@em-pirre @Dolce @Lingon @Sirap
@Inte_Ung har på ett relativt tydligt sätt beskrivit vad jag menar. En häst är fortfarande inte en moped eller bil, det är ett djur som ska skötas.
Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. Ingen kan flytta en häst en vinter utan tillgång till mat eller jo kanske miljonärerna i Stockholms innerstad med uppvärmt ridhus och varmvatten i kranarna och hästskötare som tar in och ut hästen i hagen.
Det är dessutom djvlgt kallt, dvs fasen en blir så kall på hästryggen. Om någon tar en enkel promenad med hästen som är pålitlig och duktig med en pålitlig och duktig stallägaren så är det inte så farligt överhuvudtaget.
Nybörjare, hoppning, misshandel eller flåridning ingår inte i en enkel promenad men det stod det inga uppgifter om. Det står inte heller hur motionerad hästen var eller hur ofta TS varit hos hästen sista månaden. Dåligt underbyggd information från TS som bara verkar vara ett inlägg för att hetsa upp stämningar.
Det hindrar inte TS från att säga till stallägaren att TS inte uppskattar det men en engångshändelse! WTF! Släpp det.
Du verkar missa en del grejer:
-Just den dagen stallägaren lånar ut hästen kanske är en vilodag då hästägaren bestämt att hästen inte ska ridas. Den kanske rids efter ett schema som ägaren lagt upp. HÄsten kanske ska tävla, eller har tävlat en del den senaste tiden och behöver en vilodag.
-Kanske har hästen precis haft en eller flera vilodagar och är lite piggare och busigare än vanligt och att då sätta upp en ny ryttare utan ägarens vetskap kan bli farligt för både häst och ryttare.
-Hästägaren kanske ska komma ut och rida senare under dagen.
-Hästen kanske kändes lite konstig kvällen innan och hästägaren kanske försöker få ut veterinär eller boka tid för undersökning på klinik. Som hästägaren informerar man kanske inte stallägaren så fort något händer utan mer när man träffas.
-Om hästen blir skadad när stallägaren lånat ut den. Tar stallägaren ansvaret? Eller är ansvaret ryttarens?
-Stallägaren kanske tycker att ryttaren hästen lånas ut till är jätteduktig medan hästägaren (som är den som känner hästen bäst) vet att den typen av ryttare sällan passar så bra ihop med just den hästen. Eller så tycker inte hästägaren att ryttaren är tillräckligt duktig.
Oavsett så är det hästägarens beslut vem som rider hennes/hans häst och tycker stallägaren att hästen inte sköts korrekt så får stallägaren anmäla detta till rätt instans, inte sätta upp ryttare på hästen utan ägarens vetskap och tillstånd.
Om jag hade fått låna någons häst och sen i efterhand fått veta att hästägaren inte blivit tillfrågad innan hade jag blivit väldigt arg på den som lånade ut hästen till mig och jag hade inte litat på personen igen. Innan jag rider en ny häst vill jag absolut att hästägaren är med på det och får göra bedömningen om jag är en lämplig ryttare till just den hästen. Att få rida någon annans häst är ett privilegium som jag inte tar lätt på. Både för min egen skull och för hästens skull.