Stångbett vid inridning?

Sv: Stångbett vid inridning?

Jag håller med om att även ett tränsbett kan vara "skarpt" i fel händer. MEN, nu utgår jag från att man kan en hel del om hästar och ridning innan man börjar "peta" på inridningshästar, och då förstår jag inte riktigt varför man skulle använda ett bett som bevisligen ÄR skarpt oavsett händer. Jag tror jag blir lite "flummig" igen, det jag skulle vilja veta är varför man utgår från att den unga outbildade hästen skulle behöva ett stångbett? Det borde vara mer logiskt att börja med ett helt vanligt bett, 2 -eller 3-delat som ligger bra i munnen, och sedan prova sig fram när hästen blir mer skolad och OM man märker att tränsbettet inte fungerar. När man rider "vanlig" dressyr använder man visserligen också skarpare bett, men inte hela tiden. De flesta hästar oavsett nivå fungerar utmärkt på tränsbett. Det är INTE så att jag är total motståndare mot skarpa bett, har själv en häst som inte fungerar på "snälla" bett. Hon har dock kommit en bit i sin utbildning.

Skulle vilja tacka för de svar jag fått, det är intressant läsning!

Dr Larson skrev:
Vad jag tycker är allra mest tragiskt, pinsamt, sorgligt men sant är att det finns så mycket folk som tror att de senaste 50 åren av moderniserad hästutbildning skulle vara bättre än de grunder som byggdes upp under århundraden, men som till stora delar föll i glömska i samband med den globala mekaniseringen där kavalleristerna blev kanonmat, vilket innebar krav på snabb "effektiv" utbildning innan man kom på att det var effektivast att lägga ner de beridna förbanden. Under de senaste årtiondena skulle jag vilja hävda att hästarna av de "moderna" utbildarna har blivit utsatta för bra mycket mer experimenterande och sjuka metoder, p g a att man ej följt den gamla visdomen som under så lång tid byggdes upp. Därför fick vi bl a också sådana "New Age´are" som t ex Sjef och "business-barockare" som Bent. Som tur är lever visdomen kvar i viss skrift och från generation till generation på vissa platser.

Ävenom jag inte lagt mig i tidigare så var jag bara tvungen att göra det nu: :bow: så sant som det är sagt!

Kunde absolut inte ha sagt det hälften så bra själv! Det är så sorgligt med folk som tror att ridningens historia bara sträcker sig till 50-talet. Som om alla tidigare århundradens vetande är helt värdelöst.

Tror f.ö. inte att många öht reflekterar över att vi helt har köpt en del av den tyska dressyren. Den som av många, för inte så länge sedan, kallades djurplågeri i små inhängnader p.g.a. sin hårdhet jämförd med exempelvis den franska ridningen. Jag är allt annat än duktig som ryttare och rider inte AR, men man kan inte annat än bli beklämd med alla oreflekterande ryttare som tror att dressyrdomarna är gudar. Eller som utan att fundera utgår ifrån att ett visst bett är snällt eller skarpt, utan att ta reda på hur hästen ser ut i munnen eller vara observant på hur hästen reagerar på bettets inverkan.

Redhorsefarm skrev:
Det skulle inte jag göra, lita på någon som gissar. 3 delat är inte bättre. Ett fast munstycke är enklast för hästen.
En omvärdering av allt nytt håller på att ske sakta, AR kommer att tappa, div. allternativare och pratare tappar, tandläkare tappar osv. För verkligheten hinner i kapp.

Ja, ett fast munstycke upplevs nog som behagligast av de flesta hästar, men det är inte direkt tydligt för den ovana hästen vid ledande tygeltag. Samme "gissare" som du anspelar på rekomenderar också oledat bridong på svårare fall av bettfel/början till fel. Jag skulle inte drista mig till att påstå att någon gissar efter att ha sett tusentals och åter tusentals hästmunnar och vetat vilken bettsling de har gått på. Förhoppningsvis hinner verkligheten ikapp och då tappar definitivt också de "moderna" utbildarna, vars nuvarande utbildningsmetoder ofta är alldeles utmärkta för att mana fram diverse belastningsskador och ej heller ligger i linje med FEI´s artikel 401.

Det jag menar är att man måste prova sig fram under alla steg i utbildningen. Är det så att man har en unghäst som är väldigt högrest och kort i överlinjen så kan en stång hjälpa hästen mer med att länga sig än vad ett tränsbett kan. Sen så ska man ju absolut inte låsa sig vid en sorts bett utan variera.
Sen så är vi ju alla väl medvetna om att de finns rötägg! I alla dicipliner! Tyvärr.
Så jag håller med dig i det avseendet om att "slänga på en stång på en unghäst för jag rider barok/western och då ska det vara så" är fel.
Men så länge man vet vad man gör och/eller har en bra tränare som vet så ser jag ingen större fara.

//F- även flummare ;)

Detta är två olika saker, hur hästen upplever bettet och hur kunnig ryttaren är.
Den som är kunnig sätter inte in bett för det är dags. Den som är kunnig kan också hantera den.
I tandläkar fallet så handlar det om att rekommendera bett i parti och minut. Och jag har sett hur fel det kan bli när dom har gjort efter rek.
Problemen finns på vissa ställen av vissa anledningar. Inget av det bättras på av rek. Bett problemet löses på annat sätt och då blir tandläkaren utan dom jobben :)

*knapplån*

Jag borde väl egentligen inte ge mig in i denna disskutionen men men...

Jag rider mitt kallblod på stång. Hon är snart 17 år och har fått provat en hel del olika bett genom åren. Varför? För att vi tillsammans ska hitta de bett som funkar bäst för oss båda två. Visst skulle jag kunna rida henne på tränsbett men där biter hon gärna sig fast. Det har hon även gjort på t ex pessoabett. När hon tävlades i hoppning byttes därför pessoat ut mot ett körbett (Pelhamstång) och vips så funkade allt mycket bättre. Jag varierar bett från tillfälle och aktivitet men de två som vi har som favoriter är båda två stänger. En western och en spansk.

Jag tror att man måste se till hästen när man väljer bett - inte till vad någon har sagt någon gång. Hästen visar väldigt tydligt om den bara får vad den anser om sitt bett.

Huruvida man skall rida in en häst på stångbett eller ej anser jag mig inte rutinerad nog på det ämnet för att vilja uttala mig.

Ser man bara till hästens bästa borde det inte kunna gå fel...

/scorpan - ryttare och hästälskare

Det är sällan hästen som biter sig fast, mer ryttaren som börjar bita fast så hästen måste hålla emot.

mnementh skrev:
Tror hon mest ville att du skulle motivera ditt svar bara... Varför är det mycket bättre, varför är det inte lika skarpt? Vad är det som händer med bettet i hästens mun som gör att du drar dessa slutssatser. På vilket överlägset sätt använder du detta bett jämfört med de bett du kritiserar? Jag förutsätter att man undersöker saker man lär sig och vad andra säger och bildar sig en egen uppfattning. Istället för att enbart maniskt upprepa det läraren sagt utan att ha någon egen förståelse...

Om du svarar på det och om pallas redogör för sina åsikter angående stångbettet så kan ni nog ha en vettig diskussion istället...

det jag syftade på var att rida in en unghäst med stång och då skrev jag att jag aldrig skulle göra de och då kan jag berätta varför : ju smalare bett desto skarpare , mitt tvådelade bett är inte speciellt smalt och oftast hur mer delat de är desto mer inverkan tryck ger det på hästen tunga , rätta mig om jag har fel hon skrev att tvådelade bett oxå gled runt i häsyens mun från sida till sida och det tkr jag inte att det gör då är väl bettet på tok för stort ! jag tkr själv om jag hade en ung liten rackare så skulle ja rida med så lite "hårt" som möjligt om ni förstår vad ja menar!
berätta gärna mer om stånget
!
tack för ett trevligt forum ! (:
kramhejs hästsko

Solis skrev:
Jag håller med om att även ett tränsbett kan vara "skarpt" i fel händer. MEN, nu utgår jag från att man kan en hel del om hästar och ridning innan man börjar "peta" på inridningshästar, och då förstår jag inte riktigt varför man skulle använda ett bett som bevisligen ÄR skarpt oavsett händer. Jag tror jag blir lite "flummig" igen, det jag skulle vilja veta är varför man utgår från att den unga outbildade hästen skulle behöva ett stångbett? Det borde vara mer logiskt att börja med ett helt vanligt bett, 2 -eller 3-delat som ligger bra i munnen, och sedan prova sig fram när hästen blir mer skolad och OM man märker att tränsbettet inte fungerar. När man rider "vanlig" dressyr använder man visserligen också skarpare bett, men inte hela tiden. De flesta hästar oavsett nivå fungerar utmärkt på tränsbett. Det är INTE så att jag är total motståndare mot skarpa bett, har själv en häst som inte fungerar på "snälla" bett. Hon har dock kommit en bit i sin utbildning.

någon med samma åsikt , jag rä abra så dålig på att förklara !:D

Det kan jag hålla med om till större delen.

Sedan finns det hästar som har dålig erfarenhet från ett visst bett eller en viss bett sort och biter sig fast eller drar sig undan p.g.a det.
Har hästen ridits sönder och samman på en stång är ett tränsbett en ny start (psykiskt om inte annat) och likadant om en häst ridits illa eller värre på ett tränsbett.

Men som sagt till största delen håller jag med om det du skrev.

Trevligt resonemang;)
Fast jag tror inte att det är en lösning att använda stångbett bara för att hästen att hög och kort i formen, där kommer en effektiv ridning att ge en bättre form även om man använder ett vanligt tränsbett.

/Kul med fler "flummare" :)

Solis skrev:
Trevligt resonemang;)
Fast jag tror inte att det är en lösning att använda stångbett bara för att hästen att hög och kort i formen, där kommer en effektiv ridning att ge en bättre form även om man använder ett vanligt tränsbett.

/Kul med fler "flummare" :)

Räknas jag som flummare för att jag föredrar tränsbettet!??:p
det låter som en bra teori de du säger ovanför ;)

kram flummare (?)

inte riktat till ovan, hamnade bara där som allmän undran

Kan det vara så som jag såg att mannen jag såg på lärde in på hästarna från hand först, angående de små kodade tygel*rycken* på vad som var vad i rörelse som hästen skulle göra ...

att *koda* in detta och dessa svar hästen skall ge, helt enkelt fungerar bättre med ett rakt bett, stång typ, än via ett delat bett?

Kommunikationen går ju snabbare över ett rakt bett än via ett delat bett, mer direkt, till exempel om jag vill ge ett mycket subtilt lätt kommando med t ex lillfingret bara genom tygeln - alltså utan stor tygelkraft

och att det är lättare att *hålla ihop* hästen med ett rakt bett?

jag tror att det är därför enhandsfattningen nästan alltid ses vid de snabba vändningarna, snurrarna osv ihop med kroppsstyrningen, för det skulle vara rena döden för hästen om man körde tvåhandstagsfattningar för direktion då - man drar sönder den då, och det är inget stöd för den, och av erfarenhet kan jag säga att man har inte så bra styrning faktiskt alls i hög fart med ett rakt bett och försöker köra tvåhandsstyrningen på det då, det blir väldigt ostyrigt - då är ett rakt bett inte så flexibelt som ett delat bett skulle kunna vara?

kanske - små tag - rakt bett, stora tag - delat bett :confused:

och kanske - skall hästen enbart gå som ar-häst och aldrig göra annat, kanske det inte är skadligt med att sätta den i den formen osv med en gång som ung
men skall den även kunna fungera i andra sammanhang (ha lite mer bredd) så kanske det är bra att den kan lyssna och fungera på andra bett också?

jag ser exempelvis inte en blixtsnabb, lös flexibel, självständigt tänkande hopphäst på en bana framför ögonen med hjärnan när jag försöker tänka på en fullt munderad ar-häst i uppvisningsform.

Det är det enda jag tycker är "lite" synd, det verkar som om jag har en wild at heart häst med mycket spike i, så tar man bort den glöden mycket när den skall enbart gå så ar-fint och så. Den blir så *överlydig* och arbetskontrollerad att gnistan försvinner :confused:

Får dessa stånghästar aldrig vara lediga någon gång, och partaja runt, sträcka ut och gå på lösare ledighetstid bett? Hur många kilometer ute t ex orkar de hålla sig uppe i farten, typ lagom motionsfart i galopp så de får bra arbetspuls, på ett stångbett :confused:

*rycker sista*

I det enskilda fallet ska jag inte uttala mig, men rent generellt tycker jag, eller rättare sagt, jag skulle önska.
Att man som ryttare på sin häst är såpass kunnig och lyhörd att man har öga och känsla för hur hästen reagerar på det man pular in i munnen på den.
Det går inte att att skylla all världens bettproblem på en diciplin, däremot märker jag en skillnad på tänk bland vissa kretsar, bland annat varför jag som icke-våldsförespråkare inte rider engelskt.

Och sedan tänkte jag på något som stod lite längre upp i tråden, bara för att något funnits i X antal år är det ingen ursäkt för att fortsätta. Folk har spänt in hästar i flera flera år och man tycker ju att det borde vara allmänt känt att det är att föredra att lära sig rida istället. Men så har vi bakåtsträvare och genvägstagare som fortsätter och influerar nya generationer att glömma känslan för vad man gör och respekten för djuret man använder sig av för sitt egna höga nöjes skull.
Rent generellt så struntar jag i vad andra gör enligt devisen "whatever floats your boat" tycker folk att det är roligt att varje dag bråka med hästen för att ens få den ur hagen, kunna skritta iväg på en vanlig ridtur eller ens sadla? Tydligen eftersom det är läget för så många och är man så korkad så får man skylla sig själv.
Jag är en väldigt lat människa som dessutom har vissa fysiska tillkortakommanden som gör att jag varken orkar, vill eller kan sitta och kämpa med skänklar, bråka med handen eller stångas blodig med hästens vilja vareviga dag.
Ridning ska vara enkelt, vackert och ett sammarbete, funkar det inte får man backa ett steg och ta reda på vad man gjorde fel.
Vill någon rida in sin häst på stång, gör det om det funkar för dig och hästens trivs, vissa saker passar perfekt på häst A men gör att häst B sätter sig på tvären direkt för att det här känns inte rätt för h*n

För övrigt använder jag inte bett övht, då slipper jag alla möjliga problem med tänder, mun, spänningar och undran över om hur bettet eg. ligger i munnen. Det svaret jag brukar få på det är att "jamen då kan du ju inte göra ledande tygeltag" men det skiner jag i, för jag gör i regel aldrig sådana heller.

Den mannen jag var och tittade på, han är spanjor och helt genomgången vid Jerez, och antagligen växt upp med hästar sedan liten som alla andra där. Nu har han eget stall med 30 hingstar, utbildar saluhästar och ditskickade, och en häst levererad till en dansk OS ryttare bl a.

Hans pedagogik för hästarna var överhuvudtaget inte stångbett i munnen på dem med en gång.

De går på vanligt tränsbett i utbildningen, och han hade en rookie med, men som dock klarade markskolorna och var med i den klassiska kadriljen, som ändå är relativt *svår*. Den gick på vanligt hederligt tränsbett i den, eftersom den bara är i utbildning och antagligen en av de 5-6 årings rookiena som han hade med bland 7-8 åringarna som är riktigt grymt grymt duktiga även på courbetter, levader och caprioler.

När den ridkunniga, men okunniga i levader, svenska tjejen skulle upp på en av mina nya vita idoler, spände de av en av tyglarna helt på den, just för att hon inte skulle bli för skarp på den. Och då är det en häst som är en gud, så duktig är den. Och den är så duktig att den inte ens är beroende av om det satt en sådan klumpeduns som den svenska tjejen var, helt fel och allmänt störande på den, för den stod själv i full hög levad med klumpedunsen på ryggen, och kompenserade även för henne, och höll balansen. Mycket duktig häst, då vet man hur duktig hästen är när den är helt oberoende av störande klumpedunser på ryggen.

När hon skulle starta igång hästen efter satt upp, gjorde hon bautaskänklar och bautapåskjutning med hela rumpan - typ försökte putta igång hästen, och då sade han till henne - Det är hästen som skall gå, inte du.

Vad jag tänkte när jag såg henne på den duktiga hästen var - det var väl för väl att de spände av tyglarna på den.

Men hans pedagogik tycktes vara att nybörjarhästarna (3 år) börjar med vanligt tränsbett och går vanlig *dressyr/skolor* på det. Det verkade som om stången och skarpare bett åkte in först när det var dags för att lära piaffen, passagen, och de andra mer krävande delarna.

Jag tror allt jag har fått se en mycket duktig man av hög kaliber, och har haft tur att jag valde att titta på honom och hans pedagogik först av alla. Han skickar jag gärna ner mina 140 cm korta framtida tilltänkta Fell ponies till, så han får vara pedagog åt dem, om han kan böja sig så långt ner till dem. :-)

Det finns en annan man jag har satt ögonen på också, en britt tror jag han är, har inte kollat vidare än, har bara sett stillbilder av honom på sina *produkter*. Stoppar han in stång i munnen på dem med en gång, så är han inte intressant dock, en sådan "pedagog" vill jag inte ha till mina hästar.

"Får dessa stånghästar aldrig vara lediga någon gång, och partaja runt, sträcka ut och gå på lösare ledighetstid bett? Hur många kilometer ute t ex orkar de hålla sig uppe i farten, typ lagom motionsfart i galopp så de får bra arbetspuls, på ett stångbett "

Nä.
Det är dom ekipagen som av olika anledningar inte kan vara utanför arenan som blir AR.
Bettet har inget med det att göra, en boskapshäst i stång kan gå veckor ute på jobb.

Där kan jag däremot inte hålla med dig alls.

Om man rider på ett bra sätt med ett tränsbett alt. ett stångbett så har de betten olika inverkan rent mekaniskt.

Ett tränsbett inverkar kortande och uppåt eftersom det inverkar direkt i munnen på hästen. Det inverkar också på var sida för sig. Det är därför man har det eller en kapson som första bett på hästen; man behöver det ställande/böjande.

Ett stångbett inverkar längande och nedåt eftersom det inverkar i nacken på hästen, samt bakom bettet och sedan i munnen (vet i tusan om det blev rätt ordning på inverkan där, men...).
Det är därför man vill ha det i mitten (tillsammans med en kapson) och enbart stång i slutet av utbildningen. Man gör mer och mer samlande rörelser och vill ha ett bett som hjälper hästen att länga sig i överlinjen.

Sen inte sagt att man inte ska variera sig och gå tillbaka.

Allmänt till tråden:
Sen tycker jag personligen att det är lite bullshit med det att en stång gör mer skada än ett tränsbett. Okej det kan den göra eftersom man får ut mer kraft ur den. Nu pratar jag om felaktig ridning inget annat!
Men rider man illa på ett tränsbett är det lika illa som att rida illa på en stång. Precis som att det är lika illa att rida fel på bettlöst. Hästen nosrygg är känslig! Sedan att man inte dödar slemhinnor och sånt förlåter det inte alls.
Pratade med Torbjörn om det där med att växla bett för att hästens mun ska må bättre. Det han sa då (vilket iof inte är officielt så...) var att om en häst har ett korrekt anpassade bett som den trivs med och en ryttare med en hyffsat bra eller bra hand behöver man inte det för då blir det inga skador.
Men som sagt inte officielt så det kanske man inte ska gå på i tråden heller. Tyckte bara att det var intressant att höra.

Tack för att du förtydligade mina tankar. ;)

//F

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur