Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min löwchentik gjorde BPH igår.

Är riktigt nöjd över resultatet :) Och det stämmer överrens bra med hur jag upplever henne. Även om man blev lite överraskad över hur lite hon reagerade över överraskningen :D

Protokoll:
15073370_1155838187835475_970362790551843627_n.jpg

Film

Ser fint ut! Rolig liten hund :D

Heter testledaren Sören? Han är dobermannmänniska isf och håller på med specialsök (och har en häftig inomhussökbana i källaren på sin affär :D )

Ser fint ut! Rolig liten hund :D

Heter testledaren Sören? Han är dobermannmänniska isf och håller på med specialsök (och har en häftig inomhussökbana i källaren på sin affär :D )

Ja hon är en härlig plutt:love:

Jag troooor det :D
Haha vad coolt, det skulle man ha :D

Han var riktigt imponerad av henne och sa något om att man inte ska ha fördomar om små hundar :angel::p

Den här tråden hade jag glömt!
Vi (min 14 månader gamla Dsg-tik o jag) gjorde BPH den 23 oktober med riktigt trevligt resultat.

Det enda min hund inte var så pigg på var att leka med främmande föremål - men föremålet var en stor tjock gummipinne, och hur kul är det på en skala när man är en liten Dsg?!

@linnsan en löwchen är mer än man tror

Alla: är det bara jag som tycker det är vääääldigt ont om MT i vår? Finns typ ett inom 15 mil från min stad. Kommer de ut senare?? Eller varför finns det inga? Det kanske brukar vara svårt att komma med?

Vi gick också BPH igår på samma ställe som @linnsan
Kanske inte ultimat att dra upp den morgontrötta fryslorten ur sängen kl 06.00, sätta henne framför frukosten och dra iväg två timmar till nordpolen där det var -10 grader:angel:
Men jag är ändå nöjd, min hund kommer aldrig gå i avel utan vi gjorde det mest eftersom jag är stark förespråkare för att mentaltesta så många hundar som möjligt. Jag tycker det är väldigt intressant och det ger en bättre möjlighet att läsa andras protokoll när jag kan jämför med min egen och hennes reaktioner.

Hon är en försiktig dam som vill ha koll på det som händer runt omkring. Jag tycker ofta hon beter sig som en häst:D Hoppar till när något händer och tittar, men sen händer det liksom inte så mycket mer.
Hon är totalt ointresserad av främmande människor, vilket jag gillar. Det hon reagerade mest på var överraskningen, inte så brydd av det andra. Skotten gav ingen större reaktion, däremot ville hon inte leka efteråt, men hon lekte också mindre än vanligt på lekmomenten. Det var lite intressant att se filmen på linnsans hund. Tyckte min lekte mer både med mig och men framförallt med testledaren, ändå fick de samma poäng.
Kul att se olika typer av hundar också!

Alltid spännande med mentalitet! Här är Riley's MH, plus de faktiskta värdena och egenskapsvärderna. Tycker MHt speglar Riley väldigt bra! En långhårig Collie, för de som inte vet :p
24osy7l.jpg

qyio8i.jpg
2ijrcl2.jpg
Som en återkoppling kan jag visa Lillebrors MH som är väldigt annorlunda Riley's. Något att tänka på är att de har samma mamma, så alltså halvbröder. Kan säga att i stort sätt hela Lillebrors kull såg ut såhär.
2199pp2.png

2qw1qit.png
2f04ro0.png

@linnsan en löwchen är mer än man tror

Alla: är det bara jag som tycker det är vääääldigt ont om MT i vår? Finns typ ett inom 15 mil från min stad. Kommer de ut senare?? Eller varför finns det inga? Det kanske brukar vara svårt att komma med?

Att det inte finns så många MT ute beror nog på strulet med MT-revideringen. Tanken var att nuvarande MT skulle revideras och SBK har beslutat om ett nytt MT men SKK satte stopp för det. Så nästa år (och kanske 5 år till) kommer man troligtvis kunna välja mellan två olika typer av MT, MT2007 (nuvarande) och MT2017 (ett reviderat MT). Jag hoppas kunna göra båda med Helix :-)

Att det inte finns så många MT ute beror nog på strulet med MT-revideringen. Tanken var att nuvarande MT skulle revideras och SBK har beslutat om ett nytt MT men SKK satte stopp för det. Så nästa år (och kanske 5 år till) kommer man troligtvis kunna välja mellan två olika typer av MT, MT2007 (nuvarande) och MT2017 (ett reviderat MT). Jag hoppas kunna göra båda med Helix :-)
Kommer man kunna välja alltså? Var kan man läsa om det? Och vilka skillnader blev det till slut?

Vildes MH. En hund som inte varit helt lätt i vardagen i alla lägen, men som lärt mig oerhört mycket om hundhållning.

VILDE H Belgisk Vallhund/ Malinois
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 1
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 5
3b 1.Gripande: 3
3b 2.Gripande: 3
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 4
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 5
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 2
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 1

Vildes MH. En hund som inte varit helt lätt i vardagen i alla lägen, men som lärt mig oerhört mycket om hundhållning.

VILDE H Belgisk Vallhund/ Malinois
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 1
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 5
3b 1.Gripande: 3
3b 2.Gripande: 3
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 4
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 5
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 2
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 1

Nej det såg ju inte bra ut alls.. Är det väldigt vanligt med sociala rädslor på malle? Tycker var och varannan malle verkar ha problem med det sociala.

Nej det såg ju inte bra ut alls.. Är det väldigt vanligt med sociala rädslor på malle? Tycker var och varannan malle verkar ha problem med det sociala.
Nej jag skulle inte säga att det är vanligt, men det förekommer individer som är reserverade.
Eftersom jag fött upp Vilde själv är jag insatt i var arvet kommer från. Kullen i sin helhet var ojämn där flera individer var mycket bra hundar och där Vilde och en bror var mindre bra.
Två gjorde mycket bra L-test, en av dem arbetade som polishund till 12 års ålder. En annan gjorde ett väldigt bra MT.

Det var lite intressant att se filmen på linnsans hund. Tyckte min lekte mer både med mig och men framförallt med testledaren, ändå fick de samma poäng.

Jag tyckte min var intensiv på leken med mig. Hoppade efter den, sprang in i mitt ben och var kvick med att försöka fånga och sprang och hämtade och uppmanade sen mig till lek. Så vet inte hur hon hade kunnat vara mer lekfull där och blev förvånad över bara en 2a :D Men hon var ju däremot inte så intresserad av att leka med TL, och det är väl där poängen drogs ner. Tror att hennes lek med mig kommer få högre poäng och hennes lek med TL kommer vara lågt, sen när det kommer ut på skk.

Ungefär så en löwchen förväntas vara, familjen är alltid roligast även om annat är intressant :D

Intressant att se din hunds beskrivning! Vad är det för ras? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 516
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?