Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Men det är ju fortfarande ett femte ben i handen på ryttaren, och väldigt mycket "sprattel" fram och mest påskjut där bak. Iofs inte en så gammal häst om jag förstod det rätt.

/Migo

Tycker det går emot citatet ur TR: "så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna."

Jag ser en ryttare (med sporrar) som flaxar rätt flitigt med sina fötter. Knappast några omärkliga hjälper :eek:

Oj oj oj! Vilken film! Så fantastiskt underbart bra! :love: Tänk om man kunde rida så där! :d

Rida hur då?
Klassiskt halvblodssprattel! Jättefin häst som rör sig jättebra men de där gångarterna är knappast framridna utan mer framavlade.
Det finns vissa saker du aldrig kommer att kunna göra på den där hästen - den är för stor och för långsam. Men visst, man gillar olika typer å det är ju jättebra!
Men impad av ridningen kan jag inte säga att jag är.

Tyglarna sitter i "knoppen" på sadeln, det syns de allra första sekunderna i filmen.
Och nej jag tycker inte att han då med "inspänningen" ger hästen frihet i bett och hals och huvud.
I övrigt rider han inte heller enligt TR om man nu anser att det är endast den mallen som gäller för god ridning.

vem fanken har nämnt TR förrutom du?
dålig ridning är väl dålig ridning, oavsett om den sker i namn av TR eller vad nu annan för skola. Vad har din kommentar med saken att göra ö.h.t? :confused:

Delvis KL
Jag tycker det är imponerande hur hon kan ta upp all rörelse hästen har, det är imponerande för mig.
Sen sprattel.. inte vet jag men de flesta iberiska pållar jag ser sprattlar betydligt mer och har världens minsta rumpor. Självklart är gångarterna ditavlade i båda fallen men inte alla kan ta till vara på de så. Sen är väl dressyrtävlingar oxå en sorts gångartstävling i den meningen att har du bättre gångarter börjar du högre på skalan.
Själv kan jag inte se så många saker som inte skulle kunna göras på den hästen :)

Men det är ju fortfarande ett femte ben i handen på ryttaren, och väldigt mycket "sprattel" fram och mest påskjut där bak. Iofs inte en så gammal häst om jag förstod det rätt.

/Migo

Det skulle vara snällt av dig om du ville lägga ut en film på hur du tycker att en bra häst och ryttare ser ut tillsammans.

Rida hur då?
Klassiskt halvblodssprattel! Jättefin häst som rör sig jättebra men de där gångarterna är knappast framridna utan mer framavlade.
Det finns vissa saker du aldrig kommer att kunna göra på den där hästen - den är för stor och för långsam. Men visst, man gillar olika typer å det är ju jättebra!
Men impad av ridningen kan jag inte säga att jag är.

Säger samma som till Migo, vad tycker du är bra? För att förstå det så måste jag få se det på film. Inga långa utläggningar alltså, utan på film.

Av respekt för ryttarna tänker jag inte hänga ut någon film. Eftersom jag känner dem privat blir det något känsligare än att länka till en död "mästare" eller hingstvisningar.

Jag ser inte det fantastiska med denna ridning, men det är en fantastisk häst det var därför den vann, den har fick 9,5 för traven och kostar mycket pengar inte mindre än en mile,, gissar jag.

Antar att den är rollkur tränad som alla andra hästar av denna typ, men jag vet inte vem ryttaren är så jag är inte säker.

Ryttaren har en massa häst i handen, achenrem och är på hästen med sporrarna hela tiden.

Vad tycker folket här om denna ridningen, hästen är inte ut av samma kaliber som den från den tidigare filmen, men den har kommigt mycket längre i sin utbildning.
http://www.youtube.com/watch?v=u3Z9Au57v_U&feature=related

Jag håller fortfarande på Nuno, min förebild och enligt mig är han den ryttaren som följer TR bättre än de flesta.
https://www.youtube.com/user/Pluvinel1#p/u/3/ZDXOw7YOWdc

Tr är fantastiskt, men att dressyrtävlingar är en sport där de inte följer sina egna regler är en annan sak. :grin:

Ja det gjorde jag ju i början av tråden ;) men jag kan väl leta lite på tuben och se om jag hittar nåt. Men om jag ska hänga ur mig själv så var jag är hyfsat nöjd med hur min häst såg ut den här dagen. Dock inte med hur jag själv ser ut, jag borde räta upp mig... Och jag vet oxå att jag är en tjockis precis som min häst. Men förutom det var jag rätt nöjd den här dan.

9b2401c8.jpg

cb6354b8.jpg

d641691f.jpg

ca071508.jpg

59ecee45.jpg

Smart, man kan ju hänga ut sig själv! :idea:

Sen att jag och min lurv knappast utgör ett perfekt ekipage i perfekt form, det är en annan sak. Men här är iaf bilder från förra sommaren som jag är nöjd med:

DSC_0498.jpg

Bild276.jpg

DSC_0612.jpg

IMG_0240.jpg

IMG_6152.jpg

/Migo

Femte ben? Var ser du det? Ryttaren har en lätt och fin kontakt med hästens mun och hästen är enormt rörlig och rör sej med energi. :cool: Det är bra ridning och en fantastisk häst. Hur kan du inte se det?

Vad är det som du tycker är trevligt mera exakt?

Berätta gärna, jag ser bara otaktmässighet, lufs, en oengagerad häst, förböjd hals, en häst som inte har minsta förutsättning för samling och tramp, ett irriterande duttande med spöt, ja bland annat.

Men hästen lunkar ju bara runt, om man går tillbaka till TR så saknas det som jag markerat med fet stil.
Hästen är lydig osv men det är inte vackert att se på för hästen uttrycker sig inte och visar inte sin styrka, vackra rörelser osv.
Frågan är om ryttarna skulle kunna behålla de kvaliteer i ridningen de faktiskt har om hästarna rörde sig med fria och spänstiga gångarter, jag tror att då går det mesta förlorat.

Detta kan liknas med en balettdansör som hasar sig igenom en show, mjukt är det och jag förstår varför det är populärt, riktig *tant ridning*

"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngningför ryttaren.

Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållenbalans.
Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med välinrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse medhästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högstapunkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta."

Senast ändrad:

Vad gör du inne på KR?

Och HUR kan du tycka att det där är en lätt kontakt? Vad jämför du med då?:crazy:

Jag ser en avspänd häst som följer sin ryttare men visst lite för böjd ibland och tappar takten ibland men det är ju träning. Det är inte flashigt men det är jag inte ute efter heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA