Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Men hästen lunkar ju bara runt, om man går tillbaka till TR så saknas det som jag markerat med fet stil.
Hästen är lydig osv men det är inte vackert att se på för hästen uttrycker sig inte och visar inte sin styrka, vackra rörelser osv.
Frågan är om ryttarna skulle kunna behålla de kvaliteer i ridningen de faktiskt har om hästarna rörde sig med fria och spänstiga gångarter, jag tror att då går det mesta förlorat.
Detta kan liknas med en balettdansör som hasar sig igenom en show, mjukt är det och jag förstår varför det är populärt, riktig *tant ridning*
"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngningför ryttaren.
Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållenbalans.
Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och
ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med välinrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse medhästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högstapunkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på
båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta."