Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Nä, jag menade att jag ville ha en källa som påvisar sambandet att spänningar uppstår av ridande på tränsbett. En form av studie där man uteslutit andra faktorer som dåliga ryttare som inte har någon bra hand samt att hästarna i studien ska vara friska från början.
Att du/ni rabblar upp en massa kroppsdelar på hästen hjälper liksom inte. Det kan jag också göra. Har en stor anatomibok hemma nu som jag skulle kunna sitta och klippa och klistra ur och hänvisa till egna påhittade teorier. Men vad hjälper det?

2:a stycket; nej, det är inte tränsbettet som är omvägen. Men det verkar vara lönlöst att diskutera det här för du vill bara inte inse att du inte kan påverka hästens kropp genom att sätta på ett hävstångsbett. Den har INTE, i motsats till vad du säger, en inverkan på hästens rygg - det ser jag ju på alla hängrygghästar!
Har du ingen bild så du kan visa när du rider din häst på stång utan hängrygg, på bogarna? Då lovar jag att jag ska äta upp mina ord. Annars får jag nog fortsätta tro på det jag ser, har sett, och det som bekräftas av flertalet mästare i dressyr genom tiderna.

Jag är inte mycket för att hålla på och experimentera med bett, och inte heller har jag intresse av att hästen ska springa fort. Så där kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Jag tror man ska ha det bett som passar i hästens mun, passar hästens utbildningsnivå och som stör så lite som möjligt.

Du verkar inte ha läst mina inlägg. Jag skriver att det är ryttarens sits och känsla för timing som utbildar hästen, inte betten. Läs igen.

jo jag har läst dina inlägg

kan du bedöma denna häst?

Vad ser du, om du hoppar över huvudlaget?

nickeshow.jpg

Han heter/hette Nicke, och han ställde upp på ett presentationsjobb för mig - jag hyrde honom på ett event som anordnades i stan (Gbg centrum) och för att han skulle undervisa och presentera för intresserade i publiken under pausen, om hans version av western ridning.

Men det pratas om inverkan, sits, samling, form osv - personligen tycker jag Nicke gör ett mycket bra jobb faktiskt.

Alltid intressant som jämförelser.

jesus, skall tillägga att nej, det är inte jag på Nicke där, det är hans ägare - bara så ingen fick för sig det

Nicke gör dock ett bra jobb ändå

Kan du tala om hur du menar att han gör på bilden för att jobba bakom lod?

Nicke är en omskolad vanlig häst till western

Spelar ingen roll vilken skola hästen gått i:smirk: det är inte önskvärt att den "går bakom lod".

Tycker man ser ganska tydligt att han krullar in huduvet dvs en tänkt linje från öga till mungipa är inte lodrät.
Snarare att han försöker undkomma bettets verkan genom att göra så.

/T

Vad huvudet gör är egentligen inte så viktigt. Det som vore intressant att se är ländryggen men den täcks av en tjock padd. Annars har hästen raka bakben (både bakom hästen) och "uppåtröv", den tar all vikt den har på bakdelen på kotlederna och nästan ingenting i haserna. Den är väldigt bogtung och har släppt ner sig mellan skulderbladen, hänger i ligamenten. Den ser dock positiv ut och ser inte alls ut att ha ont av det den gör :) Hästar tycker ju normalt att det är väldigt jobbigt att gå i en mer bärig form om de inte har kondisen för det, så det här är ju en bekväm gång för hästen. Så jag tror den tycker om och berömmer sin matte som ber den gå såhär.

Denna vinkel är f.ö ofta bedräglig ur kritiksynpunkt då den ofta är mkt mer smickrande än vad den är egentligen, jag föredrar helst att se en häst rakt från sidan om jag blir ombedd att bedöma den.

Dreamer skrev:
En liten snabbis bara innan jag måste gå. Men här är en exempelhäst som har jättefin kontakt med sin ryttare, den är uttrycksfull och vacker och allt annat än hopknölad.
Och på tränsbett! :)

(Man får inte direktlänka till bilden så jag ni får klicka själva)
http://www.hooze-dressage.co.uk/tyson_img0301.htm

Den här bilden säger inte ett skit mer än att hästen inte är samlad och inte är tänkt att vara samlad heller :p den bär varken upp ryttaren med rygg eller rumpa, men visst ser den harmonisk ut. Dock små spänningar i överlinjen (halsen, syns liksom att inte alla övre muskler är i vila utan vissa är "bulliga" av spänning) ;) vilket inte spelar någon större roll i det hela förrän hästen gått så år ut och år in med spänningar på samma ställe och får blockerade kotor vilket försämrar rörligheten, allmäntilståndet och prestationsförmågan. Om man nu inte är duktig på att "variera spänningarna" eller att få bort dom iallafall bitvis.

Intressant hur mycket man kan spekulera i en enda bild va? ;)
Nä men generellt sett så känns det fel att jämföra en sån här bild med den idealbild de flesta barockryttare har i huvudet av en rejält samlad häst, när samlingsgraden höjs är det också viktigare att spänningarna inte finns där och hindrar framdelen från att komma upp eller bakdelen från att göra sitt jobb. Min gissning är att den här hästen inte skulle kunna uppnå riktigt hög samlingsgrad som inte sliter på framdelen eftersom den har de små spänningarna i halsen. Den skulle aldrig komma loss riktigt med bogarna.
MEN av en enda bild vet man ju inte om hästen alltid är så eller bara i det här ögonblicket.

Dreamer skrev:
Nä, jag menade att jag ville ha en källa som påvisar sambandet att spänningar uppstår av ridande på tränsbett. En form av studie där man uteslutit andra faktorer som dåliga ryttare som inte har någon bra hand samt att hästarna i studien ska vara friska från början.
Att du/ni rabblar upp en massa kroppsdelar på hästen hjälper liksom inte. Det kan jag också göra. Har en stor anatomibok hemma nu som jag skulle kunna sitta och klippa och klistra ur och hänvisa till egna påhittade teorier. Men vad hjälper det?

Tja det är inte min "egen påhittade teori" alltså jag har inte kommit på den själv. Men däremot vet jag inte om det finns nån studie i ämnet.

Undrar om vi menar olika saker med spänningar? Lyfter du en bok får du spända muskler i armen, säkert fler kroppsdelar också, går du en promenad hinner du spänna massor med muskler ;)
Det ska gå ganska långt innan det blir kroniska spänningar. Är hästen inte fräsch från början däremot då snarare förhindrar man att den löser upp sina konstanta spänningar och eventuellt förvärrar dom.

Skit samma om det finns studier i den här frågan, tror du inte på vad jag skriver är det upp till dej. Jag är ingen supermänniska som kan allt, jag har ingen utbildning inom ämnet. Men det här har jag lärt mej av erfarenhet, kunniga människor och av att ha tränat upp ögat för just spänningar i sisådär 8-9 år. För att ämnet intresserar mej och jag är av den inställningen att en häst sällan är 100% frisk och fräsch i muskler och kotor och lång, mjuk och fin överallt. Men att jag vill sträva dit för hästens välbefinnandes skull och för att en häst med fräscha och starka muskler kan prestera bättre.

Så det är ju både det långsiktiga, att man inte vill riskera spända muskler som blir konstant spända och i längden kan dra kotor ur läge (=blockering) men även det mer aktuella - är muskler i ryggen/halsen/nacken spända i onödan hindrar det i ridningen. Det har ju också en tillfälligt blockerande effekt. Jag har alltid varit en otroligt lat människa och vill göra så lite som möjligt med så stor effekt som möjligt i ridningen. Varför förstöra det med en sån sak? :p

A-ja som sagt. "Tror" du inte på mej men är intresserad av att faktiskt höra hur det är med saken får du väl leta reda på någon kunnig inom ämnet eller pressa fram att några gör en studie ;)

Det här med Kissing Spines till exempel är inte anledningen till att jag inte tycker det funkar bra att rida väldigt samlat på tränsbett. För vissa funkar det, beror helt på hästen och hur man rider också. Men variation tror jag på.
För att VETA om hästen har spänningar måste man ju antingen vara expert/ha ett otroligt tränat öga eller ha gjort en studie av nåt slag ;)

Dreamer skrev:
2:a stycket; nej, det är inte tränsbettet som är omvägen. Men det verkar vara lönlöst att diskutera det här för du vill bara inte inse att du inte kan påverka hästens kropp genom att sätta på ett hävstångsbett. Den har INTE, i motsats till vad du säger, en inverkan på hästens rygg - det ser jag ju på alla hängrygghästar!
Har du ingen bild så du kan visa när du rider din häst på stång utan hängrygg, på bogarna? Då lovar jag att jag ska äta upp mina ord. Annars får jag nog fortsätta tro på det jag ser, har sett, och det som bekräftas av flertalet mästare i dressyr genom tiderna.

Som sagt, det kan påverka både positivt och negativt, oftast negativt. Men det blir ANNORLUNDA inverkan. Om det blir bra eller dåligt beror otroligt mycket på både häst och ryttare men jag tror faktiskt att de flesta hästar skulle må bra av att nån gång ibland sådär får gå på ett bett med annan inverkan. Hackamore eller annat bettlöst ger också annan inverkan om man inte vill använda stång.
Just för att de eventuella spänningar som uppstår när man rider inte ska bli konstanta.

kanske spelar roll vilken skola de gått i

just där på bilden värmer han upp lite bara, sedan har de tagit med och lagt en arbetsbana som han är i och visar vad man gör för jobb som western häst, enligt det som de tävlar i

det står en tjej som speaker också utanför bild som talar om för publiken vad han gör för arbeten och varför

jag fick dock inga bilder på de delarna, för jag var liksom upptagen med att vara eventgeneral för hela det idrottseventet Nicke ställde upp som presentatör i.

Och i arbetet, så tror jag han behöver huvudet och halsen sedan i det jobbet, och enhandsfattningsarbetet kommer igång ordentligt när de skall jobba, och det är inte samma tanke bakom den enhandsfattning de kör med, mot varför en barockare vill ha enhandsfattning som mål

Två olika tankar med enhandsfattningen, lod, samlingen osv, men det är bara vad jag tror

Han går ju bara på enhandsfattning - och jag tror att för honom, för det jobb han skall in och göra, så går han funktionellt

Det blir ju mycket coolare i fart sedan, och Working Equitation folket behöver väl också kunna använda enhandsfattningen och samlingen på hästarna lite annorlunda, än enbart uppvisningsridarna behöver.
Misstänker att de hästarna som rids i bruks, har en mycket bättre balanskänsla, för de skall klara att nästan lägga sig ner i svängarna utan att gå omkull, även om de är minst lika välskolade som akademisk ridkonstuppvisningshästarna.

Tror jag iallafall.

Men för Nickes funktion och hans arbetsändamål tycker jag han går riktigt snyggt som han går på sin enhandsfattning, men han kanske inte är utbildad för de högre skolorna direkt, inte så många kor att jaga där :)

Nicke var kolugn också - den bilden visar inte hela hans dag som jag utsatte honom för. Han reste långt och kom tidigt på morgonen, och hade ingen bostad på hela dagen. Så fick han vänta många timmar tills eventet började, och då var han fanhäst och ledde procession. Sedan fick han vänta i flera timmar igen, och så fick han då presentera sitt western arbetet. Det var hundratals människor där, det pågick blodig amerikansk fotbollsmatch framför näsan på honom, sedan skulle ungar och allt klappa honom och så. Han fick inte åka hem förrän efter massor av timmar och jobb.

Jag var jättetacksam för att han tog sig sådant stort besvär och kunde komma, och hade bara beröm att ge honom för att han varit så tålmodig, duktig och lugn hela dagen. Han klagade ingenting alls.

Jag vet inte om han går bakom lod jämt, eller om han ens skall gå på det viset för sitt jobb :D
Jag tycker han är duktig ändå, och går nog bättre på enhandsfattning än många andra gör.

Tror jag då.

Senast ändrad av en moderator:

men hallå, den går på rätt lod iallafall :p

men det är en himla massa påskjut där - han har bra fart faktiskt

nu har jag bara han den spanska jerez killen att referera från, och hans PRE - men påskjut är inte vad de är avlade för, och inte vad de eftersträvar heller

som jag förstod

de hästarna var *dubbel* utbildade också - alla var inte caprioler, men alla i stort sett levader, courbetter osv med och utan ryttare på - plus att de kan gå i vanliga kadriljen/dressyren - OCH kan jaga kossor på spanskt vis
där ligger väl den stora skillnaden i vad de skall kunna, i jämförelse med den påskjutshästen ovan behöver kunna

kanske, en tanke bara

För rättvisans skull, gör exakt lika bedömmningar på barock medlemarnas bilder.

jag kom att tänka på en annan sak - om vi tittar på Nickes bild och på Tysons bild, och även tänker på iberernas lilla extra grej med sin form av kojagning (western och iberer jagar kor på olika sätt, ena med rep, andra med tjocka störar, vilket ger olika förutsättningar)

den uppfattningen jag har fått är att traven inte poängteras som en av de viktigaste gångarterna för denna *bruksmässiga* ridningen, utan det är mest skritten, över till galoppen direkt, och om trav så går de i väldigt kort samlad trav - ungefär som Nicke gör.

Tyson är dressyrutbildad vad jag tycker det ser ut som på hans extremt längda trav och han kan nog gå ganska länge så, för det är tänkt så. Det är väldigt stiligt, det är det.

Men om man då tittar på Nicke i sin enhandsfattnings korta *hängiga* trav, och Tysons tvåhandsfattnings långa trav - vem av dem kan man få att vända snabbt på plats och sticka av i full fart efter något?
Nicke.
Nicke kan dock inte språng dock, eftersom den stridshästtanken inte ligger bakom westerns funktion/bruksbarhet.

Så om man då byter ut Nicke till en barock, och säg att den är utbildad för det då, så bör man kunna samla upp den också därifrån Nicke är, för ett snabbt språng eller vändning, och ta arbetsfart galopp, om man kan kalla det så. Man ser ju inte ibererna arbeta med att jaga kossorna inne på tjurfäktningsarenan, eller utanför, i trav direkt. Det brukar ju vara i galopp som den mesta av rörligheten ligger i på dem, som en slags *konfrontationsgångart*.

Så ... då kan det inte vara riktigt ändamålsenligt för dem att vara utbildade såsom Tyson är (alltså hästarna då (ryttarna också förstås) ).
Alla är dock bra utbildade för sina respektive ändamål, Nicke, barocken och Tyson.
Tror jag då.

Vägen dit med olika bett, kapsoner osv är dock en annan sak. Man kan ju hoppas då att allt man stoppar in i munnen, och när, och varför, vad man vill med det, sker medvetet.

Jag skall bara tillägga också :D, de få iberer jag dock sett gå mer i de samlade dressyrformerna, de har dock fått lov att gå och *rassla* med huvudet ... öh, hur skall jag förklara det ... hm, de jag sett har haft väldigt mycket! huvudlag, stora tunga grejer, med grymt kraftiga bettanordningar osv (en del även med bröststång eller vad den heter), men ryttarna är så stensäkra på dem att de går på typ den lösa långa tygstilen som är på Nicke. De har ändå gått väldigt samlat och bra, och med löst ledigt huvud, så att de ändå har kunnat röra på det lite så de kan gå och skaka betten lite, *rassla*, och det tycks inte bedömas som något fult eller felaktigt, eller störa ryttarna jag sett på något sätt.

men till syvende och sist, den mannen jag var och tittade på om hur han utbildade ibererna, han använde tränsbett och dylikt först.

men dreamer, du har ju fuskat ju!

Tyson är bara hans påläggskalv ju!

Detta är den han annars rider på http://www.hooze-dressage.co.uk/donnersong_1.htm

Nu börjar det likna något, titta på djupet i stegen på denna äldre mer rutinerade häst, och på den snygga enhandsfattning han har just där - och på skarpa mer arbetskrävande betsling :)

Då tycks han göra som spanjoren också sade att han gör - tränar dem i tränsbett ja, men sedan är de allt tränade på skarpare grejer och som åker på när den där sista biten skall snyggas till och fås fram på tävlingarna

Jag gillar denna äldre bättre, han har ett annat *lugn* eftersom han är så rutinerad, och Tyson är ämnad att bli som denna äldre, så Tyson kommer man inte enbart se iklädd tränsbett :-)

och kolla här till höger http://www.hooze-dressage.co.uk/data/stud card v8.pdf
Gör inte snygge karln herr Donnersong lite spansk skritt där?

Inte dåligt för en vanlig dressyrhäst isåfall, att även använda spanska barockrörelser :-)

så trist om det bara är vanlig trav, för den skulle kunna göra riktiga rysarsnygga-spansk skrittar

Fuskat? I tråden diskuterar vi huruvida stångbett bör användas på outbildade (unga?) hästar. ALltså sätter jag in en bild på en sån, och hur jag anser att en sån ska gå. Varpå "folk" börjar gasta om att den inte är samlad.
???
Jag tror att jag ger upp detta nu. Du är trevlig och saklig att diskutera med men vissa andra vill bara inte förstå eller så har de grus i ögonen eller helt enkelt inte kapaciteten att fatta att en ung häst inte ska ha samma grad av samling som en äldre, mer välutbildad. Och därmed ridas på ett för dens ålder och utibildningsnivå anpassat bett.

Och ja, Donnersong är jättefin, eller hans ryttare är jätteduktig. Vilken hästkarl. Såg honom på video en gång rida en helt enkel, "vanlig" häst på en clinic vilken han förvandlade till en sagohäst under ett par travsteg.... Den blev stor, vacker, utrycksfull.... Vill också kunna rida så där bra, få hästarna att liksom gnistra!
/Dreamer - också mest förtjust i iberiska hästar f.ö ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama