Dom vill para sin huskatt

Det får du läsa själv på nätet. Det finns säkert en rasklubb med hemsida.
Har läst där och nä finns ingen info om det mer än att europeiskt korthår och brittisk korthår blev 2 olika raser och bara det tycker jag låter konstigt om nu europeiskt korthår ska häröra från bondkatt när det står om att europeiskt korthår ska försöka efterlikna huskatt.

Så var därför jag undrade om info om mina frågor.
 
Har läst där och nä finns ingen info om det mer än att europeiskt korthår och brittisk korthår blev 2 olika raser och bara det tycker jag låter konstigt om nu europeiskt korthår ska häröra från bondkatt när det står om att europeiskt korthår ska försöka efterlikna huskatt.

Så var därför jag undrade om info om mina frågor.

Många raser härstammar från bondkatt, britter med. Men i britterna har man senare avlat in perser och på så vis fått dagens utseende.
 
Finns det en raskatts-version av "nordeuropeisk bondkatt?" stora, släthåriga, ofta vit teckning, extremt duktiga jägare? Jag har min tredje sån just nu, och förhoppningsvis lever han minst 10 år till, men jag vill ha en likadan kisse efteråt. Han är perfekt anpassad till att vara arbetande katt i det här klimatet.
Europé? Den jag mött hade varken utseende eller beteende som påminde om bondkatt. Och var ganska mycket större än en.
 
Har läst där och nä finns ingen info om det mer än att europeiskt korthår och brittisk korthår blev 2 olika raser och bara det tycker jag låter konstigt om nu europeiskt korthår ska häröra från bondkatt när det står om att europeiskt korthår ska försöka efterlikna huskatt.

Så var därför jag undrade om info om mina frågor.
Speciellt som brittisk korthår har mycket inblandning av perser och inte alls ser ut som bondkatter överhuvudtaget.
 
Bondkatter/huskatter kan dock se ut precis hur som helst, även skilja väldigt mycket i storlek.
Fast ganska ofta är de antingen rätt små med trekantigt ansikte och stora ögon eller är detsamma men fluffiga o lite större pga norsk skogskatt. Dvs ser ut som katter med kattögon oavsett storlek eller färg. Denna såg rätt och slätt ut som en raskatt, (det är ngt annat med deras ansikte och utseende) stor, stabil/rejäla tjocka ben, runt ansikte, mindre ögon och brittisk korthårspäls.

(håller dock med om att wiki bilen på Europé sammanfaller med min bild av bondkatt. Dock uppfödarbilderna på google har samma runda ansikte som den katt jag inte tyckte såg ut som en bondkatt)


Prisbelönt Europé
1722502151254.png
 
Senast ändrad:
Grävde fram en bild på två katter från min uppväxt.
Den vänstra hade kortare nos och var mindre än min Exotic jag har nu.
Den föddes hos oss, bägge föräldrarna var typiska bondkatter, precis som han till höger.
1000026916.jpg
 
Fast ganska ofta är de antingen rätt små med trekantigt ansikte och stora ögon eller är detsamma men fluffiga o lite större pga norsk skogskatt. Dvs ser ut som katter med kattögon oavsett storlek eller färg. Denna såg rätt och slätt ut som en raskatt, (det är ngt annat med deras ansikte och utseende) stor, stabil/rejäla tjocka ben, runt ansikte, mindre ögon och brittisk korthårspäls.

Vet inte vad ofta innebär. Sett till de i min närhet skiljer det sig massor 😅

I förra stallet fanns det fyra huskatter, alla bodde i stallet. En jagade, de andra tre jäste mest runt.
Gigantiska i jämförelse med mina katter som är små på riktigt 😁
 
Vet inte vad ofta innebär. Sett till de i min närhet skiljer det sig massor 😅

I förra stallet fanns det fyra huskatter, alla bodde i stallet. En jagade, de andra tre jäste mest runt.
Gigantiska i jämförelse med mina katter som är små på riktigt 😁
Ja jag vet inte hur jag ska beskriva det :) men det är någonting med ansiktet.

(ok jag försöker, raskatterna har för runt, för utmejslat, för platt, för långt för någonting utpräglat. Huskatt har ofta bara trekantigt kattansikte. Kanske inte alla såklart. Men om jag kunde ha katt skulle jag vilja ha just en vanlig katt. Inte en katt med det ena eller andra speciella utseendet. Och skulle väl såklart försöka hitta just en sådan icke speciell katt, synd om det försvann.)

https://www.google.com/search?sca_e...HUI3BykQtKgLegQIExAB&biw=1182&bih=765&dpr=1.5
 
Ja jag vet inte hur jag ska beskriva det :) men det är någonting med ansiktet.

(ok jag försöker, raskatterna har för runt, för utmejslat, för platt, för långt för någonting utpräglat. Huskatt har ofta bara trekantigt kattansikte. Kanske inte alla såklart. Men om jag kunde ha katt skulle jag vilja ha just en vanlig katt. Inte en katt med det ena eller andra speciella utseendet. Och skulle väl såklart försöka hitta just en sådan icke speciell katt, synd om det försvann.)

https://www.google.com/search?sca_e...HUI3BykQtKgLegQIExAB&biw=1182&bih=765&dpr=1.5

Jag fattar.
Jag väljer katt dom hag väljer hund, efter egenskaper som passar mig och mitt liv. Utseendet är sekundärt.
 
Jag fattar.
Jag väljer katt dom hag väljer hund, efter egenskaper som passar mig och mitt liv. Utseendet är sekundärt.
Ja exakt, det viktigaste! Dvs alla raskatter jag har mött, och jag har mött ganska många olika har egenskaper som inte helt stämmer med de jag älskar hos katter. De är liksom annorlunda. Mer klängiga? Needy? Sedan tycker jag nog att raskattsbeskrivningar även brukar ha beteenden med?
 
Ja exakt, det viktigaste! Dvs alla raskatter jag har mött, och jag har mött ganska många olika har egenskaper som inte helt stämmer med de jag älskar hos katter. De är liksom annorlunda. Mer klängiga? Needy? Sedan tycker jag nog att raskattsbeskrivningar även brukar ha beteenden med?

Det finns alla sorter.
Precis som huskatter, fördelen är att du vet mer vad du får även om det finns individer där mer.

Jag gick in på en hemsida för en svensk uppfödare till europé, de ser ut som precis som de katter du säger att du tilltalas av. Helt vanliga katter, varken små eller stora, inga extrema utseenden åt något håll, vanlig päls.
 
Min första raskatt, som var innekatt 320 dagar om året, radade upp dödade möss, grodor, ödlor och sorkar dagligen utan alltför mycket plågsam lek innan, när vi hade "semesterboende" hos mor o far och hon var ute i KOPPLAD långlina, när jag satt intill med kaffetermos/saftflaska och bokhög...
Jag vill att det inte finns några möss eller sorkar alls inom en bra mycket större yta än den som en lång lina täcker.
Typ en kvadratkilometer ungefär.
Så det skulle inte fungera för mig. (Oss.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 464
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 990
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 748
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp