Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

De där testerna- hur utfördes dem.:confused:

min erfarenhet är att löpning inte innehåller samma muskelarbete som vid ridning. Cykling däremot minus bålstabiliteten som dressyrryttarna har.

Sätt upp Kallur eller ngn annan på en häst o se hur slut de blir.
En helt annan fysik behövs- träning för ändamålet.

Jag håller faktiskt med dig!

Haha, roligt att du säger att du måste träna för att kunna rida. Jag tycker också att ryttare i regel behöver träna!

Inför OS utförde vi på uppdrag av SOK fys- tester med rörelseanalyser på alla OS-deltagare. Jag kan säga så här att med tanke på att man påstår att dressyr skulle vara någon form av sport så är dressyrryttarna otroligt dåligt tränade! Då menar jag ofantligt dåligt tränade. De enda ryttare som överhuvudtaget kan närma sig att kalla sig för idrottsutövare är fälttävlansryttarna och de var jämförelsevis inte heller särskilt imponerande fysiskt!

Nu har det blivit lite ändring. Sedan ett träningsprogram med prestationskrav utformats för alla OS- deltagare! Det ska bli kul att ta del av resultaten :)

Ja här är vi överens:D Även om jag normalt sett inte alls har det som krävs så inser man ändå hur mycket man faktiskt använder kroppen i ridning när man varit ifrån en period:crazy:, så om jag ligger lågt normalt är jag på grovt minus nu:D

Ändå tror jag (fast det är bara vad jag tror) att ryttare numera är mera medvetna om behovet av annan träning än man var förr?

För att få spänst krävs en ANspänning. Jämför en långdistanslöpares hushållande av kraft mot en sprinter/ gymnasts explosiva energi som behövs för att orka.

En spänd häst knyter sig o kan inte utföra saker då energin inte kan flöda.

Den blir oren, tappar takt o form eller vill inte...ogärna. Gör... men inte med glädje för fokuset ligger på annat.

De där testerna- hur utfördes dem.:confused:

min erfarenhet är att löpning inte innehåller samma muskelarbete som vid ridning. Cykling däremot minus bålstabiliteten som dressyrryttarna har.

Sätt upp Kallur eller ngn annan på en häst o se hur slut de blir.
En helt annan fysik behövs- träning för ändamålet.

Nja, fast dom som är vältränade fysiskt brukar ha lättare att lära sej rida tycker jag, även om det är helt andra muskler. De har helt annan kroppskontroll till exempel och annan balans än otränade soffpotatisar (som jag känner mej som just nu:o)

Etti - Tack för ett bra inlägg :bow:

Sommarsmurf - det är inte så svårt att bedömma en häst känslor, inte behöver man vara etolog och ha studerat etologi för att göra det.
Kanske räcker det med att ha spenderat merparten av sin tid i stallet och med att ha tränat hästar.
Jag tror i alla fall att jag kan se på en häst vad som mer eller mindre händer i huvudet på den efter att under hela mitt liv spenderat åtskillaiga timmar i stallet och de senaste åren jobbat med olika typer av hästar och i många år mer än 8 timmar om dagen.
Jag har hanterat vilda hästar, unghingstar, föl, avelsdjur, rehabiliterat och ridigt in, beridigt, masserat osv osv, den dagliga kontakten med djuren även om den är i mindre utsträckning bör ge en normalfuntad människa möjligheten till en kvalificerad gissning utan att vara etolog.

Ja här är vi överens:D Även om jag normalt sett inte alls har det som krävs så inser man ändå hur mycket man faktiskt använder kroppen i ridning när man varit ifrån en period:crazy:, så om jag ligger lågt normalt är jag på grovt minus nu:D

Ändå tror jag (fast det är bara vad jag tror) att ryttare numera är mera medvetna om behovet av annan träning än man var förr?
Jag kan inte se att om mn orkar rida 4-8 hästar med energi dagligen så kan man ändå ha en dålig fysik:confused:

Däremot så är det lätt att hobbyryttare vill att hästen ska träna men man själv kan vara som en soffpotatis.

Säger igen. Mer situps till folket:banana:

Sommarsmurf - det är inte så svårt att bedömma en häst känslor, inte behöver man vara etolog och ha studerat etologi för att göra det.
Kanske räcker det med att ha spenderat merparten av sin tid i stallet och med att ha tränat hästar.
Jag tror i alla fall att jag kan se på en häst vad som mer eller mindre händer i huvudet på den efter att under hela mitt liv spenderat åtskillaiga timmar i stallet och de senaste åren jobbat med olika typer av hästar och i många år mer än 8 timmar om dagen.
Jag har hanterat vilda hästar, unghingstar, föl, avelsdjur, rehabiliterat och ridigt in, beridigt, masserat osv osv, den dagliga kontakten med djuren även om den är i mindre utsträckning bör ge en normalfuntad människa möjligheten till en kvalificerad gissning utan att vara etolog.
Precis:bow:

Det är inget man läser sig till.

Den enda som kunnt läsa av mina hästar fort var en kvinnlig massör som var lite kufisk. Var oxå den enda av många.. även ET o kiro som hittade spänningarnas punkter.

Den enda NH-frälsta som träffat mina hade inte en siffra rätt o får aldrig träffa dem igen. Usch vilket bemötande av hästar:eek:

För att få spänst krävs en ANspänning. Jämför en långdistanslöpares hushållande av kraft mot en sprinter/ gymnasts explosiva energi som behövs för att orka.

En spänd häst knyter sig o kan inte utföra saker då energin inte kan flöda.

Den blir oren, tappar takt o form eller vill inte...ogärna. Gör... men inte med glädje för fokuset ligger på annat.

Det är ju det som är min poäng! Glädje, vd ä det?
Vi ser på dressyr på olika sätt idag då VD och hobbydressyr skiljer sig mer och mer från varann. Jag tycker att det är bra! Det blir knasigt när en hobbyryttare köper en tävlingshäst. Det är nämligen ingen maskin utan en häst!
Gångartstävlingar är en sak men dressyr bör innehålla mer!

Ryttare behöver lära sig mer om träning. Det är också märkbart att eftersom många ryttare inte tränar själva så har de ingen aning om hur träning fungerar. De har aldrig upplevt mjölksyra och kan då inte förstå hur det känns. Heller inte den nedbrytande effekten som mjölksyra har.

Varför tror ni att denna lilla roadshow blev till: http://www2.idrottonline.se/HamreRK-Ridsport/Nyheter/Nyheteraktuellt-Hamre-RK/KrafftRoadshow/

Var det någon som var där och lyssnade?

Det är ett stort problem i Sverige att våra otroligt fina hästar inte håller! Det beror ju på något - vad? Jo att vi är rent ut sagt skitdåliga på att träna dem!

Eftersom de flesta hobbyryttares mål verkar vara att ha roligt med sina hästar så varför inte ha roligt på mest skonsamma sätt!

Jag bor i Stockholm - här finns det massor med stall och anläggningar! I de sk dressyrstallen står massor med stackars hästar som aldrig ens får gå ut i en hage med kompisar. De rids av någon tant i ridhus 4 dagar i veckan, 2 dagar rids dom av en duktig tränare/beridare ca 1 h /gång. Toppstammade dressyrhästar som kostat en förmögenhet! Och därför måste de hållas inlåsta större delen av sitt liv.
Tanterna vågar aldrig rida ut, någonsin! Jag förstår dem - då de inte kan begära att hästarna håller fokus. De är nämligen inte tränade så, det är rörelser, rörelser, rörelser som premieras. Och har man Anky och Adelinde som förebilder så är det tydligen helt ok. Deras hästar behöver inte heller hålla fokus annat än under själva bedömningen av deras rörelser!

Jag skulle kunna fortsätta men inser att det här blev total knappstöld, sorry!

För att återgå till ämnet: om man förbättrar gångarter så ska väl det synas på hästen i hagen? Annars är inte gångarterna förbättrade! Och hur i hela fridens namn kan man då sitta och rida en häst upp i medelsvår som inte ens klarar av att hålla reda på sina egna ben i frihet och få så höga betyg? Helt otroligt!

Problemet är att så tycker alla hästmänniskor! Men när man väl ska titta på det ur ett vetenskapligt perspektiv så blir allting inte så himla självklart. Prova.

Gångartstävlingar är en sak men dressyr bör innehålla mer!

För att återgå till ämnet: om man förbättrar gångarter så ska väl det synas på hästen i hagen? Annars är inte gångarterna förbättrade! Och hur i hela fridens namn kan man då sitta och rida en häst upp i medelsvår som inte ens klarar av att hålla reda på sina egna ben i frihet och få så höga betyg? Helt otroligt!

Jag förstår inte riktigt vad du menar, dessutom så häver du bara ur dig en massa påståenden, när du får motfakta så väljer du att inte svara.

Tror du dressyrtävlingar bara tittar på gången, eller vad menar du????

Jag kan inte se att om mn orkar rida 4-8 hästar med energi dagligen så kan man ändå ha en dålig fysik:confused:

Nä just det! Det kanske, kanske finns fler saker som du helt enkelt inte ser, vad vet vi?...

Jag har läst etologi. (i liten omfattning)
Jag lär in en hjälp i taget, jag är oerhört försiktig för att inte begära för mycket innan hästen är redo.
Jag är även försiktig så att jag inte begär för lite ut av hästen.
Jag gör mitt bästa för att bygga upp hästen, både fysiskt och psykiskt.
Det är därför jag får "problemhästar" på träning som redan från dag ett inte är ett problem utan bara en något dåligt tränad häst. Jag har tålamod och använder mig av de metoderna jag vet att de fungerar och vet vilken process som leder till vilket resultat, man kan inte begära allt sammtidigt utan man tar saker bit för bit.

Hästar är välldigt intelegenta djur och mängden kunskap de kan sammla på sig är enorm, det viktiga är dock att hästen alldrig fått lov att lära sig att göra fel, att den litar på sin tränare och tränaren alltid respekterar hästen.

En etolog är inte det samma som en bra hästtränare, etologi är teoretiskt, du är endast en bra hästtränare om du kan omsätta all denna kunskap i praktiken. Och jag har sätt undiversitetsutbildade Etologer som tränat en 7 årig häst att gå igenom en boxdör, det har hästen gjort hela sitt liv. Det var välldigt mjukt, fint och långsammt och hästen stod bara utanför dörren för att den kunde, den har lärt sig att göra fel och att den inte behöver lyda Etologen. Man kunde se hur hästen stod och sov, kanske tänkte den dumma människa, vilket jag tror att hästar tänker ganska ofta för vi är dumma och långsamma och fattar inte hälften av vad hästarna säger.

Men självklart etologi är viktigt och för att förstå hästen och ta de riktiga besluten. Men att bara läsa etologi är inte speciellt lärorikt i praktiken. Du behöver arbeta med riktiga hästar, vilda hästar för att förstå dem, de gulliga lurviga djuren vi har i våra svenska hobby stallar är inga "rikiga hästar" och det är svårt att lära sig om hästars beteenden genom dem eftersom de är så präglade på människan och knappt reagerar för stimuli. När det är en häst som faktiskt reagerar och är lite kneppig så är det en "problem" häst men detta normalt sätt endast pga den bristande kunskapen hos människan och dess oförmåga att läsa hästen, i slutändan är det hästen som tränar människan utan att människan ens har insett att så är fallet.

Som en del av de andra diskutionerna i denna tråd, har jag en ny elev och vi tränar hennes unghäst, den saknade bjudning och var inte riktigt glad, den stack iväg i galopp så snart hon släppte ut den i hagen.
Efter första lektionen var hästen förändrad, den hade bjudning och den arbetade hårt. (jag gillar athleter) efter att ha värmt upp den lite i longerlinan tog jag av longerlinan, (jag gillar att lita på hästen och vill se att den är med) medans jag pillar med andra grejer, självklart hänger hästen med när jag går från mitten till hörnet där träns osv hänger, vad NH mánniskor kalar join up, det är ingenting man tränar utan det är resultatet ut av god träning.

Vi har arbetat 4 gånger nu, och redan efter arbetspass nr två så stack inte hästen iväg när den släpptes ut i hagen, den ville hänga med till stallet igen. En häst som arbetat hårt men fysiskt korrekt som gillade sitt arbete eftersom vi behandlar hästen rättvisst och de respekterar det så vill hästen vara med oss.

Jo jag tror faktiskt att man kan använda sig av erfarenhet och sunt förnuft kanske inte 100% vetenskapligt. Men det fungerar för mig, läs hästen den är ädel, är du ädel mot hästen gör den allt för dig.

Men faram för allt repsektera hästen och be den aldrig att göra saker den inte kan göra.

Senast ändrad:

Kl

Hihi, ska göra en liten fältstudie.. Bara säsongen är avslutad tänker jag lura upp landslagsskidåkerskan tillika svägerskan på en häst. Ska bli spännande att jämföra orken på henne och mig. Hon med stålkropp och ork för långdistanslopp och jag med otränad kadaverkropp som får mjölksyra av att jogga några minuter men orkar rida rätt aktivt länge. :laugh:

Jag tycker att det vore sååå mycket bättre om fler insåg sina begränsningar och gick den långa AR-vägen istället för att hävda in absurdum att hästar ska ridas med energi och bågen spänd. Då det har visat sig att hästar tyvärr inte håller för den ridningen om man inte redan är en mycket skicklig ryttare. Det ska inte sättas spänning i hästar - då är det bättre för dem att pysa ut och gå med mindre energi.
Och kontakten med hästens mun är en annan sak jag skulle vilja höra era åsikter om men får nog starta en ny tråd.

så AR skulle vara vägen till bra ridning enligt TR, enligt dig?
du får ursäkta men det du skriver här ovan gör det solklart att du helt missat begreppet energi och bågen spänd. Jan Brink redogjorde för skillnaden mellan spänst och spänning i senaste r-sport upplagan, läs gärna där. Alla ryttare vet att balansen mellan spänst och spänning är hårfin och måste förvaltas. Jag håller inte med om att det finns så mycket spänning i de flestas dressyr hästar att de går sönder - vart har du den statistiken för den får då gärna plocka upp.

att du bor i storstockholm och omger dig med dålig hästhållning är för den skull inte ett dyft mer representativt, rent allmänt i sverige faktiskt. Åk till Holland om du ska uttala dig typ : )

Senast ändrad:

Menar du den här filmen? http://www.youtube.com/watch?v=6yaqsv1Dys8&feature=player_detailpage

Den hästen är på filmen 6 år och kan inte gå i en hög grad av samling. Den rör sej igenom sin kropp och energin går igenom överlinjen fram till ryttarens hand som mjukt fångar upp och reglerar. Det är inte ett stöd där hästen hänger sej på eller ryttaren sitter och drar i hästen som många av er tycks se?
Det finns en kommunikation mellan häst och ryttare där ryttaren tillåter hästen att använda sin kropp rätt och mjukt understödjer, det är ett fint samspel mellan häst och ryttare. Det är skrämmande att ni inte ser det, det tycker jag faktiskt.

Tycker ni att holländskans häst är självbärig?

Man ser ju och prioriterar olika, så är det.

Jag tycker att stöd i handen (inte att hästen hänger sig markant i handen eller så, däremot ger tryck/vikt som ryttaren fångar upp i handen) ger spänning i nacken som även påverkar i resten av kroppen, sabbar effekten av formen eftersom hästen inte kommer "få plats" med sina bakben och till att få upp framdelen.
Nu snackar vi fortfarande inte på hög samlad nivå utan som en bra grundform.

Ta längningarna som exempel - jag tycker det är kul att titta på luftigt steg och "bensprattel" OM det kommer ifrån att hästen är så stark, lätt och balanserad att det fortfarande sker med lätt framdel och i balans. Mer som ett tecken på att framdelen är lätt nog att kunna länga ut steget utan att tappa detta. Men det skulle vara nästan omöjligt att följa om man vill tävla, såpass tidigt som längningarna börjar komma i programmet. I LC/LB t ex så även om det bara är mellantrav det gäller kommer hästen knappast vara lätt nog i framdelen för att kunna göra det på det vis jag tänker.
Då får man acceptera att det ser annorlunda ut.

Sen tycker jag man får skilja på vad man "vill" uppnå och prioriterar alltså vilken väg man valt vs. vad man faktiskt klarar av att uppvisa.
Utifrån vad denne ryttare valt som väg - som jag uppfattar det - tycker jag det var en fin uppvisning. Vägen i sig hade jag inte valt själv. Tänker då på "femte ben", låta hästen stödja i handen.

lite KL

Lägger ingen åsikt om ridningen i det här inlägget, tänker bara att det verkar rätt dödfött att ta upp namn som Brink, Tinne och tidningen ridsport (med mestadels tävlingsresultat) då man försöker övertyga en AR-människa att den har helt fel.

Tror lixom inte det klingar förtroendeingivande för dem som gillar AR att försöka motbevisa deras ridning och grundfilosofi med förebilder som de inte alls har tänkt tanken att försöka efterlikna.
Forumet heter ju faktiskt "Klassisk ridkonst" och de bilder från gamla kungligheter till häst, ser inte direkt ut som Adelinde in action... De är snarare lika böjda och satta på bakdelen med stilla ryttare som ser ut att inte ta i så värst.. som i den där ar-filmen..

Känns lite dödfött bara, på något vis! :laugh:
För att nå fram med en stark åsikt, som några "vanlig dressyrare" som gillar att vara härinne och diskutera försöker, kanske man måste mötas i en gråzon. Försöka hitta någon slags ton som gör diskussioner möjliga.
Ibland känns det som att vissa kommer in hit och "passar på" att mästra den ovetande ar-pöbeln på sina stackars framtunga hästar, i stället för att försvinna i mängden bland likasinnade inne på dressyrforumet!? (gissar vilt o försöker förstå poängen)

Skulle kännas märkligt att surfa in på westernforumet och klaga på deras pleasure, för det måste man väl säga är lika knasigt och ej så konstruktivt.

Det är en mycket rörlig häst, inte vilken häst som helst, inte som någon av oss har gissar jag:D Nej min kommer aldrig få dom frambensrörelserna om jag så satte den på rumpan helt och hållet ha ha ha!
Definitivt inte med mej som ryttare heller.

Men det sista du skriver om femte ben, det är ju det som är en missuppfattning, det är inte ett stöd att hänga på som ett femte ben, det är ena änden av pilbågen, ena änden i linjen mellan bakhov och mun. Den kopplingen kan aldrig uppstå med hängande tygel, det går inte och då kan ingen pilbåge och ingen schwung och spänst uppstå.:)

Ja jag håller fullständigt med, jag förstår inte varför det är så. Vad är det med AR som är så provocerande så att det måste kritiseras hela tiden. Skulle lixom inte falla mig in att gå in på varken western eller island eller dressyr heller för den delen och kritsera deras val av ridning och förebilder. Det är ju deras val, alla (dom allra flesta iaf) har väl trots allt satt sin älskade hästs väl och ve i första rummet sen att alla inte vill rida tävlingsdressyr har ju inte med saken att göra.

Man ser ju och prioriterar olika, så är det.

Jag tycker att stöd i handen (inte att hästen hänger sig markant i handen eller så, däremot ger tryck/vikt som ryttaren fångar upp i handen) ger spänning i nacken som även påverkar i resten av kroppen, sabbar effekten av formen eftersom hästen inte kommer "få plats" med sina bakben och till att få upp framdelen.
Nu snackar vi fortfarande inte på hög samlad nivå utan som en bra grundform.

Ta längningarna som exempel - jag tycker det är kul att titta på luftigt steg och "bensprattel" OM det kommer ifrån att hästen är så stark, lätt och balanserad att det fortfarande sker med lätt framdel och i balans. Mer som ett tecken på att framdelen är lätt nog att kunna länga ut steget utan att tappa detta. Men det skulle vara nästan omöjligt att följa om man vill tävla, såpass tidigt som längningarna börjar komma i programmet. I LC/LB t ex så även om det bara är mellantrav det gäller kommer hästen knappast vara lätt nog i framdelen för att kunna göra det på det vis jag tänker.
Då får man acceptera att det ser annorlunda ut.

Sen tycker jag man får skilja på vad man "vill" uppnå och prioriterar alltså vilken väg man valt vs. vad man faktiskt klarar av att uppvisa.
Utifrån vad denne ryttare valt som väg - som jag uppfattar det - tycker jag det var en fin uppvisning. Vägen i sig hade jag inte valt själv. Tänker då på "femte ben", låta hästen stödja i handen.

Det måste vara därför man travar i lustempo med stång då antar jag, fast det som det är är ju att det är precis samma sak. Lika lite bärighet som du tycker denna hästen har bara det att stången och det lusiga tempot maskerar problemen. Om du skulle trava på i samma tempo skulle ni nog få panik och trilla av, hästen skulle trilla framlänges och det skulle inte gå att stanna på det bettet då hästen skulle vika in nosen i bringan. Sicken rolig syn det skulle vara haha :D

Förövrigt håller jag med Lusidor, det är ju helt andra mål som man har när man rider AR samling, rakriktning, energi och bjudning som a´la TR kommer det aldrig vara i närheten av men det är ju inte meningen heller, det gör inget om det inte är så perfekt, man har kul med sin häst , det är tantridning som någon sa och ingen kommer med pekpinnar när hästen tappar takten. Jag har varit fotfolk några gånger och ridit några ggr senast nu för två år sedan men det var inte riktigt för mig. (står nu på kö för Borbaträning) Men det var trevliga kurser och jag hade roligt och det är ju liksom det det går ut på att ha trevligt med likasinnade och ta del av varandras utveckling.

Jag har sett ett par duktiga på de kurserna men jag kan inte heller tyvärr hitta någon film på dessa vilket är synd. Det var betydligt bättre än holländskan iallafall så jag tror det finns därute, men alla är inte på detta forumet och alla ligger inte på youtube utan kanske har photobucket filmkonton tex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar