stall ägare lånar ut inhyrd häst

Alltså, om något sådant skulle hända med min häst skulle jag förmodligen döda den som gjort det... eller nåt. Jag hade blivit totalt vansinnig och inte stått kvar där en sekund mer än nödvändigt. SÅ GÖR MAN INTE - INTE PÅ NÅGRA VILLKOR!!!
 
Så egenmäktigt förfarande är helt ok i dina ögon
Det är intevad jag skriver.
Jag skriver att jag inte anser att jag är den enda som kan bedöma lämpligheten i att låna ut någon av mina hästar. Eller låna någon av mina bilar heller för den delen. Men att det handlar om att omständigheterna skall vara de rätta.
Det ärinte samma sak som "hur som helst".
Där så gäller det att ha fingertoppskänsla.
 
Menar du att dina inackorderingar (när du hade sådana)
Jag har aldrig haft inackorderingar.
Men jag är övertygad om att jag hade vetat vilka hästägare som inte hade tålt att någon annan petat på deras häst utan lov. Det brukar vara mycket tydligt i vardagen. Dock skulle jag vara för feg för att göra något sådant.
 
Jag har aldrig haft inackorderingar.
Men jag är övertygad om att jag hade vetat vilka hästägare som inte hade tålt att någon annan petat på deras häst utan lov. Det brukar vara mycket tydligt i vardagen. Dock skulle jag vara för feg för att göra något sådant.
Fast det handlar ju inte om ”inte vill att andra ska peta på”.
Jag har tex delat stall med flera elever. Jag har varit inhyrd att rida de hästarna, för att utbilda eller rehabilitera etc. Dvs jag förbättrar och tillför ngt om jag rider de hästarna.
Men det finns ju inte på kartan att jag bara skulle ta nån häst och rida om jag fick feeling.
Man frågar ju först. Av så otroligt många skäl.

Sen kan man ju ha en deal där jag rider deras då jag hinner.
Men då har man ju diskuterat det innan.

Så har typ alla jag vet resonerat.
 
Har något sådant faktiskt hänt eller är det bara en påhittad frågeställning? Känns
Det har säkert hänt.
Jag har ridit andras hästar som inackorderad på stallägarens önskemål.
Stallägaren ansåg att hästägaren misskötte hästens behov av motion och gjorde det som ett inlägg för att nå fram till hästägaren.
Hästägaren hade tidigare av stallägaren ålagts att ta hand om det då hästen blev besvärlig att hantera.
Medryttare hos mig har lånat ut mina hästar till vänner. Men det har varit väl bedömt och skött så jag har inte haft anledning att klaga.
 
Det är intevad jag skriver.
Jag skriver att jag inte anser att jag är den enda som kan bedöma lämpligheten i att låna ut någon av mina hästar. Eller låna någon av mina bilar heller för den delen. Men att det handlar om att omständigheterna skall vara de rätta.
Det ärinte samma sak som "hur som helst".
Där så gäller det att ha fingertoppskänsla.
Fast om man lånar ut något så har man ju blivit tillfrågad, det är inte samma sak som att någon annan lånar ut ens saker eller djur. Om jag hyr en garageplats till min bil så innebär det ju inte att garageägaren kan låna ut min bil utan min vetskap, eller att denne får använda min bil utan lov även om jag just då inte behöver den själv.
 
Fast om man lånar ut något så har man ju blivit tillfrågad, det är inte samma sak som att någon annan lånar ut ens saker eller djur. Om jag hyr en garageplats till min bil så innebär det ju inte att garageägaren kan låna ut min bil utan min vetskap, eller att denne får använda min bil utan lov även om jag just då inte behöver den själv.
Men mitt svar handlar inte om dig och din bil utan om mig och mina hästar och delvis mina bilar.
Vid vissa tillfällen så är det inget som jag skulle tycka illa vara.
Vilket var frågan.
 
Men mitt svar handlar inte om dig och din bil utan om mig och mina hästar och delvis mina bilar.
Vid vissa tillfällen så är det inget som jag skulle tycka illa vara.
Vilket var frågan.
Fast nu handlar det ju om att en stallägare utan lov har lånat ut en hyresgäst häst, så det rör ju inte dig och dina egna hästar heller, utan en inhyrd häst som utan lov från ägaren lånas ut av stallägaren.
 
Jag förstår inte att ni blir så upprörda över att jag inte skulle bli upprörd om jag ansåg att tilltaget var en bra idé.
Därför att det du säger indirekt är att det är ok att andra människor bara plockar en häst ur en box och rider på den utan att fråga ägaren först! Självklart blir man upprörd över det!
 
Därför att det du säger indirekt är att det är ok att andra människor bara plockar en häst ur en box och rider på den utan att fråga ägaren först! Självklart
Då så har du inte förstått vad jag har skrivit.
Det är verkligen inte "bara" utan kräver omdöme och fingertoppskänsla för att bli rätt.
Vilket jag anser att en stallägare skall ha.
Och så skrev jag bara hur just jag skulle reagera.
 
Jag tänker så här. Jag ställer inte min häst hos vem som helst. Men om min häst stod hos @Inte_Ung som jag vet är en ansvarsfull kunnig människa och hon tog beslutet att låna ut min häst så skulle jag lita på att det fungerade.
Jag skulle säkert säga att jag tyckt hon kunde frågat först men jag hade inte blivit upprörd och förbannad.
 
om min häst stod hos @Inte_Ung som jag vet är en ansvarsfull kunnig människa och hon tog beslutet att låna ut min häst så skulle jag lita på att det fungerade
Tack det var snällt sagt.
Anledningar som jag skulle kunna se till att göra så är t.ex. i en krissituation för att leta efter en avfallen ryttare el. motsvarande.
Det handlar ju inte om enkla beslut för en liten nöjestur i solen.
 
@em-pirre @Dolce @Lingon @Sirap

@Inte_Ung har på ett relativt tydligt sätt beskrivit vad jag menar. En häst är fortfarande inte en moped eller bil, det är ett djur som ska skötas.

Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. Ingen kan flytta en häst en vinter utan tillgång till mat eller jo kanske miljonärerna i Stockholms innerstad med uppvärmt ridhus och varmvatten i kranarna och hästskötare som tar in och ut hästen i hagen.

Det är dessutom djvlgt kallt, dvs fasen en blir så kall på hästryggen. Om någon tar en enkel promenad med hästen som är pålitlig och duktig med en pålitlig och duktig stallägaren så är det inte så farligt överhuvudtaget.

Nybörjare, hoppning, misshandel eller flåridning ingår inte i en enkel promenad men det stod det inga uppgifter om. Det står inte heller hur motionerad hästen var eller hur ofta TS varit hos hästen sista månaden. Dåligt underbyggd information från TS som bara verkar vara ett inlägg för att hetsa upp stämningar.

Det hindrar inte TS från att säga till stallägaren att TS inte uppskattar det men en engångshändelse! WTF! Släpp det.
 
Senast ändrad:
@em-pirre @Dolce @Lingon @Sirap

@Inte_Ung har på ett relativt tydligt sätt beskrivit vad jag menar. En häst är fortfarande inte en moped eller bil, det är ett djur som ska skötas.

Om ni inte visste det så är det ganska tomt i höladorna, det är, som jag förstått det, i stora delar av landet höbrist. Ingen kan flytta en häst en vinter utan tillgång till mat eller jo kanske miljonärerna i Stockholms innerstad med uppvärmt ridhus och varmvatten i kranarna och hästskötare som tar in och ut hästen i hagen.

Det är dessutom djvlgt kallt, dvs fasen en blir så kall på hästryggen. Om någon tar en enkel promenad med hästen som är pålitlig och duktig med en pålitlig och duktig stallägaren så är det inte så farligt överhuvudtaget.

Nybörjare, hoppning, misshandel eller flåridning ingår inte i en enkel promenad men det stod det inga uppgifter om. Det står inte heller hur motionerad hästen var eller hur ofta TS varit hos hästen sista månaden. Dåligt underbyggd information från TS som bara verkar vara ett inlägg för att hetsa upp stämningar.

Det hindrar inte TS från att säga till stallägaren att TS inte uppskattar det men en engångshändelse! WTF! Släpp det.

Du brukar ha bra åsikter men nu har du ju tappat det!
Vad hade hänt om hästen skadade sig eller tom dog? (Tänker på nyheterna det senaste med lösspringande påkörda hästar samt konflikter med bilister)

Huuuur förklarar man det?

Stallägaren: Hej, det är något som hänt med X!
Hästägaren: Va, vad?
S: X är hittad död.
Ä: Huuuur är det möjligt?
S: Jo jag lånade ut X till X som galopperade på bilvägen..

Ja. Alla fattar.. :rage::rage:

Som jag skrivit innan, om jag inte hade slått ihjäl stallägaren så hade jag åtminstonde gjort en rejäl polisanmälan och drivit det allt jag orkat om inte annat för att S skall ha det med sig så att andra kan se. Skit ska skit ha, helt enkelt! :wtf:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik vem är juridiskt ägare till en häst? Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring...
2
Svar
27
· Visningar
3 405
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 059
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp