbågen", som min förra tränare sa. Det kan man inte uppnå med lös tygel.
Denna häst bär sig själv över baken vilket visar sig i de aktiva bakbenen och framförallt bogfriheten. Ingen låsning här inte!

Menar du den här filmen? http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8&feature=player_detailpage

Den hästen är på filmen 6 år och kan inte gå i en hög grad av samling. Den rör sej igenom sin kropp och energin går igenom överlinjen fram till ryttarens hand som mjukt fångar upp och reglerar. Det är inte ett stöd där hästen hänger sej på eller ryttaren sitter och drar i hästen som många av er tycks se?
Det finns en kommunikation mellan häst och ryttare där ryttaren tillåter hästen att använda sin kropp rätt och mjukt understödjer, det är ett fint samspel mellan häst och ryttare. Det är skrämmande att ni inte ser det, det tycker jag faktiskt.

Tycker ni att holländskans häst är självbärig?

Du är lättskrämd du. Holländskans häst är självbärig i den bemärkelsen att den inte bärs av holländskan. För henne är det nog större prio, man rider utan stöd. Olika sett ger olika former.
Vad som är bäst må vara en smaksak.
Att använda uttryck som "det är skrämmande" att ni inte kan se det jag ser är ju löjligt!

Nej den travar o galopperar uselt för att den måste bära med alla fyra o inte får utrymme att röra sig som den skulle kunna. Ett halvblod.
Den var finare förr.

Var ser du de vinklade bakbenen. den sluttande överlinjen o den lätta framdelen? Glädjen..:crazy: Titta på öronen!
Hela tiden bakåt o en lyssnande häst har bak öronen endast ibland. Ska inte gå in i sig själv utan även vara uppmärksam på omgivningen. Inte se död ut.

Se skillnad på hingsten som jag la in. kolla in de spetsade öronen! Ryttaren stör inte o sätter den heller inte i ngt som den har svårt för.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig.

Jag har också haft lyxen att få hjälp av Tinne och haft diskussioner med henne. Jag tycker att hon är väldigt duktig på sin sak - hon tävlar och tränar hästar inom något som kallas Dressyrsport vilket får vissa konsekvenser.
Det är inte samma sak.

Jag tycker att det vore sååå mycket bättre om fler insåg sina begränsningar och gick den långa AR-vägen istället för att hävda in absurdum att hästar ska ridas med energi och bågen spänd. Då det har visat sig att hästar tyvärr inte håller för den ridningen om man inte redan är en mycket skicklig ryttare. Det ska inte sättas spänning i hästar - då är det bättre för dem att pysa ut och gå med mindre energi.
Och kontakten med hästens mun är en annan sak jag skulle vilja höra era åsikter om men får nog starta en ny tråd.

Vad som är bäst må vara en smaksak.

Men vad är det som är en smaksak???

Om jag skriver på detta forum att en häst ska gå med energi fram för att det öht ska finnas något att fånga upp, så skriver alla: Helt rätt, det är så det ska vara.

När jag skriver att en häst måste vara rakriktad för samling på högre nivå så blir det samma: Helt rätt, så ska det vara , annars går det inte.

Men nu har Axel lagt ut en film på en häst som:

Har energi framåt och som fångas upp korrekt.
Är rakriktad så energin som går fram finns kvar i hästen.

Och då är det inte bra???, jag förstår att den energin jag menar och den rakriktning jag menar inte är i närheten av det som vissa menar med energi och rakriktning.

Jag hör vad du säger men håller fortfarande inte med!

Vad får dig att tro att du kan bedöma hästens känslor? Timmar av etologistudier av hästar i olika miljöer? Knappast.
Jag tror att du är så fast i ditt tänk för att du inte har upplevt något annat, kan det vara så? Du hävdar hela tiden att vi inte vet vad vi pratar om men vet du vad, jag har också ridit fina hästar! Skillnaden är nog att jag och många med mig även har ridit "fula", har du?

Ryttaren har en jämn kontakt med den, med en levande hand och hon sitter verkligen med i rörelsen och bromsar eller motverkar ingenting. Den här kontakten är något som väldigt många av oss, och ffa AR-inspirerade ryttare, behöver träna på. Somliga får för mycket kontakt och det blir stumt och låst (vilket alltså är motsatsen till denna film). Andra, och då även väldigt många AR-ryttare, får för lite kontakt, tyglen är glapp eller, som för AR i många fall, lös. Då kan inte hästen kopplas ihop riktigt. För att koppla ihop hästen behövs en lätt kontakt med en mjuk och levand hand och följsam sits. "Hästen ska kännas i armbågen, ett "sug" i armbågen", som min förra tränare sa. Det kan man inte uppnå med lös tygel.
Denna häst bär sig själv över baken vilket visar sig i de aktiva bakbenen och framförallt bogfriheten. Ingen låsning här inte!

Precis så är det, jag är just nu otränad och orkar ingenting, jag förmår inte med kroppen och hamnar hela tiden i att bromsa i handen, strypa ner, för att jag inte förmår. En AR-ryttare väljer uppenbarligen istället att ta bort all energi som holländskan och bekvämt strutta runt, bekvämt för ryttaren, ja. Om hästen började röra sej skulle hon knappast kunna sitta med den hängande tygeln, :o Om något som ens kan bli till samling längre fram ska hända, så måste den hästen börja röra sej mera, få in energi och påskjut. Men då blir det nog mindre bekvämt;). Nu studsar den med rumpan i vädret och ryggen sänkt, den är otaktmässig och ser ledsen ut, ingen glad häst med glittrande ögon. Är det så man vill ha det:cry:

Jag personligen måste backa och träna upp mej själv och bara göra det jag orkar. Lätt att hamna i bekvämlighet istället för att rida framåt. :crazy:

Men du protesterar ju faktiskt mot ren fakta, en häst som är tudelad så tydligt är tudelad, kan du säga vad som är så bra med det???

Skriv isåfall att du vill ha tudelat och att du anser det optimalt, med det är bara det att ingen förklarar varför , bara att det är "rätt", och en "annan väg", men vad är det som gör att den vägen är så bra?

Och det finns massa andra exempel.

Jo jag kan bedöma hästars känslor o de får gärna visa det.
Om du missat mitt engagemang- läs i Hästhantering.

Jo jag har ridit även travare som yngre. Jo tävlat t o m. men det var efter både hästarnas o mina förutsättningar- en kul grej bara. Mest basicridning.

Problemet blir ju stort när de som skaffar udda raser av kärlek sällan är de där extra skickliga som de skulle behöva. En häst som har svårt för sig får en mindre duktig ryttare- alltid.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig.

Jag har också haft lyxen att få hjälp av Tinne och haft diskussioner med henne. Jag tycker att hon är väldigt duktig på sin sak - hon tävlar och tränar hästar inom något som kallas Dressyrsport vilket får vissa konsekvenser.
Det är inte samma sak.

Jag tycker att det vore sååå mycket bättre om fler insåg sina begränsningar och gick den långa AR-vägen istället för att hävda in absurdum att hästar ska ridas med energi och bågen spänd. Då det har visat sig att hästar tyvärr inte håller för den ridningen om man inte redan är en mycket skicklig ryttare. Det ska inte sättas spänning i hästar - då är det bättre för dem att pysa ut och gå med mindre energi.
Och kontakten med hästens mun är en annan sak jag skulle vilja höra era åsikter om men får nog starta en ny tråd.

Spänning och energi är inte samma sak?
Var har det visat sej som du säger att hästar inte håller av ridning som på filmen?
Dressyrsport är inte en inriktning, tävlingsdressyren bygger på den klassiska dressyrens principer och kan ledas bak till gamla mästare och ridakademier, raka vägen. Om ni kunde släppa tanken på att tävlingssdressyr är en egen inriktning så skulle ni kanske kunna förstå den klassiska dressyren bättre? Men jag vet hur det pratas i "kretsarna", det är ren indoktrinering tycker jag, ett sätt att sälja den egna inriktningen genom felaktig verklighetsbeskrivning, osmakligt! Jag är dock inte förvånad att ni tror på det, det låter ju väldigt underbyggt.

Utan energi kommer man inte att åstadkomma något som kan leda mot samling länge fram. Det är AR:s misstag att tro det. Bland annat för att man som du förkastar nödvändiga grunder så kommer ingen AR-ryttare nånsin till samling.Det är min slutsats efter allt vad jag har sett. Det leder inte framåt.
Se på holländskans häst. Inget har hänt på 3 år. Det är även min erfarenhet av AR-ekipage, som jag har sett en hel del av! Även de som ska ha kommit en bra bit!

Min häst har lätt att bli spänd och jag trodde AR skulle passa. Men så var det inte. Det är för mycket som är totalt fel! Istället har jag fått lära mej hur mera energi och att komma igång igenom kroppen minskar spänningar. Vi tror instinktivt motsatsen, det finns även hos mej. En instinkt att vilja lugna med att bromsa. Men det är precis tvärtom. Spänningar går ur med energin.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, roligt att du säger att du måste träna för att kunna rida. Jag tycker också att ryttare i regel behöver träna!

Inför OS utförde vi på uppdrag av SOK fys- tester med rörelseanalyser på alla OS-deltagare. Jag kan säga så här att med tanke på att man påstår att dressyr skulle vara någon form av sport så är dressyrryttarna otroligt dåligt tränade! Då menar jag ofantligt dåligt tränade. De enda ryttare som överhuvudtaget kan närma sig att kalla sig för idrottsutövare är fälttävlansryttarna och de var jämförelsevis inte heller särskilt imponerande fysiskt!

Nu har det blivit lite ändring. Sedan ett träningsprogram med prestationskrav utformats för alla OS- deltagare! Det ska bli kul att ta del av resultaten :)

Jag har precis flyttat tillbaka till sverige efter X-antal år utomlans och generelt sätt är ridkunskapen välldigt låg hära. De flesta av oss sitter på "fula" hobbyhästar utan musklerna på rätt ställen. De flesta vet inte hur man ska träna dem ochdet är svårt att se ekipage som vet vad de ska göra.

Jag ser två "läger" okuniga "ridskole, slit och dra ryttare" vissa av dessa ryttare tycker att det är elakt mot hästarna (jag håller med) och väljer att rida AR, vilket är trevligare.

Jag har aldrig riktigt tagit mig tid att titta på AR förutom några snuttar på BB på youtube, men nu när jag ser filmklippen från de persononerna som kallas riddare blir jag besviken. Eftersom man har ignorerat, glömt bort och förkastat en av de viktigaste ingridienserna i ridning, bjudning!!

Den dagen där jag får se AR riden med bjudning och spänst så kommer jag säkert gilla det. Men detta lunkande som ser ut som den obegripliga amerikanska sporten plessure förstör allt.

Om vi ska säga något som filmen så är hästen lite trevligare och vi såg att den kan röra sig om den inte hela tiden blev inhålld och tvungen att lunka omring.

En sak som värkligen var slående var att hästen aldrig grep under med sina bakben, den såg haltande ut, vilket i mina ögon den inte var utan "haltandet" med inre bak beror på brist på angagemang, bjudning och bärkraft. Den trevligste delen i hela uppvisningen var galoppombyttena där hästen faktiskt rörde på sig.

Men jag förstår som sagt varför AR är ganska populärt trots sina defekter och brist på bjudning, eller det är nog på grund av bristen på bjudning det är populärt för när det går så pass långsamt kan de flesta göra svårare saker och hålla balansen. Mjukt, långsamt och halvdöda hästar säkert och ofarligt riktig tantridning.

Men att det skulle vara så hällsosamt och besparande för hästen vet jag inte riktigt, eftersom de så tydligt saknar muskler så betyder det att hästen hänger upp rörelserna på skelett, ligament och senor men åt andra sidan rör den sig inte man kan inte likna den vid en athlet, så den klarar sig nog ganska skapligt genom livet. I alla fall bör hästen klara sig bättre än en vanligt "slit och drag" riden häst.

Men mina förebilder är andra, jag gillar athletiska hästar som blivigt omhändertagna och ridna på hög nivå under hela sina liv och vid hög ålder fortfarande tävlar och är fullt brukbara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar