Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Bent sa en gång, på en kurs jag var på, att hästen ska bära dig på ett sådant sätt (hm minns inte riktigt vilket ord han använde) men du ska i af kunna trava med ett vinglas i handen utan att spilla och då kanske man måste rida i ett helvetes undertempo ;)

Skojjar du?!?!? Sån ridning ser jag dagligen här i Spanien. Det är de mindre avancerade ryttarna som anser att hästen ska ha en krull på halsen och varken höja eller sänka huvudet vad den än utsätts för och ryggen ska vara bekvämt stilla :crazy:
Inte kan väl Bent ha sagt så?!?!?

En liten filosofisk fundering kring detta med vinglaset. Inte för att jag har hört det själv men...

Om hästen travar med svingande rygg, som rör sig upp och ner i jämn takt, så är den hästen väldigt bekväm att sitta på då ryggen svingar. :) Den har ett vilande steg. Då kan jag tänka mig att det går fint att hålla ett fyllt glas i handen utan att spilla. Detta tempo är inte "bara långsamt", så att säga.

Nä precis, själva meningen var ju givetvis inte att det skulle gå sakta och samlat utan just med avspänt svingande rygg där ryttaren följer med hästen med sitt bäcken och utan problem kan hålla ett vinglas i handen. En häst som travar med en spänd rygg skjuter iväg ryttaren men en häst med avspänd rygg bär sin ryttare. Självklart tyckte han ju inte att man skulle rida omkring så hela tiden och det sades med ett skämtsamt leende.

Vad är vilande steg?

Ni o era termer;)

Fick höra att min häst hade... ja baxna inte nu..FLUFFIGT steg:rofl:

Som en vaddtuss...ett cirrusmoln. Jag förstog dock vad hon menade-rörlig, taktmässig elastisk trav- gummi:grin:

Ja, för det var ju en oerhört mycket bättre term :grin:

Folk med gångartshästar vet vad "gummi" innebär:cool: elasticitet då?

Syftade på fluffig.

Om vi ändå ska ner på nivån där vi märker ord, var de flesta diskussioner hamnar i det här forumet. Gummi är ett material, inget annat :angel:

Det är klart att det finns skit av vanlig dressyr, och skulle jag se en sådan snutt så skulle jag säga att det inte var rätt pga ditten och datten beroende på.
ja men det är ju det jag menar. Det finns bra och dålig ridning inom alla inriktningar.
Och hittar inget på AR?, var finns de filmerna?
vet inte. jag tittar så sällan på filmer. När jag sett bra filmer har jag oftast ramlat över dem av en slump.
Jag ser helst på träning eller en kurs live.

Det här inspererar mig sammarbete mellan häst och människa, gör någon något fel kan det leda till döden.
Hästen förstår precis vad det är frågan om och den gillar att leka med tjuren. Här har hästen styrkan, uthålligheten, vigheten, elasticiteten, modet men framförallt så har den viljan.

http://www.youtube.com/watch?v=O4glo6LBmyI

Fantastisk ridning som slår allt annat om du frågar mig, för att rida framför en tjur är det ultmata provet inget får ha gått fel i hästens utbildning, inget får stressas eller forceras, hästen måste vara 100% sund och "genvägar" kan inte användas, (som att dra ned hästen på bettet och annan skit som det sysslas med).
Sen kan tjurfáktning disskuteras men det finns det nog andra forum för att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

Men denna film är helt fantastisk, detta är RIDNING! Jag brukar titta på den här filmen, inspirerande. Ingen kan rida som Nuno.

Fast detta är inte akademisk ridning eftersom akademisk ridning betyder BB och hans elever. Detta är riktig klassisk Portugisisk ridning. Mycket bättre om någon frågar mig akademiskt är för stationärt enligt mig men det är nog en annan diskution det med. :angel:

Det här inspererar mig sammarbete mellan häst och människa, gör någon något fel kan det leda till döden.
Hästen förstår precis vad det är frågan om och den gillar att leka med tjuren. Här har hästen styrkan, uthålligheten, vigheten, elasticiteten, modet men framförallt så har den viljan.

Jag ser inget som inspirerar. Filmen är vidrig.

Men det är samma sak, åtminstone om man läser Bents bok. Att sedan "ingen" lyckas visa upp några sådana skolor på film är beklagligt.

Jag börjar faktiskt undra om de ens finns.Har letat på nätet och faktiskt hitills inte hittat en enda som är bra, kan det finnas någon annan som kan länka in det jag inte hittar?

Och vi jobbar också med rakriktningen, vi uppnår den genom att stärka hästens bakben - ett i taget. Alltså börjar vi tidigt med skolorna för att kunna göra det. För oss betyder rakriktning att hästen är lika stark i båda bakbenen.

Skjutkraft har alla hästar, och den ska inte tas bort.

Om inte skolorna utförs mer korrekt än de jag sett på film så uteblir den stärkande effekten,man kan ex inte ha hästen förböjd i halsen eller låta den flyta från linjen eller vara ojämt formad.

Alla hästar har skjutkraft men är den ex tvåspårig, förböjd, så kommer inte all kraft gå genom hästen.

Nä precis, själva meningen var ju givetvis inte att det skulle gå sakta och samlat utan just med avspänt svingande rygg där ryttaren följer med hästen med sitt bäcken och utan problem kan hålla ett vinglas i handen. En häst som travar med en spänd rygg skjuter iväg ryttaren men en häst med avspänd rygg bär sin ryttare. Självklart tyckte han ju inte att man skulle rida omkring så hela tiden och det sades med ett skämtsamt leende.

Jag har aldrig suttit på en lösgjord häst och samtidigt kunnat hålla ett vinglas i handen utan att spilla. Att hästen blir bekväm och vilar på steget innebär inte att ryggen blir stilla. Tvärtom, det blir mycket rörelse i ryggen, däremot en mjukare rörelse som är bekvämare att sitta med i. En spänd häst rör sig förvisso också men då blir det väldigt stötigt. En häst som rids i lustempo utan energi blir däremot desto mer stilla i ryggen eftersom ryggen då inte är med i arbetet alls.

Men denna film är helt fantastisk, detta är RIDNING! Jag brukar titta på den här filmen, inspirerande. Ingen kan rida som Nuno.

För min del föredrar jag mer lösgjordhet, lätthet och mjukhet. Dessa kriterier är inget som denna film visar upp.

Filmen på Nuño Oliveira får mig att må illa. Jag tycker att den är fasansfull! :mad: Usch.

Jag förstår inte riktigt vad är det som är så fasansfult?

Hästen är rytmisk, den jobbar hårt och villigt använder hela kroppen, du kan bara se vissa hjälper och hästen gör allt utan att förlora rytm, kadens och vilja, piaff, passage, galoppombyten, galopp baklänges totalt runda 3 meters volter i galopp.

Solis - Hur kan det inte vara mjukt? Galopp baklänges kan inte göras om mjukhet saknas och inte heller om bjudning saknas och hästen bjuder 100% av tiden.

När en häst passerar mellan alla dessa övningar så menar du att den inte är lösgjord?

att förlora rytm, kadens och vilja
:confused::confused:

Jag har aldrig sett en sdn superstressad häst...någonsin.

jo en barrelhäst som fick friliret bakåt i sken.

Solis - Hur kan det inte vara mjukt? Galopp baklänges kan inte göras om mjukhet saknas och inte heller om bjudning saknas och hästen bjuder 100% av tiden.

När en häst passerar mellan alla dessa övningar så menar du att den inte är lösgjord?

Krumelutterna ifråga kan vilken häst (nästan) som helst klara av, även kameler för övrigt har det ju visat sig. Så, ja, jag menar att denna häst genomför det ryttaren kräver utan att vara lösgjord. Rörelserna blir nedbrytande för hästen istället för stärkande.

Jag blir faktiskt lite förskräkt. Menar du verkligen att du inte ser stressen och spändheten hos denna häst? Detta är inte lösgjordhet och spänst. Utan ren spänning, den kan ju för övrigt inte ens stå still.

Med vilande steg menar jag att hästen sätter i hoven i marken, låter benet sjunka ner helt i vilofasen, för att sedan fjädra upp och lämna marken. Ena rygghalvan rör sig upp medan den andra går nedåt, fast egentligen är det väl en växelvis rotation av bröstkorgen som det innebär. Ryggen som helhet rör sig upp och ned mellan hästens svävmoment och stegets vilofas. Steget/tempot upplevs varken som överilat eller släpigt, utan avslappnat. Ungefär så är väl ett vilande steg.

Detta är riktig klassisk Portugisisk ridning.
Jag förstår inte riktigt vad är det som är så fasansfult?

Hästen är rytmisk, den jobbar hårt och villigt använder hela kroppen, du kan bara se vissa hjälper och hästen gör allt utan att förlora rytm, kadens och vilja, piaff, passage, galoppombyten, galopp baklänges totalt runda 3 meters volter i galopp.

Du och jag har definitivt inte varit på samma ställe... Jag fattar ingenting av det jag ser! Jo, det gör jag, men att det här skulle vara något bra och eftersträvansvärt är mig en gåta. Jag ser en stackars häst som är otroligt psykiskt och fysiskt spänd, samt rids som om man hade stoppat in den i en tvångströja :eek: Det där är inte att jobba villigt, det är att inte ha någonstans att ta vägen för alla dörrar är stängda :mad:! Rytm och kadens? Vad är det för rytm att kunna hoppa baklänges som en vettskrämd kanin? Piaffen är stundtals bra men den är oftast alldeles för forcerad. Någon passage kunde jag inte se överhuvudtaget. Några steg där piaffen inte var på stället ja, men det var inte passage. Första gången jag såg den här filmen så blev jag helt chockad, nu har sett den några gånger och har hunnit fundera igenom den här ridningen. Det här har INGENTING med portugisisk klassisk dressyr att göra. Det här är ridning avsett för tjurfäktning. Jag hade hellre skjutit min häst än att utsätta honom för detta! Han kom hit för drygt två månader sedan och är alltså utbildad och uppväxt i Portugal. Den person som red honom när jag köpte honom, är utbildad av Nuños son João Oliveira. Han rider inte på det här sättet, han rider som vilken dressyrryttare som helst. Han är extremt noga med att hästarna skall vara lösgjorda i både knopp & kropp. Stress är a big no no! Han hade nog gråtit om han hade sett det här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 064
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar