Jag tycker inte att
@Inte_Ung drar fram ett osannolikt scenario. Det räcker ju liksom med bara en person, som har gjort detta en gång, för att någon ska bli förbannad och skriva precis som i trådstarten.
Dvs:
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?
Utan resten som precis framkommit.
Jag har som (mycket) yngre ridit en häst som stallägaren lät mig göra. Utan hästägarens vetskap.
Hästägaren, ett ex till stallägaren hade lämnat ett nydräktigt sto på bete, då stallägaren hade gott om plats och det skulle ta ett tag innan annan verksamhet skulle starta på gården. Sen blev exet mycket svårt anträffbar. De hade inte kommit fram till någon summa, då det var inte tänkt att vara någon fullservice, utan exet skulle ta hand om sin häst som vanligt. Trodde stallägaren.
Exet tyckte att hen inte behövde något göra, och gick inte att nå.
Stallägaren tyckte att det var sådär måttligt roligt att ha en extra häst hon inte hade tid med, som började bli smällfet av betet, varpå den inte kunde gå ute hela tiden. Exet ombesörjde då inte heller med hovvård, eller annan vård (sårvård etc). Hästen tappade alltså muskler, började äta på inredningen och visade på olika vis att hon inte trivdes att bara stå, då hon var före detta tävligshäst, fast hon var hela tiden enormt snäll.
Stallägaren fick givetvis fixa med hovslagare, utan ett ljud eller så mycket som en krona från exet, som hade då farit utomlands...
I detta stall var jag skötare tillsammans med en kompis, hon på en av stallägarens hästar. Stallägaren tyckte att den dumpade hästen skulle må bra av lite pyssel, så jag fick pyssla om den. Borsta, lite "trick" träning (inget avancerat, bara gå, stå still, vänta på att få en godbit etc). Sen fick vi börja gå promenader, som lite berikning, tillsammans med en annan häst.
Vid två tillfällen så skrittade vi ut, efter att hästen hade stått där ett par månader. Troligtvis utan ägarens vetskap. Ägaren hade mer eller mindre överlåtit allt ansvar för hästens välmående på stallägaren, fast utan att säga det rakt ut.
Men sådär i efterhand hade hästägaren mycket riktigt kunnat kinkat om att stallägaren lät en okänd människa rida hens häst.
Det här var innan mobiltelefonens och facebooks tid, men det är inte långsökt idag heller. Det är busenkelt att göra sig oanträffbar, man loggar bara inte in på facebook/kollar inte sina meddelanden, skaffar ett nytt mobilabonnemang utan att flytta över sitt nummer, eller skaffar ett nytt simkort utomlands.
Nu säger jag inte att det här var trådstartarens scenario, men trådstarten hade rätt knapphändig information som passade en rad olika scenarios, och då även ett scenario med dumpad understimulerad häst, också. Så Inte_Ungs scenario är inte helt osannolikt.