*spinoff på "Mamma eller abort"*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klargörande?

havreflinga skrev:
En del män vet nog inte ens om att de har "genomgått" en abort!:eek:
Nåja, det har du nog alldeles rätt i. Men; hur 17 gör vi när kvinnan ifråga inte ens har meddelat mannen ifråga? Ska hon då tvingas upplysa honom? Och när hon inte vet om det är X eller Y som är befruktaren? Eller om hon väldigt gärna (som jag känner flera tjejer som råkat ut för) vill ha hans stöd i processen, men han bara inte dyker upp till några samtal eller själva ingreppet?

De män som idag inte vet att de gått igenom en abort kommer nog fortsättningsvis vara sådana som inte vill veta det alternativt inte får veta det.
 
Sv: Klargörande?

havreflinga skrev:
Att män måste lämna över beslutet till kvinnan efter en eventuell ofrivillig befruktning har absolut inget med jämställdhet att göra. Det tycker jag är viktigt att man är medveten om. Därmed inte sagt att jag har något bättre förslag. Jag har hela tiden sagt att jag INTE kan/vill komma med någon lösning.
Frågan är redan ställd i tråden, men jag ställer den igen, förstår inte ditt resonemang. "Hur tror du att det skulle bli om kvinnan inte längre hade makt över sin egen kropp?"
Tycker att ditt sätt att utrycka dig är plumpt när du skriver /det fetstilta/.

havreflinga skrev:
Det enda önskemål jag har i den här frågan är att ingen (varken man eller kvinna) ska kunna genomföra en abort (efter slarv med p-medel eller för att man inte tog reda på partnerns förhoppningar/rädslor inför barn-tillverkning) utan att mogna lite. Det har visserligen inte så mycket att göra med vem som ska bestämma över kvinnans kropp, men det är en närliggande fråga som känns viktig för mig.
Så det finns inga som blivit gravida trots preventivmedel? Inte heller våldtagna och gravida?

Tror du inte att man skrämmer bort ev. älskare om det skall pratas framtid och barn först? Det här tycker jag liknar mer och mer en fråga om att reglera sexualiteten, för det är ju det enda alternativet i sådana fall. :(

havreflinga skrev:
Inte ska vara omöjligt? Nja, jo, jag vill att det ska vara svårt att få genomgå en abort om inte både kvinnan och mannen har infunnit sig till ett samtal där man går igenom riskerna med ingreppet, frågar varför mannen/kvinnan/paret ångrar sig, informerar om p-medel o s v. Många här har påpekat att det är jobbigt nog ändå. Jag tror inte att alla känner så, och särskilt inte alla män. En del män vet nog inte ens om att de har "genomgått" en abort!:eek:

Var snäll och sätt inte likhetstecken mellan ofrivillig graviditet och idiot!

havreflinga skrev:
Tänk dig bara vad som händer om alla kinesiska familjer skaffar sig en egen bil, så som vi i i-länderna har det!

Eller tänk om alla kineser kan få ha så många barn de vill...

havreflinga skrev:
För att kvinnor ska få samma lön som män här i Sverige måste män stå tillbaka i sin löneutveckling. Det är ganska självklart, eller hur? Så fungerar det även ur ett globalt perspektiv. Vi kan inte behålla vår standard och samtidigt börja betala de som syr våra kläder, tillverkar våra prylar, tar hand om vårt giftiga avfall samma lön som vi själva skulle ha krävt. Det är en omöjlig ekvation!

Ny tråd kanske?
 
Sv: Klargörande?

havreflinga skrev:
.

Inte ska vara omöjligt? Nja, jo, jag vill att det ska vara svårt att få genomgå en abort om inte både kvinnan och mannen har infunnit sig till ett samtal där man går igenom riskerna med ingreppet, frågar varför mannen/kvinnan/paret ångrar sig, informerar om p-medel o s v. Många här har påpekat att det är jobbigt nog ändå. Jag tror inte att alla känner så, och särskilt inte alla män. En del män vet nog inte ens om att de har "genomgått" en abort!:eek:
!
Hitills är det enda 100%säkra preventivmedlet avhållsamhet (jag räknar då inte med jungfru maria:D )
Man KAN bli gravid även om man INTE slarvat.
Sterilsering är ju ett alternativ, men problemet kan ju vara att man inte KAN ha ett barn just NU - men om 10år..
 
Idealfallet

escodobe skrev:
Man KAN bli gravid även om man INTE slarvat.

Japp, och då är det ju bara att konstatera det: Vi skyddade oss enligt konstens alla regler. Vi var överens om att använda p-medel. Men det skedde en olycka.

Det är väl just sådana fall som abortmöjligheten ska användas till, eller hur?:)
 
Sv: Idealfallet

havreflinga skrev:
Det är väl just sådana fall som abortmöjligheten ska användas till, eller hur?:)

Och när brott har begåtts givetvis!

Det har jag visserligen redan skrivit, men antingen läser vissa slarvigt och argumenterar ändå, eller vet vissa inte att våldtäckt är ett brott!;)
 
Sv: Idealfallet

havreflinga skrev:
Japp, och då är det ju bara att konstatera det: Vi skyddade oss enligt konstens alla regler. Vi var överens om att använda p-medel. Men det skedde en olycka.

Det är väl just sådana fall som abortmöjligheten ska användas till, eller hur?:)

I beg to differ.

Jag tycker att möjligheten till abort skall användas så snart man inte vill föda barnet. Varför är totalt ointressant.

Om det handlar om moral så vet jag ingen kvinna som inte noggrannt övervägt sitt beslut och fattat det i enlighet med hennes möjligheter att bli en bra mor.

Även om man medvetet slarvat så är det viktigt att möjligheten finns därför att inget barn skall födas ovälkommet eller oönskat.

Barn har rätt att bli älskade som människor och inte endast som foster. Hur gärna jag än skulle vilja tycka att allt liv är heligt, så inser jag att många barn föds till riktigt usla liv. Var ligger omtanken om BARNET när det väl är fött? Vem ger barnet kärlek och trygghet?

Kan inte föräldrarna förmå sig att göra detta (oavsett skäl) så skall inte barnet heller behöva födas.

Det är min absoluta åsikt.
 
Sv: Idealfallet

Intressant att du skrev "absoluta åsikt". Det slog mig att för mig är fri abort ett absolut begrepp. Är man för fri abort så är det inte villkorat, utan den är fri. Alltså, anledningen till önskemålet om abort är inte villkorat, däremot ramarna för när/hur sent den får utföras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 149
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 989
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 266
Senast: Liran
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp