stall ägare lånar ut inhyrd häst

Nu har jag funderat en stund på de här tråden. Jag skulle nog faktiskt inte vilja ha min häst inackorderad på ett ställe där jag inte skulle kunna lita på stallägaren. För mig innebär det att OM stallägaren lånar ut min häst så litar jag på att den vet vad den gör.
 
men du tycker alltså det är a-ok att dina hästar lånas ut utan din vetskap för ridning . Och
Det där har ju berott på vilken häst och vilken ryttare. Min gammelhäst till en garanterat snäll ryttare en dag som jag inte hade tid. Visst Inga problem. Flängridning eller dåligt bemötande mot hästen - aldrig på tiden. En duktig tränare och en häst under utbildning - absolut. Min tävlingshäst under träning och jag hade blivit tokarg. Så det beror som jag skrev på omständigheterna.
 
Det där har ju berott på vilken häst och vilken ryttare. Min gammelhäst till en garanterat snäll ryttare en dag som jag inte hade tid. Visst inha problem. Flängridning eller dåligt bemötande mot hästen - aldrig på tiden. En duktig tränare och en häst under utbildning - absolut. Min tävlingshäst under träning och jag hade blivit tokarg. Så det beror som jag skrev på omständigheterna.

Så du tycker det är ok att stallägaren använder din häst vilken det nu må vara och lånar ut den till någon utan din vetskap ?
Har du läst vad du svarar på ? Inget av det du anger här är ju i linje med vad TS frågat om .
 
Det där har ju berott på vilken häst och vilken ryttare. Min gammelhäst till en garanterat snäll ryttare en dag som jag inte hade tid. Visst inha problem. Flängridning eller dåligt bemötande mot hästen - aldrig på tiden. En duktig tränare och en häst under utbildning - absolut. Min tävlingshäst under träning och jag hade blivit tokarg. Så det beror som jag skrev på omständigheterna.

Precis, om omständigheterna anses vara okej är endast för hästägaren att avgöra. Har man inte pratat igenom det noga med hästägaren ska man således inte ta sig sådana friheter.
 
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?

Min häst är en galning :o så jag hade mest blivit väldigt förvånad och frågat lite försiktigt om ryttaren är oskadd. Om det verkat gå bra hade jag nog frågat om personen i fråga vill rida fler gånger :o

Men fattar att en hästägare normalt blir sur om någon lånar hästen utan lov.
 
Jag har faktiskt varit med om det.
Jag hade en ponny som hos förra ägare milt uttryckt inte behandlats väl. Det var alltså en person jag INTE vill skulle röra min häst.
Ca 5 år efter köp flyttar fd ägare in i samma stall och börjar jobba där.
En dag hade hon utan någon som helst förvarning tagit min häst och mina prylar ooch ridit ut med någon.
Ridturen gick inte så bra. Men ingen skadade sig.
Jag var så jävla arg! Jag skällde ut henne. Jag pratade med stallägare som givetvis skämdes å personalens/deras stalls vägnar och pratade med henne.
Fick höra på omvägar att hästen var livsfarlig och att hon iaf aldrig ville rida psykfallet igen. Tur det!
Hon slutade rätt omgående efter det och flyttade.

Hade det hänt idag hade jag blivit lika förbannad. Men ev hade folk dessutom kunnat skada sig.
Ponnyn var ju som han var. Men den här är mkt snabbare, rörligare och större. Större risker på den här.

Vore det själva stallägaren som gjorde sånt hade jag flyttat. Är det personalen beror det på hur ägarna agerar.
 
Har du läst vad du svarar på ? Inget av det du anger här är ju i linje med vad TS frågat om .
Jag har läst. Och kontrollerat igen att jag läste rätt. Det framgår inga omständigheter runt utlåningen. Och nej inte vilken häst det nu må vara utan lämplig häst till lämplig ryttare vid lämpligt tillfälle. Jag anser att även andra än jag har omdöme nog för sådant.
 
En del av bedömningen från stallägarens sida är ju att förstå att hästägare är olika när det kommer till sådant. Om hästägaren blir arg så har ju stallägaren gjort fel.

Fast stallägaren ska inte alls bedöma sådant. Det är bara den som är ägare till djuret/saken som ska bedöma det, må det vara en bil, motorcykel eller häst och vill man veta ägarens bedömning måste man fråga och inte anta.
 
Alltså nu verkar du arg, jag förstår det. Försök ta det lugnt och vänta några dagar, en vecka och handla inte i vredesmod. Lugn och fin, det är mitt i vintern, ont om Hö i hela landet. Det är verkligheten.

Det beror Men..... vissa människor har ansvar och tar ansvar och är hästmänniskor. De tillför hästens kunskap förmodligen mer än jag. Är det en sådan som rider och stallägaren vet att jag inte skulle rida så och förtroendet för stallägaren är på topp, dvs vänner. Så jo, jag rider så mycket och det är djklgt, väldigt kallt nu. Uschianemej, sitter under filtar, flera, nu och huttrar. Fy fn vad kallt det är.
?????
 
Fast stallägaren ska inte alls bedöma sådant. Det är bara den som är ägare till djuret/saken som ska bedöma det, må det vara en bil, motorcykel eller häst och vill man veta ägarens bedömning måste man fråga och inte anta.
Men eftersom inte jag tycker så är ju en sådan bedömning möjlig att göra. Varför skall jag bedömas likadant som du när vi är så olika?
 
Jag har läst. Och kontrollerat igen att jag läste rätt. Det framgår inga omständigheter runt utlåningen. Och nej inte vilken häst det nu må vara utan lämplig häst till lämplig ryttare vid lämpligt tillfälle. Jag anser att även andra än jag har omdöme nog för sådant.

Jag förstår fortfarande inte utifrån tråden och det som står, hur du läser in möjligheter som inte står och gör en sak av att driva en linje på något som inte står .
 
Men eftersom inte jag tycker så är ju en sådan bedömning möjlig att göra. Varför skall jag bedömas likadant som du när vi är så olika?
Så egenmäktigt förfarande är helt ok i dina ögon, man behöver inte fråga innan utan det är bara att ta någon annans häst, bil, cykel och sticka iväg om man känner för det, tar en hund utanför en affär, lånar en unge i vagn om föräldern inte håller fast?
 
Jag har läst. Och kontrollerat igen att jag läste rätt. Det framgår inga omständigheter runt utlåningen. Och nej inte vilken häst det nu må vara utan lämplig häst till lämplig ryttare vid lämpligt tillfälle. Jag anser att även andra än jag har omdöme nog för sådant.
Eftersom TS skriver "utan min vetskap" så tycker i alla fall jag att det tillhör god ton att fråga TS först innan man lånar ut TS häst.
Menar du att dina inackorderingar (när du hade sådana) uttryckligen måste tala om för dig att du inte fick låna ut deras hästar även om du ansåg den "lånande" ryttaren vara en "bättre" hästmänniska/ryttare enligt ditt omdöme?
 
Har något sådant faktiskt hänt eller är det bara en påhittad frågeställning? Känns så otroligt främmande att någon ens skulle komma på tanken :confused:
Varit med om att ett av barnen i stallet lånat ut min häst till en kompis, men då efter att barnet i fråga själv fått lov att rida hästen. Hon fick allt höra efteråt vilken otroligt dålig idé det var! ;)

I övrigt skulle jag bli så himla förvånad om det hände eftersom jag förmodligen glatt skulle låna ut hästen till någon stallägaren bedömer lämplig bara hon frågade.
 
Jag förstår fortfarande inte utifrån tråden och det som står, hur du läser in möjligheter som inte står och gör en sak av att driva en linje på något som inte står .
Jag driver ingen linje. Jag svarar på frågan i ursprungsinlägget. Några av er ifrågasätter mitt svar. Men helt ärligt så måste ju mitt svar vara just mitt och inte ett resultat av era åsikter.
 
Men eftersom inte jag tycker så är ju en sådan bedömning möjlig att göra. Varför skall jag bedömas likadant som du när vi är så olika?

För att man i annat fall riskerar att begå egenmäktigt förfarande om man inte är säker på det. Om du tycker det är okej att göra en sådan bedömning utan att föra en dialog med den som har bestämmanderätten tror jag inte vi kan komma längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik vem är juridiskt ägare till en häst? Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring...
2
Svar
27
· Visningar
3 405
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 059
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp