Jag är tävlingsryttare.
Jag har haft en hel del "hag-hältor", men aldrig behövt spruta en led. Jag har haft Hälta på 0,5-1 grad. Då oklart om jag kan skylla på hagen, eller ridningen. Men en sån liten hälta har bara behandlats med vila och metacam och inget som jag fått ut pengar från något försäkringsbolag för.
Men hagskadorna däremot, jag har haft vrickningar, ett antal muskelskador, ligamentskada, hovböld som krävt utredning. Att min häst är ett pucko är svårt att göra något åt
Hältor är så brett. Ont i ryggen kan visa sig som hälta, sträckningar i rumpan, bogen osv är också hälta. Så visst måste hästar få vara halta!
Sen det där med folk som aldrig har varit till Veterinären, har dom upptäckt 0,5-1 grads hälta? Det har jag åkt och utrett, trots att ingen i omgivningen har trott på hälta.
Detta hade lika gärna kunnat vara skrivet av mig. Håller med varenda ord.
Vi har råkat ut för vrickningar/stukningar/hovbölder/trauman det senaste året. Alla har kommit under hagvistelse i normalstor gräshage. Jag har varit på klinken för utredningar 5 ggr i år för dessa saker. Varje gång har hon varit 0,5-1grads halt, varje gång har många i stallet tyckt att hon både sett fräsh ut och känts fräsh.
Med risk för att bli halshuggen så får jag känslan av att det är väldigt få tävlingsryttare som "aldrig gjort en hältutredning".
Om detta beror på överansträngda tävlingshästar, eller okunniga hobbyryttare är ju svårt att avgöra, då skulle man behöva sortera ut alla hagtrauman och liknande hältor ur statistiken för att bara se faktiska ansträngningsskador och då har jämför man ändå äpplen med päron.