Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

*delvis knapplån*
Gå på tygeln är det samma för mig som korrekt kontakt med bettet
Detta är unghättform för mig

Det handlar om balans och losgelassenheit, och att hästen är som du säger genomsläpplig (durchlässig, through):d

Ökad bakbensaktivitet och en muskulär resning av framdelen samt en sänkning av bakdelen kommer senare genom aträrkande övningar.

Angående pågående debatt...
På en häst som är genomsläpplig går tygeltagen igenom tilll bakbenet. Det är det denna term genom - through - durchlassig handlar om.
Rent fysiologiskt handlar det om balans i ryggkotpelaren. Att en del utsatta leder hamanr i ett optimalt läge för att kraftöverföringen skall fungera. :banana:
En stång skapar inte detta
Lika lite som ett ttränsbett skapar detta

Om tygeltagen inte går igenom verkar många tro att problemet sitter i nacken/halsen och använder allehanda trix för att få hästen att böja på halsen...:angel:

Men om man börjar i den ändnan får man bara en häst som "håller i sig" istälelt för bär sig fysiologiskt korrekt.:eek:

Om man istället börjar med att koppla i hop ryggen framför bakdelen så kan man göra hästen durchlassig - through - igenom i grimma....

Och jag tyckte inte att en ökning av steglängden var nyttigt på en unghäst:D

AnnA_ skrev:
Jag tror även att det är just denna variation av form som bygger fina, användbara muskler. Jämför med när vi styrketränar - man lyfter vikten och sänker den, lyfter och sänker. Man lyfter inte vikten och håller den där hela träningspasset och sen avslutar? Känns lite som att denna statiska "rätta" form liknar det senare exemplet. Men här är jag bara ute och spånar, kanske nån annan som vill kommentera detta?
Kroppens muskler är beroende av detta puslerande arbete för att fungera. :banana:
När muskeln blir lång så suger den åt sig blod och nya näringsämnen
och syre, på samma sätt som en ihopkramad svamp drar åt sig vatten när den släpps.

Även bortförandet av slaggprodukterna är beroende av detta växelarbete lång - kort-lång - kort....

När hästen måste behålla en "form" - oavsett om det är nackens possition eller hela hästen i en böjning, så måste en del muskler jobba fel - som du skriver statiskt. Och nej det är inte så man man tränar:smirk:

En muskel _kan_ tränas upp för att orka ett mer statiskt arbete, men det tar mycket lång tid och måste görs med största försiktighet.
Med just denna sorts träning är det mycket lättare att förstöra än att träna.:devil:

Den som är lite vaken nu hr dragit slutsatsen att det kanske inte är så himla hälsosamt för hästen att alltid gå böjd.
Vare sig på AR vis eller snurra runt 18 varv på en volt

Ytterligare en diskrepans mellan AR och SRS att reta ngn med. :devil:
Är att man inom SRS är nogamed att stärka hästen rakt fram länge innan man försiktigt introducerar böjning.

Det är faktiskt utmärkande för allt som kallas "klassisk Dressyr"

Ride your horse CALM - FORWARD ( i riktning framåt) - STRAIGHT

Det måste vara korta ridpass om de bara får rida rakt fram. Man kommer ju inte så långt i den där lille vite manegen i Wien innan det svänger... :devil:

Jag lyckades altså...:D

Självklart rider de hörnpasseringar.

Det kan man ju också göra på olika sätt.

En unghäst kör man som en buss runt hörnet, kräver alltså extremt lite böjning.
Och varför gör man så - jo för att den unga hästen inte orkar behålla SL leden i rätt läge annars...

Susan skrev:
Jag lyckades altså...:D

Självklart rider de hörnpasseringar.

Det kan man ju också göra på olika sätt.

En unghäst kör man som en buss runt hörnet, kräver alltså extremt lite böjning.
Och varför gör man så - jo för att den unga hästen inte orkar behålla SL leden i rätt läge annars...
Vad är SL-leden?

LS-led = lumbosacrum-led - mittenleden vid övergång ländrygg-bäcken. Lumbal = länd och sacrum = korsben.

Yossarian skrev:
Menar du där FÖR hårt åtdragen? Jag har fått lära mig att kedjan ska verka vid 45 graders lutning på stången. Men så rider jag inte på stång så jag kanske inte är uppdaterad. Jag kan inte riktigt släppa det här;) Menar du att med en lagom kedja skulle mycket milda tygeltag verka precis som vid ett tränsbett? Eller är så små tygeltag omöjliga?
Nu har jag studerat lite mer... men det var svårt... sambons lipizzaner fick agera provdocka eftersom hon är den enda som är van vid stång, men eftersom hon inte är riden alls på 1.5 år och det dessutom var matdags så var hon inte så sugen på bettprovning... :smirk:

Lite klokare blev jag i alla fall :idea:

Jag hittade bara lätta kandarstänger med kort, rak underskänkel och de var balanserade på så sätt att de låg nästan vågrät om jag lägger bettet i handen. När jag stoppade in bettet i munnen så låg skänklarna i princip parallellt med munnen oavsett hur hon höll huvudet. Så om kedjan spänns så pass att den tar i när vinkeln mellan bett och mun är 45grader så hänger kedjan alltså lös när jag inte drar i tygeln. Man kan dra ganska mycket i tygeln innan kedjan tar - bettet ska ju snurras 45 grader innan dess. Med detta bett är det alltså ganska lång "tid"/"sträcka" som bettets verkan i munnen liknar som ett rakt tränsbett! Detta är om man utgår från hängande tygel. Om man istället startar med sträckt tygel, så att skänklarna och munnen bildar 45 grader och kedjan är sträckt, så börjar hävstångsverkan direkt.

Slutsats: om man har en stång liknande min och rider med hängande tygel så kan man lika gärna använda rakt tränsbett! Då kan man även använda ledande tygeltag... gör man det med stång blir det ju lätt näsan inåt - öronen utåt :D
Rider man med sträckt stångtygel àla tävlingsdressyr så får man vara extra noga med eftergift.....

Om man har ett tyngre bett med annan balans så blir det förstås annorlunda effekter. Jag ska se om jag hittar nåt sånt att studera nån dag!

Slutsats :) nja du rider inte, du åker. Rider du så har du kontakt tmed hästen genom bettet.
Varför man har kontakt? Tja, det kan bli en lång tråd bara det.

Redhorsefarm skrev:
Slutsats :) nja du rider inte, du åker. Rider du så har du kontakt tmed hästen genom bettet.

Nu är det ju inte så att JAG rider (åker?) med stångbett... JAG rider min häst antingen bettlöst eller med tränsbett, med kontakt! Det jag försöker göra i denna tråd är att reda ut mekaniken - hur stångbett inverkar på hästen.

Redhorsefarm skrev:
Slutsats :) nja du rider inte, du åker. .Rider du så har du kontakt med hästen genom bettet.
:D Du är skojjig du :D
Redhorsefarm skrev:

jag är faktiskt intresserad av en sådan diskussion.
Jag vill gärna ha input, så att jag lär mig mer.

Som sagt, det finns många sätt att balansera en stång.

Man kan ha olika långa skänklar. Högre överskänkel gör att det tar längre tid innan kedjan går mot underkäken, kort överskänkel ger snabbare kontakt. Längre underskänkel göratt man måste ta mer i tygeln för att få samma effekt som ett mindre tygeltag på ett bett med kortare underskänkel, förutsatt att bägge betten har samma utväxling.

Man kan ha olika vinkel på skänkeln. En bakåt vinklad underskänkel ger en balans som uppmuntrar hästen att hålla fram nosen, en framåt vinklad uppmuntrar hästen att ta bak nosen.

Olika tyngd på tygeln påverkar, särskilt när man rider på lösa tyglar.

Olika tyngd på kinnkedjan kan ändra bettets balans. Olika typer av kedja kan påverka hur hästen reagerar för kedjan.

Ett bett med extremt hög tungfrihet, eller spade, tvingar hästen genom gomtryck att hålla huvudet i en viss position (så kan man fuska sig till att rida hästen i tjusig form på hängande tygel - man använder ett bett som är balanserat så att spaden tar i gomseglet så fort nosen går fram, man kan gärna låta den ända av tygeln som är närmast bettet bestå av en bit kedja också).

Ett tänkvärt inlägg faktiskt.
Den som använder en annan form än man själv på utrustning tvingar självklart. Möjligheten att det skulle kunna finnas ett mått av skolning verkar inte existera för andra. Så är det, det jag gör är rätt och riktigt. Det andra gör är fel och tvång.

vetenskap

jag orkade inte leta efter allt - hittade inte mycket hos SLU, men från USA då

http://cvm.msu.edu/dressage/articles/Annual Reports/2004 Annual Report.pdf

På sid 6-11

Sammanfattning av texten:
De har gjort en begränsad objektiv studie om 6 olika bett i munnen med bilateral tygelspänning på 0 och 25 Newton.
Använt 6 olika bett, och 4 varmblod och 4 fullblod.
Dock ingen unghäst.
Vidare har de bara undersökt bettens interaktion med hästens orala struktur bara.

Metoderna de använt är Dynamisk fluoroscopy (som även är använt på min lilla första nackbild på den länken jag gav), och löpband i kombination med endoskopi av svalget.

Eftersom de bara haft 4 varmblod och 4 fullblod kanske inte generalisernade slutsatser kan dras av så litet material, men kanske ge indikationer.

Slutsatserna de drar om de 6 bett de använt är att Bouncer-bettet är obekvämt för hästarna, och KK Ultra bettet och Myler-betten är de som hästarna tycktes tycka mest komfortabla - de som de själva kan använda sin tunga med att kontrollera bettrycket med.
Slut sammanfattning av texten.

Tyvärr säger den ingenting om Solis fråga om stång på unghästar, men det var iallafall en vetenskaplig objektiv studie om bett som jag hittade.

Ni kunniga (alla då) kanske då kan dra slutsatserna från denna lilla studie jag hittade angående unghästar som Solis fråga rörde och sätta studiens resultat i relation till stångbett vs tränsbett på unghästar då. Ni får läsa texten själv på sid 6-11 och titta på bilderna om ni orkar :-)

Jag hittade som sagt inget svensk material på SLU eller svenska forskningsinstitut.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, vilken rolig forskning! Varför jobbar jag inte där istället?! "computer animation of equine gaits" - låter roligare än att modellera dieselmotorer :rofl:

Jag har inte hunnit läsa allt än men såg att de inte studerat något stångbett, det var ju synd.

En spontan reaktion är att 25 N per tygel låter mycket. Det blir som att hänga 2.5 kg i varje tygel - är det normalt att dra så mycket?!

om form

vad jag menade är att vi förändrar hästarna till att passa våra ändamål

jag har läst feral horse populations studierna som gjorts - det finns inte många helt ursprungliga vilda hästar kvar som människan inte har mixtrat med avelsmässigt - så då har de använt feral horses - de förrymda tamhästarna som rymt och bildat vilda populationer.

Där har man då sett en tillbakagång av hästarnas bogar - till den funktionella vilda bogen - den raka bogen - och det är genomgående oavsett vilken feral population man tittar på - de i USA, Australien, Spanien, Italien, Grekland, Afrika osv (det finns förvildade feral och relativt oexploaterade flockar med hästar i vilt och semivilt tillstånd i flera länder)

Av de avlade hästarna vet jag bara att raka bogar har en del kapplöpningsfullblod, och de är de som ofta är snabba sprinters.
Raka bogar vill man dock inte ha, vad jag förstått, på en dressyrhäst oavsett vilken form av dressyr den skall has till, eftersom raka bogar inte verkar passa för dressyrena - typ att det ger en begränsning. Det vet jag dock inte, för det har jag inte tagit reda på än.

Men det var bara det jag menade, att vi - människan - har ju genom årtusenden förändrat hästarnas konformation och fysik genom avel osv. Så menade jag, att dels formar vi människan dem på det sättet, sedan med utbildningar osv med olika målsättningar och ändamål för dem.

mer än så menade jag inte :-)

nä, tyvärr var inget stångbett med

Det stod att de applicerat 25 N pga att det var vad en häst orkar som mest att stå ut med

ungefär, det står förklarat i texten

Jag tycker de är jättebra där - mycket intressanta studier de gör och mycket duktiga på att använda olika genomlysningmetoder då - alltså EMG, dynamisk fluoroscopy, endoskopi, annat osv - för att verkligen se vad som händer.

AnnA_ skrev:
En spontan reaktion är att 25 N per tygel låter mycket. Det blir som att hänga 2.5 kg i varje tygel - är det normalt att dra så mycket?!

Med tanke på hur ofta man hör (och själv har gjort) om folk som fullständigt hänger i tyglarna och drar allt man kan för att få stopp så är det nog inte högt räknat ;)
Om man räknar både armstyrka + överdelens kroppsvikt lär det bli runt 50 kg åtminstone tycker jag.. Sen hur det omvandlas vet jag inte :p

Inte det ideala, men extremfallet så att säga..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama