stall ägare lånar ut inhyrd häst

Alltså nu verkar du arg, jag förstår det. Försök ta det lugnt och vänta några dagar, en vecka och handla inte i vredesmod. Lugn och fin, det är mitt i vintern, ont om Hö i hela landet. Det är verkligheten.

Det beror Men..... vissa människor har ansvar och tar ansvar och är hästmänniskor. De tillför hästens kunskap förmodligen mer än jag. Är det en sådan som rider och stallägaren vet att jag inte skulle rida så och förtroendet för stallägaren är på topp, dvs vänner. Så jo, jag rider så mycket och det är djklgt, väldigt kallt nu. Uschianemej, sitter under filtar, flera, nu och huttrar. Fy fn vad kallt det är.
Va?
 
Det är såklart oacceptabelt och man undrar ju om personen är normal i huvudet om han/hon inte förstår det själv. Men gjort är gjort, om hästen återlämnades i samma skick som den lånades så är det inget mer att göra. Jag hade spontant blivit rätt förbannad och ifrågasatt hur personen tänkte, samt försäkra mig om att detta aldrig skulle inteäffa igen, men varför skulle jag vilja bråka mer om saken? På vilket sätt gör det saken bättre? Man får konstatera att den där människan sjönk i mina ögon och gå vidare med livet.
 
Alltså nu verkar du arg, jag förstår det. Försök ta det lugnt och vänta några dagar, en vecka och handla inte i vredesmod. Lugn och fin, det är mitt i vintern, ont om Hö i hela landet. Det är verkligheten.

Det beror Men..... vissa människor har ansvar och tar ansvar och är hästmänniskor. De tillför hästens kunskap förmodligen mer än jag. Är det en sådan som rider och stallägaren vet att jag inte skulle rida så och förtroendet för stallägaren är på topp, dvs vänner. Så jo, jag rider så mycket och det är djklgt, väldigt kallt nu. Uschianemej, sitter under filtar, flera, nu och huttrar. Fy fn vad kallt det är.
Förstår tyvärr inte ditt inlägg
 
Alltså nu verkar du arg, jag förstår det. Försök ta det lugnt och vänta några dagar, en vecka och handla inte i vredesmod. Lugn och fin, det är mitt i vintern, ont om Hö i hela landet. Det är verkligheten.

Det beror Men..... vissa människor har ansvar och tar ansvar och är hästmänniskor. De tillför hästens kunskap förmodligen mer än jag. Är det en sådan som rider och stallägaren vet att jag inte skulle rida så och förtroendet för stallägaren är på topp, dvs vänner. Så jo, jag rider så mycket och det är djklgt, väldigt kallt nu. Uschianemej, sitter under filtar, flera, nu och huttrar. Fy fn vad kallt det är.

Jag förstår inte ditt inlägg alls.
 
Hade talat om för stallägaren vad jag tycker om det hela, känner jag mig själv rätt så skulle det ske med ganska hög röst som inte låtit stallägaren få en syl i vädret.

Sedan så hade jag packat det jag får plats med i bilen, skickat sms till andra som står inhyrda och efter det ringt runt till stall för att få plats så snart som möjligt.

Här är det inte ont om hö eller platser i andra stall.
 
Undrar mer vad det är för häst och om stallägaren och inhyrd är vänner. Jag hade inte blivit så värst upprörd om de lånat min häst för en liten skogstur. Hade häst hos en kompis förut och det hände att de lånade min häst ibland, för en liten sväng i skogen eller lite galopp på fältet vid stallet. Ofta frågade hon innan, men hände då och då att hästen blev riden lite extra ändå och det är väl inte hela världen.
 
Undrar mer vad det är för häst och om stallägaren och inhyrd är vänner. Jag hade inte blivit så värst upprörd om de lånat min häst för en liten skogstur. Hade häst hos en kompis förut och det hände att de lånade min häst ibland, för en liten sväng i skogen eller lite galopp på fältet vid stallet. Ofta frågade hon innan, men hände då och då att hästen blev riden lite extra ändå och det är väl inte hela världen.

Jag skulle bli ännu mer förbannad om stallägaren var någon jag räknade som en vän. Snacka om att förstöra fortroendet!

En annan sak om man har en allmän deal att hen får rida min häst när och hur hen behagar, men har man inte en sån överrenskommelse tycker jag det är totalt oacceptabelt att ta någon annans häst. Och ännu mer så att inte ens rida själv, utan låna ut den.
Jag bestämmer själv om, när, hur och av vem min häst ska ridas. Vill jag att den ska ridas en dag när jag själv inte ska rida så frågar jag om hjälp. Skulle INTE uppskatta att stallägaren lånade ut min häst på eget initiativ, ens om hen visste att jag inte skulle komma alls den dagen och fixat med mockhjälp.
 
Jag skulle bli ännu mer förbannad om stallägaren var någon jag räknade som en vän. Snacka om att förstöra fortroendet!

En annan sak om man har en allmän deal att hen får rida min häst när och hur hen behagar, men har man inte en sån överrenskommelse tycker jag det är totalt oacceptabelt att ta någon annans häst. Och ännu mer så att inte ens rida själv, utan låna ut den.
Jag bestämmer själv om, när, hur och av vem min häst ska ridas. Vill jag att den ska ridas en dag när jag själv inte ska rida så frågar jag om hjälp. Skulle INTE uppskatta att stallägaren lånade ut min häst på eget initiativ, ens om hen visste att jag inte skulle komma alls den dagen och fixat med mockhjälp.
Äsh jag ser det ur hästens perspektiv. Jag har haft snälla enkla hästar, som bara tyckt det varit roligt att komma ut lite extra. Men beror ju på omständigheter som alltid.
 
Det är inte en polissak. Hästen är återlämnad och tydligen oskadd så det finns inget brott.
Jag har gått igenom detta vid flertalet fall av tjyvridning.
Endast om jag hade kunnat fånga tjuvryttaren på bar gärning hade det gått att lagföra.

Hur jag hade reagerat beror på övriga omständigheter.
Typ av häst, typ av ryttare och tillfälle.
 
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?

Jag hade blivit så förbannad :rage: att jag förmodligen själv åkt dit för misshandel! :angel: Att folk inte har koll på mitt och ditt är något av det värsta jag vet.. huuuu ryser av bara tanken! :crazy:
 
Inte acceptabelt för fem öre. När jag haft häst betalar jag allt för den, försäkring, veterinär, stallhyra och har således ensamrätt på hur hästen används. Vill jag ha hjälp ber jag om det, vill jag vara snäll och låna ut hästen gör jag det. Ingen annan har rätt att fatta det beslutet, så till vida de inte vill betala en ordentlig summa för hästens uppehälle.
 
Inte acceptabelt för fem öre. När jag haft häst betalar jag allt för den, försäkring, veterinär, stallhyra och har således ensamrätt på hur hästen används. Vill jag ha hjälp ber jag om det, vill jag vara snäll och låna ut hästen gör jag det. Ingen annan har rätt att fatta det beslutet, så till vida de inte vill betala en ordentlig summa för hästens uppehälle.
Ändå söker så otroligt många medryttare och har svårt att hinna motionera sin häst :)
 
Nu så har jag ju ganska så många hästar så jag ser väl litet mera avspänt på det där att andra skulle rida på dem.
Mest orolig hade jag varit för att ryttaren skulle göra sig illa.
 
Blir helt fascinerad . HUR tänker man/vågar som stallägare göra så ? Om något skulle hänt ffa ?

När man har inackorderade så är man ju liksom MER noga med dessa än man är med sina egna ang att inte ta risker, inte gå utanför ”protokoll”, ta det säkra före det osäkra osv. Det är det normala för mig !

Att göra som TS redovisat har skett är för mig lika förbluffande som om jag skulle få för mig att knyta någon inackorderings häst i dragkroken på min bil påväg till hagen vid utsläpp för jag får för mig att gå till brevlådan och hämta posten samtidigt så jag ”ska bara” :cool:
 
Ändå söker så otroligt många medryttare och har svårt att hinna motionera sin häst :)

Ja .... Precis därför jag skrev att jag ber om hjälp om jag vill ha det, eller lånar ut hästen om jag känner för det. Jag tror ingen vill ha en random person som dyker upp och tar hästen ut på tur utan ens vetskap som "medryttare". Det är ju inte alls samma sak, på något sätt.
 
Inte ok för mig. Jag har ofta lånat ut min häst till folk jag känner till om man frågat först, men att inte kolla med mig först är inte okej. För mig skulle det handla om att förtroendet är brutet och jag skulle sett mig nödd att söka ny stallplats.
 
Du ser ingen skillnad i att olovligen ta någon annans häst, bil, cykel och att fråga först om det är ok?

Eller hur! Jag har gått i tankarna att hyra ut min bil på vardagarna då den går så lite och skulle behöva användas mer. Det är inte samma sak som att vem som helst får låna bilen utan att jag blivit tillfrågad. Och då är det ändå ett dött ting.
 
Nu så har jag ju ganska så många hästar så jag ser väl litet mera avspänt på det där att andra skulle rida på dem.
Mest orolig hade jag varit för att ryttaren skulle göra sig illa.

Orkar knappt ge mig in på att kommentera men du tycker alltså det är a-ok att dina hästar lånas ut utan din vetskap för ridning . Och att det är helt ok att en hyresvärd gör så med hyresgästers uppstallade hästar ?

Ok :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 315
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik vem är juridiskt ägare till en häst? Den som betalat för den, skrivit under köpekontraktet, står som ägare på tdb, står på försäkring...
2
Svar
27
· Visningar
3 405
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 059
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp