Sv: Stångbett vid inridning?
Ni kan använda er av min människonackkotpelare att titta på
http://web.telia.com/~u31324766/
Vi har inte så katastrofalt olika nackkotpelare - hästar och vi - principen
hur nackkotorna fungerar, mellankotskivorna fungerar, membranen, alla ligament mellan kotorna osv - allt det är samma
men men - jag skall försöka guida er om vad ni ser på de olika röntgenbilderna på länken
för det första är alla vanlig slätröntgen, och då framgår alla ben och kotstrukturer - mellankotskivorna/diskarna och ligamenten syns dock inte på denna typ av röntgen
Den första lilla bilden har hästarna också - den stora knölen överst är min bakskalle, och inne i skallarna går de översta 3 nackkotorna upp - till Atlas och Dens leden som den heter.
Den leden är speciell - precis som tummens led - alltså den roterar - vilket är det som gör att vi kan vända och vrida på huvudet åt alla håll och kanter
Övriga nackkotor har inte den rotationsmöjligheten - prova själva - det är inte de nedre nackkotorna som roterar på er - det är leden uppe i skallen som möjligör det
Och den sista nackkotan - C7- sitter ner emellan axlarna och ryggen - den brukar vara svår att få med på röntgens för radiologerna, just för att den skyms.
Men den sitter ganska fast - det är inte så mycket den och de precis ovanpå man roterar med om man vänder Både huvudet och bålen/överkroppen - utan allt roterar runt den - så fast sitter den
På länksidan är det faktiskt två olika nackkotpelare - den ena, alla blåaktiga bilder och den minsta första, är min nackkotpelare
Den andra är min fars nackkotpelare, den med metallsakerna inopererade - man ser att det sitter grå plåt på den.
Men .... om man studerar min nackkotpelare ordentlig och tittar på dens kurvatur (kyfos/lordos övergångarna) - och tittar på min fars ...... så ser man att hans är fint böjd ..... medan min är böjd åt helt andra hållet än hans
hans går i de kyfoser och lordoser, alltså nackbågskurvaturer, så som alla nackkotpelare skall gå - min gör det inte för den är bruten så den har vänt sig bak och fram på mig helt enkelt - lagt sig åt fel håll, alltså på grund av den lilla knycken man ser i mitten precis - eftersom det gick av i mitten, som är hela den bärande delen, så kunde nacken alltså gå över och lägga sig åt fel håll på mig
Att jag lever, beror på att då var jag bara 25 år, och skelettet/bendelarna var fortfarande mjuka och fina på mig - ben/skelett är ett levande material - som är väldigt mjukt och formbart när man är ung, det *härdas* liksom med åren på en - och som sedan hårdar med tiden när man blir äldre så det blir hårt och oflexibelt.
Och har ett ungt mjukt skelett som mitt var, då vänt sig åt fel håll, så fastnar det där liksom och härdas/fryses fast så - och sedan kommer det bli hårt och göra svinont när jag blir gammal med ett skelett som ligger så fel.
Jag har lagt forskningslänkar på sidan längre ner - ortopedkirurgiska sammanställningar med mycket bra skelettbilder från före operationer och efter operationer, på folk i olika åldrar
I brist på hästnackkotpelar skelettbilder då - men man kan ju försöka använda fantasin och tänka på unga hästar som kanske fortfarande är i en utvecklingsfas i skelettet osv. Jag läste t ex om Fell ponyn att pga att den är så massiv, så är den också sent utvecklad, och skall inte börja ridas in och tränas vid 3 års ålder, utan 5 år, och mognar inte helt kroppsligen ändå förräns runt 7-8 år.
Men man skulle vara extra noga man att börja senare, så man inte belaster dens outvecklade skelett, så det blir snett osv - vilket gör att när den växt färdigt och vägar sina 400-500 kg, så klarar inte skelettet att bära upp kroppen då, om det blivit fel på det när den var ung.
Jag skall se om jag kan rota fram några bilder på hästens nackkotpelare - för det är just kurvaturerna som är intressanta i förhållande till för tidigt böjning då, och sista kotan ner mot bålen, och de översta kotorna inne i skallbasen. Det är där det händer grejer, och kroppen måste ju följa efter, det gör den ju på en själv om man böjer huvudet framåt med hakan ner i bröstet på en själv.
Rörig förklaring- men det var ett försök i alla fall
Är det ingen som har ett sådant där plasthästskelett som ligger och skramlar? - det finns ju på människonackar som man kan själv prova att böja så man ser hur kotor osv beter sig
Ni kan ta reda på hur mycket en hästskalle väger också, en människas huvud väger mellan 3-5 kg, är det normala. För oss tvåbeningar är det mycket vikt med 3-5 kg som trycker rakt ner på halskotpelaren på oss och som vi hela tiden faktiskt balanserar med sinnesorganen (ögon, öron, motoriska lillhjärnan osv) för att ha i rätt läge hela tiden.
Det är naturligt läste jag för hästen att ha sitt stöd på frambenen, pga att de måste stoppa ner huvudet till marken för att kunna beta. Så för att överleva, i vilt, är det som det skall om den har vikten på bålen och frambenen. Balans har de, men denna balans, form och samling är ju något vi människor har hittat på av ren fåfänga att det är det som är snyggast att se av en häst.
Det är väl olika med olika hästraser när de mognat i skeletten osv också? (alltså från de är nyfödda till helt skelettmogna)