Visst, om det initierandet är obalanserat så blir det ojämställt.
För mig är det viktigt att barnen och de vuxna har inflytande och ansvar över sina egna liv och kan få göra sina egna planer för sin lediga tid (i stigande grad med ålder), och det i sig hindrar inte att planerna emellanåt kräver support från en eller båda föräldrar. Iden att en projektledare/vuxen ska sitta och bestämma för hela familjen som en enhet och känna ett ensamt ansvar för att det blir gjort, är det som skaver. Både i ansvar och makt som tas från individerna, till denna enhet som kallas Familjen.
Jag kräver inte att få veta exakt vad alla hushållsmedlemmar har för planer för att kunna fånga upp alla eventuella konflikter, om det inte finns någon anledning att misstänka att det finns sådana. Det går mycket bra att lösa frågor i mindre konstellationer mellan individer än Familjen, ibland behöver man informera andra, ibland inte. Familjen är inte ett projekt för mig på det viset med någon extrem mängd av aktiviteter som ska prioriteras och samordnas på kort tid för enheten Familjen, för att uppnå ett visst specifikt resultat.
Det handlar inte om att ha kontroll över familjemedlemmarnas individuella tid och planer. Det handlar om vem det är som har koll på att barn A behöver ha med sig matsäck imorgon och ordna det, vem som har koll på att barn B behöver köras till bortamatchen på lördag (kan man köra eller ska man höra med andra föräldrar i laget om barnet kan åka med dem?), när ska bilen besiktas/servas osv, vem håller koll på barnens skola och all info som kommer därifrån och ser till att ta ledigt till utvecklingssamtalen, koll på att hunden behöver vaccineras och boka tiden och åka dit (eventuellt på arbetstid och då behöver ledighet tas ut). Vem har koll på att barn A behöver nya gummistövlar? Helt enkelt, vem har koll på gemensamma ansvarsområden? Vem är det som oftast har den kollen och tar ansvaret för att det blir ihågkommet och genomfört på ett bra sätt och i tid?