ExempelJag har svårt att se hur en familj kan fungera utan projektledning - framförallt om man har barn under tonåren. Hos oss hamnar projektledningen på mig jag upplever att det är svårt att nå fram med det. Han tycker att ”bara säg till så gör jag”, men det är ju just SÄG TILL jag inte vill vara huvudansvarig för. Jag försöker därför backa från det, men i ganska mycket är det svårt då det drabbar barnen om det fallerar. När det gäller praktiska sysslor (städning osv) är vi hyfsat jämställda och där är det heller inga problem att synliggöra och rätta till om det känns skevt.
Exempel på projektledning som jag gjort denna vecka:
- sett att barnet kommit hem från förskolan i andra kläder än hon hade på sig när hon åkte dit. Vet att det hände förra veckan också. Slutsats: extrakläder behöver skickas med. Båda dagarna var makens lämna/hämta så det borde rimligen vara han som kommer fram till denna slutsats.
- planerat för kalas x 2 (deltagare, tid, inbjudningskort, mat, aktivitet, dekorationer) (bara inbjudningskorten är ju en följetong - bad maken skaffa dem tillsammans med barnet när de ändå skulle handla och jo, kort kom det ju hem, men inga kuvert och inga frimärken. Han är fullt kapabel att planera och se vad som behövs på andra plan så här är det nåt annat som brister och jag tror definitivt det är kopplat till projektledarrollen)
- upprepade gånger initierat diskussion om present till barnet
- svarat på inbjudan till annat kalas samt fixat present till detta
- berättat för maken att nästa BVC-tid krockar med babysim - det är alltså han som är föräldraledig den dagen så jag borde kanske bara låtit det krocka
- noterat att ena barnet behöver nya strumpor
- sett att sista brödet är upplockat ur frysen (ej av mig) och handlat nytt
Hade jag inte gjort ovan så hade det inte blivit gjort. Exempel på saker som inte blivit gjorda eftersom jag inte projektlett dem:
- ansökan om förskoleplats ej inskickad
- bilen fick körförbud pga missad besiktning
- svärmor fick ingen julklapp
-känner inte igen. Skulle kanske inte noterat kläderna, men vi kontrollerade hyllan med extrakläder o blöjor när vi åkte hem. Mannen kunde också notera att kläder behövdes och säga till eller handla kläder (men jag tvättar oftast) när mannen handlade kläder till eget barn frågades dock ofta om det skulle vara inslaget.
-Kalasplanering är gemensam. Gemensam bollning och den som ligger närmst i kompetens har tagit projektledningen, oftast han, men jag tagit bullbaket. (kalas ser jag som projekt). Men om han tagit fysbanan o overhead, jag lekarna eller bågskyttet tex. Men han styr tidsplanen under gång. (stora mängder barn gör mig stressad) Inga inbjudningskort, lapp till alla i facket.
- Present till barnet, båda har idéer bollar och köper sina saker. tex jag bok o tekanna han ngt dataspel o två andra böcker. Pyjamas jag. Farmors present han. osv. Olika initierar diskussionen olika gånger.
-Jag svarar på inbjudan till kalas, han tjatar om present, jag har bilen o köper present. Någon planerar leverans till kalas, jag levererar om det är distans.
-BVC var länge sedan men föräldraledig tog barnet och babysim hade vi inte.
-jag noterar nya strumpor till vardags, han till reseplanering.
-Han noterar att brödet är slut, alltid! o tidigt. jag hoppas att han ska missa så jag får baka det finns alltid bröd i frysen eftersom jag slänger in allt bröd som håller på att gå ut dit o gärna med marginal, varpå han blir sur och köper nytt. Toapappret är dock jag, alltid. Tvätten ofta han (men jag tvättar). Tandläkartid jag.
min aktivitet för barnet -jag, hans aktivitet för barnet han, bådas aktivitet båda, friluftsdag matsäck han, kläder jag.
Vi har inte lyckats missa något viktigt ännu (aldrig haft tomt på blöjor, aldrig haft tomt på kläder på fsk, ingen utflykt missad. Men jumpakläder glömda några gånger -det är barnets ansvar + någon påminner om någon minns). Vilket är jättekonstigt för jag är som sagt slarvig och han har ADHD.