Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Jag får av denna tråd uppfattning att många som rider AR är emot tränsbettet. Varför är det så? Måste allting vara svart eller vitt? Stång eller tränsbett?

På unga hästar är väl ändå ett tränsbett bra. Vi felaktig användning kan tränsbettet "åka genom munnen" eller "slå upp i gommen". Men med rätt användning med en mjuk hand och en unghästs mjuka mun tycker jag det är det bästa bettet att utbilda min unga häst med.

Det där tycker jag var ganska fördomsfullt och inskränkt av dej ;) Men alla har rätt att uttrycka sina åsikter. Personligen vore jag glad om jag inte direkt eller indirekt blev anklagad för djurplågeri :devil: :smirk:

red: dålig formulering

Senast ändrad:

Jajamen, sådant bett har jag sett, ett tränsbett med parerstänger.

Det första som slog mig när jag såg bilden är att huvudlaget ser lite stort ut vilket skulle innebära att bettet sitter något för långt ned i munnen. Och det var en väldig massa remmar...:confused:

Varför tycker du detta är ett monsterbett? Att hästen tar tag i bettet och drar iväg behöver inte betyda att bettet är kasst, det kan vara "skit bakom ratten" också ;)

Detta bett tror jag knappast förknippas med enhandsfattning, och enhandsfattning förknippas inte med unghästar.

idak skrev:
Jag får av denna tråd uppfattning att många som rider AR är emot tränsbettet. Varför är det så? Måste allting vara svart eller vitt? Stång eller tränsbett?

På unga hästar är väl ändå ett tränsbett bra. Vi felaktig användning kan tränsbettet "åka genom munnen" eller "slå upp i gommen". Men med rätt användning med en mjuk hand och en unghästs mjuka mun tycker jag det är det bästa bettet att utbilda min unga häst med.

Instämmer :)
Angående tränsbett vs kapson däremot på unghästar så borde det väl vara bekvämast för hästen att inte ha bett i munnen när tänder växer/tappas? Därav inte sagt att det är fel med tränsbett men man har en ursäkt att rida på kapson ;)
Sen är det väl en smaksak om man överhuvudtaget sätter bett i hästens mun och vad?

Arbete från marken före själva inRIDNINGEN gör man även inom "vanlig" inriktning, det är inget som är speciellt med AR. Men att prata om samling i detta läge är totalt fel!

Att tro att stångbettet skulle länga överlinjen är nog ändå en liten missuppfattning. Stångbettet påverkar nacken och underkäken. Resten av hästen påverkas av RYTTARENS inverkan. Man måste förstå att en hävstång inte löser brister i ridningen. Ju skarpare bett desto mer inverkan från ryttaren krävs.

Håller med en föregående "talare" om att stångbett på unghästar är kvalificerat djurplågeri.

ja, men grejen var - varför sätter man då ett sådant BRA utbildningsbett som du kallar det för - på en häst som INTE går i utbildning utan ENBART rids av två vettvilliga ungar på det sätt som de gjorde med henne?

JAG har inte satt det bettet - det är inte MIN häst - utan som jag skrev, denna familj hade enbart köpt in denna söta häst till deras TVÅ barn som dessa barn fick göra vad de ville med.
Och dessa två barn - använde INTE denna häst för att utbilda henne.

Det var därför jag kallade det för ett monsterbett. Jag tyckte synd om henne att ens behöva ha en sådan anordning då. Och med de premisserna är det inte konstigt att jag - om det är den välutbildade Donnersong riden av sin kille på hög nivå du menar som jag tyckte var bra bild - säger två olika saker om de två respektive helt olika bettsituationerna.

Tycker inte jag iallafall.

Har du bott i USA så du sett den gängse kulturella idén om hur man rider där?

Visst finns det stall osv med engelsk ridning, men ofta pratar man förbi varandra med många från där, när de själva tänker western stilen.

Det är ganska vanligt med nöjesridning - typ filmen Cityslickers - och då åker man bara iväg till ett stall med *western* stil hästar - alltså får en western sadel på osv. Det är fullkomligt naturligt, likaväl som att alla kan spela baseball som små redan.

Då är jag naturligt genast skit bakom tygeln och sadeln på en sådan häst, oavsett om det sitter bra utbildningsbett eller inte i munnen på den.

Det är inte alltid i alla länder här i världen på alla hästar som det är enbart ryttaren det alltid är fel på.
Det kan inte spela så stor roll vad som egentligen sitter i munnen, på huvudet, som sadel - för har inte hästen och jag gått i samma skola, då kan inte mycket se rätt ut första gången man sitter på den.

Skall man förvänta sig det?

Vad skulle de haft för bett till ponnyn i stället, menar du? Vilket bett är mest lämpat för flängridning?

Jag skall förtydliga - jag dömer ingen - det är jag väldigt noga med här i livet (och jag är nu 38 snart) att inte döma andra utan att jag faktiskt frågat dem mer ingående om saker och ting - tagit reda på orsakerna först.
Inte ens yrkesmässigt dömer jag andra utan att fått ha höra alla sidor, alla olika grunder, osv först - och då har jag jobbat juridiskt, så vi kanske har ett annat förhållningsätt till hur man dömer människor och för vad, rent överlag.

Bettbilden från USA är från 1990 också, vilket är 16 år sedan snart som den togs. Så jag kan inte fråga dem idag, varför de valt hennes utrustning som de gjort.

Men om någon *skulle* flängrida, så hoppar jag inte direkt till dömande med en gång, och bara för att jag inte gör en upprörd kommentar om hur fel det skulle vara med flängridning, betyder det inte att jag försvarar det för det. Jag föredrar ett mer neutralt undersökande förhållningssätt relativt fritt från mina personliga känslor över saker och ting.

Man vinner liksom inte över någon på sin sida om man börjar med att döma den med en gång - man får vara lite mer taktiskt än så om man exempelvis är lärare/pedagog för dem, och vill kunna lära dem något. Dumt att få folk att gå i affekt med en gång.

Och som sagt, jag kan tyvärr inte prata för den familjen varför de valde sådant åt hästen och sina ungar. Eller varför ungarna flängred, och vilket bett som skulle passat bättre för ungarna så det var bättre för dem att flängrida på.

Jag visade bara något, och ställde frågor. Den dagen jag slutar ställa frågor, då har jag tappat intresset för saker och ting helt också.

Här är den bilden precis innan hon stoppar huvudet mellan benen och slänger av mig, och som hör ihop med bettbilden ovan jag frågade om bettet på

shadow2.jpg

Jag har varit mer intresserad av att försöka få henne tillbaka ner på spåret som hon lämnde innan kurvan på detta ställe, då hon lämnde spåret med mig och drooog ut som jag försökte förklara, och vi är off track helt. De hade ganska stor bana/spår i omkrets, men den var inte kvadratisk, utan mer eliptiskt.
Och jag erkänner att just där på den bilden har jag ingen kontroll alls längre, och detta var heller ingen ridtur ämnad att arbeta på, utan allra första gången överhuvudtaget jag träffade denna häst och provrider på henne bara.
Och det är första gången hon har någon annan än den familjens två ungar på sig.

Jag bara visade för iallafall jag tyckte det var intressant att undra över :D

svea skrev:
Vad skulle de haft för bett till ponnyn i stället, menar du? Vilket bett är mest lämpat för flängridning?

Grimma anser jag:D :D :D

Betett tycker jag ser ut som ett bett med parerstänger och jag förrstår heller inte varför det skulel vara ett monsterbett, särskilt inte när vi talar om stång...

Det som får hästen att följa md bettet:angel: är inte dragandet i innertygel utan trycket på utsidan :idea:
(om man nu styr med tyglarna - vilket i allafall många ungar gör)

Då är ju parerstången snäll

Totola skrev:
Det där tycker jag var ganska fördomsfullt och inskränkt av dej

Vad är fördomsfullt?
Vad är inskränkt?

- Jag tycker att det är kvalificerat djurplågeri att rida på blank stång, då jag ungefär en miljom gånger sett hästar regarea kraftigt på den.:cry:
Jag har heller inte sett en enda häst som inte spänner sin hals, med denna utrustning. Av träningsfysiologiska skäl är det inte hälsosamt.:cool:

Att man har olika ideologier och inte tycker att bra ridning ser ut på samma sätt är helt okey för mig.
Men vi har en också en hälsoaspekt på det hela.

Vid en undersökning visade sig över 90 % av hästarna har skador av bett och nosgrimma. :o
Det signalerar för mig att ju mildare desto bättre...:idea:

Detta har också med ridskicklighet att göra.:o
Ju skickligare ryttare ju mindre behövs bettet över huvudtaget...

Varför väljer man att använda stången - det tycker jag är intressant?

Om man böjer hästen för handen som så många ev er gör, så får Hästen ett konstant tryck i munnen - vilket ger pålagringar på lanerna... :cry:

Sedan får ju var och en välja att tro på AnnA_ ( vet inte om det blev rätt) här som kan en hel del om hävstångsverkan.
Och tro på Thorbjörn som kan en del om tänder.

Eller en självutnämnd GURU som "kommit på" att det stångbett är snälla.
Och som kommit på att hästen slappnar av i ryggen - om man gör illa den i munnen:angel:
Här har vi också en aspekt på den stora diskrepansen mellan somlig AR och SRS. På SRS får du lära dig att göra saker helt utan tygel i flera år inann du ens får ta i ett simpelt tränsbett...
Hos den AR som är ute och visar upp sig, sätter man det skarpaste bettet i nybörjarens händer...

Inte konstigt att man blir arg å hästens vägnar...
Jag säger igen...
Prova på er själva. :devil: Testa på foten
Tessan kan visa er hur.

men om denna pålle inte var i utbildning, borde det väl räckt med ett helt vanligt enkelt, alltså typ normal tränsbett?

Personligen har jag heller aldrig ridit på annat än vanligt tränsbett, och det har gått bra att hoppa banor osv på det. Min forna speciella sits stil med så korta läder passar inte för avancerad dressyrridning, i vilken form den dressyren än är (barock, vanlig etc), det gjorde den inte då, och det skulle den inte göra nu heller.

Nu, när mina egna förhållanden med bruten nacke och knä, tillkommit, är jag då mycket mer intresserad än jag var förr av de mer *långsamma* varianterna - och då är jag ju väldigt extra intresserad av hur man utbildar och anpassar en yngling till mig, på bästa sätt utefter mina nya förutsättningar - typ handikappanpassar den åt mig :-) Så då spelar det faktiskt heller ingen roll om man bara skall styra med ytterbenet - för om det benet är trasigt på mig (vänster) skulle jag bara kunna få rida på hästen i ett varv hela tiden :p :)

Jag iallafall, personligen, tycker denna tråd är väldigt intressant, för nu är det extra viktigt för mig att få en bästa utbildad häst, och det också hitta en hästpedagog som kan anpassa sig till mina förutsättningar - så vem som helst duger faktiskt inte att skicka en yngling till för utbildning åt mig. Jag har inte den minsta plan på att ge mig på det själv, inte ens att *handikappanpassa* omskola en äldre helt själv. Meningslöst att lära hästen saker (hjälper osv), som jag ändå inte rent fysiskt kan använda mig av - oavsett vilken disciplin man håller på med.

Så jag läser och "lyssnar" på alla, det blir lättare att hitta den *rätte* då med mer kunskap från olika håll. Så för mig är allt väldigt intressant.

än så länge ;)

Ingen fråga är dum. SRS står för spanska ridskolan i Wien, jag skriver maskin så dåligt så jag förkortar gärna.:)

Parerstängerna fungerar som Bettskivor du vet, så att en oskicklig ryttare inte brutalt kan dra bettet genom munnen, så på det sättet är det snällare än ett vanligt bett.:)

Även om jag inte som du brutit nacken, så är jag pga av skador och sjukdom inte särskilt hågad att ramla av. :crazy:

Jag handikappanpassar mina hästar.
Även unghästarna. Jag rider in dem på samma sätt som man kör in dem så när man väl sitter upp så finsn där redan ett ömsesidigt förtroende.
Alla hästar går på rösten som en säkerhet.:D

Till nackdel för andra ryttare för när jag ropar brukar de vända och komma.....:angel:

Det är lättare eftersom hästar - och särskilt inte ädla sporthästar gillar bettet. De blir mer stressade av bettet än en grimma.
Grimman som jag red min förra unghäst i var en repgrimma som jag fäste tyglar i.
(Däremot bolstrade jag dess nackdel så det blev som en vanlig grimma då hästen har så mycket nerver i nacken så att man kan göra sinhäst mycket illa med en repgrimma)
Min springande avvatar är två år, och kommer också att ridas in i grimma. Just nu tömkör vi i vanlig lädergrimma.

Du kan göra det mesta med vikten när du rider(det är det de lär sig på SRS):cool:
Du kan deffinitivt både göra start och stopp med med vikt och bål och du vänder deffinitft med vikten, så ett krashat högerben ställer bara till det för dig när du skall rida bra skolor. Men då kan du ju kompensera med ett spö.

All hästhantering handlar ju om kommunikation.

Ju bättre du är på att kommunicera, detso mindre färre hjälpmedel behöver du.

Susan skrev:
Parerstängerna fungerar som Bettskivor du vet, så att en oskicklig ryttare inte brutalt kan dra bettet genom munnen, så på det sättet är det snällare än ett vanligt bett.:)

Då är det ju ännu mer synd om Silver Shadow, så här i efterhand, om de då satte på henne det bettet enbart för att just ungarna inte skulle dra bettet genom mun, medan de var ute och härjade på henne.

Det är väl djurplågeri om något, välja det före att se till att ungarna lär sig rida på ett bättre sätt.

Nu är det längesedan men som sagt, jag tyckte synd om henne då, och nu tycker jag ännu mer synd om henne.
Hon var så snäll ju, och det var egentligen inget fel på henne, som häst då. Vilket tråkigt liv.

Det var bra att tänka bakåt, nu vet jag detta mer ingående och det var bra vetskap.

Du har absolut rätt i att det vore bättre att lära barnen rida, men även en mer erfaren ryttare kan ha det på en unghäst som första bett, eftersom hästen inte rent intiutivt förstår bettet - Detta bett blir tydligt utan att vara brutalt...

Själv skulle jag hellst aldrig ha bett i munenn på hästarna särskilt som det går ändå, men om man visar upp sin unghäst vilket jag vill göra så MÅSTE man ha bett, och då måste jag ju vänja hästen.

Min förra häst gillade ett sådant med parerstänger vilket jag fick utprovat hos Thorbjörn.
Men min unghäst nya gillade det inte alls, till henne har jag ett rakt ultramjukt gummigbett som nästan känns som en "seg råtta" i konsistensen.

Men som sagt jag använder det bara när dumma regler säger att jag måste :smirk:

Skall jag vara saningsenlig så vill jag ha bett på Nordisen, men har ridit honom på ett snällt hacamore förut och det gick bra.
Ibland känns det som att man skulle vilja ha ett skarpare bett än ett vanligt tvådelat på honom men det är ju mest för att jag inte ridit tillräckligt bra den dagen :angel:

Senast ändrad:

Solis skrev:
Tillägg:
Det verkar som om vissa personer är ganska fixerade vid bettet, man talar gärna om bettets inverkan och tyglarnas hantering. Men vart har RYTTARENS inverkan tagit vägen? En ryttare som inverkar på rätt sätt kan placera hästens huvud var som helst med ett vanligt tränsbett. Hästens form beror inte på vilket "skrot" som sitter i munnen utan på ryttarens sätt att använda sina hjälper. Som sagt, böja på halsen kan vilken häst som helst göra, men resten av kroppen ska också engageras.

Om man ska börja med stångbett direkt så kunde man ju slänga på spädbarnen högklackade skor för en del ska säkert använda sådana ändå i framtiden. Ungar som lär sig multiplikationstabellen kan ju raskt gå vidare till differentialekvationer, varför slösa tid?

Jag skulle unna alla den härliga känslan att man lyckats rida hästen i en korrekt fysiskt och psykiskt lösgjord form på ett vanligt bett, det är underbart! Men för att lära sig rida krävs mycket arbete, känsla, envishet, vilja och intresse att bli bättre. Det finns inga genvägar. Saknas kunskaperna ska man dessutom inte hålla på med unghästar.

De allra flesta hästar fungerar på vanligt bett, för mig är det helt obegripligt att en del utgår från att unghästen behöver ett skarpt bett direkt.

Läste inte igenom det här förrän nu, var på lunch sist och var lite stressad :o

Men min åsikt när jag skrev första inlägget i den här tråden var ju precis att varför fixera sej på att man rider hästen med ett visst bett? Det beror ju helt på hur det används.
Och jag är också av den inställningen att det inte är bettet som avgör hur bra hästen går utan hur man rider med bettet. Vill man kunna använda sej av en specifik ridstil däremot kanske ett visst bett är bättre lämpat för det just för att man rider på det sättet (har kommit så långt som till enhandsfattning t ex).
Personligen red jag ju förra hästen och hästen innan det på alla möjliga "bett": tränsbett, ridkapson, stång (+kapson), bitless bridle, grimma osv...
Alla fungerade ungefär lika bra men jag fick ju anpassa ridningen efter vad jag red med. Och gör man något särskilt kändes det ibland lättare med ett särskilt bett. Till exempel red jag inte gärna med stång om jag skulle träna travövergångar eftersom hästen ibland tappade ramen så att säga och balansen kollapsade och ska man då ta en förhållning som ger effekt måste den vara tydlig och snabb. Det vill jag absolut inte göra på stång, särskilt inte omedvetet, och med bara kapson skulle det ge för otydlig signal i en sån situation.

Så summan av kardemumman är väl att ridningen i sej har inte med bettet att göra, men vill man lättare hantera en viss situation på bästa sätt kan det vara bra att tänka på vilka bett man INTE ska ha för att det ska bli fel ;)
Men det är högst individuellt. Jag till exempel vill inte använda stången för att få framåt/nedåtsökningen eftersom det lätt blir för lite framåt i det hela :p medans andra använder den i syfte att få just den biten.

Det enda jag egentligen stör mej på är att alla verkar så anti stång överhuvudtaget. Jag själv ser det ju snarare som ett mål (nästan ouppnåeligt ;) )att rida på blank stång än som ett redskap även om det tekniskt sett kan användas som redskap. Som et kvitto liksom på att man själv kan rida med sitsen och att hästen inte behöver hjälp i handen för att gå bra.
Även så ser jag det som en rättighet att få prova på saker som man INTE hanterar också, hur ska man annars lära sej det? "stångbettssimulator"? :D men man kan ju hoppas att jag/folk slutar med det om man inser att man inte på långa vägar är mogen för det och jobbar mot att lära sej mer innan man provar det igen.

Solis skrev:
Arbete från marken före själva inRIDNINGEN gör man även inom "vanlig" inriktning, det är inget som är speciellt med AR. Men att prata om samling i detta läge är totalt fel!

Att tro att stångbettet skulle länga överlinjen är nog ändå en liten missuppfattning. Stångbettet påverkar nacken och underkäken. Resten av hästen påverkas av RYTTARENS inverkan. Man måste förstå att en hävstång inte löser brister i ridningen. Ju skarpare bett desto mer inverkan från ryttaren krävs.

Håller med en föregående "talare" om att stångbett på unghästar är kvalificerat djurplågeri.

*suck* nu får jag dryga assossiationer till en människa som påstod att det var djurplågeri att inte rykta sin häst varje dag *crazy*
Anser du att det är djurplågeri att sätta ett bett i munnen på en unghäst överhuvudtaget? Om inte, varför?
Anser du att det är ryttarens hand och ridstil som avgör hur skarpt ett bett inverkar?

För det första så menade jag ju att MÅLET är samling och enhandsfattning (för min del) samling i liten grad (lång och låg men i balans och avslappning) ganska tidigt i utbildningen och mycket för hand långt innan man sätter upp en ryttare, samling i högre grad först långt senare i utbildningen men ändå att man jobbar hela tiden med det i sikte och successivt skolar liite mer samling utefter att hästen mognar för det. Den kommer inte gå osamlad ett helt pass när grunderna väl sitter även om det är en unghäst.

Nu känns det som att du vrider på det jag säger och kräver en förklaring på en förklaring så vi kommer bort från ämnet. Eller jag kommer bort från "min" tanke bakom det hela eftersom jag får frågor som rör helt annat. Jag delar helt och hållet din uppfattning att ett bett i sej inte löser något. Däremot om man vet hur man ska rida med ett bett kan resultatet bli annorlunda beroende på vad man gör och beroende på vilket bett man använder.
Och min åsikt är att om man börjar med kapson men senare i utbildningen vill gå över till bett, och man har som mål att rida på enhandsfattning, varför då ta mellantinget tränsbett om hästen ändå har kommit såpass långt att man kan rida på stång? Alltså kombinerat med kapson till en början och sakta avvänjning till stången precis som man troligen hade gjort med vilket bett som helst.
Siktar man inte på enhandsfattning, ja då kan det vara onödigt att byta till bett överhuvudtaget.
Men jag anser också att de flesta bett/huvudlag är olämpliga för olika individer att använda i olika situationer. Och där kan justering behöva ske.
Och långsiktigt anser jag att det kan vara bra att nån gång ibland rida på en annan typ av bett/huvudlag än man brukar alltså med en annan inverkan just för att OM hästen får mer spänningar i ett visst område på ett visst bett/huvudlag är det bra att den får slappna av där emellanåt även om den får spänningar någon annanstans i det läget.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama