Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jo jag ser samma sak, hästen är avspänd, den följer sin ryttare och den är säkert angenäm att rida på men det är en häst som lunkar omkring!

Hur kan en häst bygga styrka genom att arbeta så här? om du tränar så inte försöker du göra saker så långsamt som möjligt med släpande fötter och dålig hållning?

Man kan tydligt se på hästen att den saknar fysisk styrka och muskler, stor mage, tunn hals och bullig stjärt, inte vackert.

Att ar inte följer TR det vet jag ochså,

Men är det inte så att ridning ska vara vackert och låta hästen uttrycka sig?
Vissa glädje och sitt fantastiska väsen?

Men är det detta som är AR ridning så är det ungifär som plessure, http://www.youtube.com/watch?v=B39vqtB02dM&feature=fvwrel
Hästar som rör sig i slow motion utan ... ja det är obegripligt i alla fall för mig.

Nä jag personligen rider inte riktigt så långsamt, jag vill ha lite mer energi men med samma avspändhet. Men det är verkligen svårt att hitta bra filmer och jag har inte letat så mycket. Men visst lite pleasure är det ibland. Jag har inte engagerat mig så mycket i vad jag tycker är bra för jag ahr haft så mycket tillitsproblem med min häst när han varit unghäst så det viktigaste har varit att när jag började träna AR så försvann mycket av det. Nu har jag en avspänd häst som jag litar på.

Har du hört talas om Tai Chi?

Personligen tycker jag iaf att det finns mkt mer harmoni i tigerfiskens klipp än i din Nuno-film även om det visserligen heller inte e mitt ideal.
Ser hellre på slow-motion än stress.

Femte ben? Var ser du det? Ryttaren har en lätt och fin kontakt med hästens mun och hästen är enormt rörlig och rör sej med energi. :cool: Det är bra ridning och en fantastisk häst. Hur kan du inte se det?

Bland annat kan man se det på hals- och nackmuskulaturen. Att hästen använder handen som femte ben. När den får spänna huvudet framåt och bullar ut skvallrar det om hur mycket vikt ryttaren egentligen har i handen- även om den SER ganska lätt och följsam ut :angel:

Det är jättesvårt att försöka titta objektivt på en sån film eftersom de kvalitéer som visas inte är de kvalitéer jag själv är ute efter. Det ser bättre ut än för många och jag förstår varför det är en dyr häst, men inte alls något imponerande skolningsmässigt som det väl var Migo som redan varit inne på.
Imponerande ur bemärkelsen att kunna "rida fram" det bra registret i hästen. Men det är inte den typen av ridning jag vill pyssla med. Tar man bort benrörelserna är det liksom inte imponerande längre.

Det andra kür-klippet var dock mycket sämre, särskilt med tanke på att hästen är längre kommen i skolningen. (som angela_L la in?)
Hela tiden bakom sig med bakbenen. Trots att det kunde lura ögat med de kortare stegen i den så kallade samlingen så tog det liksom stopp framåt. Väldigt blottande i längningen men syntes mer eller mindre hela tiden.

Jag kan förstå varför man tycker det ser ut som "lunkande". Det är bara något enstaka steg den kommer upp från bogarna och väldigt många steg som mer eller mindre är vilo-/transportsträckor.
Misstänker att hästen inte har särskilt lätt för sig när det gäller samling, men nog hade man kunnat kräva mer i "hänga ihop" och bogfrihet, särskilt på den nivå som jag inbillar mig att de ska vara på.

Det är sämre, hästen har inte alls samma förutsättningar, men ridningen är väll ändo mer eller mindre den samma...

Men det är ju fortfarande ett femte ben i handen på ryttaren, och väldigt mycket "sprattel" fram och mest påskjut där bak. Iofs inte en så gammal häst om jag förstod det rätt.

/Migo
Nej hästen får ett lätt stöd av ryttaren o kan därmed börja komprimera sig o bli lätt framtill. Hästen får optimalt support- inte bara får klara sig själv eller skrittas tills den klarar av att gå sakta. Den bromsas inte utan får använda sin energi genom kroppen o ryttaren bara övervakar o hjälper till med balansen- ser plättlätt ut, men är skitsvårt.

Visa mig en häst som du anser vara lätt i framdelen under rörelse- ej piaff.

varför tror du att man ha bedömning av bogpartiets konstruktion i exteriörbed. även för ardennrar även om den har ett annat syfta- vara stark i sin bog.
En loksele ligger heller inte bra på en häst med brant bog.

När hästen avlastar framdelen genom att ta mer vikt bak så kan den oxå röra bog o framben mer- bogfrihet.

Någor som man får känna på när hästen är i samlad energi. Då rör det sig o hästen lutar uppåt genom sadel o framparti. Känns om att rida i svag uppförslutning. Man rider på bara bakbenen. nästan..

Senast ändrad:

Jo jag har hört talas om tai chi.

Tai chin är vackert, balanserat, rytmiskt, spänstigt det har kadens och lung

http://www.youtube.com/watch?v=IFZUIgaxlsI&feature=related

Det är klart att AR hästen är lungnare än Nunos häst, AR hästen lunkar runt utan att göra några rörelser korrekt. För att galoppera baklänges göra galoppombyten, piaff och passage behövs mer kraft, fart och en enorm styrka dessutom behövs det bjudning.
Hästen är inte tvingad eller på driven ut av hårda hjälper den gör precis det ryttaren ber om och försöker att göra sitt aldra bästa. Jag ser inte de flesta ut av hjälpera Nuno använder, ifs är klippet ut av dålig kvalitet men han sitter stilla styr hästen med minimala hjälper och hästen presterar maximalt.

Rakriktad är när den går att samla utan att böja halsen o att bak inte bara är där bak under bara rumpan. hästen ska synbart vara i uppförsbacke. baken ska bära vikt från åtminstone bukens vikt.. oxå.

Vad gör du inne på KR?

Och HUR kan du tycka att det där är en lätt kontakt? Vad jämför du med då?:crazy:

Märklig fråga :confused:

Jag ser att de har ett trevligt samspel där hon tillåter hästen att röra sej, (det du tycker är negativt uppenbarligen:crazy:) De har en kontakt via bettet men hästen bär sej själv och får röra sej utan att hindras av ryttaren.

Haha, å jag ser en jättefin häst som är väldigt koncentrerad på sin ryttare och gör allt den ber om själv.
Inget ryck, inget slit, inget pangpang utan lugnt arbete under de förutsättningar som givits.
Jag tror att hon var ganska nöjd med sin häst :) Det syns att hon tycker mycket om den - inte bara som riddjur.
Om du tycker att rörelserna blivit förstörda så är det nog för att du föredrar andra rörelser inte för att det här ekipaget inte kommit långt i sin utbildning - för det har de!

Vi kanske har olika definitioner av smling... En samlad häst kan se väldigt olika ut!
Samling är ju ett tillstånd mer än en form. Hästen kan då direkt genomföra önskad rörelse och gå åt s a t vilket håll som önskas.
Det blir ju lite annorlunda när man bruksrider än när det ska se flashigt ut.
Hästen måste reagera snabbt och vända på en femöring till förmån för att vila på steget man tränar allt men i lågt tempo för att det sliter inte lika mycket.
Det har diskuterats mycket om vad som sliter mest och man har lyckats komma fram till att det är fart!

En häst som bär sig själv kan gå utan tygelstöd. Det kan inte den här hästen, alltså bär den sig inte själv, eller?

Jag ser en avspänd nöjd häst som tar allt med ro. För mig så är ridning på det viset mer attraktivt än den filmen du visade. Men jag tycker det var en mycket fin och välriden häst och mycket följsam men bitvis för mycket i handen. Men bara för att det ena eller andra ser bra eller dåligt ut för nån annan så måste jag ändå göra det som passar mig och min häst bäst. Och det gör jag helt orelaterat till om de finns fantastiska halvblod med enorma gångarter eller halvkraja ridtravare med taskig bärighet. Jag har min häst, han är fantastisk på många sätt och har varit gräslig på andra. Men vi gör nånting tillsammans nu som vi båda finner glädje i. Sen vad andra tycker om det eller om det finns dom hästar och ryttare som gör det mycket bättre, det intresserar mig inte så mycket. Inte så länge det inte kan lära mig nåt. Jag kan imponeras av ett flashigt halvblod men det gör ju ändå inget för min ridning för dit kommer jag aldrig.

En häst som bär sig själv kan gå utan tygelstöd. Det kan inte den här hästen, alltså bär den sig inte själv, eller?

Menar du den här filmen? http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8&feature=player_detailpage

Den hästen är på filmen 6 år och kan inte gå i en hög grad av samling. Den rör sej igenom sin kropp och energin går igenom överlinjen fram till ryttarens hand som mjukt fångar upp och reglerar. Det är inte ett stöd där hästen hänger sej på eller ryttaren sitter och drar i hästen som många av er tycks se?
Det finns en kommunikation mellan häst och ryttare där ryttaren tillåter hästen att använda sin kropp rätt och mjukt understödjer, det är ett fint samspel mellan häst och ryttare. Det är skrämmande att ni inte ser det, det tycker jag faktiskt.

Tycker ni att holländskans häst är självbärig?

Rida hur då?
Klassiskt halvblodssprattel! Jättefin häst som rör sig jättebra men de där gångarterna är knappast framridna utan mer framavlade.
Det finns vissa saker du aldrig kommer att kunna göra på den där hästen - den är för stor och för långsam. Men visst, man gillar olika typer å det är ju jättebra!
Men impad av ridningen kan jag inte säga att jag är.

:eek:

Vad kommer man inte kunna göra med den hästen???

En gång som denna, jag lovar, är INTE lättriden, ryttaren gör ett FANTASTISKT arbete som trots en stor, såklart framavlad gång, kunna med sin ridning förbättra denna och göra takten och rytmen mer tydlig.

Och jag ser inte klassiskt halvblodssprattel, detta är en häst som har så bra vinklad bog att den utan problem kan ta emot allt påskjut bakbenen producerar till framåtrörelse, dessutom stämmer ryttaren av ofta och korrekt så del av detta blir till bärighet.

Det har diskuterats mycket om vad som sliter mest och man har lyckats komma fram till att det är fart!

Ja visst dödar fart om det är hög fart, och om hästen är på bogarna och går på skelettet, och inte bär upp sej med stöd av musklerna och svikt i lederna.
Men om man jämför dessa filmer så arbetar den ena i en ändamålsenlig form och sunt, den andra är av på mitten och har eländigt sänkt rygg så nog sliter det mera i längden, det kan du vara helt säker på.

Fart som är skadlig är hög fart, det är inte arbetstrav med energi och framåtbjudning.

Det är skrämmande att ni inte ser det, det tycker jag faktiskt.

Jag håller verkligen med.

Och inte impad av ridningen....och flaxande ben???, det kommer från munnnar som aldrig suttit på en häst som gått riktigt framåt utan bara lufsat, som på de dära centrerad ridning-kurserna, där man får lära sig sitta korrekt när hästen står stilla eller om möjligt flyttar sig snigelframåt, men sedan då?

KL

Dessutom spårar hästen och det har jag aldrig sett på någon AR-häst, spårningen innebär att den energin som finns i hästen inte försvinner bort därför finns där att stämma av och med det få hästen än starkare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar