*spinoff på "Mamma eller abort"*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Ja är man inte beredd att ta ansvar över ev barn kan man hålla sig till högerhanden osv.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Jane_Done skrev:
*Lånar knappen*

Tänk att rätten till den fria aborten måste återvinnas igen och igen.

Man har alltid haft, och har valet om han vill bli far eller inte. Han kan skydda sig, avstå sex, betala för ett barn eller ge tusan i det också (fader okänd).

Alltså måste rätten att besluta vara kvinnans. Mannen har ändå otroligt mycket makt att påverka kvinnan. Allt annat är fri abort är att göra kvinnan ofri. Tre saker behövs för det. Rätten att arbeta och försörja sig, rätten till utbildning och rätten till fri abort.

Tar man bort en av de parametrarna är kvinnan alltid beroende av sin omgivning och/eller omständigheterna.

Och konsekvenserna av att inte ha abort vet vi. Kvinnor som förblöder, kvackare i på bakgator, barnamord och självmord. Nej tack!


Att vi har fri abort här i Sverige ifrågasätter jag inte på något vis, vilket du definitivt kan se om du läser ursprungstråden.

Men det jag vänder mig emot är att "alla" oftast tycker att det är KVINNANS, och enbart kvinnans beslut. DET anser inte jag, utan jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Att vi har fri abort här i Sverige ifrågasätter jag inte på något vis, vilket du definitivt kan se om du läser ursprungstråden.

Men det jag vänder mig emot är att "alla" oftast tycker att det är KVINNANS, och enbart kvinnans beslut. DET anser inte jag, utan jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".
Jag tror ingen tycker annorlunda än dig. Men om det blir så att båda tycker OLIKA så anser vi att kvinnas åsikt är den som blir den gällande. Annars ska hon ju "tvångsföda" eller "tvångsabortera". Om båda är överens finns ju liksom inte problemet - då är man ju enig.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Nej, uppenbarligen inte det inlägget jag svarade på senast. Hon diskuterade fri abort. Jag har aldrig ens ifrågasatt att vi inte skall ha fri abort här i Sverige (ser jag som en självklarhet).
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".

Redan att du kallar dem medbrottslingar visar att du är fel ute - hur många citattecken du än använder.

Du tänker inte på BARNET. Ett barn är inget resultat av två människors brott, ingen belastning, inget som blir till och gör att dess föräldrar faktiskt "får skylla sig själva" och "ta ansvar för vad de ställt till med".

Ett barn blir till för att en kvinna blivit gravid och tillsammans med mannen eller ensam beslutar att föda barnet. Barn ska vara välkomna, inte nåt som man tog ansvar för när man nu klantat till det.

Nej, du tänker inte på barnet. Utan på nån imaginär kille som inte hade en aning om att det kunde bli ett barn när han hade sex:smirk:
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Ok, skulle ha använt "medverkande" ist för "medbrottsling". Det är svårt att uttrycka sig på nätet så att alla förstår.

Det jag ville diskutera var frågeställningen "Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?"

För mig är det inte ett barn förrän i v 18 (?) när den absoluta abortsrätten inte ges längre. Innan dess kan jag inte se det som ett barn eftersom jag då skulle vara emot fri abort, vilket jag inte är.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Ditt ordval säger fortfarande något. Vilka ord man väljer beror alltid på nåt.

Det jag ville diskutera var frågeställningen "Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?"

Än en gång: BARNET är huvudperson i det här. Redan från befruktningen. Om jag/vi väljer att föda det här barnet, kan jag/vi ge det ett bra liv?

Med din frågeställning gör du "en stackars kille" till huvudperson. Jag tycker dock inte att det är särskilt synd om honom.

Dessutom undrar jag hur en kvinna "påtvingar" en man ett barn? Så vitt jag vet är världen full av pappor som inte verkar känna sig särskilt påtvingade att vara pappor, de skiter i sina ungar.

För en kvinna är det däremot extremt mycket svårare att skita i sin unge. Alltså är det helt orimligt att nån annan än hon själv ska fatta beslut om abort eller inte.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Att vi har fri abort här i Sverige ifrågasätter jag inte på något vis, vilket du definitivt kan se om du läser ursprungstråden.

Men det jag vänder mig emot är att "alla" oftast tycker att det är KVINNANS, och enbart kvinnans beslut. DET anser inte jag, utan jag anser att det är upp till BÅDA "medbrottslingarna".

Men förstår du inte att det måste vara kvinnan som har sista ordet. Flera har försökt illustrera konsekvenserna av att ha det annorlunda. OM nu inte mannen ska ta ansvar för det barnet han varit med om att skapa måste det ju innebära tvångsabortering om mannen inte vill. Jag menar, om nu inte båda är ense, hur gör man då?

Och nej, det är inte synd om mannen, han kan, och har gjort i alla årtusenden, sjappat om han inte haft lust att vara far.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Nej, uppenbarligen inte det inlägget jag svarade på senast. Hon diskuterade fri abort. Jag har aldrig ens ifrågasatt att vi inte skall ha fri abort här i Sverige (ser jag som en självklarhet).
Men förstår du inte att ett ifrågasättande av kvinnans rätt (som ju BÄR barnet i sin kropp) att ha den slutgiltiga bestämmanderätten ÄR ett indirekt ifrågasättande av den fria aborten? :confused:
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Det jag ville diskutera var frågeställningen "Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?"
Och svaret från de allra flesta tycks ju ha varit:
Ja, det är kvinnas privilegium. Av den enkla orsaken att hon bär barnet i sin kropp. När/om män kan göra det så blir det deras privilegium.

Jag frågar dig igen: hur skulle DU vilja ha det? Om en man och en kvinna inte kommer överens; vem menar du då ska bestämma?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

filiduttan skrev:
Ja är man inte beredd att ta ansvar över ev barn kan man hålla sig till högerhanden osv.

Jo, men varför förekommer det då så många aborter? Eller menar du att killar kan använda handen, medan tjejer måste ha en äkta snopp? Har tjejer svårare att kontrollera sin sexdrift än män?

Det är lätt att predika över vilken moral andra borde ha. Jag tycker som du, att de män och kvinnor som inte är beredda att ta ansvar för ett barn ska vänta med sex. Men som sagt, jag kunde inte själv leva upp till denna moral när jag var ung.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

*lånar knapp

Eftersom vi har kommit överens om att ha "ångerveckor" (möjligheten att göra abort erbjuder faktiskt en chans att ångra sig efteråt) borde den rätten gälla både män och kvinnor. Om det ska vara rättvist.

Fast bilden av en gråtande kvinna som får sitt foster bortskrapat (för att mannen utnyttjar sin ångerrätt) är ju ganska makaber.

Bilden av en listigt leende kvinna som säger "jag äter p-piller", och bilden av en man som förtvivlat vrider sina händer för att han inte känner sig mogen för ansvaret att bli far - den har vi lärt oss att acceptera. Det är lätt att avfärda honom med orden: "Du kunde ha låtit bli att ha sex, eller skyddat dig bättre."

Fast kvinnan kunde ju ha låtit bli att ha sex med någon som inte vill bli far, eller hur?

Vem är det mest synd om?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Finns verkligen den där listiga kvinnan som tar på sig att bli mor för att kunna få en tusenlapp i månaden av nån man? Jag tror i så fall hon skulle behöva en grundläggande kurs i ekonomi.

>Fast kvinnan kunde ju ha låtit bli att ha sex med någon som inte vill bli far, eller hur?

Självklart. Men mannen bör fortfarande skydda sig för säkerhets skull om det nu är en sån big deal för honom. Den enda förklaringen till varför han inte gör det om han inte vill bli far är att han tycker att det är pinsamt eller obekvämt. Intressant nog är det i sin tur uppenbarligen inte ett tillräckligt stort problem för 2005 har det fortfarande inte etablerats ett gravidskydd för män som inte syns eller märks när man har sex.

Om man ser på det krasst är ett oönskat barn en olycka. Att man tar ansvar för sina handlingar om det nu har råkat bli en olycka är ju så livet funkar. Kör jag på någon så får jag betala. Det är ingen som kräver att den andra bilföraren ska ordna ett gratisalternativ för mig genom att skrota sin bil, h*n måste självklart ha avgörandet om sin egen ägandes bil. Men det kanske är en annan sak eftersom bilen har ett ekonomiskt värde...?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

havreflinga skrev:
*lånar knapp

Eftersom vi har kommit överens om att ha "ångerveckor" (möjligheten att göra abort erbjuder faktiskt en chans att ångra sig efteråt) borde den rätten gälla både män och kvinnor. Om det ska vara rättvist.

Fast bilden av en gråtande kvinna som får sitt foster bortskrapat (för att mannen utnyttjar sin ångerrätt) är ju ganska makaber.

Bilden av en listigt leende kvinna som säger "jag äter p-piller", och bilden av en man som förtvivlat vrider sina händer för att han inte känner sig mogen för ansvaret att bli far - den har vi lärt oss att acceptera. Det är lätt att avfärda honom med orden: "Du kunde ha låtit bli att ha sex, eller skyddat dig bättre."

Fast kvinnan kunde ju ha låtit bli att ha sex med någon som inte vill bli far, eller hur?

Vem är det mest synd om?

En bild till som vi tar som fullkomligt självklar är ju den totalt frånvarande fadern. Han försvinner om han inte vill vara med. De som gör det överstiger garanterat antalet aborter, dvs kvinnor som inte vill bli mödrar.

Hur många såna kvinnor har du sett? Jag har under min livstid sett en, där fadern tar det fulla ansvaret och hon drog.

Jag menar alltså att problemet med det påtvingade faderskapet är minimalt. Och hur många aborter genomgås där kvinnan egentligen skulle kunna tänka sig att behålla barnet om fadern ville ha barnet?

Moderskapet är så djupt rotat i oss att blotta tanken på en kvinna som inte tar till sig i ett barn är helt horribel, en man som struntar i det höjer vi knappt på ögonbrynen åt. Det tankemönstret måste naturligtvis ligga till grund för synen på den stackars lurade mannen.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Det är inte fråga om vem det är mest synd om, tycker jag. Det handlar om vem som har den slutgiltiga bestämmanderätten om ett foster ska födas eller aborteras.
Och den rätten tycker jag alltid måste tillfalla den som bär barnet inom sig (oavsett om det skulle vara en man eller kvinna).

Naturligtvis kan det vara synd om en man som blir "lurad" att bli far. Eller synd om en kvinna som blir lämnad när hon blir gravid - trots ett kanske gemensamt beslut om att försöka få barn. Eller synd om både man och kvinna att hamna i dilemmat trots att de skyddat sig så gott de kan vid sex.

Men; jag tycker att en kvinna som VILL abortera är det mest synd om ifall hon MÅSTE föda barnet för att pappan ifråga vill det. Eller en kvinna som skulle tvingas abortera för att pappan vill det.

Hur menar du att det skulle fungera för att vara "rättvisare"? I den här frågan tycker jag det är OMÖJLIGT att uppnå lika rättigheter att bestämma för båda föräldrarna. Tyvärr.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Jag hörde någonstans (kommer inte i håg var, men det var en abortläkare som pratade) att det faktiskt snarare i stor utsträckning är mannens inställning som avgör, att många kvinnor egentligen vill behålla barnet, men mannens negativa inställning gör att de ändå väljer abort. Samma sak när de inte är säkra på om de vill behålla barnet, vill mannen ha barnet, då behåller de det.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Björk skrev:
Jag tror ingen tycker annorlunda än dig. Men om det blir så att båda tycker OLIKA så anser vi att kvinnas åsikt är den som blir den gällande. Annars ska hon ju "tvångsföda" eller "tvångsabortera". Om båda är överens finns ju liksom inte problemet - då är man ju enig.
Bra skrivet!
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Nej, uppenbarligen inte det inlägget jag svarade på senast. Hon diskuterade fri abort. Jag har aldrig ens ifrågasatt att vi inte skall ha fri abort här i Sverige (ser jag som en självklarhet).
Jaha, men hur skall det kunna vara "fri abort" om du anser att någon annan skall kunna ta det slutgiltiga beslutet? Jag förstår inte hur du får ihop det :confused:
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

havreflinga skrev:
Vem är det mest synd om?
Vad är detta, vadå tycka mest synd om :confused: Vuxen människa som strävar efter att tyckas mest synd om, vi får väl hoppas att det inte är ett vanligt problem.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Jane_Done skrev:
Moderskapet är så djupt rotat i oss att blotta tanken på en kvinna som inte tar till sig i ett barn är helt horribel, en man som struntar i det höjer vi knappt på ögonbrynen åt.

Sådana här klyschor får mig att se rött. Särskilt nu när jag är gravid. Jag är så in i helvete trött på att de flesta verkar tro att kvinnor inget hellre vill än att föda barn och få vara mammor, medan män tydligen endast i sällsynta fall ser fram emot att få vara pappor.

Jag slår bakut så det bara smäller om det mot sådana föreställningar. Jag passar i alla fall inte in på den mallen. Inte min man heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 149
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 989
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp