Stoor sällskapshund?

Sv: Stoor sällskapshund?

Nej jag hinner inte nu ..

Men nej givetvis är inte enbart att valpen inte bryr sig om andra, men valpar ska ju vara nyfiken och det var inte min.

Det finns mängder med tecken som jag inser nu i efterhand..

Men det är ju individuellt så vad jag ser som tecken för min GD kanske inte alls är tecken för en annan..

Var bara noga så löser det sig ..

Stor var det och inte för mycket päls?
Boxer? Sambon gillar inte dom :mad:
Bullmastiff? Njeeee
Mastiff? Njaaae
Estrela? Vet inte vad det är ^^
Landser? Vet inte vad det är ^^
Pyreneer? Inte min typ :o
Pyreneisk mastiff (rätt ovanlig förstås) Mys!
Korthårig Sankt Bernhard? Nej, hellre långhårig! :D
Tibetansk mastiff? (också rätt ovanlig) De va rätt mysiga!
Appenzeller sennen hund?(som en korthårig sennen fast med spets svans) Nej, vanlig berner sennen e finare =)
Grosser Schweizer sennen Njeee
Blodhund? Jättetuffa! Men sambon vill inte ha sådan.. :mad:
Great japananese dog? Fula :o
Ir varghund? De är tuffa, och stora! Hur är höfter och vad kräver de i motion?

(10101010)

Ska du ha Grand Danois får du vara extremt noga med mentaliteten, för den blir bara sämre och sämre inom rasen.
Och sen får du vara noga med att kolla efter hjärtfel hos släkten, samt HD/AD såklart.

Men dom är absolut både vackra och intelligenta, och dom flesta ur rasen kräver normalmycket motion bara.

HD/AD är faktiskt borttaget som krav numera, men de mer seriösa uppfödarna röntgar ändå skulle jag tro. Det togs bort eftersom det inte var ett speciellt problem hos rasen, vilket däremot hjärtan är som du också skriver. (Möjligt att det kommer återinföras så småningom).

Det trista med hjärtproblemen är att de i princip inte upptäcks förrän efter hundens död, i samband med obduktion, men självklart kan man göra ul för att ev upptäcka något. Dock verkar det vara som så att de ser ut att ha friska hjärtan ena veckan och sedan kan de dö av hjärtfel "nästa vecka".

Jag har en GD och tycker givetvis att det är världens bästa ras! Tyvärr har det delats ut några 0:or på utställningarnai åt, läste om detta i GDklubbenstidning. Vi får hoppas att de seriösa uppfödarna jobbar hårt på att få bort detta!

Ojdå vad hemskt det låter med dessa hjärtfel.
Varför finns dem hos rasen?
Hur vanligt är det?

Vill ju inte ha en älskling som plötsligt dör. :(

Ir varghund? De är tuffa, och stora! Hur är höfter och vad kräver de i motion?

Höfterna är inte varghundens största problem. Ytterst få vinthundar har problem med höfterna, även om det förekommer förändringar pga hundens storlek. Däremot har de problem med hjärtat, skelettcancer och lunginflammation. Tyvärr, för det är riktigt fina hundar.

Motion: Får den sträcka ut sig på ett fält några gånger i veckan varvat med mys i soffan så är den nöjd.

Som kuriosa så kan jag nämna att alla varghundsägare jag har varit hemma hos har haft misstänkt rena diskhoar :D.

Leonberger är helt underbara hundar och vinthundar är speciella :love:. Bägge är underbart lugna inomhus, medans vinthundarna gärna sträcker ut utomhus.

Jag vet att kravet är borttaget, jag har varit involverad i rasen sen 11 år tillbaka ungefär ;)

Jag anser dock att man ska röntga ändå, för att man är mån om rasen. Hjärtat vill jag också ska kollas, alltid. För det KAN trots allt upptäckas något då, och då vet man det.
Bland annat kan man ju kolla linjerna bakom hunden, jag vet om en del linjer där väldigt många dött i tidig ålder pga hjärtat. Så man kan kolla på fler sätt än UL, även om jag vill ha UL gjort på föräldrarna också.

Men, jag anser ändå att mentaliteten är den viktigaste biten. Det går utför med rasen just nu, och många uppfödare verkar bry sig mer om utseende än vad som finns i skallen på hunden. Väldigt tråkigt, för det är i princip omöjligt att bortse från ett sådant fel på just den här rasen. Inte många klarar av att hålla 80 kg som kastar sig i kopplet och ska hoppa på andra hundar..

Min förra GD var livrädd för människor, och delvis för andra hundar. Hon visade det genom utfall, och bet om hon blev trängd etc. Flera syskon blev likadana, trots helt olika uppväxter.

*knapplån*

Jag håller med Bebben om mentaliteten. Det är jätteviktigt.
Allt för ofta får man nu höra om GD med dåligt temperament.

Jag har 2 hanar nu.
Den ena är inte allt för vacker (för att gå på utställning, men han har åtminstone fått etta med HP, så SÅ ful är han inte) men skallen på den hunden är bara :love: :love:

En som haft GD för länge sedan sa: Han är värd att sättas i avel bara på grund av skallen!
(Men tyvärr tänker allt för många bara på utseendet!)

Ang irländsk varghund tycker jag att du ska passa dig. Dels är det en hund med MYCKET jakt, fördelen är väl att de är löjligt snälla och lugna. De kräver en del motion..men inte sådär galet mkt för sin storlek. Som en normal hund?

Fler nackdelar: En av världens sjukaste raser..Say no more.

/L-som själv varit inne på irländare.

Om jag vore er skulle jag valt GD. Underbarare hund får man leta efter...
Nästan alla jag har träffat har varit jättetrevliga, men jag kanske har haft tur, för det verkar finnas en del undantag så precis som Bebben säger får man vara väldigt uppmärksam när man väljer kennel och valp.

GD:n jag är dagmatte åt är kanske nästan lite för lat till och med :crazy: jag vill promenera och aktivera henne mer men hon är inte särskilt entusiastisk utan vill mest ligga och jäsa.
Men hon hänger snällt med ändå för att göra mig glad :D

Ang irländsk varghund tycker jag att du ska passa dig. Dels är det en hund med MYCKET jakt, fördelen är väl att de är löjligt snälla och lugna. De kräver en del motion..men inte sådär galet mkt för sin storlek. Som en normal hund?

Fler nackdelar: En av världens sjukaste raser..Say no more.

/L-som själv varit inne på irländare.
Tråkigt att de är så sjuka. Fina hundar.. :(

Om jag vore er skulle jag valt GD. Underbarare hund får man leta efter...
Nästan alla jag har träffat har varit jättetrevliga, men jag kanske har haft tur, för det verkar finnas en del undantag så precis som Bebben säger får man vara väldigt uppmärksam när man väljer kennel och valp.

GD:n jag är dagmatte åt är kanske nästan lite för lat till och med :crazy: jag vill promenera och aktivera henne mer men hon är inte särskilt entusiastisk utan vill mest ligga och jäsa.
Men hon hänger snällt med ändå för att göra mig glad :D
Vad mysigt :rofl:
Härligt med slappdagar ibland och att hunden kan nöja sig med det också! ^^

När det blir dags ska jag vara supernoggrann att kolla så man får en bra hund.

Rhodesian Ridgeback

smart, uthållig, och en suverän stallhund!!

PICT0013.jpg

PICT0015.jpg

våran pontac

mmm men ett riktigt busmonster!!;)

sorry för stoooora bilder

Min ena "kompis" har 2 GD. Det lilla jag har träffat dom verkar de helt underbart mysiga. Pigga, glada och verkar tro att de ska sitta i knät också. Jag har en viss respekt till hundar jag inte känner- framförallt stora och är inte "rädd" för dessa. De verkar super. Hon planerar en kull på nästa löp då tiken blivit godkänd.

Sedan har min stallkompis uppfödning på Mastiff. Såg den ena valpen så sent som i helgen. STOOORA är dom. Med lite lättskött päls.
De har 3 vuxna och 2 valpar just nu. Min lilla JR brukar visa framtänderna och tro att hon bestämmer när de ses. De bryr sig inte om flugan.... hihi
Den ena är lite mesig- men den är uppväxt i USA om jag har rätt för mig. Fick inte åka hit innan sista rabiessprutan o så. Tyvärr har den nog haft lite lite kärlek i uppväxten. Den litar inte på någon men är absolut inte aggresiv- bara mesig...

Ser nu att tråden startade för LÄNGE sen...jaja.... :) Att lära en hund lydnad är ju viktigt oavsett ras och storlek. Grand danois har inte större behov än andra raser av att lära sig just lydnad bara för att den är större. Alla hundar behöver lära sig lydnad.

Nu har vi ingen hund men om några år finns möjligheten att vi skaffar just en grand danois för att en sådan hund skulle passa vår familj och livsstil bäst.

Jag har blivit SÅÅ varnad för att den är så stor. En del har t o m sagt: "Men tänk så mycket motion den behöver ha, som är så stor!" Inget kan vara mer fel. Och andra har sagt: "Men en liten terrier kan ni ju ha!". Nu avser vi att träna vår hund mentalt, och låta den få jobba mentalt, MEN jag vill inte ha en terrier som hotar att gräva sig ur parketten. Man måste, när man skaffar hund, se till vad man avser att göra med sin hund. Inte om hunden passar ens omgivning bara för att den är liten eller söt.

Vi har tittat på olika raser och läst om olika raser, och kommit fram till att en "grandis" skulle passa oss perekt. OM vi ska ha hund. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 833
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈