Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Tyvärr är det många som använder stångbett och hänvisar till Bent. Tyvärr så stämmer det inte överens med verkligheten. Stången kommer sist i utbildningen som ett kvitto att grundarbetet samt alla utbildningsstegen är grundligt utförda. Sen finns det lite undantag

Men det är något man skall låta en seriös instruktör avgöra & inte experimentera med själv hemma.
Risken är att det kan bli olyckligt fel.

Vad var det du inte höll med om?

Jag vet också att tränsbett och stångbett har helt olika funktion. Däremot undrar jag om de som använder stångbett redan vid inridning har förstått dessa skillnader. Jag kan inte inse vitsen med att ha en hävstång i munnen på en oskolad häst? Jag tycker att man ska ha det bett som passar munnen på hästen, men som jag tidigare skrivit så kan jag inte riktigt förstå varför man skulle utgå från att den unga hästen behöver ett skarpt bett redan från början? Tyvärr tror jag att en del använder vissa bett bara för att det är "häftigt" eller för att det "tillhör inriktningen". Inom vanlig dressyr används kandar i lite högre klasser, däremot skulle ingen komma på tanken att använda kandaret redan från början... Dessutom fungerar de allra flesta hästar oavsett utbildningsståndpunkt på ett vanligt bett, varför krångla till det?

Tillägg:
Stångbett = hävstång, effekt på oskolad unghäst?
När man rider in en häst får man börja med gas och broms samt att kunna svänga åt olika håll, stundtals ganska "stora" och tydliga hjälper. Med hjälp av en hävstång (stångbett) kan man få vilken häst som helst att böja på halsen, MEN resten av kroppen ska arbeta också. Detta är inga krav man ställer från början under inridningen. Om man i detta läge skulle trycka ned rumpan i sadeln och mata på med skänklarna skulle troligen den unga hästen bli totalförvirrad och förpassa matte/husse ganska långt från sadeln.
Vad är då vitsen med att sätta dit ett stångbett redan från början?
Även AR-hästar måste väl skolas från grunden.

Ett tränsbett inverkar kortande och uppåt eftersom det inverkar direkt i munnen på hästen.

Nja, det där är ju att förenkla det _väldigt_ mycket.
Det är som att säga att man kan peta näsan med en schweizisk armékniv. :angel: Det GÅR ju förvisso, men det är ju inte tänkt att användas så.

Fram tills att en häst är så pass välutbildad att den får med sig rygg och bak i både lång och kort form på tränsbett ska den inte ha nåt annat där anser jag. En häst ska kunna bli _lång_ och låg på tränsbett. Den ska söka fram och ner på tränsbett. Stretcha sin överlinje. Och under tiden den gör det ska det långsamt nötas in i dens kropp hur den ska göra med resten av kroppen: var ska tyngdpunkten vara, hur kontrabalanserar man när man sänker hals och huvud och kilona vill åka framåt, hur vurpar man inte i kurvorna och allt annat som måste till för att hela hästens kropp ska göra dom rätta grejerna. Allt detta kan och SKA göras på tränsbett!
Att tro att man kan länga hästens överlinje med en stång.. ja om det vore så enkelt så borde ju alla kunna rida sina framtunga, felgående hästar på stång och bli kvitt alla problem. Sen kunde man bränna alla tjocka böcker som skrivits om hur man får en häst att bära sin ryttare korrekt.:crazy:

Exakt. :bow: En STÅNG lär inte en häst att göra rätt saker med kroppen, det ska RYTTAREN göra. Stången formger liksom bara halsen på den häst som inte har koordinationen och styrkan att gå rätt under sin ryttare.

Precis, du uttryckte det jag tänkte medan jag skrev lite annat. :bump:

Om det vore så enkelt att man fick en riktig form bara för att man använder stångbett så skulle problemet med små ponnyer och små barn vara löst också. På med stångbett så går ponnyerna i jättefin form. :devil:

Till Spider skulle jag vilja tillägga att jag själv är en ytterst medelmåttig ryttare som ändå har lyckats rida höga och spända hästar till en låg, avspänd och lösgjord form, och detta på tränsbett. Det enda som krävdes var lite känsla samt säte och skänkel. ;)

Solis skrev:
Har sett att en person som sysslar med AR rider in hästar på stångbett. Jag håller inte på med AR själv, utan undrar om det är vanligt att man inom denna inriktning använder så skarpa bett på helt outbildade hästar? Vad är i så fall syftet?
I "min" värld är stångbett väldigt skarpa, och jag blev mycket förvånad vid denna upptäckt.

Håller med Spider84 i ganska mycket..
Men jag vill bara påpeka att en stång faktiskt är ett ganska snällt bett så länge man inte "missbrukar" det alltså av misstag försöker hålla balansen i tyglarna eller stödjer den i munnen till exempel, egentligen ska man inte behöva använda stången så mycket..
Många hästar tycker nämligen att den ligger väldigt bra och stadigt i munnen. Sen så kan man ju ha lite kortare skänklar om det är fråga om en unghäst. Tror det är större risk faktiskt att hästen blir orolig i munnen av ett tränsbett än en stång, men det förutsätter som sagt att ryttaren vet hur man rider med stång.

Och blank stång tror jag knappast någon rider med på unghästar (alltså utan att kombinera med kapson eller tränsbett) det är ju helt meningslöst om man inte är otroligt duktig på att böja och ställa med sitsen och hästen redan lärt sej det.

Om jag skulle rida in en unghäst skulle jag nog använda kapson så länge som möjligt men sen också gå över till kombinerat med stång (men först vänja in vid att ha bett i munnen innan man rider) eftersom det är stången som behövs när man kommer högt i utbildningen.
Men jag skulle troligen jobba otroligt mycket från marken med stång för att se hur hästen reagerar när man använder den innan jag rider med stång. På så vis kommer hästen redan vara van vid bettet och "kunna" det innan man sitter upp, den vet alltså hur den ska reagera på det långt innan man rider med det.

Det beror också på hur hästen är, om den gärna vill hamna för lågt skulle jag troligen inte använda stång förrän väldigt sent i utbildningen, vill den gå för högt och korta ihop ryggen och halsen skulle jag troligen komplettera med stång ganska tidigt i arbetet från marken och sen även från ryggen MEN i kombination, inte enbart stång.

Angående inverkan av bettet så tycker jag att man bör vara medveten om det du skriver, alltså att det är RYTTAREN som ska lära hästen, inte bettet.

Undrar om du vet hur otroligt svåra vissa hästar är vad gäller avslappningen i överlinjen :crazy: för själv brukar jag inte ha problem med att få till avlspanningen och sökningen, MEN den blir ofta inte "ärlig" på så vis att så fort man ska göra något nytt har hästen kvar reflexen att korta upp överlinjen, det blir liksom en ovana. Den behöver ju inte köra huvudet i vädret för att spänna överlinjen men jag brukar märka äldigt tydligt att på vissa hästar är det totalt omöjligt att få till en ÄRLIGT avslappnad överlinje på tränsbett. Själva tygeltaget i sej ger nästan hästen en anledning till att spänna rygg/hals.

Det GÅR att rida hästen bra utan stång, alla gånger, men varför göra det så krångligt? Det blir ju som sagt lätt en ovana. Och man lär ju in grunderna på kapson eller tränsbett först, tror aldrig jag personligen skulle använda stången som en problemlösare utan just bara att den ligger där i munnen utan att man tar i den kan få hästen bli lite ärligare i sin överlinje.
Sen behöver man ju inte alltid använda stång heller, kan vara väldigt bra att variera, men just på unghästar vore det nog bäst att variera mellan enbart kapson och stång+kapson för att de inte ska bli så förvirrade av olika bett.
Det är väldigt hälsosamt att växla hävstång/utan hävstång för betten inverkar på olika muskler olika mycket.
Rider man enbart på stång eller enbart på tränsbett väldigt länge riskerar man spänningar, nästan oavsett hur duktig ryttare man är.

Jag undrar ibland vid dessa diskussioner om folk som är för stång använder stång med kedja? Om kedjan används har stången verkligen potential att bli som en rakkniv.

man kan aldrig tvinga fram en avslappning i överlinjen med hjälp av att påverka hästens huvud.
Men jag orkar inte diskutera detta mer nu, ni får självklart rida på vilket bett ni än behagar.
/Dreamer - "vilar sin väska" ;)

Nu blir jag nyfiken faktiskt.. Man kan ju inte "tvinga" en häst att slappna av överhuvudtaget, själva tvånget i sej motverkar ju avslappning, men varför skulle man inte kunna påverka överlinjen med hjälp av huvudet?
Underkäken och nacken är ju trots allt en del av överlinjen.?

Till både True Blue och Dreamer:

Jag är en sån som anser att ett bett i munnen överhuvudtaget är skarpt. Och i slutändan så är det bara ryttarens ridstil och hand som kan avgöra hur skarpt.
Jag anser också att tar man i bettet överhuvudtaget blir det obekvämt för hästen (men får man den avslappnad är det inte lika obekvämt eftersom underkäken då är avlsappnad) hellre då ett bett som ligger bra i munnen när man inte tar i det. Och många hästar gillar tunga, fasta bett.
Stången är ju varken till för att få hästen i form eller för att "tämja" hästen utan för att få en annan inverkan - att inte automatiskt korta upp överlinjen när man tar i tyglarna.

Pest eller kolera - tränsbett eller stång.
Men nu är det tyvärr så att det ÄR mycket lättare att komma åt överlinjen på en häst vid ridning om man har något i munnen på hästen eftersom man kommer åt underkäken än om man alltid har bettlöst. Bettlöst fungerar jättebra på många hästar men inte alla (eller kanske jag ska säga ryttare istället för hästar? ;) )

Det var inte så jag menade.

Det jag skrev om att jag inte höll med dig om var att bara för att en häst är hög och kort i formen så är inte stångbettet lösningen. Eller något likande skrev du. *minnet är bra*

Jag har inte påstått att man ska använda stången för att lära dem svänga, stoppa m.m Det använder jag kapsonen till!
Tycker faktiskt att det är mycket bättre än att sätta ett bett i munnen tills det att de har lärt sig.

Som jag har tänkt med min lilla så kommer hon att gå på kapson under ett år kanske. Sedan kommer jag troligtvis sätta in en stång (utan att använda tyglarna till det). När jag sedan anser att vi kommer dit till att jag börjar behöva det så kommer jag att börja använda stången. Inte innan. M.a.o så sätter jag in stången när jag anser att det kanske börjar bli dags. Bara för att hon ska vänja sig vid att ha bettet i munnen.

Men jag håller helt med dig om att man absolut inte ska rida in dem på en stång = inverka med den.

Det är så jag tänker när jag hör att man använder en stång från början.

Men okej om jag tänker så som du gjorde på det så håller jag med dig om att det är totalt misslyckat.
Vi kanske menade samma sak från början bara att det blev lite missförstånd?

Tillägg: Antingen rider man på tränsbett eller så rider man på kapson när man skolar in dem (enligt mig).

men varför skulle man inte kunna påverka överlinjen med hjälp av huvudet?
Inte vet jag varför man inte skulle kunna. Det är himla trist att det inte går, för då hade det ju varit så enkelt att rida! Vi hade bara kunnat stoppa stångbett i munnen på alla hästar och vips skulle alla problem vara borttrollade!
Det bara ÄR så! Det förbryllar mig att inte detta är en självklar kunskap bland de som anser sig ha klassiska ideal, det är en sån sak som jag trodde att "alla" visste? :confused: Det är ett ämne som det skrivs väldigt många, väldigt tjocka böcker om. Konceptet kallas att rida hästen bakifrån och fram.
Därför att alla som försökt, vet att det är omöjligt att göra tvärtom. De som försöker får en häst som är i 2 delar, en svanhals och en kropp som inte har förändrats ett skit. Och det är precis så alla barockhästar ser ut som jag har sett, och faktum är att ryttarna inte verkar se detta själva.:crazy:
Jag tror att jag just fick alla mina "fördomar" riktigt befästa genom denna tråd idag...:crazy:

Jag anser också att tar man i bettet överhuvudtaget blir det obekvämt för hästen
Varför anser du detta?

Och många hästar gillar tunga, fasta bett.
Källa?

Stången är ju varken till för att få hästen i form eller för att "tämja" hästen utan för att få en annan inverkan - att inte automatiskt korta upp överlinjen när man tar i tyglarna.

Den enda delen av överlinjen som blir lite längre på den outbildade hästen som rids på stångbett är nog från gropen framför manken fram till nacken.:smirk:

Allmän fråga:
Det här med att tränsbett automatiskt kortar hästens överlinje, var har ni fått det ifrån?? Jag sitter just och tittar i mina böcker där duktiga dressyrryttare rider sina jättefina, stretchande, framåt nedåt sökande hästar - på tränsbett! :eek:

nu var det ju inte hela formen jag pratade om utan överlinjen. Man kan påverka både negativt och positivt på överlinjen med hjälp av tyglarna helt enkelt för att underkäken och nacken hänger ihop med ryggraden och halsen. Nu är det ju oftast så att man påverkar negativt och man kan inte enbart förlita sej på handen vad gäller överlinjen, finns många andra faktorer som spelar in.

Men PÅVERKA överlinjen är absolut möjligt. Varför skulle annars en del osteopater/kiropraktorer använda sej av manipulationer av kotor med hjälp av bettet i munnen på hästen?

JAG vill inte behöva påverka hästen på så vis med min hand om det är fråga om en unghäst som har en känslig mun, därför skulle jag aldrig använda ett tränsbet på så vis. Men när man kommit såpass långt i utbildningen att man vill testa om man kan få lite ärligare överlinje kan man ha "hjälp" av en stång som bara av att finnas där och inte inverka ihopknöcklande på samma sätt som kapsonen KAN göra och som tränsbett oftast gör så kan man få en ännu mer avslappnad överlinje. För min del har det bland annat inneburit att man märkt hur hästen bör gå och även id ridning på andra bett/huvudlag strävat efter det. Och bara att bettet påverkar andra muskler än t ex med kaspon kan vara bra för ryggmusklerna.

Det är inte ett träningsredskap, egentligen inte heller ett hjälpmedel, snarare för min del så är det ju för att målet är att kunna rida med enhandsfattning och inverka mycket minimalt med hand/bett.

Varför jag anser att bett är obehagligt för hästar? Jo för att de inte är gjorda för att ha ett bett i munnen. Och för att jag personligen varken skulle vilja ha en metallbit eller gummi-/läderbit i munnen.
Framförallt inte att det drar/rör på sej på en väldigt känslig del av min kropp. Metall är hårt.. Och SKULLE hästen ha spänningar/blockeringar i ryggen/halsen/nacken så skulle hästen känna av det ännu mer så fort man tar i bettet av den anledningen jag nämnde tidigare, munnen hör ihop med nacke/hals rygg.. Anlednignen till att hästar med dålig sadel eller ryggproblem gärna kör upp huvudet oh gapar eller tuggar frenetiskt. Det SKAPAR också spänningar om hästen inte trivs med bettet eller ryttarens hand.

Den enda källan jag har till att "många hästar gillar fasta och tunga bett" är väl de jag ridit som jag testat både och på. När bettet bara legat i munnen har alla som jag provat "fasta tunga bett" på trivts, fasta överhuvudtaget om man säger så. När man tar i bettet kan det vara väldigt olika däremot, och jag vet att inte alla hästar gillar fasta bett. Å andra sidan är det många som inte gillar bett överhuvudtaget också ;) Jag försöker inte generalisera, fast vad är vitsen med att byta till ett bett i munnen om man har nästan sämre inverkan på det än kapson? Nu pratar jag om kapson vs. tränsbett.

En riktigt outbildad är ingen vits att rida på stång. En "outbildad" ryttare har inte heller nån nytta av stång. Å andra sidan - har någon av dessa egentligen nytta av tränsbett heller i förhållande till kapson?
Och jag har inte påstått att man bör använda stången till utbildning, snarare tvärtom (om man bortser från att den lär sej ha bett i munnen) att man tar till det när man har kommit en bit med kapsonen och vill börja "lära över" till bett eller vill öka samlingen eller förbereda för ridning på en hand.
MEN också som en "check" av överlinjen, fast detta kan man likagärna göra för hand och självklart kombinerat med kapson. Utan att egentligen inverka med stången.

Dreamer skrev:
Allmän fråga:
Det här med att tränsbett automatiskt kortar hästens överlinje, var har ni fått det ifrån?? Jag sitter just och tittar i mina böcker där duktiga dressyrryttare rider sina jättefina, stretchande, framåt nedåt sökande hästar - på tränsbett! :eek:

Men det är ju just det. De STRETCHAR. När de sedan ska höja formen och ändå ha kvar sökningen, det är då bettet kommer inverka bakåt om man måste korrigera med handen.
Personligen tycker jag det är nästan omöjligt att lära en häst den första framåt-/nedåtsökningen med stång, det är först när man börjar höja formen man har nytta av att ha den - eller snarare nytta av att inte ha tränsbett.
Det behöver inte synas nämnvärt på hästen men oftast ser man lite skillnad på hur pass rumpan kommer under automatiskt när överlinjen är med utan att ryttaren behöver jobba fram det eller be om det. Med tränsbett blir det ofta - inte alltid - lite spänningar kvar nånstans i ryggen vilket man kan bli väldigt lurad av. Det är därför jag ser det som en "check" på om hästen gick bra på tränsbettet eller inte.

vad menar du med överlinjen? Vad menar du med "påverka överlinjen"?
Är det hela hästen? Med ryggen, länden, korset också?

Jag fattar inte mycket av allt din text det erkänner jag. Jag vet inte riktigt vad ni barockryttare vill uppnå med all er anatomikunskap. Jag vet bara att ryggverksamhet, följsamhet och att komma fram till handen, är viktiga grundelement inom klassisk ridning och detta uppnås inte på ett stångbett.
Detta uppnås medelst ryttarens sits och timing. Att hästen skulle få spänningar av tränsbett är du den förste jag sett som skriver. Vad har du för källa?

Jag tycker ni har så underliga ideer. Det går alldeles utmärkt att lära en häst både framåt nedåt och att höja formen på ett tränsbett. Till och med en sån ganska obegåvad person som jag vad gäller ridning klarar av det då och då. Dressyrryttarna jag hänvisar till i tråden gör det med finess. Men det är kanske som med humlorna... de kan egentligen inte flyga.

Det här har inget med barock att göra. Jag är ingen renodlad barockryttare, har egentligen bara ridit enbart barock ett halvår eller nåt.
Källa? Tja, det man själv pluggat på om hästens ryggrad (har haft två hästar med problem lite varstans i hals/nacke/rygg) och erfarenheterna från det, vad som påverkas negativt om hästen är låst någonstans. Sen så har jag ju väldigt nära kontakt med Equiterapueften som behandlat hästarna regelbundet, minst 1-2 gånger per månad. Har även pluggat på lite böcker om osteopati -det som jag berättade om där man kan få bort blockeringar i rygg och hals genom att använda bettet.
Vill du ha en källa blir det alltså dom här :crazy:

Och som sagt, det är mycket möjligt att göra "allt" på ett tränsbett men på många hästar får man gå en stor omväg (beror lite på hur lätt hästen har mentalt för att spänna sej i ryggen) om man bara rider på tränsbett. MEN som sagt, oavsett så sätter man inte på en stång det första man gör på en unghäst, först ska den kunna "allt" på tränsbett eller kapson (helst kapson då).

Överlinjen, då menar jag allt som hänger ihop med ryggen. Och det är ju från svansen till nacken ;) nacken är också kopplad till underkäken via reflexer/nerver (kan tyvärr inte förklara det bättre :p ) så underkäken hänger med på ett hörn... Jag syftar på muskler och kotor främst i övrigt.
Om hästen är lång och avslappnad i HELA överlinjen (förutom "lång" så gäller det underkäken också..) så har man en bra form automatiskt. Så enkelt var det :) men minsta lilla spänning eller blockering som finns i överlinjen får man jobba mycket mer för en bra form. Är den spänd eller blockerad i ländområdet till exempel kommer inte rumpan vinklas automatiskt, oavsett hur lång och låg hästen är. Om hästen har spänningar i hals/nacke är det vanligast att bogen blir låst och inte komemr "loss" när bakdelen sätts under.

Ryggverksamhet - antar att du menar att ryggen ska "svinga"? Resten borde ju kallas magverksamhet :p Ryggen i sej ska ju egentligen inte jobba, det är det missförståndet (som jag antar inte är fallet för dej) som skapar mycket spänningar i ryggen, man försöker få upp den med alla medel och godtar att den spänner upp den statiskt.
Så om vi bortser från den detaljen och tar de andra- följsamhet och att komma fram till handen - JA det åstadkoms inte av ett bett eller en hjälptygel för den delen, det är ryttaren som åstadkommer det. Däremot kan man ha tygeln delvis som hjälpmedel (kramningar, eftergift osv) om hästen har spänningar som hindrar formen har man i handen ytterligare ett hjälpmedel förutom de viktigaste - sits, timing och skolning överhuvudtaget. Det är svårare på bettlöst, och det är alldeles för svårt att få rätt effekt på stång, så ska man använda bettet så är det bättre med tränsbett. Men då anser jag att det mest är en utbildningsfråga som man kan lära in även från marken oavsett bett.

Poängen överhuvudtaget att ha stång är, som jag skrev tidigare, inte att ha det som en fuskhjälp, inte att ha den vid inlärning, utan helt enkelt för att bettet i sej när det hänger där har en annan inverkan på hästens rygg och hela överlinje. Ibland vill man ha en sådan inverkan, och ibland vill man det absolut inte. Varken bra eller dåligt - bara annorlunda. Hajjar du? Men just variationen kan vara bra i längden för hästens rygg, man kommer åt vissa spänningar med kapson, vissa med tränsbett och vissa med stång, och alla varianter riskerar också i sin tur att skapa olika spänningar om man använder dom "fel" eller om hästen inte trivs med bettet ifråga.

Det kanske är jag som rider kasst eller nåt, men jag har kunnat få till vad som känns som bra samling och bra avslappning på tränsbett och sen ser man bilder och inser att den blev spänd i bakre delen av ryggen och rumpan inte hängde med. Inte alltid, brukar vara lite olika beroende på vilken häst man rider och vad man gör.
Sen rider jag med stång och tycker hästen känns jätteskum eftersom jag inte känner hästens mun på samma sätt med stång+kapson, ser bilder och visst, även om hästen inte gick i bättre form totalt sett så har man kommit åt spänningen i bakre delen av ryggen så att hästen vinklar under sej..

På en unghäst som man övergår till stång på direkt efter inskolning med kapson antar jag att man har gjort ett bra grundarbete och att hästen inte har lätt för spänningar/blockeringar, har lärt sej acceptera stången innan man använder den och vips - så behöver man inte stadiet med tränsbett, egentligen hade man förhoppningsvis kunnat fortsätta med kapson länge tills man får för sej att man vill rida på en hand.
Men det är ett scenario i sig, i många andra fall skulle man gått en helt annan väg, beror helt på hästen.

Förtydligande: "påverka överlinjen" innebär alltså att man kan antingen påverka den omedvetet genom att bara ta ett tygeltag. Då påverkas den olika beroende på hur tygeltaget tas och beroende på vilket bett man använder men jag syftar på musklerna i rygg/hals/nacke.
Påverkar man dom medvetet så är det för att få bort spänningar i rygg/hals/nacke, olika bett/tygeltag påverkar olika muskler. Det är dock väldigt svårt, för försöker man medvetet påverka musklerna blir det lätt spänningar någon annanstans men har de till exempel en väldigt spänd hals eller nacke kan det vara bra att använda tyglarna till att lösgöra.

Vad säger du om denna bettvägs*trappa?

Vanligt delat tränsbett först, sedan eggbett eller 3-delat bett, sedan bridongbett, sedan d-ringsbett, sedan kimblewickbett, sedan gag-bett och sist kandar.

:D

Vad har man utbildat fram då stegvis för häst då kroppsligen?

Vad vet jag - men om det är en häst som inte skall gå i dressyr osv, utan kunna springa fort, då är det väl bra om de får kunna putta upp bettet själva, så de kan bestämma själv över sin kropp, och får fritt utrymme att kunna sträcka ut hela sig och använda nacken/halsen fritt i den höga farten?

Det är väl lite samma tanke, vad jag förstått, med att de spanska, portugisiska, butteri, mongolska m fl - arbetssadlarna -, är så högt stoppade med mycket fritt ryggutrymme för hästen att kunna använda sin rygg till att arbeta fullt också?

En jockey t ex står väl upp för att det lämnar fritt ryggutrymme för hästen, så den kan använda all kraft och springa fort också?

Det är ju stor skillnad på dessa arbetssadlar mot andra, just i den delen. Oftast. Eller?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama