Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag har fått denna och ett par andra filmer i ansiktet flera gånger när jag pipit "portugisiskt". Det jag kan säga (igen) är att vi vet ingenting om bakgrunden till filmen eller varför den gjordes (för att visa "detta kan man göra med en häst" - vad vet jag). Jag skulle säga att denna uppvisning är präglad av "sin tid".

För mig låter det släpigt.

den ska bära jämnt o inte vicka med stjärten= gå.

Vilopausen????Du borde mena belastningsfasen o den ska inte vara särskilt lång om hästen arbetar genom kroppen- kvick från marken- kommer upp från marken. En bra jobbande häst i trav ska ha ett svävmoment mellan diagonalnedsättningen. annars har den alla fyra i backen nästan hela tiden.

Det tror jag också. Präglad av sin tid alltså. Tack och lov så har inte tiden stått still, utan man förstår numera vikten av en avspänd häst. En avspänd häst med spänd båge... :)
Själv så har jag blandade erfarenheter av att rida för portugiser. Dessa erfarenheter uppgår till hela två stycken tränare :D Den ena är lysande och den andre har kanske inte samma tankar om hästar som jag har. För mig är det viktigt att se hästar som en levande, kännande och tänkande individ, inte som en maskin. Den åsikten delas nog av de flesta svenskar. Portugisiska tränare i allmänhet har ett bra rykte, men det finns alltid tränare, inom alla discipliner, som enligt mitt sätt att se det, är för hårda mot hästarna.

De värsta portugiserna ligger i lä..
Kolla in syd o centralamerikas ridning:eek:

TS får ursäkta mina utsvävningar...

Jag har ingen aning om hur man rider i dessa länder. Var ser man det?

Jaja, belastningsfas. Knappast släpigt tempo för det.

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8
Den här var ljuvlig:love:. Han måste vara rena drömmen för en häst att ha på ryggen. följsam, mjuk, kroppsmedveten.
Han rider de övningar så som jag lärt mig ger snabbt resultat, på snedden, övergång galopp, piaff, galopp, massa svängar på liten yta utan att bli hängande på innerbogen och utan att hästen tappar ryggen. Och hästen är MED sin ryttare. Inte ofta man ser sånt här.
:bow::bow::bow:

Tja, olika ideal har vi ju helt uppenbart:crazy:

Och jag tycker att trycket i stången är så hårt att det är svårt att se något vackert i det:(

Tycker man att ridning med garotcha är intressant så tyckert jag att vi har en här Sverige som gör det bättre än filmen. Hans hästar rids med mer empati. Det är inget stångdragande(mer än vi andra dödliga kanske råkar göra förstås) och man vet att hästarnas vardag inte består av prygel. Går att hitta om man söker efter WE:s lagkapten i Sverige. Han vann väl EM också tror jag.

Jag ryser lite när jag ser de hästar som rids med den där stånghanteringen. För tyvärr är det inte det enda som brukas brutalt då för det mesta.

KL

Av de portugiser som finns att tillgå i Sverige tycker jag ovan nämnda har väldigt sympatisk inställning till djuren. Och han rider utan force. Trevligt!

Finns en annan portugis som kommer hit och har kurser. Jag tycker det han lär ut är rätt trevligt med. Jag antar att jag kan nämna att det är Borba iom att han redan pratats om en hel del här på forumet.

Ang Nuno-filmen så tycker jag visst att han kan sitta hyfsat trevligt. Han KAN nog följa bra om han vill. Men att slänga runt hästen så där i sidled tycker jag ser brutalt ut. Det skulle göra iaf spanjoren jag sitter på en del orolig. Och jag tycker hästen på filmen ser väldigt stressad ut.
Jag tycker inte ens traven ser ut som ren trav. Och takten slirar hej vilt i alla gångarter inkl piaff. När en spanjor blir så taggad hade jag lagt jobb på att lugna den mentalt. Och det innebär då inte massa kast eller snabba övergångar. Då upplever jag att de taggar till mer och blir för hastiga, tassiga, spända och kan tappa takten. De jobbar då inte genom kroppen. Visst kan man fortfarande rida övningar som Nuno gör(jag skulle givetvis göra det sämre även om jag red de övningar han gjorde och försökte göra samma stil). Men jag upplever att kvaliteten uteblir. Hästen måste vara genomsläpplig och lugn innan man börjar jobba den samlat.
Nuno är ju givetvis en legend. Men jag blev besviken å det grövsta första gången jag såg filmen.
Då blir jag mer impad av tex Hubertus Schmidt.
Eller av någon som sitter sämre men lyssnar till hästen och inte bara pressar på och forscerar.

Tjurfäktningsfilmen gjorde mig bara ledsen. Jag är absolut impad av hästen som klarar av att skydda sig som den gör. Men att vi ens sätter dem i sånna sitser att de behöver fly och stressa så ger mig ont i magen. Usch, vad snälla djur vi har! De borde dänga av oss oftare..

Den här var ljuvlig:love:. Han måste vara rena drömmen för en häst att ha på ryggen. följsam, mjuk, kroppsmedveten.
Han rider de övningar så som jag lärt mig ger snabbt resultat, på snedden, övergång galopp, piaff, galopp, massa svängar på liten yta utan att bli hängande på innerbogen och utan att hästen tappar ryggen. Och hästen är MED sin ryttare. Inte ofta man ser sånt här.

Jag brukar anstränga mig för att hålla en god ton på nätet. Men det här går över alla gränser! Om jag vore häst skulle jag snarare tycka att det vore en mardröm att ha denna ryttare på ryggen :mad: Begriper mig inte på er som tycker att det här är bra. Enligt mitt sätt att se det så begår ryttaren en mental våldtäkt på hästen! :mad: Rent ut sagt, jag spyr när jag ser det här!! Både verbalt och mentalt. :mad: Och åker jag ut ur detta forum p g a det här inlägget så får jag väl göra det då.

Senast ändrad:

Jag förutsätter att du är ironisk.

att sitta på en trippande häst som rids som en enhjuling utan känslor.

Jag brukar anstränga mig för att hålla en god ton på nätet. Men det här går över alla gränser! Om jag vore häst skulle jag snarare tycka att det vore en mardröm att ha denna ryttare på ryggen :mad: Begriper mig inte på er som tycker att det här är bra. Enligt mitt sätt att se det så begår ryttaren en mental våldtäkt på hästen! :mad: Rent ut sagt, jag spyr när jag ser det här!! Både verbalt och mentalt. :mad: Och åker jag ut ur detta forum p g a det här inlägget så får jag väl göra det då.

:bow::bow::bow: Jag instämmer. Det har förklarats om denna video att det är förberedelse för att jaga tjurar och såna saker. Men faktum kvarstår, hetsig, stressad och förvirrad häst som ska utföra ryckiga knyckiga rörelser utan logiska samband och utan att hästen är med på vad som händer. Dressyr är det inte. Träning för tjurfäktning eller boskapsdrivande kanske, men eftersom ingen tjur finns där på träning kunde man kanske önska ett annat upplägg, för hästens skull.

Det är ju alltid som så att man ser det man ser, det intressanta är ju varför man ser just det man ser och om man är medveten om varför man ser det man ser.
Det kan tyckas låta flummigt men det är det egentligen inte. Vad jag menar är att man hela tiden utgår från sina egna preferenser och ofta har väldigt svårt för att inte säga omöjligt att se på något genom någon annans glasögon.

Migo - hade svårt att se ngt annat än den hårda stången.

Thua - antydde att hon dragit slutsatser angående övrig handhavande av hästen pga stången.

Jag tänkte på detta när jag var i Globen i höstas och såg Adelinde och Anky rida. De gjorde nästintill perfekta ritter i den bemärkelsen att hästarna gick som klockor. Jag fick nästan lite robotkänsla av Parzival Men det fanns absolut ingenting jag kunde klaga på, för som sagt hästarna rörde sig som klockor. Men jag skulle inte kalla denna perfektion för konst. Då det sa mig absolut ingenting.
Hade det varit för 10 år sedan så är jag helt övertygad om att jag hade sett samma ritter på ett helt annat sätt. Jag hade tyckt att det var jättebra!
Jag frågar mig själv om det enbart är för att jag inte gillar deras sätt att träna, eller om det är för att jag tycker att det är larvigt att man säger sig ha en dressyrhäst som premieras som en av världens främsta men man klarar inte ens av att rida in på den och emottaga priset.
Eller om det verkligen är så att den är som en robot.
Jag vet inte, men jag funderar på det.

Jag håller med er angående stången, men kan fortfarande se det fascinerande i ritten. Undrar lite varför det är så.

Tycker man att ridning med garotcha är intressant så tyckert jag att vi har en här Sverige som gör det bättre än filmen. Hans hästar rids med mer empati. Det är inget stångdragande(mer än vi andra dödliga kanske råkar göra förstås) och man vet att hästarnas vardag inte består av prygel. Går att hitta om man söker efter WE:s lagkapten i Sverige. Han vann väl EM också tror jag.

KL

Av de portugiser som finns att tillgå i Sverige tycker jag ovan nämnda har väldigt sympatisk inställning till djuren. Och han rider utan force. Trevligt!

Finns en annan portugis som kommer hit och har kurser. Jag tycker det han lär ut är rätt trevligt med. Jag antar att jag kan nämna att det är Borba iom att han redan pratats om en hel del här på forumet.

Det var inte alls så jag menade men tack för tipset, jag tror att jag tränat för båda, om du menar PB?

Fast oavsett hur man tittar och med vilka glasögon så förstår jag inte för mitt liv hur man kan undvika att se stångridningen.:confused: Kolla mannens armbågsvinkel, hästen sitter i ett skruvstäd. Oavsett glasögon förstår jag inte hur styrkan på några glasögon skulle vara så svag att man inte ser detta. :(

Fast oavsett hur man tittar och med vilka glasögon så förstår jag inte för mitt liv hur man kan undvika att se stångridningen.:confused: Kolla mannens armbågsvinkel, hästen sitter i ett skruvstäd. Oavsett glasögon förstår jag inte hur styrkan på några glasögon skulle vara så svag att man inte ser detta. :(

Det handlar inte om vad man INTE ser utan det handlar om vad man missar när man väljer att fokusera på en viss sak.
Eller vad man helt enkelt inte kan se för att man väljer att fokusera på en viss sak.

Personligen tycker jag inte att ändamålen helgar medlen någon gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar