Dom vill para sin huskatt

Europén har en rasstandard som i det närmaste överenstämmer med hur hus/bondkatten såg ut före 1940-talet.

Idag får huskatter/bondkatter, se ut hur som helst, långhåriga, himalayamaskade, fem tår, korthåriga, med svans, utan svans... tofsar på öronen eller inte. stora som Maine coons, små som burmor, tjockasmala osv.

Med vänliga hälsningar Ingela
S*Alegni's Europé
Ordförande i Européringen

Hur tycker du att den här grabbens utseende är jämfört med rasrena européer?



1000018133.jpg
 
Vilket du iofs inte vet med en huskatt heller eftersom de kan bli precis hur som helst 😄

Gener påverkar såklart mycket men det gör ju även miljön hur fe växer upp och hur de hanteras från start.
Ja precis, så därför så måste man ha många katter.
Några blir då i alla fall precis vad man vill ha.
Resten kan ägna sig åt att bara vara söta och gulliga.
 
Hur tycker du att den här grabbens utseende är jämfört med rasrena européer?



Visa bifogad fil 150456
Jättefin katt, men då jag inte är utbildad kattdomare, som är väl påläst om ras och rasstandard och själv började med en "novishona" - Tessie (Dagens katt, här hemma - Wawe's My B2 Pamina har hennes blod långt bak i stammen, tack vare min dåvarande avelshane, som Minnie blev betalnng för för tre år sedan :D), väljer jag att inte kommentera för att inte bli missförstådd. :heart
 
Europé är INTE en genbank!

Det är en ras, som då har en DNA-profil, och en rasklubb som behålla rasen ren.

Europé har inte ett ansvar att bevara en ras, i enlighet med EU-direktiven runt bevarande av husdjursgenetiska resurser.

Det fanns mer eller mindre långhåriga bondkatter för mer än hundra år sedan.

Jo, det är väldigt, väldigt mycket fel på utställningar.
Man tendera att prioritera utseende, och struntar i beteende och lynne.

Skönhetstävlingar är helt enkelt fel väg att gå, och är en rätt modern företeelse, bara lite drygt hundra år gammal.

Det är annorlunda med sådant som vallhundsprov för vallande raser som används i praktiskt arbete (Border Collie och Working Kelpie), jaktprov av olika typ för jagande raser, eller eller de prov som skyddshundar måste genomgå.
Nja, tveksamt om rasen hålls ”ren” med tanke på att det fortfarande mönstras in huskatter.

Det är heller inte sant att beteende och lynne struntas i. Det är tydligt att du inte har varit på kattutställning för katter diskas pga dåligt temperament och ägare drar sina katter i förväg för att de inser att katten inte kommer palla en bedömning.
 
Europé är INTE en genbank!

Det är en ras, som då har en DNA-profil, och en rasklubb som behålla rasen ren.

Europé har inte ett ansvar att bevara en ras, i enlighet med EU-direktiven runt bevarande av husdjursgenetiska resurser.

Det fanns mer eller mindre långhåriga bondkatter för mer än hundra år sedan.

Jo, det är väldigt, väldigt mycket fel på utställningar.
Man tendera att prioritera utseende, och struntar i beteende och lynne.

Skönhetstävlingar är helt enkelt fel väg att gå, och är en rätt modern företeelse, bara lite drygt hundra år gammal.

Det är annorlunda med sådant som vallhundsprov för vallande raser som används i praktiskt arbete (Border Collie och Working Kelpie), jaktprov av olika typ för jagande raser, eller eller de prov som skyddshundar måste genomgå.

Öhm, hur många katter har du ställt ut där man struntat i lynnet? Det är nämligen inte alls min erfarenhet 😅
 
Precis. Det verkar till och med betydligt hårdare där än i exempelvis hund och häst.

Ja, katter hanteras ju väldigt mycket av domarna och det måste ju funka. Jag fick min ena britt bedömd en gång, hon skulle egentligen inte ha fått sin bedömning. Men det fick hon, med orden att han inte ville se henne nått mer 🫣 Hon behövde inte besöka nån mer utställning och domaren slapp se henne.
 
Ja, katter hanteras ju väldigt mycket av domarna och det måste ju funka. Jag fick min ena britt bedömd en gång, hon skulle egentligen inte ha fått sin bedömning. Men det fick hon, med orden att han inte ville se henne nått mer 🫣 Hon behövde inte besöka nån mer utställning och domaren slapp se henne.
Tessie var likadan, de sista två domarna som träffade henne ville helst se henne med ett galler emellan.. :D Men det slog inte igenom i generna, utan alla avkommor var fantastiska i lynne och hantering, samt 90 procent av hanarna som jag följde med min hane som far, morfar o en linje till var strilningsfria. :) Så linjerna finns lite här o var i Norden och en bit ut i Europa. :)
 
Öhm, hur många katter har du ställt ut där man struntat i lynnet? Det är nämligen inte alls min erfarenhet 😅
Jag har ställt ut noll katter.

Jag ser inte någon poäng med att ställa ut katter (hundar, hästar, får, grisar...).

Lynnet handlar inte om tamhet enbart, det handlar om mycket mer än så.

Avelsvärdering på t.ex. häst är något annat än "utställning".
 
Jag har ställt ut noll katter.

Jag ser inte någon poäng med att ställa ut katter (hundar, hästar, får, grisar...).

Lynnet handlar inte om tamhet enbart, det handlar om mycket mer än så.

Avelsvärdering på t.ex. häst är något annat än "utställning".
Vad vill du har för lynne hos en bondkatt då?
 
Vilket konstigt sätt att se på moderniserad, traditionell katthållning. Och vilka fördomar om hur folk numera håller sina katter i lantlig miljö.

Här ute på landet så är numera majoriteten av alla katter som fungerar som gårdskatter kastrerade. De får också veterinärvård, samt är tama och går in och ut ur bostaden.
Katter som fick vara utomhus enbart, och som man slängde åt en skopa torrfoder då och då, finns helt enkelt i väldigt liten utsträckning, åtminstone i min region. Det finns inte ens några katthem här längre, eftersom behovet har dalat.

Det behövs ett flertal katter för biologisk bekämpning av gnagare på en aktiv gård, där finns mycket gott för möss, råttor och sorkar.

Så det som händer är att folk gör ungefär som du beskriver: man behåller en katthona med goda bruksegenskaper (hålla sig på gården, jagar bra, går att ha inne/är tam) fertil, för att para med lämplig hankatt.

Men numera är det stor brist på de där hankatterna, eftersom få vill ha katter som "skvätter och låter". Det är ofta ganska långt till närmsta hankatt.


Vilka är de där "huskattsförespråkarna" du talar om? Var träffar man på dem?
Är det samma kategori som folk som använder självlärda barfotaverkare till sina hästar och väljer en homeopat snarare än en veterinär när ett djur blir sjukt?
Gå in på blocket. Det finns stadigt mellan 2000-3000 annonser på kattungar. I de flesta annonser säljs mer än en kattunge.

Lägg därpå alla raskatter som också annonseras i relativt hög omfattning (renrasiga, från registrerad uppfödare mm).

Lägg därtill till alla katthem som annonserar i stort sett dagligen om både akuthem och permanenta hem.

Det finns ingen som helst brist på katter…
 
Jag har ställt ut noll katter.

Jag ser inte någon poäng med att ställa ut katter (hundar, hästar, får, grisar...).

Lynnet handlar inte om tamhet enbart, det handlar om mycket mer än så.

Avelsvärdering på t.ex. häst är något annat än "utställning".

Ja, det var ju ganska tydligt att du bara kastade ut nått utan att veta vad du pratar om. Lynne är inte tamhet på utställningar heller. Och det är mycket mer än tamhet man går efter när man avlar. Så inte heller där fick du till det. Istället för att visa dig öppet okunnig kanske du borde fråga och lära dig? Att ha fördomar baserade på vad man tror, är inte så tjusigt.
 
Gå in på blocket. Det finns stadigt mellan 2000-3000 annonser på kattungar. I de flesta annonser säljs mer än en kattunge.

Lägg därpå alla raskatter som också annonseras i relativt hög omfattning (renrasiga, från registrerad uppfödare mm).

Lägg därtill till alla katthem som annonserar i stort sett dagligen om både akuthem och permanenta hem.

Det finns ingen som helst brist på katter…
Jag är totalt ointresserad av vad som finns på Blocket.

Katthem har inga katter från landet. De har katter från tätorter/byar/förorter.
Här finns inga Katthem längre, de har lagts ner p.g.a. brist på katter.
För 15 år sedan fanns tre katthem inom 10 mils radie.

Några kattkolonier finns inte heller.

Katter på blocket är till största delen avsiktliga blandraser, och tillverkade i småstäder och förorter. Absolut inte katter från glesbebyggd landsbygd.

Inte bondkatter.

Jo, det är brist på Bondkatter.

Vad bor du i för miljö själv?
 
Ja, det var ju ganska tydligt att du bara kastade ut nått utan att veta vad du pratar om. Lynne är inte tamhet på utställningar heller. Och det är mycket mer än tamhet man går efter när man avlar. Så inte heller där fick du till det. Istället för att visa dig öppet okunnig kanske du borde fråga och lära dig? Att ha fördomar baserade på vad man tror, är inte så tjusigt.
Lägg av.

Du vill ha en egen definition av ett begrepp som inte har en jättetydlig definition, annat än att det handlar om de inneboende egenskaperna hos någon.

Vilket sorts lynne man söker efter varierar beroende på de egenskaper som man önskar att djuret eller människan ska ha.

Ett gott lynne hos en Ardenner är inte samma sorts lynne som önskas hos en Shagya-arab.

Ni som hatar allt annat än ert eget sätt att hålla katter på, blir allt lustigare i att försvara er.

Just nu genom att ha egna definitioner på ord.
 
Tittade precis. Det är 3995 kattannonser på Blocket just nu. Redan på första sidan fanns det flera ”vanliga” bondkatter.

Snälla, argumentet att det finns för få bondkatter pga att allt fler kastreras håller INTE.
Hur vet du att det är "bondkatter", och inte någon som använder det ordet för beskriva sin allmänna blandraskatt?

Har du kontaktat säljaren för kolla?
 
Vad vill du har för lynne hos en bondkatt då?
Vad vill du har för lynne hos en bondkatt då?
Jag vill en katt som förutom att den är tam mot människor, kommer in huset vid inkallning (de senaste tre katterna kommer på inkallning med minimal fördröjning på tidig kväll), ska hålla sig till ett rimligt litet, max 1 km stort hemområde, att den är "street-smart" vad avser de faror som lurar på landsbygden i form av hundar, lodjur, rävar m.m., och inte går i konfrontation i onödan. Samt att den är en duktig jägare som huvudsakligen koncentrerar sig på gnagare. Fick jag önska fritt, så skulle katten avstå helt från att ta småfåglar.
 
Jag vill en katt som förutom att den är tam mot människor, kommer in huset vid inkallning (de senaste tre katterna kommer på inkallning med minimal fördröjning på tidig kväll), ska hålla sig till ett rimligt litet, max 1 km stort hemområde, att den är "street-smart" vad avser de faror som lurar på landsbygden i form av hundar, lodjur, rävar m.m., och inte går i konfrontation i onödan. Samt att den är en duktig jägare som huvudsakligen koncentrerar sig på gnagare. Fick jag önska fritt, så skulle katten avstå helt från att ta småfåglar.
Du beskriver en katt som inte finns.
Det är uppenbart att du vill ha en maskin och ingen katt.

Alla katter tar fåglar, det ligger i deras natur.

Många katter (oavsett ras, eller icke-ras är duktiga jägare).

En del katter håller sig nära hemmet, andra inte. Det har inget med ras eller icke-ras att göra. Det enda som verkligen gör skillnad är att kastrerar. Kastrerade katter håller sig närmare hemmet än okastrerade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 464
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 989
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp