Dom vill para sin huskatt

Fast det är ett uselt argument för att inte kolla sin huskatt för sjukdomar, välja en partner omsorgsfullt samt sjukdomstesta denna partner, låta dem para sig på säker plats, ta hand om honan (även om allt går åt skogen och dyra veterinärbehandlingar krävs, vaccinera och besikta ungarna.

Det finns INGET som hindrar en person som har en stallkattshona som är duktig på att jaga från att kolla runt i bekantskapskretsen efter en hane som också är bra på att jaga, testa båda enligt veterinärs rekommendationer, para dem på säker plats, hålla honan inne/i kattgård under dräktighet och tills ungarna är 12 v. Och sen sälja vaccinerade och besiktade ungar för en bra peng till folk som vill ha bra musjägare till sin gård!

Men det är ju inte det huskattsförespråkarna vill. De vill fortsätta skita fullständigt i sina katter utöver att öppna några burkar billig burkmat om dagen.
Vilket konstigt sätt att se på moderniserad, traditionell katthållning. Och vilka fördomar om hur folk numera håller sina katter i lantlig miljö.

Här ute på landet så är numera majoriteten av alla katter som fungerar som gårdskatter kastrerade. De får också veterinärvård, samt är tama och går in och ut ur bostaden.
Katter som fick vara utomhus enbart, och som man slängde åt en skopa torrfoder då och då, finns helt enkelt i väldigt liten utsträckning, åtminstone i min region. Det finns inte ens några katthem här längre, eftersom behovet har dalat.

Det behövs ett flertal katter för biologisk bekämpning av gnagare på en aktiv gård, där finns mycket gott för möss, råttor och sorkar.

Så det som händer är att folk gör ungefär som du beskriver: man behåller en katthona med goda bruksegenskaper (hålla sig på gården, jagar bra, går att ha inne/är tam) fertil, för att para med lämplig hankatt.

Men numera är det stor brist på de där hankatterna, eftersom få vill ha katter som "skvätter och låter". Det är ofta ganska långt till närmsta hankatt.


Vilka är de där "huskattsförespråkarna" du talar om? Var träffar man på dem?
Är det samma kategori som folk som använder självlärda barfotaverkare till sina hästar och väljer en homeopat snarare än en veterinär när ett djur blir sjukt?
 
Men det är ju inte det huskattsförespråkarna vill. De vill fortsätta skita fullständigt i sina katter utöver att öppna några burkar billig burkmat om dagen.
Nu så tycker jag att du är onödigt hård.
Det är definitivt inte så som vi håller våra katter.
Och om vi skulle ta kattungar så skulle vi behålla allihopa själva.
Våra katter är chippade och registrerade så att de går att lämna tillbaka till oss om de kommer bort.
Och vi har definitivt resurser till veterinärvård om det behövs.
 
Nu så tycker jag att du är onödigt hård.
Det är definitivt inte så som vi håller våra katter.
Och om vi skulle ta kattungar så skulle vi behålla allihopa själva.
Våra katter är chippade och registrerade så att de går att lämna tillbaka till oss om de kommer bort.
Och vi har definitivt resurser till veterinärvård om det behövs.

Hur skulle ni göra om ni vill ta kattungar? Välja hane med omsorg, testa för relevanta sjukdomar (t.ex. HCM)?
 
Hur skulle ni göra om ni vill ta kattungar? Välja hane med omsorg, testa för relevanta sjukdomar (t.ex. HCM)?
Ja absolut.
Vi vill ha våra katter länge och friska.
Så om vi lägger in känslor i att skaffa kattungar vill vi ju ge dem de bästa förutsättningarna.
Katter kan leva uppåt 20 år utan vidare så det är det värt.
 
Ja absolut.
Vi vill ha våra katter länge och friska.
Så om vi lägger in känslor i att skaffa kattungar vill vi ju ge dem de bästa förutsättningarna.
Katter kan leva uppåt 20 år utan vidare så det är det värt.

Då är ni ett föredöme för andra. Tyvärr är det många som inte gör som ni. Väldigt många släpper ut honkatten och hoppas att hon kommer hem dräktig.
 
Att skaffa kattungar som leksaker är förfärligt. Hoppas dom har en plan för kattungarna när det är dags att hitta nya ägare. Har tagit hand om en kattunge med tråkig bakgrund. 2alldeles för unga kattungar gavs bort som leksaker till barnen. Barnen o föräldrar tröttnade och lämnade tillbaka till dom. Dom som hade mamman och ungar skilde sig. Mannen bodde kvar i huset men tyckte inte det var hans katter. Så han slängde ut dom. En av ungarna vandrade iväg och hamnade hos oss. Satte upp skyltar i området utan svar. Informationen om vad som hänt fick jag flera år senare. Är inne på min 5 hittekatt. Alla har varit underbara individer. Varför skaffar en del katter när dom inte ens gillar katter.
 
Vilket konstigt sätt att se på moderniserad, traditionell katthållning. Och vilka fördomar om hur folk numera håller sina katter i lantlig miljö.

Här ute på landet så är numera majoriteten av alla katter som fungerar som gårdskatter kastrerade. De får också veterinärvård, samt är tama och går in och ut ur bostaden.
Katter som fick vara utomhus enbart, och som man slängde åt en skopa torrfoder då och då, finns helt enkelt i väldigt liten utsträckning, åtminstone i min region. Det finns inte ens några katthem här längre, eftersom behovet har dalat.

Det behövs ett flertal katter för biologisk bekämpning av gnagare på en aktiv gård, där finns mycket gott för möss, råttor och sorkar.

Så det som händer är att folk gör ungefär som du beskriver: man behåller en katthona med goda bruksegenskaper (hålla sig på gården, jagar bra, går att ha inne/är tam) fertil, för att para med lämplig hankatt.

Men numera är det stor brist på de där hankatterna, eftersom få vill ha katter som "skvätter och låter". Det är ofta ganska långt till närmsta hankatt.


Vilka är de där "huskattsförespråkarna" du talar om? Var träffar man på dem?
Är det samma kategori som folk som använder självlärda barfotaverkare till sina hästar och väljer en homeopat snarare än en veterinär när ett djur blir sjukt?

Din region verkar rätt unik jämfört med resten av landet.
Jag känner till flertalet gårdar där katterna är ständigt ute, varken kastrerade eller chipade. En kollega som är jägare har varit och skjutit av katter när de blivit för många.
Lämnade in en bil på en liten verkstad ett par min bort. Han har inrett ett garage till den koloni av hemlösa katter som finns där.
Ett av alldeles för många inlägg från ett av katthemmen i närheten.
1000026860.jpg


Mitt hjärta blöder för alla dessa katter, deras status är så sorgligt låg och så länge folk fortsätter såhär kommer den aldrig bli bättre.
 
Vilket konstigt sätt att se på moderniserad, traditionell katthållning. Och vilka fördomar om hur folk numera håller sina katter i lantlig miljö.

Här ute på landet så är numera majoriteten av alla katter som fungerar som gårdskatter kastrerade. De får också veterinärvård, samt är tama och går in och ut ur bostaden.
Katter som fick vara utomhus enbart, och som man slängde åt en skopa torrfoder då och då, finns helt enkelt i väldigt liten utsträckning, åtminstone i min region. Det finns inte ens några katthem här längre, eftersom behovet har dalat.

Det behövs ett flertal katter för biologisk bekämpning av gnagare på en aktiv gård, där finns mycket gott för möss, råttor och sorkar.

Så det som händer är att folk gör ungefär som du beskriver: man behåller en katthona med goda bruksegenskaper (hålla sig på gården, jagar bra, går att ha inne/är tam) fertil, för att para med lämplig hankatt.

Men numera är det stor brist på de där hankatterna, eftersom få vill ha katter som "skvätter och låter". Det är ofta ganska långt till närmsta hankatt.


Vilka är de där "huskattsförespråkarna" du talar om? Var träffar man på dem?
Är det samma kategori som folk som använder självlärda barfotaverkare till sina hästar och väljer en homeopat snarare än en veterinär när ett djur blir sjukt?

Ett av exemplen jag hade i ett inlägg var ett par som fött upp hästar i många år. I övrigt trevliga människor som tog mycket väl hand om sina hästar och hundar. Inga självlärda barfotaverkare där! Väldigt empatiska och omsorgsfulla gällande hästarna och hundarna. Födde upp och tävlade med sina hästar. Men katterna var okastrerade, ohanterade och planen var att avliva kattungarna istället för att kastrera katterna. Katterna fick ALDRIG gå inomhus oavsett vad. För att de inte tyckte om att ha katter i huset.
 
En fråga till, som jag började fundera över nu. Hur många raskatter är utomhus och är aktiva jägare? Dvs hjälper aktivt till att fånga möss, så att man vet att de fortfarande har fungerande egenskaper som musjägare. Raskatterna som används till avel, vet man att de har fungerande egenskaper för att jaga och hålla borta möss från en gård?

De flesta hålls ju inne av förklarliga skäl. Men de flesta raskatterna kan jaga och säkert vara ute med. Mina har serverat 3 fåglar på 2 v nu och de är inne på tillgång till rastgård.
Hur vet du att huskatten du köper är en bra jägare?
 
En fråga till, som jag började fundera över nu. Hur många raskatter är utomhus och är aktiva jägare? Dvs hjälper aktivt till att fånga möss, så att man vet att de fortfarande har fungerande egenskaper som musjägare. Raskatterna som används till avel, vet man att de har fungerande egenskaper för att jaga och hålla borta möss från en gård?
Här är Main Coon katter, norsk skogskatt osv ute i kvarteret. Bra tycker jag då jag är emot inne-katter, tycker det är djurplågeri. Ungefär som att ha en häst som aldrig få gå ut. Katterna verkar jaga väl här.
 
Det är ju uppenbart en rejäl efterfrågan på "huskatterna" mht de priser som läggs ut på Blocket, ofta 2500 för "huskatt" utan att den är vaccinerad eller ens id-märkt. En las ut med infon "mamma bondkatt, pappa okänd", 2600 kr eller 4000 om säljaren skulle fixa vaccination och id-märkningen. Så det lär ju inte minska suget hos de som vill para sin huskatt och/eller strunta i att kastrera om de vet att de lätt blir av med katterna sedan och till och med gör sig en liten slant på det.
 
Här är Main Coon katter, norsk skogskatt osv ute i kvarteret. Bra tycker jag då jag är emot inne-katter, tycker det är djurplågeri. Ungefär som att ha en häst som aldrig få gå ut. Katterna verkar jaga väl här.

Ja, för en påkörd, förgiftad eller på annat vis skadad katt lider ju som tur var inte.
Och fåglarna de tar lider inte heller, det är ju inte så att katten leker med sina byten innan de dödas. Om de dödas.

Mina innekatter har tillgång till rastgård 24/7. Vilket är mer än många hästar har.
 
Vilken tråkig inställning många har till ägare av bondkatter. Mycket fördomar. Absolut finns det många som inte sköter sina djur, tyvärr. Men det finns också väldigt många som tar väl hand om sina stallkatter, med bra mat, veterinärvård, vaccinationer osv.

Våra första stallkatt blev 20 år. De två efterföljande, ett syskonpar, blev 16 rep 17 år. Samtliga har haft ett utmärkt och bekvämt liv. Just nu har vi 2 st omplaceringskatter från ett katthem. Vet inte hur gamla de var när de kom hit men har bott här i 3 år. För de som vill ha stallkatter som är utmärktas jägare, men kanske inte så sociala, kan jag verkligen rekommendera att ta katter från katthem. Har fungerat jätte bra, även om det är lite pyssel i början när det ska vänjas om vid sitt nya liv.

Jag har ett jobb där jag besöker mycket produktionslantbruk. Upplever att attityden mot katter lite är en generationsfråga. I takt med att generationsskiften sker förbättrats synen på stallkatter. Nya generationen vill inte ha stora mängder okasterade katter runt hela gården utan en förändring sker. Tyvärr inte hos alla, men hos många. Upplever därför att problemet minskar något i takt med att yngre tar över. Men vägen är nog väldigt lång innan problemet är helt borta.
 
Ja, för en påkörd, förgiftad eller på annat vis skadad katt lider ju som tur var inte.
Och fåglarna de tar lider inte heller, det är ju inte så att katten leker med sina byten innan de dödas. Om de dödas.

Mina innekatter har tillgång till rastgård 24/7. Vilket är mer än många hästar har.
Jag vet inte var du fått det ifrån att jag tycker en förgiftad katt inte lider? Jag skrev att jag anser att innekatter är djurplågeri, inget om förgiftning.
 
Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt enkelt att dom vill. Att barnen i familjen skulle tycka det var roligt med kattungar och tydligen (fick jag nyligen veta) för att dom tror att katten mår bättre av att få åtminstone en kull i sitt liv. Deras katt är en hona, huskatt/blandras och ungefär 2 år.
Vad ska jag göra/säga för att får dom att inse att detta är en dålig idé?

Jag är själv en konflikträdd person och denne som för projekt ”Para katt” är bestämd och har temperament, man får ofta gå på äggskal kring hen. Detta medför att om vi kommer i en debatt angående detta och hen kommer med argument kommer jag stå där ställd och bli tyst. Typ enda anledningen att parningen inte blivit av är att den andre vuxne i familjen inte varit nöjd med/godkänt det potentiella hankattsförslaget som huvudägaren hittat.

Jag känner själv att jag är ganska chanslös och har definitivt inget att säga till om som kan ändra familjens beslut. Känns som att det enda jag kan göra är att kastrera katten bakom ryggen på dom men det är ju rätt omöjligt. Kan inte heller tänka mig att dom innan den förmodliga parningen kommer att göra en veterinärbesiktning(?) på honan (om inte hanens ägare kräver det) innan. Och eftersom jag själv äger två raskatter (p.g.a. sambons allergi) har de redan kommit med argumentet att om jag är så emot att dom ska para (har redan hintat det en gång), varför har jag medvetet köpt katter från uppfödare…

Enda argumentet jag känner att jag själv har är att det är en gammal myt att honkatter skulle må bättre av att få en kull kattungar och att det därför skulle vara synd om henne bara för att barnen ska få ”ha lite roligt”.

Eller har jag fel? Har jag faktiskt dubbelmoral när jag äger raskatter själv? Borde jag inte lägga mig i? Hur hade ni gjort?

Tack för att du läste min novell. Det var inte meningen att det skulle bli såhär långt.
Så länge de sköter sin katt väl före, under och efter dräktigheten och antingen behåller ungarna själva eller ser till att de hamnar i goda hem ser jag ingen anledning att lägga sig i, nej. Personligen ser jag gärna att typen ”huskatt”/”bondkatt” får fortsätta finnas, så ser absolut ingen anledning till att avråda från ansvarsfull avel på friska huskatter!
 
I min by finns en blandning av bondkatter och raskatter som går ute. Alla hanar är kastrerade. Finns inga vildkatter. Dom jobbar på bra, och det är skönt att mängden råttor och sork hålls nere.

Vi har själva 1 som får gå ut (kastrerad, chippad) och två innekatter.

Finns det en raskatts-version av "nordeuropeisk bondkatt?" stora, släthåriga, ofta vit teckning, extremt duktiga jägare? Jag har min tredje sån just nu, och förhoppningsvis lever han minst 10 år till, men jag vill ha en likadan kisse efteråt. Han är perfekt anpassad till att vara arbetande katt i det här klimatet.
 
Jag har inga katter själv och inga funderingar på att skaffa de närmsta åren (eftersom hundarna inte skulle klara av det) och funderar bara.

Men om man vänder på det, vilka egenskaper har en renras som en huskatt inte har? Om man vill ha en vanlig korthårig katt som kan bo på landet och gå blandat inne och ute, och vara trevligt sällskap och hjälpa till att hålla mössen borta - varför ska man välja en raskatt och inte en vars föräldrar troligtvis levt på det sättet de senaste generationerna?

En kollega letade för några år sedan efter en sådan kattunge, vilket hon då tyckte var svårare att hitta än tidigare (delvis eftersom det blivit så mycket långhårsblandningar). Kollegan hade funderat på äldre omplacering men valt kattunge i slutändan för att kunna forma från början. (när jag googlar snabbt verkar det som om många äldre omplaceringar är lite skygga av sig, inte vill bo i hem med barn etc - jag vet inte om det var därför, eller av andra anledningar)

Min första raskatt, som var innekatt 320 dagar om året, radade upp dödade möss, grodor, ödlor och sorkar dagligen utan alltför mycket plågsam lek innan, när vi hade "semesterboende" hos mor o far och hon var ute i KOPPLAD långlina, när jag satt intill med kaffetermos/saftflaska och bokhög...
 
I min by finns en blandning av bondkatter och raskatter som går ute. Alla hanar är kastrerade. Finns inga vildkatter. Dom jobbar på bra, och det är skönt att mängden råttor och sork hålls nere.

Vi har själva 1 som får gå ut (kastrerad, chippad) och två innekatter.

Finns det en raskatts-version av "nordeuropeisk bondkatt?" stora, släthåriga, ofta vit teckning, extremt duktiga jägare? Jag har min tredje sån just nu, och förhoppningsvis lever han minst 10 år till, men jag vill ha en likadan kisse efteråt. Han är perfekt anpassad till att vara arbetande katt i det här klimatet.

Det finns ju Europé (Europeiskt korthår) som är tänkt att vara en raskattsversion av bondkatten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 464
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 990
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp