Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Trodde lite naivt sådär att jag skulle kunna sluta med blodtrycksmedicinen nu när värdena ligger bra och har gjort ett bra tag. Nej, då tycker vc att jag ska fortsätta "tills vidare" och boka in en ny kontroll om ett år! Ska jag fortsätta äta det i ett år då eller vad defineras som tills vidare :meh: Ytterst oklart. Man kan inte sluta tvärt bara, det fattar ju jag med såklart. Men vad tusan. Ta reda på VARFÖR det varit högt görs inte heller, det verkar helt ointressant.
 
Trodde lite naivt sådär att jag skulle kunna sluta med blodtrycksmedicinen nu när värdena ligger bra och har gjort ett bra tag. Nej, då tycker vc att jag ska fortsätta "tills vidare" och boka in en ny kontroll om ett år! Ska jag fortsätta äta det i ett år då eller vad defineras som tills vidare :meh: Ytterst oklart. Man kan inte sluta tvärt bara, det fattar ju jag med såklart. Men vad tusan. Ta reda på VARFÖR det varit högt görs inte heller, det verkar helt ointressant.
Just "varför" verkar inte vara högt prioriterat i sjukvården tyvärr..
 
I min lägenhet är inte el och stam utbytt sedan 60 talet, inte min diskbänk heller (är sjukt imponerad, den ser nästan ny ut!). Kök och badrum är uppe i ca 35 år, och alla tapeter 15. Hyreshöjning: ca 2000:- på två år.

Att kök och badrum håller uppåt 35 år är inte så konstigt tycker jag (men byte bör ligga i planen), även tapeter håller ofta 15 år om de är bra och man inte har djur eller barn, eller täta hyresgästbyten. Då är det bättre med målade väggar tycker jag.

60-talet är dock nästan dubbelt så gammalt, och badrum och kök från den tiden som man inte gjort något alls åt låter i mina öron som en hyresvärd som inte sköter om sin fastighet. Undantaget om man t ex behåller äldre, platsbyggda köksstommar när man renoverar i övrigt, det är ju många som är väldigt förtjusta i sådana.

En specifik siffra som höjning är svårt att ha några åsikter om, det beror ju på så många andra faktorer. Jag tror det är väldigt många som tycker att de ökade levnadskostnaderna de senaste åren är väldigt påfrestande. Själv har jag fått en ca 50%-ig ökning av bara boendekostnader (inklusive lånekostnader) de senaste två åren. Och ju mindre marginaler man har från början, om man t ex bosatt sig i den billigaste hyresrätten man kan av just ekonomiska skäl, desto hårdare slår den allmänna fördyringen ju. Sorgligt men sant, och något som politiken måste ta hänsyn till nu när miljaderna som tydligen finns ska delas ut till befolkningen.
 
Var inne på banken för att fixa med mitt bankID. Igår av alla dagar hade jag lyft ur plånboken ur väskan och lagt den i fickan på regnrocken, som var hemma.

Bilnycklarna? De låg kvar i andra jackan på jobbet, så jag blev tvungen att gå förbi där för att kunna stressa hem och hämta plånboken.

Köpte med mig lite lunch, stressade tillbaka och kastade i mig hälften av lunchen innan jag sprang till ett möte, en timme för tidigt.

Tur i oturen, nu hoppas jag att de kan hjälpa mig på banken med mitt bankID innan mötet.

Extra störigt, hade parkeringsböter i morse. Var för trött när jag var till stallet och sen ut med hundarna så jag glömde bort parkeringsavgiften. :banghead:
 
Menar du att inget renoverats sedan 60-talet...?! :eek:
Kylskåp, spis och toalett har bytts ut när de inte kan lagas mer. Hyresgästen innan mig målade väggarna. Annars är linoleummattor, parkett, kakel, handfat, köksluckor och skåpluckor etc. original. Slitet som fan 😅 Det rinner vatten under badrumsmattan men hyresvärden tycker min lägenhet är "ovanligt fin och inte har så mycket mögel" :rofl:
 
Att kök och badrum håller uppåt 35 år är inte så konstigt tycker jag (men byte bör ligga i planen), även tapeter håller ofta 15 år om de är bra och man inte har djur eller barn, eller täta hyresgästbyten. Då är det bättre med målade väggar tycker jag.

60-talet är dock nästan dubbelt så gammalt, och badrum och kök från den tiden som man inte gjort något alls åt låter i mina öron som en hyresvärd som inte sköter om sin fastighet. Undantaget om man t ex behåller äldre, platsbyggda köksstommar när man renoverar i övrigt, det är ju många som är väldigt förtjusta i sådana.

En specifik siffra som höjning är svårt att ha några åsikter om, det beror ju på så många andra faktorer. Jag tror det är väldigt många som tycker att de ökade levnadskostnaderna de senaste åren är väldigt påfrestande. Själv har jag fått en ca 50%-ig ökning av bara boendekostnader (inklusive lånekostnader) de senaste två åren. Och ju mindre marginaler man har från början, om man t ex bosatt sig i den billigaste hyresrätten man kan av just ekonomiska skäl, desto hårdare slår den allmänna fördyringen ju. Sorgligt men sant, och något som politiken måste ta hänsyn till nu när miljaderna som tydligen finns ska delas ut till befolkningen.
De flesta dörrarna i köket går inte att stänga ordentligt pga slitet och det är sjukt slitna golv men där behöver jag vänta fyra år till innan det görs någonting åt det hela om jag inte vill ha ytterligare hyreshöjning. Stammen och elen är som sagt inte bytt, så vi har avstängt vatten ca varannan vecka och elen är... Intressant.
Tapeter är tejpade på vissa håll och generellt ganska slitna. De ska jag få byta "gratis" eftersom de ingår i hyresunderhållet (eller vad det heter), men det har hyresbolaget pausat på obestämd framtid och bara öppnat upp för underhåll som höjer hyran (säkerhetsdörr). Men höja hyran kan de fortsätta med...
 
Stör mig på att jag råkade se en film på facebook som det i början, på engelska, stod något i stil med "saker du trodde var personlighetsdrag men som egentligen är oprocessade barndomstrauman". Där listades då saker som obehag för fysisk beröring som vuxen, ångest och oro som vuxen, att vilja vara ensam som vuxen.

Jag säger inte att sådan inte kan vara symptom på något i barndomen, men att få det att låta som något ovanligt, och onormalt, som måste bero på trauman, det är skitsnack det.
 
Jag har nog skrivit detta tidigare också - men kan inte någon se till att vi slipper se denna Pernilla (framförallt) och hennes släkt på TV och i media? Nu har hon dykt upp hos Ellos också.....:(:banghead: hon är ju överallt......
Är de delägare i olika tvkanaler?
 
Det har varit folk som justerat ventilationen idag. Positivt är att köksfläkten faktiskt fungerar och fyller en funktion nu. MEN när fläkten inte är igång är det ett ständigt, ihärdigt pip (som ändrar ton stup i kvarten) från ventilationen :arghh: Inte vinden som susar utan irriterande pip
Är det sån där rund ventil med en grej de skruvar på för att ställa in? Min tjöt förut men då tog jag en bit radergummi och tröck emellan, det hjälpte.
 
Varit och gjort ett ärende. På hemvägen regnade det så jag blev blöt igenom jackan, byxorna och blusen plus att det regnade igenom paraplyet(!!)
Hemma fick jag skala av mig kläderna och hänga allt på tork plus ta ur sulorna ur skorna och lägga dem också på tork.
Kanske skulle köpa en regnjacka men blir så lätt varm i täta kläder.
 
Varit och gjort ett ärende. På hemvägen regnade det så jag blev blöt igenom jackan, byxorna och blusen plus att det regnade igenom paraplyet(!!)
Hemma fick jag skala av mig kläderna och hänga allt på tork plus ta ur sulorna ur skorna och lägga dem också på tork.
Kanske skulle köpa en regnjacka men blir så lätt varm i täta kläder.
Regnade genom paraplyet - det var nytt för mig.
Har ni monsunregn?
 
Stör mig också på att min hyresvärd vill höja hyran med 15% (!) och vägrar förhandla på vettigt sätt med hyresgästföreningen :( Hyresgästföreningen förklarar det som att de systematiskt drar ut på förhandlingarna bl.a. Kom igen, jag bor i lägenhet i original från 60-talet. Hur mycket ska man behöva betala för en risig lägenhet? Har bott här i 3 år och kommer nästa år betala runt 2800 kr mer i månaden än när jag flyttade in.
Då lämnar du in ett ärende till hyresnämnden
Eller betalar den gamla hyran tills hv lämnar in. Så får han förklara skicket på lägenheten gentemot hyreshöjning
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 821
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 548
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 414
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 732
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp