tigerfisken
Trådstartare
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Fast nu är väl inte AR baserat på TR.
Fast nu är väl inte AR baserat på TR.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Femte ben? Var ser du det? Ryttaren har en lätt och fin kontakt med hästens mun och hästen är enormt rörlig och rör sej med energi. Det är bra ridning och en fantastisk häst. Hur kan du inte se det?
http://www.youtube.com/watch?v=ylku5Xwek9U&feature=youtube_gdata_player
Tycker det här ser rätt trevligt ut.
Nej hästen får ett lätt stöd av ryttaren o kan därmed börja komprimera sig o bli lätt framtill. Hästen får optimalt support- inte bara får klara sig själv eller skrittas tills den klarar av att gå sakta. Den bromsas inte utan får använda sin energi genom kroppen o ryttaren bara övervakar o hjälper till med balansen- ser plättlätt ut, men är skitsvårt.Men det är ju fortfarande ett femte ben i handen på ryttaren, och väldigt mycket "sprattel" fram och mest påskjut där bak. Iofs inte en så gammal häst om jag förstod det rätt.
/Migo
Vad gör du inne på KR?
Och HUR kan du tycka att det där är en lätt kontakt? Vad jämför du med då?
En häst som bär sig själv kan gå utan tygelstöd. Det kan inte den här hästen, alltså bär den sig inte själv, eller?
Rida hur då?
Klassiskt halvblodssprattel! Jättefin häst som rör sig jättebra men de där gångarterna är knappast framridna utan mer framavlade.
Det finns vissa saker du aldrig kommer att kunna göra på den där hästen - den är för stor och för långsam. Men visst, man gillar olika typer å det är ju jättebra!
Men impad av ridningen kan jag inte säga att jag är.
Det har diskuterats mycket om vad som sliter mest och man har lyckats komma fram till att det är fart!
Det är skrämmande att ni inte ser det, det tycker jag faktiskt.