Att kök och badrum håller uppåt 35 år är inte så konstigt tycker jag (men byte bör ligga i planen), även tapeter håller ofta 15 år om de är bra och man inte har djur eller barn, eller täta hyresgästbyten. Då är det bättre med målade väggar tycker jag.
60-talet är dock nästan dubbelt så gammalt, och badrum och kök från den tiden som man inte gjort något alls åt låter i mina öron som en hyresvärd som inte sköter om sin fastighet. Undantaget om man t ex behåller äldre, platsbyggda köksstommar när man renoverar i övrigt, det är ju många som är väldigt förtjusta i sådana.
En specifik siffra som höjning är svårt att ha några åsikter om, det beror ju på så många andra faktorer. Jag tror det är väldigt många som tycker att de ökade levnadskostnaderna de senaste åren är väldigt påfrestande. Själv har jag fått en ca 50%-ig ökning av bara boendekostnader (inklusive lånekostnader) de senaste två åren. Och ju mindre marginaler man har från början, om man t ex bosatt sig i den billigaste hyresrätten man kan av just ekonomiska skäl, desto hårdare slår den allmänna fördyringen ju. Sorgligt men sant, och något som politiken måste ta hänsyn till nu när miljaderna som tydligen finns ska delas ut till befolkningen.