stall ägare lånar ut inhyrd häst

@em-pirre @Dolce @Lingon @Sirap

@Inte_Ung har på ett relativt tydligt sätt beskrivit vad jag menar. En häst är fortfarande inte en moped eller bil, det är ett djur som ska skötas.

Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. Ingen kan flytta en häst en vinter utan tillgång till mat eller jo kanske miljonärerna i Stockholms innerstad med uppvärmt ridhus och varmvatten i kranarna och hästskötare som tar in och ut hästen i hagen.

Det är dessutom djvlgt kallt, dvs fasen en blir så kall på hästryggen. Om någon tar en enkel promenad med hästen som är pålitlig och duktig med en pålitlig och duktig stallägaren så är det inte så farligt överhuvudtaget.

Nybörjare, hoppning, misshandel eller flåridning ingår inte i en enkel promenad men det stod det inga uppgifter om. Det står inte heller hur motionerad hästen var eller hur ofta TS varit hos hästen sista månaden. Dåligt underbyggd information från TS som bara verkar vara ett inlägg för att hetsa upp stämningar.

Det hindrar inte TS från att säga till stallägaren att TS inte uppskattar det men en engångshändelse! WTF! Släpp det.

Du verkar missa en del grejer:

-Just den dagen stallägaren lånar ut hästen kanske är en vilodag då hästägaren bestämt att hästen inte ska ridas. Den kanske rids efter ett schema som ägaren lagt upp. HÄsten kanske ska tävla, eller har tävlat en del den senaste tiden och behöver en vilodag.
-Kanske har hästen precis haft en eller flera vilodagar och är lite piggare och busigare än vanligt och att då sätta upp en ny ryttare utan ägarens vetskap kan bli farligt för både häst och ryttare.
-Hästägaren kanske ska komma ut och rida senare under dagen.
-Hästen kanske kändes lite konstig kvällen innan och hästägaren kanske försöker få ut veterinär eller boka tid för undersökning på klinik. Som hästägaren informerar man kanske inte stallägaren så fort något händer utan mer när man träffas.
-Om hästen blir skadad när stallägaren lånat ut den. Tar stallägaren ansvaret? Eller är ansvaret ryttarens?
-Stallägaren kanske tycker att ryttaren hästen lånas ut till är jätteduktig medan hästägaren (som är den som känner hästen bäst) vet att den typen av ryttare sällan passar så bra ihop med just den hästen. Eller så tycker inte hästägaren att ryttaren är tillräckligt duktig.

Oavsett så är det hästägarens beslut vem som rider hennes/hans häst och tycker stallägaren att hästen inte sköts korrekt så får stallägaren anmäla detta till rätt instans, inte sätta upp ryttare på hästen utan ägarens vetskap och tillstånd.

Om jag hade fått låna någons häst och sen i efterhand fått veta att hästägaren inte blivit tillfrågad innan hade jag blivit väldigt arg på den som lånade ut hästen till mig och jag hade inte litat på personen igen. Innan jag rider en ny häst vill jag absolut att hästägaren är med på det och får göra bedömningen om jag är en lämplig ryttare till just den hästen. Att få rida någon annans häst är ett privilegium som jag inte tar lätt på. Både för min egen skull och för hästens skull.
 
@em-pirre @Dolce @Lingon @Sirap

@Inte_Ung har på ett relativt tydligt sätt beskrivit vad jag menar. En häst är fortfarande inte en moped eller bil, det är ett djur som ska skötas.

Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. Ingen kan flytta en häst en vinter utan tillgång till mat eller jo kanske miljonärerna i Stockholms innerstad med uppvärmt ridhus och varmvatten i kranarna och hästskötare som tar in och ut hästen i hagen.

Det är dessutom djvlgt kallt, dvs fasen en blir så kall på hästryggen. Om någon tar en enkel promenad med hästen som är pålitlig och duktig med en pålitlig och duktig stallägaren så är det inte så farligt överhuvudtaget.

Nybörjare, hoppning, misshandel eller flåridning ingår inte i en enkel promenad men det stod det inga uppgifter om. Det står inte heller hur motionerad hästen var eller hur ofta TS varit hos hästen sista månaden. Dåligt underbyggd information från TS som bara verkar vara ett inlägg för att hetsa upp stämningar.

Det hindrar inte TS från att säga till stallägaren att TS inte uppskattar det men en engångshändelse! WTF! Släpp det.
Hur skulle jag kunna veta att det var en engångsföreteelse?
Stallägaren har ju ingen aning om hästägaren beställt tid för skoning, vaccination eller annat just den tiden som stallägaren lånat ut hästen eller om hästägaren hittat något avvikande och vill låta hästen stå tills klinikbesök eller varför inte att ägaren kommer till stallet för att lasta och komma iväg på träning precis när hästen blivit ivägriden.

Har själv inga problem med att låna ut en av mina hästar men då vill jag veta vem/när/hur, har tom haft det upplägget 2 somrar när en av mina var på bete med en annan häst, sa bara att det skulle skicka ett sms en halvtimme innan.

Tittade på blocket och hittade 7 annonser om hö i angränsande län, sökte inte på något av dom inplastade varianterna som ju är mycket vanligare här omkring, även mycket vanligt runt här att höbönderna inte annonserar men har ändå vid förfrågan.

Fattar inte varför det varje år ska bli hysteri om att det är dåligt med hö tillgången, har än aldrig hänt ens när jag ringer i mars när mitt egna tagit slut.
Jo ett år varnade 2 höbönder om att årets skörd var mindre än vänligt höår, då passade jag på att vaccinera för om jag skulle behöva gå över till inplastat, behövde aldrig byta från hö.

Annars finns ju alternativet halm och lusernpellets och/ eller betfor om det skulle bli sådan kris.
 
@tara Fast då har man väl den överenskommelsen med hästägaren? Alternativt ringer, messar, tar kontakt och frågar? Det kan väl aldrig vara så akut att låta en tredje person rida hästägarens häst att man inte hinner höra av sig.

@Inte_Ung Då har jag missuppfattat, jag hade för mig att du haft hästar inhyrda eftersom jag tittat på stallplats hos dig. Men då förstår jag att du inte kan svara på frågan om man som inhyrd hästägare hos dig måste göra klart att det inte är önskvärt att hästen lånas ut utan ägarens vetskap eller godkännande.
 
Senast ändrad:
Att låna en häst för att leta reda på någon som trillat av låter som en dålig idé, vad göra av hästen om ryttaren hittas och ligger skada i skogen? Ta med hästen fram eller släppa hästen lös? Att rida ut två tillsammans så en kan hålla hästarna om personen ligger skadan låter oeffektivt, bättre då att ta var sin cykel och leta på olika håll.
 
Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. I

Det är höbrist i mellansverige. Södra delen har hö( ev hösilage) men saknar halm. Norra delen har hö, vet inte hur det ser ut med halm.

Till ursprungsfrågan: jag hade blivit sur och flyttat. Dels för att det är min häst, min planering, mitt ansvar. Dels också för att min häst INTE är att lita på vid uteritt, och över lag är väldigt reaktiv. Inte lämplig att skicka upp random person på.

Att andra hanterar min häst säger jag inte så mycket om, stallägaren släpper ut på morgonen på vardagar, på helger har vi jour, ingen häst får lämnas ensam ute så någon annans medryttare kanske tar in henne. Detta är ok, och en del av livet i detta stall. Inget jag blir upprörd över. Men rida? Inte utan att fråga.

Om en annan person vill låna en hovkrats, en longerlina, tömkörningstömmen eller liknande är helt ok, oavsett om jag är där. Det är saler som jag inte kan använda om jag inte är där, men som också är lätta att ersätta om nåt skulle gå käpprätt ät helvete (som vi alla vet att det ibland gör med hästar inblandade).
 
Tänker på nyheterna det senaste med lösspringande påkörda hästar samt konflikter med bilister)
I de fall när jag har ridit andras hästar på stallägarens önskemål så har det handlat om en häst som blev farlig för stallägaren att hantera p.g.a. bristande motion och en häst som på alla sätt tog sig ur hagar och sprang runt på vägar och i villaträdgårdar av tristess. (Utbrytarkungen blev sedan min. Vi levde tillsammans i över 20 år Gammelman och jag.)
Hästägarna var faktiskt förstående.
 
kan väl aldrig vara så akut att låta en tredje person rida hästägarens häst att man inte hinner höra av sig.
Där så kommer ju omdömet in.
Ingen av hästägarna i mitt fall gick att få tag på.
Så vi stod med ett problem att lösa.
Den ena var utomlands och hade liksom bara släppt hästen i stallet.
 
jag tittat på stallplats hos dig
Jag valde att inte ta in hästägare som skulle inkräkta för mycket på min frihet med eget stall.
Några hästar med ägare som litar på mitt omdöme har stått hos mig korta tider.
Jag vill inte ha issues av olika slag i mitt stall.
Nu så är i princip hela stallet uthyrt till en tränare.
 
Jag hade blivit både arg och besviken - som någon skrev skulle jag bara ha min häst hos ngn jag litar på och känna att stallägaren missbrukat mitt förtroende. Jag hade inte polisanmält. För det första för att jag inte tror polisen skulle utreda, för det andra för att polisens resurser lämpligen läggs på värre brott. Jag hade tagit ett ordentligt ’allvarssamtal’ med stallägaren och beroende på vilken reaktion jag fick skulle jag ta beslutet om att bli kvar eller flytta.
 
Ringa på hjälp lämpligtvis.
Ok, ringer antar jag 112 och operatören ber dej gå från och till den skada och kolla läget, du gör vad? släpper hästen, tar med hästen fram till den skadade, säger att du inte kan eller binder hästen i något?
Nä jag vidhåller att cykel är bättre alternativ vid såna tillfällen, då cykel inte springer iväg eller råkar trampa på den skadade.
 
Ok, ringer antar jag 112 och operatören
Nej efter de andra som också letar.
Eller en granne med bil.
Leta och hitta är inte nödvändigtvis även att lösa problemet.
Men när jag har gjort sådant med egna hästar så har jag haft med en grimma att binda hästen i.
Cykel kommer inte fram i terrängen tillräckligt bra.
 
Det finns tyvärr ingen korrelation mellan att äga hästen och att känna den bäst.

Mycket möjligt, men det är inte någon annans sak att bedöma det. Tycker man att en häst missköts så har man fortfarande ingen rätt att sätta upp en ryttare på den utan ägarens tillstånd. Tycker man att en häst missköts så anmäler man det till rätt instans.

Bara för att jag tycker att någon inte gör helt rätt med sin häst så ger det inte mig rätt att rida den eller låna ut den till någon. Eftersom det inte är min häst. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med ägande. Rent juridiskt får du inte låna ut någon annans häst utan ägarens tillstånd.
 
Jag blir lite förundrad över de som gör skillnad på hur snäll/lättriden hästen är? För mig handlar det inte om det, det handlar om att hästägaren tar sig friheten att använda min häst som hen behagar.

Jag har skitsnälla hästar nu, det är inga problem att rida ut på dem och speciellt inte med sällskap. Jag har nästan bara haft såna hästar, med något undantag. Flera av ponnyerna har haft ganska unga medryttare som inte haft några problem med att rida dem. Har någon i stallet frågat om de får låna ponny av mig för att ta med en mamma, kompis etc på ridtur har jag sällan sagt nej. Så det är verkligen inte det det handlar om, tycker jag.

Men FAN så arg jag hade blivit om stallägaren lånat ut min jättesnälla häst för en 20 minuters skrittrunda! För det är MIN häst, MITT ansvar, MITT beslut! Hade hen frågat hade jag förmodligen sagt ja, men man SKA fråga. Jag hade liksom inte uppskattat om grannens barn bestämt sig för att ta med mina hundar på promenad heller, fast de är underbart snälla de med.
 
Det går absolut inte för sig att bara ta en häst och rida på. Bortsett från att min häst är en individ vars hälsa och välmående jag är totalt ansvarig för så skulle jag i det här fallet även vilja betrakta henne som en dyr ägodel, dvs jag äger henne och därför får ingen otillåtet rida på henne.

Kände mig som om jag hade tappat halva hjärnan. Konstigaste tråden på jag vet inte när, eller har jag blivit knäpp? Några diskuterar hötillgång (:confused::confused::confused:) och några verkar reflektera över när det är okej att rida andras hästar utan ägarens tillåtelse. Tur att de flesta verkar diskutera det som tråden handlar om!
 
nej, jag skulle känna att förtroendet blivit förbrukat. Jag behöver kunna lita på att min häst har det bra och är i hagen när den ska vara i hagen, är i boxen när den ska vara där och att jag får veta om rutinerna av nån anledning bryts. Typ "oj ramlade ner ett träd över staketet, hästarna blir inne idag/får gå i ridhuset en timme var" "din häst har rymt" etc.

det är jätteskillnad om jag brutit benet eller ligger hemma med 40 graders feber och bett stallägaren tillgodose hästens behov av motion, att hen då låter någon lämplig motionsrida, jmf med att låta någon rida för att man känner någon som vill rida och har (olovligen) tillgång till häst och utrustning...
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik vem är juridiskt ägare till en häst? Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring...
2
Svar
27
· Visningar
3 405
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 059
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp