Dom vill para sin huskatt

Nja, det kommer bli ett bra tag innan raskatter dominerar i Sverige.

https://jordbruksverket.se/e-tjanst...djur/kattregistret/statistik-ur-kattregistret

77% av alla registrerade katter (och mörkertalet av huskatter som inte är registrerade är med största sannolikhet ännu större) är huskatter. 13% är raskatter - och då räknar jag kallt med att raskatterna är i mycket högre grad reggade. Så de riktiga siffrorna skulle antagligen vara ännu mindre andel raskatter i Sverige.
Ah, lugnt då, min bubbla bara.
 
Titta på en tex en yngre hona, katter av andra linjer, eller hur variationen ser ut på en Européspecial så syns det definitivt att det är en "bondkattstyp" som visas. Det är snarare så att de elegantare huskatterna man ofta ser idag kommer pga inblandning från annat än nordiska huskatter "från förr". Det är vissa katter/linjer av den grövre modellen som gått extremt bra på utställning, men det är inte för att domarna enbart vill se den typen utan för att de även har andra kvaliteér, och för att det är katter som visar sig extremt väl (dvs temperamentet bidrar till utställningsresultaten). Jag har visat sagda katter många gånger eftersom jag varit domarassistent för kat.3, så jag vet vad domarna prioriterat i urvalet. :)

Huskatter har förresten 25 p på temperament (av 100), och med tanke på att det krävs 97 p för att kunna bli BIS är det verkligen utslagsgivande.



På utställning blir man diskad om katten är aggressiv, och händer det flera gånger kan man bli avstängd permanent. En katt med dåligt utställningstemperament brukar dessutom inte visa sig till sin fördel, så det är väldigt sällan jag som assistent fått upp en katt jag tycker är svår att hantera i final (ett par-tre stycken av långt mer än hundra). Jag håller helt enkelt inte med om att det är vanligt att besvärliga katter vinner.

De allra flesta katter i en final hanterar det faktum att de blir runtburna av en främling, bland massa främmande katter, på ett häpnadsväckande bra sätt med tanke på hur onaturligt det är. De egenskaper som gör katten lätthanterlig på utställning är också samma egenskaper som jag vill se hos en sällskapskatt för att göra tillvaron trevlig för både katt och ägare; öppen för nya människor, trygg i hantering, någorlunda avspänd kring främmande katter (där har flera av mina inte passat för utställning, trots att de är världens enklaste katter hemma), bygger inte på stress så lätt, osv.

Däremot kan ju katten ha ett trist temperament på en mängd sätt som inte nödvändigtvis visar sig när man väljer att ställa ut den, och vad som avlas på är på kattägarnas ansvar. Typiskt nog brukar dock de raskatter som blir kvar i avel någon längre tid vara lite enklare än de strövande hanar som ofta får många huskattkullar under sin livstid.



De flesta raskattägare/uppfödare har eller har haft huskatt också. Det har noll och intet att göra med att man ser ner på katterna, utan att man anser att alla katter förtjänar att födas med bra förutsättningar och till hem som ser katten som en värdefull familjemedlem. Det finns en anledning till att katthemmen inte är översvämmade av raskattungar, trots att det nu på många håll är så fullt att de inte kan ta in fler katter hur mycket de än vill.
Vad bra att det inte var utseendefokuserat och att de inte försökte driva mot det utseendet utan det var annat. Du har rätt i att katten jag tänkte på nog betedde sig väl just på utställningen, dock var läskig hemmavid och diskussionen gällde att det inte skedde ngn test av temperament utöver hantering vid utseendebedömning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 464
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 989
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp