Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Redhorsefarm skrev:För rättvisans skull, gör exakt lika bedömmningar på barock medlemarnas bilder.
Dreamer skrev:Fuskat? I tråden diskuterar vi huruvida stångbett bör användas på outbildade (unga?) hästar. ALltså sätter jag in en bild på en sån, och hur jag anser att en sån ska gå. Varpå "folk" börjar gasta om att den inte är samlad.
???
Jag tror att jag ger upp detta nu. Du är trevlig och saklig att diskutera med men vissa andra vill bara inte förstå eller så har de grus i ögonen eller helt enkelt inte kapaciteten att fatta att en ung häst inte ska ha samma grad av samling som en äldre, mer välutbildad. Och därmed ridas på ett för dens ålder och utibildningsnivå anpassat bett.
Solis skrev:När man talar om inridning och grundutbildning av unghästar ska man inte tala om begreppet "samling"! Det kommer i ett senar skede, inte ens en AR-häst kan väl "piff och puff" från början?
Vilka belägg har du för att hästarna blir oroligare på tränsbett än på stångbett? Vilken erfarenhet har du av inridning?
Solis skrev:Att inte kunna få till en ärlig eftergift hos hästen har inte något med bettet att göra utan om bristande kunskaper hos ryttaren. Det är bättre att försöka lära sig grunderna i ridning istället för att försöka lösa sina brister med hjälp av diverse skarpa bett.....
Solis skrev:Du skriver att hästarna blir ihopdragna på tränsbett, och det går säkert med lite våld. Men stångbettet är ju en hävstång, vad händer om drar i en hävstång? Ja, inte blir hästen lång och låg. Den dras ihop, den mest extrema formen kallas ROLLKUR. Studera gärna olika bilder där hästar rids i rollkur och du kommer att upptäcka att dessa ryttare sitter och drar i STÅNGEN.
Dreamer skrev:Att tro att man kan länga hästens överlinje med en stång.. ja om det vore så enkelt så borde ju alla kunna rida sina framtunga, felgående hästar på stång och bli kvitt alla problem. Sen kunde man bränna alla tjocka böcker som skrivits om hur man får en häst att bära sin ryttare korrekt.
Solis skrev:Du får nog läsa igenom dina inlägg igen så att du kommer ihåg vad du skrev... Skämt åsido, du skrev att tränsbettet verkar "ihopknöcklande" vilket inte ett stångbett skulle göra, detta tolkade jag som "hopdragande". Vad menade du?
Jag vet att du gillar att prata samlingsgrad. Min tråd handlar om stångbett under inridning av unghästar. I det skedet vill man INTE ha samling och det är OMÖJLIGT att få en samling i det skedet.
hästsko skrev:jag har lärt mig att två delat är mkt bättre .. inte lika skarpt .. men du kanske har helt rätt i det du säger ochs ka fortsätta kränka mig?
men skulle vara intressanrt om du kunde berätta allt om det underbara stångbettet!