Det händer tyvärr oftare än man tror.
Hästar bryter sig ur hagen och man måste snabbt få tag på dem händer då och då.
Oanträffbara hästägare är vanligt i små stall med inte allt för seriösa hästägare.
Det är ibland ofattbart hur hästägare är.
Fast att enstaka hästägare är oseriösa gör ju inte att det är ok att rida andras hästar bara för att man råkar äga stallet de står i.
Som i det jag tog upp så visste man ju att hästen skulle komma ut iom att ägaren fick ta ut den själv. Om hon som ändå är utbildad och jobbat med hästar typ 20-30 år blir skadad konstant är det inte rimligt att folk i ett kollektiv ska ta ut den, som det var där. Då kan det ju vara rätt olika typer av folk och varierande kunskapsnivå.
Det var också ett krav att hästarna funkade för alla för att man skulle få stå där.
Sen är det ju i TS fall inte frågan om en dumpad häst vad jag förstår. Och bara en hobbyritt sas.
Precis som det var då man tog min häst utan lov.
Den som tog min häst hade då den ägde den totalt förstört hästen psykiskt och fysiskt. Den blev utdömd för lynnesfel och jag köpte den för slaktpeng. Hästen hade jag jobbat med i flera år för att få den hyfsat ok igen.
Att hon då tyckte att hon kunde ta honom och vara ute och idiotrida och dra allt hon kan i 2,5 h i stångbett så hon fick stora skavsår och rejält ont i sina egna armar, hästen hade varit på väg ut framför bilar och ner i djupa diken etc känns inte som ngt jag vill behöva oroa mig för bara för att jag stallar upp i stall.
Jag kom dit och skulle rida som vanligt och hon tyckte "han orkar ju med två pass". Eh... Ja, men jag vill välja hur min häst rids och av vem.
Det är liksom rätt många som har jävligt lite kunskap och feeling. Men ett jävla självförtroende.
Så jag litar inte en sekund på att man bara för att man äger ett stall kan häst.
Och de jag känner som kan skulle aldrig göra annat än det som man avtalat.
Om en häst är orastad finns det ju en mängd sätt att lösa problem med att den tar sig ur hagar:
Först prata med ägaren. Sen ev ge olika lösningar som ultimatum för att få stå kvar. Tex då motionera, att man ser till att någon annan motionerar, att man ser över el/staket, ev så får de bygga högre/tätare staket, byta eller addera kompisar etc.
Så sköter de flesta jag känner sånt.
Och som sagt dumpad häst är så klart ngt annat iom att man då försökt kontakta ägaren upprepat och själv måste lösa situationen tills man får göra sig av med djuret.
Men TS häst verkar ju inte tillhöra den kategorin. Och det är nog ingen som svarar i tråden som tillhör den gruppen.