Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Det handlar inte om vad man INTE ser utan det handlar om vad man missar när man väljer att fokusera på en viss sak.
Eller vad man helt enkelt inte kan se för att man väljer att fokusera på en viss sak.

Vad är det man helt enkelt inte kan se och vad är det man missar? Jag är ingen jättefan av Nuno men skulle inte gå så långt som vissa andra i tråden för att uttrycka att han inte är en jättefavorit. Fast jag tycker dock det är ett märkligt resonemang du för. En förebild är ju någon man kan stödja fullt ut och inte vissa utvalda delar. Det är som att ha anky som förebild samtidigt som man är råmotståndare till rollkur och anser det är på gränsen eller över gränsen till djurplågeri, det går bara inte ihop.

Kanske inte helt samma sak men du fattar hur jag menar :D

Men att ha något som förebild då skall man inte behöva leta efter saker man missar om man inte tittar tillräckligt noga, ja anser jag iallafall.

Nu såg jag att det inte handlade om nuno, men mina frågor återstår ändå för den andre :D

*kl*

Om inte annat så väckte klippen många känslor! ;)
Angående Nuno-klippet så tänker jag som flera andra att det inte är någon ridning för mig. Å andra sidan så hade hästen ordentligt med energi och styrka i hållningen, fick till svåra tekniska saker även om det inte heller tekniskt var 100% kvalitet rakt igenom det rörde sig om.
Har för övrigt för mig att hans dressyr är mer åt klassisk fransk än portugisisk?
Tänkvärt (tycker jag) är att i det här fallet har man prioriterat rörelser, teknik och lydnad före hästens psyke. Kanske hade den inte ens kunnat prestera så högt i det läget utan stress. Är det inte så vi ofta tänker? Lydnaden först. Även om det sällan sker i så hög grad.

Merlin (tjurfäktningen tänker jag på) är f ö ett bra exempel på imponerande styrka/smidighet som INTE har med friskvård att göra! ;)

Det är ju alltid som så att man ser det man ser, det intressanta är ju varför man ser just det man ser och om man är medveten om varför man ser det man ser.
Det kan tyckas låta flummigt men det är det egentligen inte. Vad jag menar är att man hela tiden utgår från sina egna preferenser och ofta har väldigt svårt för att inte säga omöjligt att se på något genom någon annans glasögon.

Migo - hade svårt att se ngt annat än den hårda stången.

Thua - antydde att hon dragit slutsatser angående övrig handhavande av hästen pga stången.

Jag tänkte på detta när jag var i Globen i höstas och såg Adelinde och Anky rida. De gjorde nästintill perfekta ritter i den bemärkelsen att hästarna gick som klockor. Jag fick nästan lite robotkänsla av Parzival Men det fanns absolut ingenting jag kunde klaga på, för som sagt hästarna rörde sig som klockor. Men jag skulle inte kalla denna perfektion för konst. Då det sa mig absolut ingenting.
Hade det varit för 10 år sedan så är jag helt övertygad om att jag hade sett samma ritter på ett helt annat sätt. Jag hade tyckt att det var jättebra!Jag frågar mig själv om det enbart är för att jag inte gillar deras sätt att träna, eller om det är för att jag tycker att det är larvigt att man säger sig ha en dressyrhäst som premieras som en av världens främsta men man klarar inte ens av att rida in på den och emottaga priset.
Eller om det verkligen är så att den är som en robot.
Jag vet inte, men jag funderar på det.

Jag håller med er angående stången, men kan fortfarande se det fascinerande i ritten. Undrar lite varför det är så.
Oj oj.

Du ser inte vad hon får RIDA för att den ska göra allt med den energin. Den blir ibland( numera mest i slutet av programmet) för kort i halsen för att den blir stark. Den skulle skena runt som en tok med ngn mindre rutinerad på.
Det ser enkelt ut- för så är det när proffs rider o som man gärna vill rida själv. vägen DIT är aldrig så enkel! Jämför med vilken sport som helst. amatör- proffs.

dessa hästar är värda många miljoner o MASSOR av arbete o 10 år eller mer har lagts ner (tänker på erat arvode för att hålla i kurser- 40h.).

T o m hoppryttarna rider med graman eller tar en annan häst för att inte riskera en hästs hela framtida karriär pga att den tycker att tumultet på arenor- värre i andra länder där publiken sitter alldeles intill.

Adelinde har en enda GP-häst o ska hon riskera den bästa hästen som hon troligen får sitta på under hela sin livstid?

Det handlar inte bara om lydnad. Du måste ha spänst o energi som då lätt kan skvimpa över. Dessa hästar är heller aldrig ryckta i munnen- tillsagda att jävlarimig lyssna -för att de ska kunna vilja prestera på max.

Vet inte vad Adelinde gör- men Anky kan vara rätt bra på att rycka hästar i munnen om de inte lyder...:devil:

Jo, jag förstår precis allt det där men det förändrar inte min syn på det. Jag har upplevt vackrare saker/mer konstnärliga uttryck osv.

Jag vet att både Anky och Adelinde är hur proffsiga som helst, herregud de är ju bland de bästa i världen i sin "sport" men det är inte det som är min poäng.

Alla de här sakerna som du poängterat - det är antagligen det som du ser i första hand, men det är inte det jag ser i första hand - längre! Men jag kan fortfarande se det! Jag fördömer det inte pga att jag inte håller med om träningsupplägg osv.

Är du med på vad jag försöker få fram?

Vad är det man helt enkelt inte kan se och vad är det man missar? Jag är ingen jättefan av Nuno men skulle inte gå så långt som vissa andra i tråden för att uttrycka att han inte är en jättefavorit. Fast jag tycker dock det är ett märkligt resonemang du för. En förebild är ju någon man kan stödja fullt ut och inte vissa utvalda delar. Det är som att ha anky som förebild samtidigt som man är råmotståndare till rollkur och anser det är på gränsen eller över gränsen till djurplågeri, det går bara inte ihop.

Kanske inte helt samma sak men du fattar hur jag menar :D

Men att ha något som förebild då skall man inte behöva leta efter saker man missar om man inte tittar tillräckligt noga, ja anser jag iallafall.

Fast att en förebild ska vara en person man stödjer fullt ut tycker jag blir lite väl svartvitt och hårt. Ja visst om ens förebild sysslar med något man verkligen avskyr så nej då är det ju svårt att ha personen som förebild. Men man kan ju inte heller kräva att ens förebild ska göra allt rätt, även förebilder måste ju få vara människor med fel och brister. Även en förebild måste ju få misslyckas flera gånger innan dom lyckas för alla är vi väl människor i utveckling som hela tiden försöker höja ribban för vad vi kan prestera och på vägen dit kanske inte allt blir rätt. Man kanske tappar, bjudningen i ivern att få bärkraften, man kanske håller för hårt för att lyckas med levaden. Man kanske glömmer en sak för att man vill uppnå nåt annat. Men förhoppningsvis så faller bitarna på plats igen, man lär av sina misstag och utvecklas. Men visst, jag håller med att det är svårt att ha en förebild som oxå gör saker som fullständigt är emot ens principer.

Fast oavsett hur man tittar och med vilka glasögon så förstår jag inte för mitt liv hur man kan undvika att se stångridningen.:confused: Kolla mannens armbågsvinkel, hästen sitter i ett skruvstäd. Oavsett glasögon förstår jag inte hur styrkan på några glasögon skulle vara så svag att man inte ser detta. :(

:confused: Han rör aldrig stången öht. Han vilar vänsterhanden på vänstra låret enligt tradition när man har en hand ledig.
Sen är väl hästen lite för inspänd enligt mitt tycke men ändå fantastisk välriden:love:

Senast ändrad:

De som är för kadaverdisciplin o inte bryr sig om hästen är stressad o olycklig eller inte ens kan se skillnad på en häst med spetsade öron eller en som rör dem- lyssnar, från en som försöker springa benen av sig inom den korta ramen som den har- tvångströja.

tycker du ryttaren rider hästen på ett föredömligt sätt i fråga om frihet i bett och hals och huvud? :confused:
den sitter som sagt i ett skruvstäd.

Fast att en förebild ska vara en person man stödjer fullt ut tycker jag blir lite väl svartvitt och hårt. Ja visst om ens förebild sysslar med något man verkligen avskyr så nej då är det ju svårt att ha personen som förebild. Men man kan ju inte heller kräva att ens förebild ska göra allt rätt, även förebilder måste ju få vara människor med fel och brister. Även en förebild måste ju få misslyckas flera gånger innan dom lyckas för alla är vi väl människor i utveckling som hela tiden försöker höja ribban för vad vi kan prestera och på vägen dit kanske inte allt blir rätt. Man kanske tappar, bjudningen i ivern att få bärkraften, man kanske håller för hårt för att lyckas med levaden. Man kanske glömmer en sak för att man vill uppnå nåt annat. Men förhoppningsvis så faller bitarna på plats igen, man lär av sina misstag och utvecklas. Men visst, jag håller med att det är svårt att ha en förebild som oxå gör saker som fullständigt är emot ens principer.

jaja menade ju knappast att dom råkade ta i stången lite för hårt för att lyckas med en levad eller att någon satte sig lite snett i en piruett såklart utan mer att hela intrycket inte är så harmoniskt som det inte var på nunos eller den andres film.

wow snygg häst. Men här kunde hon nog haft ett vinglas i handen utan att spilla ;)

tycker du ryttaren rider hästen på ett föredömligt sätt i fråga om frihet i bett och hals och huvud? :confused:
den sitter som sagt i ett skruvstäd.

Är tyglarna fastsatta runt midjan och kopplad till stången? Men vad händer om han hade ramlat av? då sliter ju hästen sönder hela munnen :(

Tyglarna sitter i "knoppen" på sadeln, det syns de allra första sekunderna i filmen.
Och nej jag tycker inte att han då med "inspänningen" ger hästen frihet i bett och hals och huvud.
I övrigt rider han inte heller enligt TR om man nu anser att det är endast den mallen som gäller för god ridning.

Tyglarna sitter i "knoppen" på sadeln, det syns de allra första sekunderna i filmen.
Och nej jag tycker inte att han då med "inspänningen" ger hästen frihet i bett och hals och huvud.
I övrigt rider han inte heller enligt TR om man nu anser att det är endast den mallen som gäller för god ridning.

Här är dressyrens grundprinciper jag vet inte varför vissa har problem med att man absolut inte vill eller har som mål att vilja rida enligt följande?

"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att
alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning
för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom
systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna
ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen
balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens,
så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra
sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller
uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl
inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt
bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med
hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga
på detta."

"Samling.
Syftet med hästens samling är:
a) att ytterligare utveckla och öka hästens balans
b) att utveckla och öka hästens förmåga att engagera och sänka sin bakdel, för
att därigenom avlasta framdelen och göra den “lättare” och mer rörlig
c) att genom ökad styrka och utvecklad bärighet göra hästen mer angenäm att rida.
Metoder att nå detta mål är bl a övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar, halvhalter
samt skolorna öppna, sluta och förvänd sluta.
Samling uppnås och utvecklas genom att bakbenen med mjukt böjda leder engageras
framåt under hästens kropp, varvid förflyttning av tyngdpunkten sker framifrån
och bakåt. Detta åstadkoms genom att ryttaren under korta men ofta upprepade
moment aktiverar sina framåtdrivande hjälper så att hästen drivs framåt mot en mer
eller mindre stilla hand.
Handen fångar upp en del av rörelsen framåt så att eftergift i bakben, rygg, hals och
nacke uppnås, vilket efter hästens utbildningsståndpunkt och byggnad ger avvägd
19
resning av hals och huvud. Med andra ord “stäms hästen av” mellan ryttarens framåtdrivande
och förhållande hjälper, så att en del av rörelsen framåt “släpps igenom”
så mycket att hästen förmås röra sig i det tempo som ger dess gång avsedd takt och
balans.
Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i
stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och
avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo.
Samlingsgrad i olika klasser:
När hästen rör sig med bibehållen rytm, med lätthet och utan att förlora någon balans
i de moment programmet föreskriver, är samlingsgraden för klassen tillräcklig.
Samling skall inte i första hand relateras till tempo."

Alltså detta är UR TR. :)

Sen ser det såklart inte alls ut såhär på väldigt många men det gör det ju inte i AR heller om man ser till deras mål och syften och hur det ser ut i verkligheten.

Nej det förstår jag oxå men tråden handlar om förebilder över huvud taget från början och många tycker inte nån kan vara en förebild om inte allt är rätt. Så eg menade jag inte bara till dig utan mer ett svar i allmänhet. Kom bara att tänka på det när jag läste din kommentar att en förebild är nån man kan stödja fullt ut.

Fast ingen har ju "allt rätt". Däremot letar jag efter vissa viktiga gemensamma nämnare när jag söker tränare; djursynen ska överensstämma med min, dvs åsikten att man tränar en medveten varelse med förmåga att känna stress, smärta och som bör respekteras som individ. Alltså är hård stångridning modell portugis helt otänkbart, precis som rollkur och traditionell hantering med boxhållnig stora delar av dygnet.

Om man inte har den gemensamma "värdegrunden" så tenderar träningen att sträva mot helt olika mål och bedrivas på totalt olika sätt.

/Migo

Jag har inga som helst problem med TR.:confused:
Jag är mycket bekant med vad som står där och jag har tävlat lätt klass förr och kommer förmodligen göra det igen.
Även att jag "bekänner mig till tron AR" så ser jag inget i TR som jag inte tycker stämmer med mitt sätt att rida.

Problemet är väl att tolkningen av TR kan te sig olika. Jag är inte glad över att se alla ekipage på tävlingsbanan även om alla har samma regler att hålla sig till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII