sprängd häst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kvitvinter
  • Startdatum Startdatum
K

kvitvinter

har nyligen köpt ett 4-årigt kallblod. han har gjort två provlopp som 2-åring men ägaren säger att han blev "sprängd" och valde att sälja honom. vad betyder det?
han är övrigt fullt frisk, piggelin och en härlig individ med bestämda åsikter;)

Sv: sprängd häst?

Jan kanske har skenat eller på annat sätt "sprängt" sig..dvs att dom tagit ut sig såpass mycket att dom inte vill ta ut sig mera..Dom stannar helt enkelt när man begär lite mer av dom.

Jag tänker som martha ja.. att hästen som tvååring gått provlopp och då gått fortare än den var redo för och blivit knäckt. Många tränare säger ju att man aldrig ska köra fort med unga hästar just på grund av risken att knäcka dom.

Säger som hälften här: Hästen blev knäckt! Det kan kanske rådas bot på men en sån häst behöver mkt tid!
"Det är farten som dödar" heter det ju...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 891
Senast: morgaine
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 406
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 120
Senast: Badger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden