Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jane_Done skrev:*Lånar knappen*
Tänk att rätten till den fria aborten måste återvinnas igen och igen.
Man har alltid haft, och har valet om han vill bli far eller inte. Han kan skydda sig, avstå sex, betala för ett barn eller ge tusan i det också (fader okänd).
Alltså måste rätten att besluta vara kvinnans. Mannen har ändå otroligt mycket makt att påverka kvinnan. Allt annat är fri abort är att göra kvinnan ofri. Tre saker behövs för det. Rätten att arbeta och försörja sig, rätten till utbildning och rätten till fri abort.
Tar man bort en av de parametrarna är kvinnan alltid beroende av sin omgivning och/eller omständigheterna.
Och konsekvenserna av att inte ha abort vet vi. Kvinnor som förblöder, kvackare i på bakgator, barnamord och självmord. Nej tack!
Jag tror ingen tycker annorlunda än dig. Men om det blir så att båda tycker OLIKA så anser vi att kvinnas åsikt är den som blir den gällande. Annars ska hon ju "tvångsföda" eller "tvångsabortera". Om båda är överens finns ju liksom inte problemet - då är man ju enig.dorisdoris skrev:Att vi har fri abort här i Sverige ifrågasätter jag inte på något vis, vilket du definitivt kan se om du läser ursprungstråden.
Men det jag vänder mig emot är att "alla" oftast tycker att det är KVINNANS, och enbart kvinnans beslut. DET anser inte jag, utan jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".
dorisdoris skrev:jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".
Det jag ville diskutera var frågeställningen "Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?"
dorisdoris skrev:Att vi har fri abort här i Sverige ifrågasätter jag inte på något vis, vilket du definitivt kan se om du läser ursprungstråden.
Men det jag vänder mig emot är att "alla" oftast tycker att det är KVINNANS, och enbart kvinnans beslut. DET anser inte jag, utan jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".
Men förstår du inte att ett ifrågasättande av kvinnans rätt (som ju BÄR barnet i sin kropp) att ha den slutgiltiga bestämmanderätten ÄR ett indirekt ifrågasättande av den fria aborten?dorisdoris skrev:Nej, uppenbarligen inte det inlägget jag svarade på senast. Hon diskuterade fri abort. Jag har aldrig ens ifrågasatt att vi inte skall ha fri abort här i Sverige (ser jag som en självklarhet).
Och svaret från de allra flesta tycks ju ha varit:dorisdoris skrev:Det jag ville diskutera var frågeställningen "Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?"
filiduttan skrev:Ja är man inte beredd att ta ansvar över ev barn kan man hålla sig till högerhanden osv.
havreflinga skrev:*lånar knapp
Eftersom vi har kommit överens om att ha "ångerveckor" (möjligheten att göra abort erbjuder faktiskt en chans att ångra sig efteråt) borde den rätten gälla både män och kvinnor. Om det ska vara rättvist.
Fast bilden av en gråtande kvinna som får sitt foster bortskrapat (för att mannen utnyttjar sin ångerrätt) är ju ganska makaber.
Bilden av en listigt leende kvinna som säger "jag äter p-piller", och bilden av en man som förtvivlat vrider sina händer för att han inte känner sig mogen för ansvaret att bli far - den har vi lärt oss att acceptera. Det är lätt att avfärda honom med orden: "Du kunde ha låtit bli att ha sex, eller skyddat dig bättre."
Fast kvinnan kunde ju ha låtit bli att ha sex med någon som inte vill bli far, eller hur?
Vem är det mest synd om?
Bra skrivet!Björk skrev:Jag tror ingen tycker annorlunda än dig. Men om det blir så att båda tycker OLIKA så anser vi att kvinnas åsikt är den som blir den gällande. Annars ska hon ju "tvångsföda" eller "tvångsabortera". Om båda är överens finns ju liksom inte problemet - då är man ju enig.
Jaha, men hur skall det kunna vara "fri abort" om du anser att någon annan skall kunna ta det slutgiltiga beslutet? Jag förstår inte hur du får ihop detdorisdoris skrev:Nej, uppenbarligen inte det inlägget jag svarade på senast. Hon diskuterade fri abort. Jag har aldrig ens ifrågasatt att vi inte skall ha fri abort här i Sverige (ser jag som en självklarhet).
Vad är detta, vadå tycka mest synd om Vuxen människa som strävar efter att tyckas mest synd om, vi får väl hoppas att det inte är ett vanligt problem.havreflinga skrev:Vem är det mest synd om?
Jane_Done skrev:Moderskapet är så djupt rotat i oss att blotta tanken på en kvinna som inte tar till sig i ett barn är helt horribel, en man som struntar i det höjer vi knappt på ögonbrynen åt.