Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Hej Dreamer!

Vad tråkigt att du är så negativ till akademisk ridkonst - men jag kan förstå att det är lätt att bli det eftersom det förekommer väldigt mycket dålig sådan.

Det vore skoj att diskutera ridning med dig, du är välkommen hit när du vill :)

Cilla

Redhorsefarm skrev:
För rättvisans skull, gör exakt lika bedömmningar på barock medlemarnas bilder.

Om någon lägger ut en bild på sin egen häst under premisserna att man INTE ska fälla kommentarer om hur hästen går, hur ryttaren sitter osv så gör jag inte det. Mer än om det är positivt, ibland blir man ju faktiskt positivt överraskad.

Det är absolut inte så att jag inte lägger märke till såna saker på "barockhästar" eller på bekantas hästar eller egna hästar/när jag själv rider. Allt behöver inte sägas högt eller skrivas för att finnas där ;)
Sen så är det inte alltid man vet ett sätt att få bort såna saker utan att störa något annat i ridningen och då har jag också förståelse för att man inte gör något åt det just då.
Jag skulle kunna lägga ut en massa bilder på när jag själv rider och peka ut en massa brister, spänningar i hästen, brister i min sits osv. Vill du det? ;)

Dreamer skrev:
Fuskat? I tråden diskuterar vi huruvida stångbett bör användas på outbildade (unga?) hästar. ALltså sätter jag in en bild på en sån, och hur jag anser att en sån ska gå. Varpå "folk" börjar gasta om att den inte är samlad.
???
Jag tror att jag ger upp detta nu. Du är trevlig och saklig att diskutera med men vissa andra vill bara inte förstå eller så har de grus i ögonen eller helt enkelt inte kapaciteten att fatta att en ung häst inte ska ha samma grad av samling som en äldre, mer välutbildad. Och därmed ridas på ett för dens ålder och utibildningsnivå anpassat bett.

Ursäkta om jag lägger mej i trots att du vill avsluta diskussionen, men angående formen så ska även en unghäst gå i en viss samlingsgrad när man betat av det allra mest grundläggande. En häst som går i avslappnad lång och låg utan spänningar i ryggen och i balans kommer automatiskt vinkla under sej lite.
Sen så förutsätter jag att de flesta hästar som rids in akademiskt jobbas mycket för hand eller i lina och de flesta "tas" ju ganska sent just för hållbarhetens skull. Jag påstår inte att man ska sätta på stång när den fortfarande är i den mest grundläggande utbildningen, det ska kännas bra när man gör det, som att man inte förstör något.

Tycker det är synd att du ser mej på så vis :( för jag tycker du verkar vara en vettig hästmänniska som är intressant att diskutera med.
Och även om du tycker att jag verkar ha "grus i ögonen" så tar jag till mej det du skriver och är det vettiga saker så sjunker det in och man får en ny dimension i sitt tänkande.

Det gör dom :) man börjar med att jobba på marken för hand och lär in böjning, flytta för sidoförande skänkel, följa förande yttertygel, öppna, sluta osv. sedan genomför man dessa övningar från skritt, sedan i trav och tillsist också i galopp. Så man kan ju säga att en akademiskt inriden häst ligger före i sin utbildning redan från marken än en engelskt/tyskt inriden häst :smirk:

Hittade dessutom följande sida om tränsbett vs stång :D
http://www.ridkonst.nu/ - "Bettes inverkan"

Hej Spider, jag respekterar dina åsikter angående stångbett i vidareutbildning av hästen, även om jag inte håller med dig!

MEN, däremot verkar det som om vi menar samma sak om inridning som ju var min frågeställning!! :)

Härlig bild på en rörlig häst som arbetar på tränsbett med förtroende för sin ryttare (även om nosen kunde vara placerad liiite längre fram, om man ska vara petig...) !!!!:)

När man talar om inridning och grundutbildning av unghästar ska man inte tala om begreppet "samling"! Det kommer i ett senar skede, inte ens en AR-häst kan väl "piff och puff" från början?

Vilka belägg har du för att hästarna blir oroligare på tränsbett än på stångbett? Vilken erfarenhet har du av inridning?

Att inte kunna få till en ärlig eftergift hos hästen har inte något med bettet att göra utan om bristande kunskaper hos ryttaren. Det är bättre att försöka lära sig grunderna i ridning istället för att försöka lösa sina brister med hjälp av diverse skarpa bett....

Du skriver att hästarna blir ihopdragna på tränsbett, och det går säkert med lite våld. Men stångbettet är ju en hävstång, vad händer om drar i en hävstång? Ja, inte blir hästen lång och låg. Den dras ihop, den mest extrema formen kallas ROLLKUR. Studera gärna olika bilder där hästar rids i rollkur och du kommer att upptäcka att dessa ryttare sitter och drar i STÅNGEN.

jag skojar ju bara med dig om fuska :-)

jag surfade nu under tiden vi alla har samspråkat i denna tråd, efter den man jag fastnade för - utöver spanjoren jag såg live då när han visade hur han utbildar hästarna

det var inte bara hur han var när han utbildade, utan jädrans när han satte sig på hästarna också - det närmaste jag kommer i ordbeskrivning är pondus mellan benen, för han har ett visst omslut från hela midjan ner till fötterna, som man inte ser ofta

så satt jag och tittade på en massa bilder med barockryttare som visar upp sig - på högre nivå - och alla var ju duktiga - men så var det bara en som det sade klick hos - för han var den enda som hade samma omslut och detta pondus mellan benen - MYCKET svårt att beskriva så här - men när man ser denna spanjor jag sett och denna andra man på bilderna då - ser man vad jag menar med detta pondus-mellan-benen sitsen och omslutet.

Nu var denna andra mans felstavat, så jag trodde han var britt, men nu när jag surfade visade det sig att han är tysk.
Man får inte skriva namnen här, men han heter R.H, i Hannover.
En och annan borde veta vem detta är tror jag.

Men jag lade dessa länkar i en annan forum del - jag tittar inte på iberer nu, utan på Fell pony som de heter. Och man skall inte låta namnet pony lura en - för vi pratar bjässar med muskelmassa som inte ens stora hästar har - och en kraft och totalt outröttbarhet som inte många andra har.
= en extremt krävande häst, som kräver pondus och hantlag om man skall få fason på dem att bli exempelvis någorlunda som gurun Donnersong där då.

Och då sade min intuition att denna tysken R.H är nog den som passar för dessa starka bjässar, eftersom han verkar arbeta väldigt smart med dem från marken och i långa tyglar först, och även sedan, och jag tror han är magisk så han kan få dem att göra stordåd med enkla medel :D

Jag skall bara visa här vad jag menar - här är Heltondale Black Prince III, från legendariska Noble's hästar i Nordengland, fast hingsten bor vid Köln nu - denna häst är power

http://www.narnia-fell-ponies.de/unsere_hengste.htm

http://www.narnia-fell-ponies.de/heltondale_black_prince_iii_sept_2005.htm

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga fel grund på dessa bjässar och kraftpaket, om jag får en yngling som skall bli duktig. De har anlag för så mycket, och dumt att förstöra det, och inte lära dem utveckla och förfina sina medfödda anlag istället. Jag behöver rätt pedagog till ynglingen isåfall, en pedagog som har pondus mellan benen osv, och spanjoren är för långt bort egentligen, i Granada, så då fick jag en känsla att denna tysken R.H skulle passa för dessa bjässar som pedagog åt dem. De måste kunna förstå dessa hästar extra väl tror jag, när så mycket kraft ligger i dem.

Som Donnersong blir de nog dock aldrig däremot, eftersom kroppstypen är annorlunda.
Som tur var har tysken även skrivit böcker och gett ut video, så jag skall skaffa dem och se vad han säger om bett, metodik osv på novishästen.

Solis skrev:
När man talar om inridning och grundutbildning av unghästar ska man inte tala om begreppet "samling"! Det kommer i ett senar skede, inte ens en AR-häst kan väl "piff och puff" från början?

Vilka belägg har du för att hästarna blir oroligare på tränsbett än på stångbett? Vilken erfarenhet har du av inridning?

Nej, ingen häst bör "krävas" samling av redan från början. Däremot vill man ganska tidigt ha en liten samlingsgrad (i framåt/nedåt läget) det får man ju också som ett kvitto på att hästen är avspänd, har bra sökning och börjar hitta balansen.
Själva grundutbildningen sker ju ofta på ridkapson inom barock/akademiskt, men sen när man väl vill börja med bett var ju min poäng att man lika gärna kan börja med stången om man satsar på hög samlingsgrad och det passar häst+ryttare.

Jag har inte påstått att hästarna blir oroliga på tränsbett.? Däremot att en del hästar trivs bättre med ett bett som ligger stadigt i munnen.

Solis skrev:
Att inte kunna få till en ärlig eftergift hos hästen har inte något med bettet att göra utan om bristande kunskaper hos ryttaren. Det är bättre att försöka lära sig grunderna i ridning istället för att försöka lösa sina brister med hjälp av diverse skarpa bett.....

Det är inte frågan om ärlig eftergift (iallafall inte som jag definerar det.?) så mycket som att hästens rygg, överdel av halsen och nacken ska vara helt avslappnad, annars kommer det bli "brytpunkter" i den välvda överlinjen eller att den kortas ihop. Vilket är mycket mer vanligt än man tror. Dom "brytpunkterna" kan vara väldigt små, men det hindrar helheten från att bli riktigt bra, att framdelen kommer upp och likaså ryggen och att bakdelen sänks.
Det här är ju "viktigt" redan i den långa låga formen eftersom det är grunden som man senare i utbildningen utvecklar till samling.

Om du tror att jag är inne på "försöka lösa allt med ett bett" så har du nog inte läst/förstått alls det jag skrivit. Det är snarare så att jag vill att man ska förhindra så lite som möjligt i sin ridning, och just lite senare i utbildningen på en unghäst när man väl ska börja med bett kan det vara bättre i vissa fall att börja med ett bett med annan inverkan på en gång. Om man kan fortsätta rida med kapson i all evighet så gör man ju det, och börjar man med tränsbett är det klart att man fortsätter med det (men som jag skrivit i tidigare inlägg tror jag att det är bra att variera bett).

Solis skrev:
Du skriver att hästarna blir ihopdragna på tränsbett, och det går säkert med lite våld. Men stångbettet är ju en hävstång, vad händer om drar i en hävstång? Ja, inte blir hästen lång och låg. Den dras ihop, den mest extrema formen kallas ROLLKUR. Studera gärna olika bilder där hästar rids i rollkur och du kommer att upptäcka att dessa ryttare sitter och drar i STÅNGEN.

Kan inte heller minnas att jag skrivit att hästarna blir ihopdragna på tränsbett. Bara att bettet inverkar bakåt vilket gör att beroende på vilket psyke hästen har så kan den tolka tygeltagen som att den ska korta upp sej, inte medvetet utan som en reflex. Sen beror det på hur man tar tygeltaget men det är otroligt svårt att inte inverka bakåt så länge man inte bara kramar i tyglarna.
Ett stångbett inverkar också bakåt och samtidigt nedåt, så där är det också viktigt att inte ta tygeltag som varar för länge eller för "dragande" så man inte riskerar att korta ihop hästen. Men det har som sagt en annan inverkan iom att det också verkar nedåt och då kan man också komma åt andra ryggmuskler på hästen om den inte är riktigt avslappnad och längd i sin överlinje.

Som sagt, det är alltså OM man börjar på ridkapson och känner att man kan ha nytta av annan inverkan från bettet NÄR man redan har skolat grunderna på kapsonen. För varför byta till vanligt bett som har nästan samma inverkan som kapson men kan vara mer störande för hästen eftersom den får något hårt i munnen?

Kan tillägga att från början skrev jag ju det här som hur JAG skulle göra om/när jag rider in en häst, jag har ingen erfarenhet av det mer än att ha ridit unghästar och utbildat travare från grunden.

Det är inget som säger att ni behöver tolka det jag skriver som sanning eller att man måste ha samma åsikt men jag skulle uppskatta om man läser igenom innebörden även om man inte har respekt för mej som "beridare" ;) behöver inte betyda att man delar åsikten/uppfattningen eller skulle ha gjort samma sak själv.

Du får nog läsa igenom dina inlägg igen så att du kommer ihåg vad du skrev... Skämt åsido, du skrev att tränsbettet verkar "ihopknöcklande" vilket inte ett stångbett skulle göra, detta tolkade jag som "hopdragande". Vad menade du?

Jag vet att du gillar att prata samlingsgrad. Min tråd handlar om stångbett under inridning av unghästar. I det skedet vill man INTE ha samling och det är OMÖJLIGT att få en samling i det skedet.

Tillägg:
Det verkar som om vissa personer är ganska fixerade vid bettet, man talar gärna om bettets inverkan och tyglarnas hantering. Men vart har RYTTARENS inverkan tagit vägen? En ryttare som inverkar på rätt sätt kan placera hästens huvud var som helst med ett vanligt tränsbett. Hästens form beror inte på vilket "skrot" som sitter i munnen utan på ryttarens sätt att använda sina hjälper. Som sagt, böja på halsen kan vilken häst som helst göra, men resten av kroppen ska också engageras.

Om man ska börja med stångbett direkt så kunde man ju slänga på spädbarnen högklackade skor för en del ska säkert använda sådana ändå i framtiden. Ungar som lär sig multiplikationstabellen kan ju raskt gå vidare till differentialekvationer, varför slösa tid?

Jag skulle unna alla den härliga känslan att man lyckats rida hästen i en korrekt fysiskt och psykiskt lösgjord form på ett vanligt bett, det är underbart! Men för att lära sig rida krävs mycket arbete, känsla, envishet, vilja och intresse att bli bättre. Det finns inga genvägar. Saknas kunskaperna ska man dessutom inte hålla på med unghästar.

De allra flesta hästar fungerar på vanligt bett, för mig är det helt obegripligt att en del utgår från att unghästen behöver ett skarpt bett direkt.

Har du sett ett sådant här bett någon gång, och denna form av betsling för tvåhandsfattnings-ridning?

Riktig sunkig betsling för min engelska tvåhandsridstil
shadow4.jpg

Hon var *normalt* utbildad en gång, men de köpte in henne till ungarna, och de red enhandsfattning i tre gångarter bara - start, full fart och stopp.

I min enfald visste jag inte vad de satte för bett åt mig, och i min enfald trodde jag att det gick bra att rida som *vanligt* på henne. Jag kan inte denna fartfyllda enhandsfattningen som de kör med.
Men man ser ju på det där bettet, att det är inte skönt att *jobba* på för henne, som jag försökte. Och hon tog väldigt lätt "stöd" mot det och droooog huvudet framåt och det började kännas väldigt obekvämt för mig.

Jag tycker hon var en mycket förnuftig häst som protesterade och slängde av mig - det var bara en helt sund reaktion tycker jag, helt rätt gjort.

Ett riktigt monsterbett och huvudlag.

Du visar först en bild på en häst med stångbett som du tycker jobbar "fint" men som i de flestas ögon (i alla fall de flesta i min bekantskapskrets) är ett typexempel på vad som händer om man rider på stång utan att ha kunskapen. Och så visar du en häst med ett av de mest användbara utbildningsbett som finns, ett tränsbett med parerstänger (som INTE är till för enhandsfattning), och kallar det för monsterbett?

Att hästen går emot bettet låter mer som ett ridproblem än ett bettproblem...

Det som verkar sunkit är att bettet är för stort och det ser ut som hästen är belagd med en fast martingal:eek:

Bettet som sådant är ett allatiders bett.

/T

*lånar knapp*
Ni är bra på att skriva många och långa inlägg iaf :smirk:
Tog några timmar att plöja igenom tråden.

Jag rider akademiskt och jag har en häst som jag red in i våras. Jag började med kapson. Efter ett kort tag lade jag till tränsbettet eftersom hon redan är van vid bett pga. att hon är inkörd. Nu har jag plockat bort kapsonen i perioder eftersom hon fungerar väldigt bra på bara tvådelat tränsbett och jag själv upplever att jag bli mindre känslig i handen av dubbla tyglar. Jag får en väldigt fin sökning till tränsbettet. Men visst har det bettet sina för- och nackdelar, men jag har inga funderingar på att byta bett på ett bra tag framöver.

Dreamer skrev:
Att tro att man kan länga hästens överlinje med en stång.. ja om det vore så enkelt så borde ju alla kunna rida sina framtunga, felgående hästar på stång och bli kvitt alla problem. Sen kunde man bränna alla tjocka böcker som skrivits om hur man får en häst att bära sin ryttare korrekt.:crazy:

:bow:

Men dreamer du måste ju fårstå att överlinjen inte är hela hästens överlinje, utan det är ju bara halsen
:D :rofl: :rofl:

Solis skrev:
Du får nog läsa igenom dina inlägg igen så att du kommer ihåg vad du skrev... Skämt åsido, du skrev att tränsbettet verkar "ihopknöcklande" vilket inte ett stångbett skulle göra, detta tolkade jag som "hopdragande". Vad menade du?

Jag vet att du gillar att prata samlingsgrad. Min tråd handlar om stångbett under inridning av unghästar. I det skedet vill man INTE ha samling och det är OMÖJLIGT att få en samling i det skedet.

Som någon annan skrev så jobbar man inte själva inRIDNINGEN på samma sätt eftersom man oftast jobbat en hel del från marken innan. När man börjar rida blir det mest en repetition av det man lärt in från marken och man vill så snart som möjligt terfå framåt/nedåtsökningen. Är den sökningen ärlig kommer hästen vara samlad i liten grad eftersom bakdelen vinklas under.

Att använda stång vid inlärning av något tycker jag är rätt onödigt eftersom det väldigt lätt får fel effekt. Men å andra sidan är inte min tanke heller att använda blank stång utan kapson+stång och knappt använda stången om jag nu nån gång skulle rida in en unghäst, och som sagt inte det första man gör innan man kommit förbi det största inlärningsstadiet. Och att man börjar med stången från marken först och ser hur hästen reagerar.

Angående det ihopknöcklande så förstod jag nog inte mest för att jag syftade på att om man drar handen bakåt när man tar ett tygeltag så får man motstånd i hästen vilket gör att den spänner sej oh lätt kortar upp ryggen. Håller hästen huvudet högt eller i normalläge verkar det bakåt/uppåt (alltså när man börjar komma till samling/högre form) håller den huvudet lågt kommer det verka bättre men fortfarande bakåt så klart.
En stång kan också verka ihopknöcklande men på en häst som bär huvudet i normalhöjd/högt så verkar det också lite utlängande på rygglinjen (hals och rygg då) vilket är bättre om man inte vill riskera försämrad form.
Hänvisar också till www.ridkonst.nu om du vill se illustrerat vad jag menar.

hästsko skrev:
jag har lärt mig att två delat är mkt bättre .. inte lika skarpt .. men du kanske har helt rätt i det du säger ochs ka fortsätta kränka mig?
men skulle vara intressanrt om du kunde berätta allt om det underbara stångbettet!

heja dig:banana:

Jag har inte orkat läsa hela tråden för jag blir då bara arg.
Jag tycker man skall prova att rida sig själv:idea: med stångbett inann man bestämmer sig.

Stångbett på unghäst anser jag vara kvalificerat djurplågeri:o så det lägger jag mig, liksom mycket annat inte i.
Har som sagt inte läst alltihop - jag orkar inte med så mycket djurplågeri på en gång. och än värre blir det när en och annan tokstolle tycker det är vackert...

Men annars:) har du rätt i att ett tvådelat bett är snällare än ett tredelat - men den moderna halvblodsaveln har gett halvblod med små nätta munnar där ett tvådelat slår i gomtaket, och därför upplever de ofta ett tredelat mildare.
Det är också deffinitvt snällare än en stång. har aldrig sett en häst riden på blank stång som inte hållit sin hals krampaktigt.
Den placerar sitt huvud i en possition för att skydda sig mot smärta.

Istälelt för att huvudets possition kommer sig av att hästen bär sig korrekt bakifrån.:smirk:

...men det är ju många som bara rider huvudet på hästen:angel:

Det är ett stort problem med Gurus överallt. :cool:
Bara för att de kan en sak så tror de att de kan allt som är hästrelaterat.:cool:
De har sin privatata erfarenhet och sprider den som en kunskap:o

Eftersom de är idoler och gurus ifrågasätter inte osjälvständiga människor deras kompetens utan de gapar och själjer glupskt:devil:

Vill man veta ngt om bett frågar man Torbjörn, resten är mer eller minre kvalificerade gissningar

( jag visste ju att jag skulle bli arg....)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama