Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
En liten filosofisk fundering kring detta med vinglaset. Inte för att jag har hört det själv men...
Om hästen travar med svingande rygg, som rör sig upp och ner i jämn takt, så är den hästen väldigt bekväm att sitta på då ryggen svingar. Den har ett vilande steg. Då kan jag tänka mig att det går fint att hålla ett fyllt glas i handen utan att spilla. Detta tempo är inte "bara långsamt", så att säga.
Bent sa en gång, på en kurs jag var på, att hästen ska bära dig på ett sådant sätt (hm minns inte riktigt vilket ord han använde) men du ska i af kunna trava med ett vinglas i handen utan att spilla och då kanske man måste rida i ett helvetes undertempo
Skojjar du?!?!? Sån ridning ser jag dagligen här i Spanien. Det är de mindre avancerade ryttarna som anser att hästen ska ha en krull på halsen och varken höja eller sänka huvudet vad den än utsätts för och ryggen ska vara bekvämt stilla
Inte kan väl Bent ha sagt så?!?!?
En liten filosofisk fundering kring detta med vinglaset. Inte för att jag har hört det själv men...
Om hästen travar med svingande rygg, som rör sig upp och ner i jämn takt, så är den hästen väldigt bekväm att sitta på då ryggen svingar. Den har ett vilande steg. Då kan jag tänka mig att det går fint att hålla ett fyllt glas i handen utan att spilla. Detta tempo är inte "bara långsamt", så att säga.