Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Men inna skolgaloppen så måste den kunna galoppera rent- för att göra korrekta piruetter som inte ingår i skolor över mark. Bytesserier mm.

skolgaloppen är ju mer som ngn terre a terre- en förberedelse för att komma upp.

Jag är med på vad du menar. Men för mig är takt detsamma som balans. Vill man uppnå balans så måste man uppnå takt där balansen kan nås. Det går inte att börja i fel ände. Och jag tror inte att så många egentligen gör det heller, men några tror att de inte prioriterar takt eftersom det hör till TR (hemska tanke!). Tror jag. För övrigt antog jag att vi pratade om dålig grundtakt och inte enstaka taktfel. Enstaka taktfel råkar alla ut för och det är det som är det svåra att undvika, att verkligen bibehålla takten i alla övergångar t.ex. Här går tom de bästa bet ibland.

När det gäller "öga och känsla" så svarade du nog någon annan? Jag håller fullständigt med om att det är ovärderligt att ha hjälp från marken. Själv har jag turen att att ha möjlighet att få hjälp varje pass jag rider.

Senast ändrad:

För att du ska kunna rubba hästen och få ett önskvärt genomslag så måste du ha hästen med dig. Så om man inte har det torde det vara här som utbildningen börjar.

Jag förusätter att det är jag som ska utbilda, vägleda o föra den som i dans.

På nyinridna hästar är jag mer bara tyst o med. så den får lära sig hur det känns med mig på- stör så lite som möjligt.
Fast jag travar o galoppera ute i skogen på mina;)
det blir fort starka på så vis o lär sig att bjuda. De har ju aldrig förr kunnat få röra sig i galopp på fina långa vägar med mkt nytt att titta på.

De är bedårande- tills de fått kondis:bump:

Jag förusätter att det är jag som ska utbilda, vägleda o föra den som i dans.

På nyinridna hästar är jag mer bara tyst o med. så den får lära sig hur det känns med mig på- stör så lite som möjligt.
Fast jag travar o galoppera ute i skogen på mina;)
det blir fort starka på så vis o lär sig att bjuda. De har ju aldrig förr kunnat få röra sig i galopp på fina långa vägar med mkt nytt att titta på.

Så gör jag också med mina.

Och jag undrar om takten (balansen) verkligen är så oviktig inom AR som många på Buke vill få det till. Eller om det helt enkelt är en missuppfattning.

Ja, det är en missuppfattning. Takten är viktig.
Se till att ljudet är på när du ser på filmklipp där Bent instruerar: "Takt, takt, takt" säger han. Ofta.

Hmm nu funderar jag på hur du tänker med det där att duktiga ryttare maskerar problem?

Låt oss säga att vi har en häst som inte vill bära sig med vänster bak (som i filmen)

Vad gör den duktiga ryttaren om den ska arbeta med problemet?
Ordentlig uppvärmning med bjudning och sedan hjälper hästen att använda det inre bakbenet, stretchar ut det och sätter igång musklerna som hästen inte arbetat med tidigare.

När vi tittar på hästen så har ryttaren ridigt hästen på ett sätt som "maskerar" hästens poblem så är hästen mer genomgymnastiserad, den har bärt sig bättre och arbetat med de muskler som behöver en genomgång. Problemet är inte löst för det försvinner inte på en gång men det är ett steg på vägen.

När den sämre ryttaren rider blir det problemet tydligare eftersom ryttaren låter hästen släpa vänter bak, många gånger blockerar ryttaren hästen och även andra problem blir synliga. Ryttaren har många gånger ingen anning om hästens problem eftersom den inte känner det och om den vet om problemet vet den inte hur det ska lösas.

Tänk att dessa två ryttare rider efter varandra på samma häst, om den duktiga ryttaren rider först så fortsätter hästen att arbeta bättre även då den sámre ryttaren rider och den ryttaren får då en helt annan känsla.

Gör vi tvärt om så ser den sämre ryttaren hur hästen helt plötsligt arbetar på ett helt annat sätt och om vi har tur förstår den mer av hur hästen bör arbetas, resultatet sitter normalt i i alla fall tills násta ridpass och om den sämre ryttaren inte är alltför dålig sitter resultatet kvar längre.

Att arbeta med problem handlar inte om att mörka dem.

Men att sätta sina elever på en tygel göra det svårt om inte omöjligt för dem att göra rätt och sedan säga att man gör felen uppenbara är att spotta på dem som försöker lära sig. (PS detta har inget med AR träningar att göra så vitt jag vet)
Man ska lära sig de simpla, lätta och logiska sätten att lösa problem, att krångla till det för att göra okompliserade saker kompliserade är bara att ta stora omvägar.

Senast ändrad:

Japp, det är därför jag inte har satt igång Tima på allvar. Det räcker gott och väl med de sid- och svikthopp vi tränar på. :rofl:

Jag läggs in för op. av höft nummer två i morgon. Sen får vi se i sommar om det kan tänkas bli igångsättning då igen. Det beror på om jag någonsin får upp muskulaturen tillräckligt för att svänga benet över sadeln, annars är det bara att inse att det är slut på vår uppsuttna resa.

Ja, men... bara när den ska trampa.

Ja, det är en missuppfattning. Takten är viktig.
Se till att ljudet är på när du ser på filmklipp där Bent instruerar: "Takt, takt, takt" säger han. Ofta.

Jag har tyvärr inget ljud i datorn:cry:

Men det gläder mig att höra att det är en missuppfattning, precis som jag misstänkt.

Jag läggs in för op. av höft nummer två i morgon. Sen får vi se i sommar om det kan tänkas bli igångsättning då igen. Det beror på om jag någonsin får upp muskulaturen tillräckligt för att svänga benet över sadeln, annars är det bara att inse att det är slut på vår uppsuttna resa.

Håller tummarna för att det går bra så ni kan fortsätta era färder tillsammans :bump::bump::bump:

När då?
I galoppen?

Nja, nu har jag ju inte ridit så mycket galopp på kurserna för Bent, utan det har varit mest i trav.
Men jag har sett honom instruera andra, som galopperat. Och även i galoppen är takten viktig.

Att arbeta med problem handlar inte om att mörka dem.
Inte om man vill åt problemen och lösa upp dem, men det finns trots att många ryttare som hellre försöker dölja problemen istället för att lösa dem. Antar att det är vad det syftas på. (det finns ju de som inte vill lära sig rida utan tror att det finns genvägar)
Man ska lära sig de simpla, lätta och logiska sätten att lösa problem, att krångla till det för att göra okompliserade saker kompliserade är bara att ta stora omvägar.
Måste buga för detta. :bow: Bra skrivet och en bra påminnelse! Tror det är ofta som ryttare glömmer bort det och krånglar till det väldigt mycket i onödan. :)

Jag är med på vad du menar. Men för mig är takt detsamma som balans. Vill man uppnå balans så måste man uppnå takt där balansen kan nås. Det går inte att börja i fel ände.
Ja det är det jag menar. Det hänger ihop. När min häst fick röra sig bakifrån och fram fick hon med sig hela kroppen. Då blev balansen mycket bättre (inte framtung) och då kom en helt annan takt. Nu är detta bara ett exempel och man skulle kunna ta hur många som helst, men bara för att förklara hur jag menar.

Och jag tror inte att så många egentligen gör det heller, men några tror att de inte prioriterar takt eftersom det hör till TR (hemska tanke!). Tror jag.
Vet inte varför TR skulle vara hemskt? Även om man inte tävlar behöver ju inte allt annat vara hemskt. Men jag tror att de kanske känner att de lägger fokus på tex balans och då säger att takten inte är prio ett. Det är bara olika sätt att uttrycka sig. Det är vad jag tror. Jag har inte märkt någon skillnad irl när det gäller detta, på ryttare från olika inriktningar.
För övrigt antog jag att vi pratade om dålig grundtakt och inte enstaka taktfel.
Ja jag ville bara förtydliga att det var det jag menade för i något inlägg pratades det även om taktfel. ville bara undvika missuppfattning.

När det gäller "öga och känsla" så svarade du nog någon annan? Jag håller fullständigt med om att det är ovärderligt att ha hjälp från marken. Själv har jag turen att att ha möjlighet att få hjälp varje pass jag rider.
Ja, det var säkert någon annat. Ursäkta om det kom till dig istället. Glömde nog ett KL (det blir lite rörigt ibland)

Inte om man vill åt problemen och lösa upp dem, men det finns trots att många ryttare som hellre försöker dölja problemen istället för att lösa dem. Antar att det är vad det syftas på. (det finns ju de som inte vill lära sig rida utan tror att det finns genvägar)

vart finns dessa ryttare? Har jag ALDRIG faktiskt varit med om och jag undrar vart du hittar alla dessa fuskryttare som helt enkelt kort och gott faktiskt inte vill lära sig rida.

Förlåt Biggan men nu kommer du med påståenden som är liknande många påståenden som du själv brukar vända dig mot med exakt samma kontring som min : )

.

Vet inte varför TR skulle vara hemskt? Även om man inte tävlar behöver ju inte allt annat vara hemskt. Men jag tror att de kanske känner att de lägger fokus på tex balans och då säger att takten inte är prio ett. Det är bara olika sätt att uttrycka sig. Det är vad jag tror. Jag har inte märkt någon skillnad irl när det gäller detta, på ryttare från olika inriktningar.

*Till Biggan och även delvis KN*

Nej, jag förstår inte heller varför TR skulle vara så hemskt. Bland många AR-ryttare på Buke är dock TR ett riktigt skällsord. Man vill absolut inte rida efter TR. Och avslöjar då en bristande förståelse för grundläggande ridlära. Jag undrar var det kommer ifrån? Och jag undrar om dessa personer ens satt sig in vad som egentligen står i TR förutom diverse tävlingsregler. För det blir så konstigt när man helt förkastar ridläran för att i nästa andetag säga att "dressyren är till för hästen" och prioriterar bort takt och balans, grundförutsättningar för att hästen alls ska få en chans att komma till arbete vare sig det är ett halvblod, nordis, travare osv.

vart finns dessa ryttare? Har jag ALDRIG faktiskt varit med om
Vilka ryttare menar du? Nu hänger jag inte med.
och jag undrar vart du hittar alla dessa fuskryttare som helt enkelt kort och gott faktiskt inte vill lära sig rida.
De finns överallt. Jag har träffat många, men när man jobbar som instruktör möter man ju mängder av ryttare. Har mött många som inte vill lära sig egentligen utan de vill fort framåt utan att ha en grund först. De tror det går att hoppa över flera steg. Men det är inget ovanligt. Det förekommer inom alla idrotter och i arbetslivet mm. Vissa kommer till insikt och ändrar sig. Det hänger ju i mångt och mycket ihop med mognaden hos ryttaren.
Förlåt Biggan men nu kommer du med påståenden som är liknande många påståenden som du själv brukar vända dig mot med exakt samma kontring som min : )
Jag pratar bara om vad jag möter ute i hästvärlden. Har du frågor på det så svarar jag såklart, men tänk efter. Visst möter du själv ryttare som inte vill jobba med grunderna utan tror de kan gå vidare istället? Det här är ju ingenting som är kopplat till en viss grupp ryttare eller en inriktning. De finns överallt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 584
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar