Samma här, jag åker också och kollar min häst regelbundet (en gång per år) och pepparpeppar hittills har hon varit ok trots att hon i grunden har två ryggdiagnoser. Jag har fått en del frågor på det som: är hon halt, varför kollar du henne om hon inte är halt samt känner du inte om hon är halt?Jag är nog en sån hästägare som många anser har klippkort på kliniken. Har gjort ett antal hältutredningar men endst en på en i initialt halt häst (muskelskada som skett i hagen på halt underlag). För några år sen fick man tävlingsponny behandlas båda framkotor samt båda bakknäna. Hon kändes off därför kollades hon efter en lång tävlingssäsong. Året efter hade hon samma reaktioner, om än lite mindre. Jag bröt först ihop lite och sen la jag om träningen och bytte sadel. Vilket funkade, fräsch ponny och bättre tävlingsresultat.
Dock inte sagt att vi inte haft problem. Fång förra året och i våras kändes hon bromsig. Framkotor behandlade vilket inte hjälpte utan till slut blev diagnosen hovbensinflammationer och möjligt en sekundärreaktion på fången. Men. Just den yttepyttelilla bromsigheten är en så typisk sak få bryr sig om att kolla. Hade jag fortsatt köra på hade troligen ponny inte klarat sig utan det hade blivit stora konsekvenser. Och här tror jag problemet för de allra flesta ligger. De kollar inte upp sina hästar förrän det är för sent, pålagringarna är ett faktum och hästen är död inom ett halvår.
För mig är det en förutsättning att kolla sin häst en gång om året hos veterinär. Böjprov, tänder och allmäncheck (gärna med vägning) är en del av en sund hästhållning. En måste hela tiden försöka ligga steget före problemen. Jag är ute mycket på tävling och ärligt talat syns det rörelsestörningar på vääääldigt många hästar...
I mina krokar rider faktiskt alla väldigt varierat. Vuxna som barn. Men nog finns det ett gäng ofräscha hästar ändå. Finns vissa gemensamma nämnare som tränare och vilken veterinär en åker till.
Men jag tänker som du att jag vill ju veta om något är på gång innan det har gått så långt att hästen är halt. Dessutom så haltar de ju inte om det är dubbelsidigt.
Proffsen som är just proffs kollar upp sina hästar regelbundet och då känns det ännu viktigare för mig som är en glad amatör utan deras erfarenhet, att kolla upp min.
Rent krasst är lätt att slå sig för bröstet och säga att man aldrig har haft en halt häst om man aldrig har kollat upp någon.