Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Du har en stående inbjudan att komma och hälsa på mej och min Best, har du glömt det?

I min AR-värld, dvs bland de människor jag tränar tillsammans med och umgås med, förekommer inte kritik mot AvG och den övriga eliten. Jag skulle vilja påstå att vi håller en hög svansföring och försöker föregå med gott exempel.
Vi upplever också att fler och fler av de "etablerade" tänker om och söker sig till AR.

På det hela taget tror jag att det är väldigt få nybörjare som håller på med AR. Tur att du kan tänka själv och känna att AR inte var något för dej som nybörjare.

Immer

Visst, men då får ni inte bli sura om jag inte tycker det är bra ridning. Med risk för att jag buntar ihop er - jag blandar faktiskt lätt ihop just er två :p ) jag har ju sett bilder på er ridning och även på era ideal, och... vad ska jag säga, det är inte riktigt likt mina egna. Jag är långt ifrån någon mästare själv men viktiga saker som jag ser det innan man börjar med krumelurer och att experimentera med bett är att hästen söker aktivt efter kontakt med ryttarens hand även när ryttaren för dessa framåt, och rundar ryggen och söker efter ryttarens sits och skänklar. (Helt vanlig klassisk dressyr)
Och just detta tycker jag att "ni" AR-ryttare tummar på. Halsens krökning och mycket frambensvift ser ut att vara viktigare än att hela kroppen är med. Förlåt om jag är negativ men har sett för många clinics, videos och bilder där "AR-hästar" kastar sig hit och dit i "piafferna", breddar bak, rullar med ögonen och lägger örona bakåt :( Eller sladdar runt i "skolorna" med ryttaren hängandes en halvmeter utanför mitten av ryggen. Men som sagt, har inte sett just er två mer än på ett fåtal bilder så jag ska inte döma i förväg.

Vet inte hur jag blev inblandad i detta. :p

Kommer du till mig får du inte se någon ridning bara longering.
Den gamla är kass i kroppen och den lilla är baa i början av utbildningen än så länge.

Det är möjligt att det är så numera, dvs att det är färre nybörjare. Jag slutade gå på barock-clinics för en sådär 3 år sen, men har följt med ändå via bilder i tidningar, diskussioner här på barocken på buke, eftersom dressyr som sådant intresserar mig, och är alltjämt fascinerad av tränarna inom denna disciplin (AR alltså) och deras anhängare. Jag tycker bara inte att det är bra ridning. So shoot me.

("Nybörjaren" hade ridit på vanlig svensk, kass ridskola i 10 år, haft medryttarhäst i 5, ridit western i 1½ innan hon började med AR ;))

Jo jag vet. :D
Bara jag som funderade på hur jag vart indragen bara så där.

Fast jag kan till viss del hålla med dig. Det man ser ute på träningar kan jag ofta bli mycket skeptisk mot. Vet inte varför det blir så på vissa "större" träningar. :crazy:

Själv vill jag gärna lägga mycket vikt vid höfter, sits och händer (m.m), men har svårt att hotta en tränare som tar sig an det självmant. Blir mer fokus på hästen. Jag vill gärna blanda in den centrerade ridningen för att få fokusen på ryttare därur.

Dreamer skrev:
("Nybörjaren" hade ridit på vanlig svensk, kass ridskola i 10 år, haft medryttarhäst i 5, ridit western i 1½ innan hon började med AR ;))

Okej, då förstår jag. Jag trodde att du var nybörjare eftersom du skrev att du sadlat om från AR till "vanligt".

Immer

pallas_athena skrev:
ett två delat tränsbett skulle jag aldrig sätta in ens i mina hästars mun.
den kan åka jojjo inne i munnen och nyper både gom och tunga.
drar du i ena tygeln så åker bettet runt.
i rätt hand är stång ett mildt medel som ligger still..men då ska hästen vara såpass utbildad innan att den reagerar på tyglar,tryck och säte.

Känner att jag vill protestera lite. Ett för långt bett åker jojjo och drar man i tygeln så kan man givetvis dra ut bettet på ena sida om man drar tillräckligt mycket. Så sätter du en stång i en sådan hand så sätter du stången i fel hand.

Bents filosofi med stången försvann tidigt, det var ju han som var den som introducerade stånganvändandet här i sverige. Han ansåg att man ska inte rida hästar på stång hela tiden, man använder stången som ett verktyg att kolla läget under utbildningen när man kommit en bit påväg. Stången används sedan på den färdigutbildade hästen, när den nu är det.

Har sett en hel del ryttare maskera sina dåliga händer genom att sätta in en stång i munnen på hästen, så jag säger som Stefan Sauk sa för länge sedan i något tv-program jag inte kommer ihåg vad det heter; jag är skeptisk....

Immer skrev:
Okej, då förstår jag. Jag trodde att du var nybörjare eftersom du skrev att du sadlat om från AR till "vanligt".

Immer
Hehe, ok ;) Fattar inte riktigt kopplingen men har inte sovit ordentligt på ett tag så... är nog lite trög :p

jag har lärt mig att två delat är mkt bättre .. inte lika skarpt .. men du kanske har helt rätt i det du säger ochs ka fortsätta kränka mig?
men skulle vara intressanrt om du kunde berätta allt om det underbara stångbettet!

Håller med du, det är skitsvårt att hitta en bra tränare som fokuserar på sånt. Bra att du inte bara sväljer allt med hull och hår som jag upplever att många barockare gör. God ridning ligger inte i sammetskläder, mantlar och konstiga bett. (Och inte heller i vita ridbyxor och frack, tillägger för säkerhets skull ;))

Nej fan heller. Det gör jag inte för fem öre. ;)
Jag tycker att den akademiska ridkonsten har ett väldigt bra koncept för hästens utbildning, men den saknar ryttarens aspekt.

Hjälper en kille som har en PRE hingst som är grymt känslig. Hade man börjat fokusera enbart på hästen där hade det varit kört. Mycket träning på att känna och inverka med höfter, lugna fina händer som är mjuka o.s.v

Problemet är bara att hitta någon som ställer sig och undervisa mig på det sättet. Alltid lättare att se och säga till någon annan än att känna vad man själv gör. :crazy:

hästsko skrev:
jag har lärt mig att två delat är mkt bättre .. inte lika skarpt .. men du kanske har helt rätt i det du säger ochs ka fortsätta kränka mig? men skulle vara intressanrt om du kunde berätta allt om det underbara stångbettet!
Tror hon mest ville att du skulle motivera ditt svar bara... Varför är det mycket bättre, varför är det inte lika skarpt? Vad är det som händer med bettet i hästens mun som gör att du drar dessa slutssatser. På vilket överlägset sätt använder du detta bett jämfört med de bett du kritiserar? Jag förutsätter att man undersöker saker man lär sig och vad andra säger och bildar sig en egen uppfattning. Istället för att enbart maniskt upprepa det läraren sagt utan att ha någon egen förståelse...

Om du svarar på det och om pallas redogör för sina åsikter angående stångbettet så kan ni nog ha en vettig diskussion istället...

pallas_athena skrev:
ett två delat tränsbett skulle jag aldrig sätta in ens i mina hästars mun.
den kan åka jojjo inne i munnen och nyper både gom och tunga.
drar du i ena tygeln så åker bettet runt.
i rätt hand är stång ett mildt medel som ligger still..men då ska hästen vara såpass utbildad innan att den reagerar på tyglar,tryck och säte.

Måste bara få fråga lite hur ni tänker, jag sysslar med "vanlig" ridning, alltså inte barock, AR eller vad ni nu kallar det men tycker bara att en hel del somliga skriver låter så dumt.

"drar du i ena tygeln så åker bettet runt!!!?" Klart som fan bettet åker runt om man DRAR i tygeln, och om en ryttare lyckas åstadkomma att ett bett "åker jojjo" inne i munnen skulle jag rekommendera den ryttaren att gå några "vanliga" kurser (ex på ridskola?)innan man börjar fundera på stång och andra roliga hjälpmedel...

Jag tycker att ni som sysslar med AR och andra "ridvarianter" borde ta mer lärdom av "vanliga" ryttare som ex, Brink, Telde, Malin B och andra som sysslar med dressyr och hoppning på det "rätta" viset, för jag kan garantera att även om det ibland förekommer olika typer av hjälpmedel såsom varierande bett, graman och andra hjälptyglar så är de allra flesta av dessa ryttare inte så korkade att de sätter stång i munnen vid inridning, det finns ju trots allt anledningar till att vissa saker fortfarande görs på samma sätt idag som för 50 år sedan= det funkar. Med det menas ex inridning på vanligt hederligt tvådelat bett.

Jag tycker det är fritt fram att exprimentera och prova nya saker när det gäller ridning, gå kurser osv, men en hel del (med vissa undantag)av dessa kurser, både ridkurser och "hanteringskurser" ex (NH)-kurser är bara vanliga hobbyryttare/amatörer som tror för mycket om sig själva och är villiga att lära ut sina idiotikunskaper och teorier till mindre begåvade. OBS! Visst finns det ett o annat undantag, men jag har arbetat både i sverige och utomlands i stall med proffsryttare som tävlat på upp till OS-nivå i "vanliga " discipliner, och än så länge har jag inte mycket till övers för de "kurser" som jag hänvisar till, varken de jag sett i sverige el utomlands.
Det bästa vore om vi alla kunde ha samma grund att stå på, ex fått en bra grundutbildning av såna som Bo Tibblin, Kyra el liknande och därefter fått exprimentera oss fram, men tyvärr funkar det ju inte så och då blir våra stackars hästar försöksdjur för alla dessa uppfostringsmetoder, ridläror, m m som vi försöker lära oss. Tragiskt, pinsamt och sorgligt men sant.

Jo precis. Själv är jag helt värdelös på att ge aktiv feedback då jag litar lite för lite på mitt omdöme fortfarande, vad gäller att anpassa en ryttares eller en hästs utbildning så jag "hjälper" (hm..) bara ridkurskamrater och modiga stallkompisar som vill testa lite övningar som min tränare gett mig, helt efter mina egna tolkningar och det sker på eget bevåg =)

Spider84 skrev:
Jo jag vet. :D Själv vill jag gärna lägga mycket vikt vid höfter, sits och händer (m.m), men har svårt att hotta en tränare som tar sig an det självmant. Blir mer fokus på hästen. Jag vill gärna blanda in den centrerade ridningen för att få fokusen på ryttare därur.

Jag vill påstå att jag fått mycket hjälp med min sits, mina höfter och mina händer. Du vet ju vem jag rider för.

Immer

Vill bara passa på och poängtera att jag inte tycker att alla som rider tävlingsdressyr är skickliga ryttare, eller att experimenterande med gramantyglar och annan "bondage-utrustning" är bättre än okynnes stånganvändande eller ens bra. Bara så jag inte råkar bli placerade i ett fack rent oförtjänt bara. En av dom roligaste böcker jag tittat i är faktiskt Bo Tibblins ridlära :) Också ganska långt från mina ideal :)

Solis skrev:
Har sett att en person som sysslar med AR rider in hästar på stångbett. Jag håller inte på med AR själv, utan undrar om det är vanligt att man inom denna inriktning använder så skarpa bett på helt outbildade hästar? Vad är i så fall syftet?
I "min" värld är stångbett väldigt skarpa, och jag blev mycket förvånad vid denna upptäckt.

I min värld så är inget bett skarpare än handen som håller i tygeln. :o
Jag har ridit mina hästar med både stång, två och tredelat tränsbett, rollerbit lindell, kapson broende på vad just den hästen behöver just då, oavsett utbildningsnivå.

Hätskheten och rädslan för stången och hur den skulle kunna skada hästen bottnar många gånger i hur man själv skulle använda den. Tror jag.

Vad många inte tänker på är hur illa ett tränsbett gör hästen om ryttaren inte är mjuk i sina händer. För det räknas ju som ett "snällt" bett.
Särskilt de som är så tjocka att hästen inte kan stänga munnen, eller som ligger så illa att hästen hela tiden gapar.
Men det löser man ju med att dra åt nosgrimman och medföljande nosrem. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30