Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag ser inte det fantastiska med denna ridning, men det är en fantastisk häst det var därför den vann, den har fick 9,5 för traven och kostar mycket pengar inte mindre än en mile,, gissar jag.

Antar att den är rollkur tränad som alla andra hästar av denna typ, men jag vet inte vem ryttaren är så jag är inte säker.

Ryttaren har en massa häst i handen, achenrem och är på hästen med sporrarna hela tiden.

Vad tycker folket här om denna ridningen, hästen är inte ut av samma kaliber som den från den tidigare filmen, men den har kommigt mycket längre i sin utbildning.
http://www.youtube.com/watch?v=u3Z9Au57v_U&feature=related

Jag håller fortfarande på Nuno, min förebild och enligt mig är han den ryttaren som följer TR bättre än de flesta.
https://www.youtube.com/user/Pluvinel1#p/u/3/ZDXOw7YOWdc

Tr är fantastiskt, men att dressyrtävlingar är en sport där de inte följer sina egna regler är en annan sak. :grin:

Den här filmen på Nuño var mycket trevligare. Filmen på dressyrhästen vill jag inte kommentera.
Vad "Axels" häst kostar spelar väl ingen roll, det hon ville visa var nog snarare det här: takt balans rytm lösgjordhet kontakt med bettet schvung rakriktning samling
Hästen vann knappast för att den inte visades upp på ett avundsvärt och föredömligt sätt :confused: Ryttaren gjorde en fantastisk ritt. Tycker jag.
Citerar dig: Antar att den är rollkur tränad som alla andra hästar av denna typ, men jag vet inte vem ryttaren är så jag är inte säker. Slut citat.
Varför tror du det? Ryttaren rider klassisk dressyr, precis som Nuño Oliveira gjorde. Att man stundtals rider en häst, oavsett ras, djup och rund, är inte samma sak som rollkur. Det är en stor missuppfattning tyvärr. Inte vet jag vad just denna ryttare gör på träning men som sagt, rollkur är INTE vanligt förekommande inom dressyren som många tycks tro. Jag tror att många som tittar på en träning fokuserar för mycket på var hästen har nosen, att nosen inte är bakom lodplanet blir viktigare än att hästen är avspänd och får med sig ryggen. Det finns inte en häst som klarar av att man rider den i hög form, hela passet igenom.

Migo och Tigerfisken, tack för era kort! :)

Oj! Jag skulle vilja veta HUR mycket mer plats du anser att just denna häst behöver för att "kunna röra sig"?

Jag är också uppriktigt nyfiken på hur det ser ut när hästen är ihopkopplad och arbetar genom sin kropp med lätthet och schvung, MEN utan kontakt. För jag tror efter det du skriver att du totalt missförstått "kontakt" och för "tungt stöd".

Du missar min poäng. Det jag menar är glöm inriktning. Strunta i om respektive person ägnar sig åt VD, AR eller vad det nu är. HÄSTEN behöver dock samma arbete för att arbeta rätt med sin kropp och bära sin ryttare på ett sätt som inte sliter ut den. Att det sedan finns olika lösningar är en annan femma. Någon häst kanske behöver mer lösgörande arbete än en annan, någon måste arbetas mer för att bära sig själv pga exteriöra brister osv osv.

Jag är också uppriktigt nyfiken på hur det ser ut när hästen är ihopkopplad och arbetar genom sin kropp med lätthet och schvung, MEN utan kontakt. För jag tror efter det du skriver att du totalt missförstått "kontakt" och för "tungt stöd".

Fast efter flera inlägg i denna tråd så tror jag det är ett stort missförstånd bland många med stöd och kontakt, jag tror många förväxlar stöd, kontakt med att hänga i handen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, dessutom så häver du bara ur dig en massa påståenden, när du får motfakta så väljer du att inte svara.

Tror du dressyrtävlingar bara tittar på gången, eller vad menar du????

Ursäkta men jag måste ha missat detta med motfakta!! Kan du vara snäll att peka på den!

Nej de påstår att gångarter inte är allt men om det lades större vikt vid andra bedömningar så skulle andra raser vara mer representerade. Eller har jag fel?

För att återknyta till TS ursprungsinlägg, kan väl du Ginnies lägga in en länk på en film om din absoluta förebild när det kommer till akademisk ridkonst - den bruksridning det handlar om, då det är det denna tråd handlar om.

Med vänliga hälsningar

Moderator

Du kan få en film av mig... :D Akademisk dressyr, så står det i rubriken till filmen! :)

http://www.youtube.com/watch?v=v3V3giBmyCs

Precis:bow:

Det är inget man läser sig till.

Den enda som kunnt läsa av mina hästar fort var en kvinnlig massör som var lite kufisk. Var oxå den enda av många.. även ET o kiro som hittade spänningarnas punkter.

Den enda NH-frälsta som träffat mina hade inte en siffra rätt o får aldrig träffa dem igen. Usch vilket bemötande av hästar:eek:

Till viss del håller jag med. Det är klart att man inte kan läsa sig till hur hästar beter sig. Men det är ju precis som du brukar anklaga BB och alla AR-anhängarna för att vara en klubb av inbördes beundran. Där alla bara följer sin egen känsla och inte tar hjälp av någon som du anser kan...
Poängen med att studera hästar vetenskapligt är ju att man tvingas att ta på sig andra glasögon och se saker ur ett annat perspektiv, vilket inte är möjligt annars.
De har tex sett att när man applicerar zoologiska metoder på hästar får man fram annat resultat än efter att ha applicerat etologiska och då måste man tänka om.
Det handlar ju om både teori och praktik men det är ju väldigt lätt att säga att jag vet bäst och ni vet inget. Bevisa det då.

Jag fattar faktiskt inte när det gick från akademisk ridKONST till bruksridning?

Har man kommit på att idealen inte visar upp konst, eller när skedde förflyttningen? GP-piaffer är inte bra nog, därför söker man sig till AR som är bättre för hästen och ger betraktaren större KONSTupplevelser än exempelvis Adelindes prickfria ritter på en internationell dressyrhäst.

Och nu är det bruksridning?

För mig är det en gigantisk gigantisk skillnad på bruksridning och akademisk ridKONST.

Om du söker i forumet klassisk ridkonst, på ordet bruksridning så får du fram att ordet bruksridning finns i alla dessa trådar http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=19728346.

Här menar jag och flera av oss "alternativa ryttare" - alltså den bruksridning varifrån den akademiska ridkonsten har sitt ursprung och inte den bruksridning, man kan tävla i idag. För det är helt skilda saker, som du säger. Även om dagens bruksridning, kan påminna lite om NH/western-övningar som säkert skulle passa mig och min vita, minst lika bra :). Men nu är det dressyr"bruksridningen", jag är intresserad av.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Ursäkta men jag måste ha missat detta med motfakta!! Kan du vara snäll att peka på den!

Nej de påstår att gångarter inte är allt men om det lades större vikt vid andra bedömningar så skulle andra raser vara mer representerade. Eller har jag fel?

Ja, som här och nu:

Det som gör att andra raser är underrepresenterade är i bl.a att takten på vissa raser är i grunden oren. Med andra ord, de flyttar inte sina fötter på det sätt och i den ordning en ren gångart ska göra och inte heller med lika långa kliv.Då kommer man inte vidare, och även om man kan träna upp detta delvis så tar det många år i anspråk att komma dit många andra är gratis.

Man kommer sas ingenstans, inte ens med ett halvblod, om takten från grunden är dålig eller om den, som det kan vara, har fått dålig takt pga ryttaren, och ett bra sätt att få taktstörningar är ex undertempo.

Fast efter flera inlägg i denna tråd så tror jag det är ett stort missförstånd bland många med stöd och kontakt, jag tror många förväxlar stöd, kontakt med att hänga i handen.

Svarar både dig och Solis samtidigt, och passar på att be om ursäkt om ni tycker jag missat att svara på något, det är jättesvårt att hinna med att läsa och svara på allt. När jag påbörjat att svara på ett inlägg på rasten på jobbet så nästa gång när jag skrivit klart så har det kommit 10 inlägg till efteråt! :p

För mig är det stor skillnad på stöd och kontakt. Och då handlar det om spänningen i nacken som skapat när hästen ger tryck framåt till handen, inte graden alltså i hur mycket som "trycks" utan vilka muskler som används.
Om hästen däremot själv håller fram nosen skapas inte alls detta tryck framåt - den muskelanvändningen utan hästen behöver i princip bara använda muskler för att hålla upp sitt huvud.
Så snart det trycket som jag nu väldigt förenklat formulerar det som används så används alltså fel muskulatur vilket försvårar (för att inte säga omöjliggör, beroende på med hur petiga ögon man ska se det) att kraften bakifrån går igenom hela vägen. Det är grymt svårt att flytta bak vikten och överhuvudtaget få bort lite av vikten framifrån. Hästen blir helt enkelt kvar på framkärran, bara i olika grad.
Visst kan man lära om det allteftersom, personligen tycker jag det känns som en omväg eftersom hästarna brukar tycka det är väldigt bekvämt att lägga fram vikten till handen istället för bak vikten när det börjar bli jobbigt eller svårt att hålla balansen. Å andra sidan är det praktiskt för att kunna dölja mindre taktfel och "låta" hästen avlasta om man inte vill visa sina svagheter - ex. på tävling. Därav att jag förstår att många tävlingsryttare/ryttare i allmänhet fortfarande tänker så.

Jag rider som sagt själv med direktkontakt i hästmunnen som utgångsläge, utantaget i någon enstaka övning, därför känns det som att jag är fel person att försöka överbevisa att det går att rida samlat utan kontakt.
Men kontakten det är frågan om - det skillnaden alltså är - är att den inte kan användas som femte ben, hästen får inte stödja i den utan ska bära sitt huvud helt själv.

Sen får var och en göra som man själv vill, men såvitt jag vet är det inte bara inom AR man förespråkar att hästen ska bära sitt huvud själv, av anledningen att det kan vara väldigt svårt att börja balansera om bakåt när hästen väl lärt sig att den får ta stöd.

Senast ändrad:

Ja, som här och nu:

Det som gör att andra raser är underrepresenterade är i bl.a att takten på vissa raser är i grunden oren. Med andra ord, de flyttar inte sina fötter på det sätt och i den ordning en ren gångart ska göra och inte heller med lika långa kliv.Då kommer man inte vidare, och även om man kan träna upp detta delvis så tar det många år i anspråk att komma dit många andra är gratis.

Man kommer sas ingenstans, inte ens med ett halvblod, om takten från grunden är dålig eller om den, som det kan vara, har fått dålig takt pga ryttaren, och ett bra sätt att få taktstörningar är ex undertempo.

Nu förstår jag ingenting! Skulle det där vara motfakta? Det är ju snarare en bekräftelse av det jag sagt hela tiden.
De flesta hästar som jag förstått det inom AR- har en dålig grundtakt men man försöker förbättra den. Sedan har man ju olika uppfattningar om hur man går till väga. Men det måste ju vara upp till var och en att bestämma, eller? Om jag tycker att det funkar bättre och bättre när jag jobbar på ett visst sätt är det ju väldigt konstigt om någon utomstående hela tiden hävdar att det är omöjligt. Det är ju ändå MIN upplevelse och de tränare som jag valt som är den/det viktiga kan jag tycka.

Nu förstår jag ingenting! Skulle det där vara motfakta? Det är ju snarare en bekräftelse av det jag sagt hela tiden.
De flesta hästar som jag förstått det inom AR- har en dålig grundtakt men man försöker förbättra den.

Men du skrev faktiskt såhär:

Dessutom:
Gångartstävlingar är en sak men dressyr bör innehålla mer!

Och jag menar, en bra gångart är inget utan en bra takt, var har du nämnt takt i dessa uttalanden??

Och jag menar tvärtom, jag tror inte de flesta hästar inom AR har en fel takt i botten, utan den rids faktiskt dit , undertempot ger obärighet till att sätta tassar rätt.

Men du skrev faktiskt såhär:

Dessutom:

Och jag menar, en bra gångart är inget utan en bra takt, var har du nämnt takt i dessa uttalanden??

Och jag menar tvärtom, jag tror inte de flesta hästar inom AR har en fel takt i botten, utan den rids faktiskt dit , undertempot ger obärighet till att sätta tassar rätt.

Det håller jag inte med dig om alls! Där emot så är takten inte alltid prio ett till en början.

För min del så är takten prio ett. Jag fokuserar alltid först och främst på takten. Är den oren så blir det inget av nånting. Extra viktigt i mitt fall då jag har en islandshäst och har inte hästen rätt gångart ja då får man rätta till problemet.

Jag tror vi pratar om lite olika saker. Har man vikt i handen och mao låter hästen stödja sig i handen, då blir det ett femte ben. Vare sig det är 10 gram det är frågan om eller 10 kg.
Kontakt och sökning behöver inte ske med stöd i handen. Handlar lite om vilka muskler som inte ska spännas.
Tycker det är modigt att säga att det inte går på hängande tygel med tanke på hur mycket vissa kan uppnå utan att ens ha träns på hästen.
Men själv tycker jag också det känns väldigt svårt, därför använder jag också en direkt kontakt i tygeln, utan stöd.

Nej Totola det är här du går bet. Ett ärligt stöd i handen på en balanserad och lösgjord häst, är ett fjäderlätt stöd, där STÖDET menas att du har ett dragläge framåt och just munnen som knytpunkt till det dragläget.

den variant du pratar om har sin knutpunkt i nacken, dvs hästen har vräkt sig på handen, då är den varken ärligt i form än mindre lösgjord. Det är en otrolig skillnad mellan nackstöd och munstöd se ovan.

det är skillnaden mellan rätt och fel. Har man inte känt den skillnaden är det svårt att få perspektivet på det hela, men det du beskriver är alltså ett fel läge rakt igenom.

rider du helt utan stöd, lär du varken komma till dragläge eller hopkopplad häst.

Nej Totola det är här du går bet. Ett ärligt stöd i handen på en balanserad och lösgjord häst, är ett fjäderlätt stöd, där STÖDET menas att du har ett dragläge framåt och just munnen som knytpunkt till det dragläget.

den variant du pratar om har sin knutpunkt i nacken, dvs hästen har vräkt sig på handen, då är den varken ärligt i form än mindre lösgjord. Det är en otrolig skillnad mellan nackstöd och munstöd se ovan.

det är skillnaden mellan rätt och fel. Har man inte känt den skillnaden är det svårt att få perspektivet på det hela, men det du beskriver är alltså ett fel läge rakt igenom.

rider du helt utan stöd, lär du varken komma till dragläge eller hopkopplad häst.

Ett fjäderlätt stöd kan du aldrig få så länge du rider med armbågarna, det krävs mer kraft. Men vissa rider med fingrarna, deras stöd kan vara fjäderlätt. Men som du säger - de får heller inget dragläge, i alla fall inte i armarna. Rätt eller fel? Du tycker så, en annan tycker si men det är olika sätt att rida.

det krävs inte ett dugg mer kraft, just att du rider med armbågen innebär att du har en otroligt mjuk fjäder, till skillnad mot om du handrider. armbågen fångar upp ekipagets rörelse och därför blir det inte stumt och finns inget att hänga i. Att handen också är levande och flexibel förutsätter jag det är ju en bild av helhets konceptet hand-bett-häst liksom : )

det är ryttaren som avgör huruvida hästen kan hänga, och det hänget sitter framför allt i nacken. Men då är det fel ridning som sagt. ;)

Ja folk tycker olika. Men just därför kanske man ska undvika såna påståenden som Totola framfört, som skvallrar om helt enkelt fel erfarenhet och känsla av det man talar om, som sen appliceras på en hel skola.

Och: Japp - man kan vända på steken och argumentera likadant för många andra inlägg om motsatta skola : )

Senast ändrad:

Du kan få en film av mig... :D Akademisk dressyr, så står det i rubriken till filmen! :)

http://www.youtube.com/watch?v=v3V3giBmyCs

Ja Daniel Pinto är ju Kyra elev så är det något som är akademiskt så är det ju det här med tanken på att hon blivit utnämnd till professor inom ridkonst. :D

Snygg Lusse, det är roligt när man ser hur dom KAN se ut under en duktig ryttare då är det verkligen superhärliga hästar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar