Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Susan skrev:
Men så har vi då olika åsikt om hur form ser ut.
Detta att "träda in under tyngdpunkten" "kliva på bakifrån"
är ju också en "åsikt" om hur form ser.

På SRS ser de detta som ett fel och tränar bort det....

Aal är vi ju överens om att hästen skall bära mer vikt på bakbenen. Men hur det ser ut när hästen gör så - är vi inte överens om :angel:

Jag ser att du automatiskt utgår från att du och SRS har en helt annan åsikt, lite överlägsnare än jag så där.

Har dock svårt att tro att SRS ser framåtgripande rörelser, rakriktning, bärighet och bjudning som ett fel. Har visserligen bara tränat för en Kottas-elev och inte för din überguru in persona, men hon lärde mig å andra sidan en hel del om rakriktning så jag har svårt att tro att det skulle vara tabu... Vet att även portugisiska ridskolan, ridskolan i Jerez, Cadre Noir i Saumur samt ett stort antal internationella GP-ryttare håller på och pysslar med framåtgripande rörelser, bjudning, rakriktning (bärigheten kan det väl vara lite si och så med hos vissa) och sånt där, men de kanske är ute och cyklar... :angel:

Det här var ju intressant, för om man då rider en unghäst i en felaktig form utifrån dess nackkurvatur, så komemr skelletdelarna att anpassar sig.

Det finns foton på ledytor som vissar dessa deformationer angående hästar som verkas fel... hmm

Tessan har du sett andra förändringar än på nackbenet...

Och nu skall jag säga att du PAC har fel angående detta med form.

En del "form" uppvivningar som vi ser, bygger just på vad du säger - Vad människor råkar tycka är snyggt.

Sedan finns det en annan form där man i första hand är ute efter fysiolisk balans (man tar hänssyn till kyfoser och lordoser)

Det är ju detta som egentligen är dressyrens mål. Även om vi ofta kommer på irrvägar.

Arbetar man hästen i en fysiologisk balans - då först_ så har den möjlighet att flytta vikten bakåt, och anlednngen att vi flyttar vikten bakåt - är ju för hållbarheten...:smirk:

Senast ändrad:

Du balndar ju in väldigt många begrepp på en gång här...

Angående framåtgripande så finns det ju en bra bild i Müseler om vad som händer från en lång form - hela vägen till en piaff med benets kastbåge.

det är ju knappast så att att steglängden ökas...

Allting handlar ju om vad du utgår ifrån.

Tråden handlar ju i huvudsak om unghästar, där börjar man kanske inte med framåtgripande, utan balans och koordination efter min skola, vilket också flera skolor verkar vara överens om.

(Måste åka nu, får återkomma senare)

Senast ändrad:

Tråden började med att handla om stångbett på unghästar. För att motivera varför man inte tycker att stång ska användas till unghästar kan det ju vara på sin plats att även diskutera vad man faktiskt kan ha stången till för nyttigt...

Hej igen PAC! Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Nej, jag har inte bott i USA och jag är heller inte särskilt intresserad av USA... Men vad har det med min ursprungsfråga att göra?

Jag förstod heller inte riktigt vad du menade när du satte ut dina bilder (Nicke som är ganska långt från en korrekt grundform samt dsen söta vita hästen med alla remmarna). Den vita hästens bett kallade du för monsterbett. Men jag skulle nog hellre säga "ouppfostrade monsterungar" som har flåridit. Stackars arma häst om det dessutom suttit ett stångbett i munnen under den omilda ridningen....

Jag tycker att man ska bry sig när man ser så skarpa bett i munnen på en unghäst under inridning, ett bett som absolut inte fyller något som helst syfte hos en så ung häst.
Bästa sättet att lära sig hantera ett skarpt bett är inte att sitta och mixtra hemma i hagen utan att ta hjälp av en duktig tränare.

Hå hå ja ja, det känns lite som att stånga huvudet i väggen här. Ibland tror jag att om jag sa att en häst har 4 hovar och 2 öron så skulle du ändå säga emot...

Snälla du, sluta prata om samling under inridning. Det förekommer ingen samling förrän efter själva grundutbildningen när hästen blir starkare och starkare. Du behöver inte förlöjliga mig, skriv gärna direkt vad du menar istället!

Ja, varför ska man slösa tid på tillvänjning? Varför ta hänsyn till att en ung häst är väldigt känslig i sin mun? Varför överhuvudtaget slösa tid på grundutbildning?

Det känns meningslöst att diskutera med dig eftersom du vägrar förstå vad man menar, tyvärr.

Yossarian skrev:
Det här tycker jag är lite motsägelsefullt. Först är stången inledande som ett (rakt) tränsbett, sen sju gånger skarpare? Är det för att det vrids om/snurrar menar du? Eller är det det senare delen av tygeltaget du menar? Dessutom är det väl ändå en viss skillnad i hur snabbt ett tygeltag når munnen?

Hmm ja jag kanske inte förklarade nog tydligt... Men det beror på hur hårt kindkedjan är spänd! Om tygellängd och kindkedjelängd och huvudposition gör att kindkedjan inte ligger helt spänd och man tar ett litet tygeltag så får man inte den där hävstångseffekten direkt. Utan först vrids bettet i munnen tills att kindkedjan är helt sträckt. Under den tiden är kraften i hästens mun lika som med ett tränsbett. Men DIREKT när kedjan spänns (och på en del är den nog så pass åtdragen redan från början?) så kommer denna hävstångsverkan som gör att kraften i munnen blir större, plus att man får detta vridmoment runt käken.

Yossarian skrev:
Hur mycket? Måste det vara illa, det är väl inga blytyngder vi pratar om? Kan man tänka sig att en rätt balanserad stång har en gynnsam effekt? Jag har hört westernryttare prata om detta, är väl aningens skeptisk men...?

Om man vill att hästen ska sträva efter att "låsa" sitt huvud i en viss position... En "rätt" balanserad stång skulle göra att hästen får eftergift i "rätt" position. Om man har hästen så välriden och stark och samlad att den orkar/ska gå i denna "rätta" form hela tiden så kan det nog finnas poänger! Om hästen lämnar denna "rätta" form så verkar stången som en påminnelse aldeles utan att ryttaren behöver göra något - ryttaren kan fortsätta att ägna sig åt boskapsfösning eller krigsföring etc. Men det kräver ju en stark och rätt riden häst, som arbetar i korrekt form med hela kroppen! Den stora risken är att hästen bara drar in näsan för att få eftergift... Med spänningar och sänkt rygg som trolig följd.

Och åtminstone på en ung och/eller omusklad häst så vill i alla fall jag variera formen ganska rejält under ridpasset. Jobba, stretcha, jobba, vila osv. Huvudpositionen varierar väldigt mellan dessa olika extremer så det blir svårt att hitta en "rätt" balanserad stång.

Jag tror även att det är just denna variation av form som bygger fina, användbara muskler. Jämför med när vi styrketränar - man lyfter vikten och sänker den, lyfter och sänker. Man lyfter inte vikten och håller den där hela träningspasset och sen avslutar? Känns lite som att denna statiska "rätta" form liknar det senare exemplet. Men här är jag bara ute och spånar, kanske nån annan som vill kommentera detta?

Det verkar som om de allra flesta är överens om att stångbett inte har något att göra i en unghästas mun.

När det gäller äldre hästar kanske man skulle stilla reflektera över alla våra mycket duktiga handikappade ryttare som rider sina hästar fullständigt lösgjorda och harmoniska på tränsbett...

Jag tycker det du skriver låtter rimligt, och det var ungefär dom biverkningar jag hade väntat mej.
Angående att bettet "trycker konstant" på underkäken - borde inte det påverkas av hur bettet är konstruerat? Angående att det alltid trycker om hästen inte går innanför lod menar jag, betten har väl lite olika tyngdpunkt? Och framförallt borde det trycka mindre då ju lättare bettet är ;)

AnnA_ skrev:
Jag tror även att det är just denna variation av form som bygger fina, användbara muskler. Jämför med när vi styrketränar - man lyfter vikten och sänker den, lyfter och sänker. Man lyfter inte vikten och håller den där hela träningspasset och sen avslutar? Känns lite som att denna statiska "rätta" form liknar det senare exemplet. Men här är jag bara ute och spånar, kanske nån annan som vill kommentera detta?

Jag kan nog rycka in här..
Man pratar ofta om "dubbelspänningar" i nacken som kommer när hästen BÅDE måste spänna nacken för att lyfta sin vikt av huvudet och även spänna mot ryttarens hand bakifrån, kan även vara andra orsaker till dubbelspänningarna men principen är att måste hästen göra detta länge så kommer den ha spänningar i nacken:smirk:
Det optimala är att hästen inte måste konstant "streta" mot något utan bara använda kraft för att hålla uppe sitt huvud, alltså inte ha det släpandes i marken..

Såna dubbelspänningar kan också komma av mentala saker som att hästen känner sej låst i ett läge.

Totola skrev:
Angående att bettet "trycker konstant" på underkäken - borde inte det påverkas av hur bettet är konstruerat? Angående att det alltid trycker om hästen inte går innanför lod menar jag, betten har väl lite olika tyngdpunkt? Och framförallt borde det trycka mindre då ju lättare bettet är ;)
Nja, inte behöver hästen gå innanför lod för att komma till det läge där bettet ger eftergift (om vi antar hängande tygel). Det beror naturligtvis på bettets tyngdpunkt precis som du säger, och även på hur hårt kindkedjan är spänd. Generellt så gäller att längre kindkedja gör att jämvikten inträffar med nosen längre fram (men obs att man inte får ha så lös kedja att tungfriheten slår i gommen!)

Hmm nu hängde jag inte med på vad du svarade på. Såklart att hästen inte ska streta emot något?!

Min fundering var: Om jag vill bygga muskler, borde det inte vara bättre att variera formen ofta under ridpasset? Jag förutsätter förstås att hästen inte stretar emot, utan att den bär sig på ett vettigt sätt i olika former... Eller finns det bara EN "rätt" form som jag ska försöka hålla hela ridpasset...?

Susan skrev:
Det är väl först när man lärt sig att rida sina hästar i balans och utan spänning som det kan vara lämpligt att ens titta på stången.

Eftresom den är så skarp

Jomenvisst. Så är det.
Och där kommer rätten att pröva och lära in i det hela.

Varför ska inte jag ha rätt att testa även om allmänheten tycker att jag inte "får" för att jag plågar min häst? Har ni frågat hästen och tagit hans parti? ;) FYY!! Ni får inte köra med sammansvärjningar :D :rofl:
Om man inte har provat är det väldigt svårt att veta vad som fattas. Har man provat och verkligen utvärderat kritiskt vet man oftast NÄR det inte "gör något" att använda stång, och när man borde låta bli, och också lite bättre vad som behöver förbättras innan man har någon nytta av stången som ett REDSKAP snarare än en tillfällig grej för att "checka av läget" eller bara för variation.
Nu vill jag nog aldrig använda stången som ett redskap på samma sätt som jag skulle använt ett tränsbett eller en kapson, utan snarare som en showgrej att sätta på när man vill höja ribban ett snäpp och man redan klarat av hela grunden.

Även riktat till Solis:
Det känns som att det förekommer flera personer i denna tråd som kör "frysa ut och slå i huvet"-metoden på ALLA som säger sej kunna använda stång. Även de som inte ens nämnt stång och unghäst.
Vart hände med "alla har sina egna metoder, kunskaper, erfarenheter och går inte att jämföra"?
Och vad säger att något alltid måste vara fel? Även jag som aldrig i livet skulle använda en graman mer än om jag blir tvingad till det påstår inte att en graman alltid är fel. Bara att det mycket sällan är rätt. Likaså använder jag aldrig bomsadel nuförtiden om jag har ett val (dvs om jag inte rider en annans häst och inte ens har valet att rida barbacka) men jag påstår inte att det är fel med en bomsadel.
Och nej, det är inte meningen att låta som en bättre människa:D ber om ursäkt om det gör det, tvärtom så tycker jag ni är väldigt kloka människor och blev väldigt överraskad av era inlägg:o

AnnA_ skrev:
Hmm nu hängde jag inte med på vad du svarade på. Såklart att hästen inte ska streta emot något?!

Min fundering var: Om jag vill bygga muskler, borde det inte vara bättre att variera formen ofta under ridpasset? Jag förutsätter förstås att hästen inte stretar emot, utan att den bär sig på ett vettigt sätt i olika former... Eller finns det bara EN "rätt" form som jag ska försöka hålla hela ridpasset...?

Jag gav ett exempel på varför det inte är bra att ha ett bett som trycker konstant eller som håller hästen i precis samma ram.
Dubbelspänningar är som jag har fått lära mej också något man kan "manipulera" bort framförallt när man arbetar för hand, men då ska man dels veta vad man pysslar med och dels får man inte ha ett bett eller hästens fysik som motverkar det.

Totola skrev:
Jag gav ett exempel på varför det inte är bra att ha ett bett som trycker konstant eller som håller hästen i precis samma ram.
Ja just det, då är jag med :idea:
Då håller du ju med mig om att det är bra att variera formen ofta. Och att det inte är så bra med ett stångbett, som gör att hästen strävar efter att hålla huvudet i konstant vinkel.

Jag håller med om att det är bra att variera ;)
Och att det krävs otroligt mycket teknik och kunskap från ryttarens och hästens sida om man ska få nytta av stångbett annat än som variation. För nacken är det negativt, men för vissa spänningar som kan finnas i ryggen som KAN tillfälligt försvinna när man rider på stång är det bra vid variationen av bett ;)

AnnA_ skrev:
Hmm ja jag kanske inte förklarade nog tydligt... Men det beror på hur hårt kindkedjan är spänd! Om tygellängd och kindkedjelängd och huvudposition gör att kindkedjan inte ligger helt spänd och man tar ett litet tygeltag så får man inte den där hävstångseffekten direkt. Utan först vrids bettet i munnen tills att kindkedjan är helt sträckt. Under den tiden är kraften i hästens mun lika som med ett tränsbett. Men DIREKT när kedjan spänns (och på en del är den nog så pass åtdragen redan från början?) så kommer denna hävstångsverkan som gör att kraften i munnen blir större, plus att man får detta vridmoment runt käken.

Jag har fetstilsmarkerat. Menar du där FÖR hårt åtdragen? Jag har fått lära mig att kedjan ska verka vid 45 graders lutning på stången. Men så rider jag inte på stång så jag kanske inte är uppdaterad. Jag kan inte riktigt släppa det här;) Menar du att med en lagom kedja skulle mycket milda tygeltag verka precis som vid ett tränsbett? Eller är så små tygeltag omöjliga?

Om man vill att hästen ska sträva efter att "låsa" sitt huvud i en viss position... En "rätt" balanserad stång skulle göra att hästen får eftergift i "rätt" position. Om man har hästen så välriden och stark och samlad att den orkar/ska gå i denna "rätta" form hela tiden så kan det nog finnas poänger! Om hästen lämnar denna "rätta" form så verkar stången som en påminnelse aldeles utan att ryttaren behöver göra något - ryttaren kan fortsätta att ägna sig åt boskapsfösning eller krigsföring etc. Men det kräver ju en stark och rätt riden häst, som arbetar i korrekt form med hela kroppen! Den stora risken är att hästen bara drar in näsan för att få eftergift... Med spänningar och sänkt rygg som trolig följd.

Och åtminstone på en ung och/eller omusklad häst så vill i alla fall jag variera formen ganska rejält under ridpasset. Jobba, stretcha, jobba, vila osv. Huvudpositionen varierar väldigt mellan dessa olika extremer så det blir svårt att hitta en "rätt" balanserad stång.

Det låter vettigt och jag håller med.

Finns det några fördelar med stång (resten av min kanske svamliga fråga...)? Något man inte kan uppnå med andra bett.

Yossarian skrev:
Menar du där FÖR hårt åtdragen? Jag har fått lära mig att kedjan ska verka vid 45 graders lutning på stången. Men så rider jag inte på stång så jag kanske inte är uppdaterad. Jag kan inte riktigt släppa det här;) Menar du att med en lagom kedja skulle mycket milda tygeltag verka precis som vid ett tränsbett? Eller är så små tygeltag omöjliga?
Ja du... bra fråga faktiskt. Tänk på att jag är fysiker, inte stångryttare :D

Jag återkommer med svar efter att jag varit i stallet, jag måste göra lite praktiska experiment känner jag. Det var länge sen jag studerade ett "påmonterat" stångbett på nära håll :)

Jag vill inte vara så kategorisk att jag fördömmer kandar i alla händer i alla lägen.
Men om man skall vara logisk - och det gillar jag.

Så beror de allra flesta ridproblem man har på att ryttaren använder handen för mycket - och resten av kroppen för litet...

Att du multiplicera handens inverkan x 7 blir då att lägga krokben för sig själv.:idea:

Redhorsefarm har rätt i en sak som han ständigt upprepar. :smirk:
HÄSTEN KAN REDAN, det är ryttaren som är problemet.
En ryttare kan hindra häten på en miljard sätt varav alltför många är relaterade till handen.

genvägar är ofta senvägar - vilket även gäller betslingen

jag tror att inställningen att "kandaret" är kronan på verket håller på att förändras.
Tack vare människor som Torbjörn Lundström som tar reda på hur det faktiskt förhåller sig vetenskapligt - istället för att bara tycka /anse så börjar fler och fler tänka "betsla ned".

Balkenhol_vill_ tex inte enligt egen uppgift rida på Kandar - men måste beroende på knäppa regler.

Du undrar varför stången finns.
Ja den är ju från den tiden då hästen var ett vapen som skulle kontrolleras i strid.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern