Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Susan skrev:
Om tygeltagen inte går igenom verkar många tro att problemet sitter i nacken/halsen och använder allehanda trix för att få hästen att böja på halsen...:angel:

Men om man börjar i den ändnan får man bara en häst som "håller i sig" istälelt för bär sig fysiologiskt korrekt.:eek:

Om man istället börjar med att koppla i hop ryggen framför bakdelen så kan man göra hästen durchlassig - through - igenom i grimma....

Att koppla ihop ryggen så att säga kan göras på olika sätt och behöver inte utesluta handen även om den inte är den viktigaste delen. Personligen tycker jag inte att böjningen av halsen har ett dugg med form och genomsläpplighet genom ryggen som du kallar det. Däremot handlar det en del om att det inte får finnas onödiga spänningar som hindrar (vilket det ofta finns på lite äldre hästar som inte blivit väl ridna hela sitt liv, men även har vissa det naturligt pga mentaliteten och måste lära bort det på ett eller annat sätt)
Detta inkluderar även dubbelspänningar i nacken som också påverkar hela ryggraden. Och dom dubbelspänningarna är mycket lätt att få så fort man använder tyglarna. MEN det jag tidigare menade med att man kan påverka hästens rygg med bettet är ju också att LÄR man hästen att slappna av på bett så spelar det i princip ingen roll vilket bett man använder, man kommer fortfarande få samma resultat. Detta är dock svårare på bettlöst.
OCH bör göras på olika sätt beroende på om man rider på stång eller tränsbett, på stången bör man göra det "bakifrån" och helst ha skolat det från marken innan man rider så man verkligen ser hur hästen reagerar, på tränsbett spelar det inte lika stor roll, men det är också generellt sett liiite svårare att påverka beroende på vilka muskler det gäller.

Detta är alltså inte en allmän sanning utan som jag fått lära mej ;)

Här - längre ner på sidan - Paul Belasik har ridit i samling och icke samling och även tygelspänningarna om 5lb (tror det angavs som 25 N i bit studien)

http://cvm.msu.edu/dressage/thecenter/projects/riderhorse.htm

från samma forskningsinstitut i USA då

men svarar dock inte på Solis fråga ändå

fast de har varit på Spanska Ridskolan i Wien och Kottas hade gett dem riktigt duktiga hästar att studera för kinematiska studier av hästarna - fast det står inget om att de är på gång med manuskript ens än av det - men de far ju runt överallt och samlar data

De har bra anatomi böcker osv man kan köpa dock - grundligt framtagna

På en annan studie har de unghästar de sätter viktväst på för att se vad sådant gör med det muskulskeletala på dem - men inget om bett på unghästarna också och om samlingar osv på dem

kanske kommer

jag tycker också Sveas inlägg var bra, lite mer nyanserande.
Och det kan säkert ligga ngt i din kommentar.:o

*resten kanpplån*

För mig blir det lite som två verkligheter.

Dels hur man i "teorin" läser om hur stången skall påverka hästen att göra si och så med olika fina ord, sedan det jag ser runt om kring mig.:smirk:

De ryttare jag ser som rider med stång är uppvisningsryttare (nuförtiden en hel del portugiser), westernryttare, samt AR ryttare.
När jag ser vad en hel del av dessa gör med stången, och vad hästen säger om det, vill jag ibland bara gå och kräkas.:eek:

Jag kan inte svara på om det finns ryttare som rider perfekt med stång.
Jag har inte sett dem, jag har inte sett något annat än hästar som hålller huvudet i ett fixerat läge.:crazy:

Och då kommer man osökt in på frågan; Vad vill man med sin ridning.
Vill man vara en sorts Cowboy, Vaquero, stridsryttare, då är det ju en sak. Men ommanhåller på med någons slags träning som skall passa in under benämningen uppbygglig och stärkande för hästen. Då är det ju ngt annat.

Har man hästen som ett redskap så är det funktionellt att lära hästen att hålla ned huvudet så den inte blir i vägen för ett lasso, eller ett spjut, eller ngt annat redskap:D

Men om man håller på med något man kallar dressyr, avsett för att få hästen att ta vikten bakåt för att avlasta framdelen då har jag aldrig sett den annat än förfela sitt syfte. Och det har mest med att hästen kan omöjligt spänan båda sidor av nacken samtidgt, och även vara durchlassig, through, igenom. Det är två motsatser. Så fort hsäten spänenr sig i halsen så är det kört:devil:

Jag har inte sett någon häst riden på stångbett som inte har en mycket stor respekt för stången. För stor respekt...

Även om ryttarens ambition är att aldrig komma till det momentet när kedjan blri sträckt, så har rytttaren säkert hamnat lite efter i rörelsen någon gång, så att stången har inverkat (så att hästen vet vad stången kan göra....):o
Majoriteten av alla ryttare har inte full kropspkontroll, och hoppsan vad som kan hända ibland :angel:

Att förjhålla sig så stelt till stången som de hästar jag sett gör, särskilt under sk. böjning är inte bra för deras halsmuskulatur.
Eftersom hästen håller huvudet i en stel fixerad possition så kan inte muskeln syresättas, och heller kan inte slaggprodukter transporteras bort.

Då spelar det ingen roll om det är En westernryttare, en AR ryttare, En Barockryttare, eller Lufsan Platttorsk, som håller i stången:o

Senast ändrad:

jag är helt övertygad om att det jag kalalr kopplar ihop ryggen och det du kallar koppla ihop ryggen inte är samma sak....

Kommer inte ihåg att jag kallat det "koppla ihop" men det kanske jag gjorde? *senil* :D Det jag menar är att rygglinjen är lång, avslappnad och i "balans" alltså att ingen kota är i fel läge eller icke-optimalt läge vilket till största del påverkas av spända eller inte spända muskler som är kopplade till ryggraden.

Är anledningen till att du tycker det är olika saker helt enkelt att vi tänker eller tolkar det olika? Eller är det något specifikt du kan peka på?

Om man vill ha en känslig häst i framtiden så bör man rida hästen på ett mildt bett i början och senare övergå till ett skarpare (om man nu måste rida på det)

Mildheten sitter inte i bettet det sitter i handen.

Jag är mer av meningen att man använder det bett hästen behöver. Visst en unghäst är inte utbildad nog att gå på blank stång. Stång och kapson ser jag dock inget fel på om man använder stången för att få läningning av överlinjen om man t.ex. har en häst som har problem med detta.

Varför måste man tro att ett bett är skarpt bara för att det har hävstänger, men visst har man en kass hand så ta ett bett utan hävstänger för rent mekaniskt är det skarpare. En bra hand kan dock rida på vilket bett som helst utan att det förstör munnen det minsta.

/Renée som själv föredrar kapsoner på unghästar för att sedan efter ett tag kombinera in stången med väldigt lite användning.

Fjasut skrev:
I min värld så är inget bett skarpare än handen som håller i tygeln. :o
Jag har ridit mina hästar med både stång, två och tredelat tränsbett, rollerbit lindell, kapson broende på vad just den hästen behöver just då, oavsett utbildningsnivå.

Hätskheten och rädslan för stången och hur den skulle kunna skada hästen bottnar många gånger i hur man själv skulle använda den. Tror jag.

Vad många inte tänker på är hur illa ett tränsbett gör hästen om ryttaren inte är mjuk i sina händer. För det räknas ju som ett "snällt" bett.
Särskilt de som är så tjocka att hästen inte kan stänga munnen, eller som ligger så illa att hästen hela tiden gapar.
Men det löser man ju med att dra åt nosgrimman och medföljande nosrem. :crazy:
Bra skrivet! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama