stall ägare lånar ut inhyrd häst

Tycker man att en häst missköts så anmäler man det till rätt instans
Som stallägare är man den som är ansvarig för hästens väl och ve när någon typ av service ingår.
Så någon instans att anmäla till finns inte.
Rent juridiskt så är det stallägaren som har ansvaret.
 
min häst är en individ vars hälsa och välmående jag är totalt ansvarig för så skulle jag i det här fallet även vilja betrakta henne som en dyr ägodel, dvs jag äger henne och därför får ingen otillåtet rida på henne.
Juridiskt så stämmer inte detta.
En stallägare blir ansvarig om där ingår service.
Juridiskt så äger den som tar hand om annans häst rätt att nyttja den om ägaren inte betalar för sig.
 
Tycker det blir problematiskt med var man ska dra gränsen om nu stallägare ska få bestämma sånt.

Bara för att man äger stall behöver man ju inte vara kunnig eller ens ha någon form av djurfeeling.

Så även om jag tycker att det är fel rakt av pga som övriga redan sagt: man kan ha bokat in ridlektion/vet/skoning/kompis som ska rida etc den tiden.

Men jag har ju stått i stall som ägts av folk som inte förstår så mkt om hästar och som inte har feeling.
Det hade kunnat leda till skador om såna fick för sig att låna ut folks hästar. Vem fasen ska betala det då?

Man kan ju också vara i utbildningsfas, rehabläge etc med känsliga individer och ha en tydlig plan. Men som man inte snackat om.
Och fel ridpass kan förstöra en hel del.

För mig är det bara så att man håller inte på med andras djur om man inte är ombedd.

Jag har stått i stall där hästar inte skötts. En hade en ägare som mådde dåligt. Då ringde den stallägaren både ägare och trots att den var vuxen även föräldrarna. Vi hjälptes åt att ta hand om den tills föräldrarna flyttade hem hästen. Men med deras ok.

I ett annat stall fanns en häst som blev farlig att hantera pga både ouppfostrad och ostimulerad. Då vägrade vi ta ut hästen tills ägaren löste problemet. Dvs hon skärpte sig jävligt fort av att behöva ta ut monstret själv.

Ingen av stallägarna tyckte det var en möjlighet att rida deras hästar utan att fråga.
 
Juridiskt så stämmer inte detta.
En stallägare blir ansvarig om där ingår service.
Juridiskt så äger den som tar hand om annans häst rätt att nyttja den om ägaren inte betalar för sig.

Men detta är väl ändå mer ovanligt än det som är det vanligaste, dvs hästägare betalar och juridiskt sett så har stallägaren ingen nyttjanderätt.

Ska väl understryka att jag diskuterar utifrån trådstarten och inte utifrån extremfall, typ dumpade hästar eller icke-betalande ägare (eller höskördar).
 
. Då vägrade vi ta ut hästen tills ägaren löste
Vilket egenligen inte är juridiskt korrekt.
I det fallet så anvarar stallägaren för att djurskyddslagen efterlevs.
Och enligt den så skall hästen få komma ut.
Så det är komplicerat.
Skador står den för som har orsakat dem om det är av uppsåt eller oaktsamhet.
Och där så hamnar vi på omdömet igen vad gäller oaktsamhet.
 
Men detta är väl ändå mer ovanligt än det som är det vanligaste, dvs hästägare betalar och juridiskt sett så har stallägaren ingen nyttjanderätt
Det som finns kvar på stallägarens ansvar när hästägaren betalar är att uppfylla djurskyddslagen och lagen om ägofred.
Det är alltså stallägarens problem med en omotionerad häst som tar sig ut ur alla hagar.

Man kan jämföra ett inackorderingsstall litet vid ett dagis för hundar eller barn.
Den som sköter det hela har ansvaret.
Så vad en stallägare gör med hästarna i stallet kan inte jämföras med vad någon random person eller en annan stallgäst gör.
För de andra har inget ansvar för hästen.
Förhållandet mellan hästägare och stallägare är komplicerat på många vis.
 
@Inte_Ung
Ok. Då missförstod jag omständigheterna den gången. Detta var längesedan. Jag avböjde för övrigt erbjudandet.

Till trådens ämne. Jag kan förstå argumenten om akutläge och att hästägare är oanträffbara/har dumpat hästen hos stallägaren. Men det är väl ändå extremfall?

@Dolce Vad var omständigheterna kring den här utlåningen av din häst?
 
Är hästen vanvårdad eller dumpad lär minsta problemet vara att få den riden,är den vanvårdad bodde den inte ridas öht, större problem är ju att bli av med den illa kvickt.

Själv skulle jag försöka få tag på en advokat som kan hjälpa mig med alla lagar.
 
Ok. Då missförstod jag omständigheterna den gången
Det finns några få människor som jag skulle stå ut med att dela stall med.
Gemensamt är att de kan förstå även min sida av saken och att de sätter hästarnas, alla i stallet, välmående först.
Du skall vara stolt över att ha fått något erbjudande det är oerhört få förunnat.
Jag tror f.ö. att du känner tränaren som hyr där nu.
 
större problem är ju att bli av med den illa kvickt
Du blir inte av med den på många månader.
Stallägaren står med ansvaret.
Hästdumpning i stort och smått är ett reellt problem för stallägare.
Det kan vara allt från en hästägare som drar på semester någon vecka till en hästägare som plötsligt är försvunnen.
 
Jag kan förstå argumenten om akutläge och att hästägare är oanträffbara/har dumpat hästen hos stallägaren. Men det är väl ändå extremfall?
Det händer tyvärr oftare än man tror.
Hästar bryter sig ur hagen och man måste snabbt få tag på dem händer då och då.
Oanträffbara hästägare är vanligt i små stall med inte allt för seriösa hästägare.
Det är ibland ofattbart hur hästägare är.
 
Det händer tyvärr oftare än man tror.
Hästar bryter sig ur hagen och man måste snabbt få tag på dem händer då och då.
Oanträffbara hästägare är vanligt i små stall med inte allt för seriösa hästägare.
Det är ibland ofattbart hur hästägare är.

Fast att enstaka hästägare är oseriösa gör ju inte att det är ok att rida andras hästar bara för att man råkar äga stallet de står i.

Som i det jag tog upp så visste man ju att hästen skulle komma ut iom att ägaren fick ta ut den själv. Om hon som ändå är utbildad och jobbat med hästar typ 20-30 år blir skadad konstant är det inte rimligt att folk i ett kollektiv ska ta ut den, som det var där. Då kan det ju vara rätt olika typer av folk och varierande kunskapsnivå.
Det var också ett krav att hästarna funkade för alla för att man skulle få stå där.

Sen är det ju i TS fall inte frågan om en dumpad häst vad jag förstår. Och bara en hobbyritt sas.
Precis som det var då man tog min häst utan lov.

Den som tog min häst hade då den ägde den totalt förstört hästen psykiskt och fysiskt. Den blev utdömd för lynnesfel och jag köpte den för slaktpeng. Hästen hade jag jobbat med i flera år för att få den hyfsat ok igen.
Att hon då tyckte att hon kunde ta honom och vara ute och idiotrida och dra allt hon kan i 2,5 h i stångbett så hon fick stora skavsår och rejält ont i sina egna armar, hästen hade varit på väg ut framför bilar och ner i djupa diken etc känns inte som ngt jag vill behöva oroa mig för bara för att jag stallar upp i stall.
Jag kom dit och skulle rida som vanligt och hon tyckte "han orkar ju med två pass". Eh... Ja, men jag vill välja hur min häst rids och av vem.

Det är liksom rätt många som har jävligt lite kunskap och feeling. Men ett jävla självförtroende.
Så jag litar inte en sekund på att man bara för att man äger ett stall kan häst.
Och de jag känner som kan skulle aldrig göra annat än det som man avtalat.

Om en häst är orastad finns det ju en mängd sätt att lösa problem med att den tar sig ur hagar:
Först prata med ägaren. Sen ev ge olika lösningar som ultimatum för att få stå kvar. Tex då motionera, att man ser till att någon annan motionerar, att man ser över el/staket, ev så får de bygga högre/tätare staket, byta eller addera kompisar etc.
Så sköter de flesta jag känner sånt.

Och som sagt dumpad häst är så klart ngt annat iom att man då försökt kontakta ägaren upprepat och själv måste lösa situationen tills man får göra sig av med djuret.
Men TS häst verkar ju inte tillhöra den kategorin. Och det är nog ingen som svarar i tråden som tillhör den gruppen.
 
Sen är det ju i TS fall inte frågan om en dumpad häst vad jag förstår. Och bara en hobbyritt sas
Vi vet faktiskt inget om omständigheterna i TS fall.
Allt handlar ju om omdöme och fingertoppskänsla.
Både vad det gäller bedömning av häst och hästägare.
Samt framförallt tillfälle.
Det måste nog ses som någon typ av sista nödlösningen och inte som ett påhitt för nöjes skull.
 
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?

Jag skulle inte alls gilla det.
Och jag skulle ha svårt att tänka mig att stå kvar uppstallad på anläggningen - om det inte fanns mycket annat som talade för att stå kvar.

Jag skulle inte göra någon polisanmälan eller fundera på om det kan vara brottsligt: det är möjligt att en polisanmälan skulle tas emot, men jag tycker att det är en onödig sak att lägga polisens begränsade resurser på.
Däremot skulle jag självklart prata med stallägaren om hur illa jag anser att det är.
 
Skador står den för som har orsakat dem om det är av uppsåt eller oaktsamhet.
Och där så hamnar vi på omdömet igen vad gäller oaktsamhet.

Säg att man lånar ut någon annans häst olovligt, det hoppar fram en älg och hästen skenar iväg och skadar sig. Då finns inget uppsåt eller oaktsamhet men det skulle aldrig hänt om inte hästen blivit utlånad just den dagen. Vem ska då stå för veterinärräkningar, ta all skötsel och sårvård och sköta en igångsättning på flera månader framöver?
 
Då finns inget uppsåt eller oaktsamhet men det skulle aldrig hän
Jag skulle nog klassa det som oaktsamhet.
Att släppa ut en häst som inte klarar älgar i en miljö där det finns älgar med en ryttaresom inte klarar av det.
Och det oavsett tillstånd att låna hästen eller ej.
Du får komma på ett bättre exempel.
 
Och om du får en riktigt bra förklaring till varför stallägaren behövde göra så, hur ser du på det?

Jag har svårt att se att någon förklaring skulle vara tillräckligt bra.
Jag ser nämligen inte varför någon skulle "behöva" låna ut min häst.
I mobiltelefonernas tidevarv är det ju inte så svårt att få kontakt med hästägare och fråga om lov.

Nu är ju detta ett för mig hypotetiskt resonemang, eftersom jag har eget stall.
Tidigare stod jag dock uppstallad, på en anläggning där jag hade mycket stort förtroende för stallägaren. Och jag har försökt tänka mig en situation där vederbörande hade lånat ut någon av mina hästar till en för mig okänd person.
Den situationen skulle inte ha uppstått, helt enkelt.
Stallägaren skulle inte ha lånat ut min häst utan att fråga först.
 
Jag skulle nog klassa det som oaktsamhet.
Att släppa ut en häst som inte klarar älgar i en miljö där det finns älgar med en ryttaresom inte klarar av det.
Och det oavsett tillstånd att låna hästen eller ej.
Du får komma på ett bättre exempel.

Det kanske inte har synts en älg där på 10 år, eller så reagerar hästen inte på älgar med ägaren men med okända ryttare, vilket upptäcktes först nu. Det finns många exempel jag kan komma på där ryttaren/stallägaren inte varit oaktsam på så sätt och då kvarstår frågan - vem har då ansvaret för allt i efterförloppet?
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik vem är juridiskt ägare till en häst? Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring...
2
Svar
27
· Visningar
3 405
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 059
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp