Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Och för mig så krävs en grad av balans för grudnform och en helt annan för övergångar och ytterligare en annan för mera samlade rörelser

mer och mer balans för mer avancerade rörelser

Ja naturligtvis ökar kraven men hur menar du en helt annan balans för övergångar.

Det är enligt mej bara en fråga om grader av krav på styrka och kontroll över kroppen men balans är balans och det är samma slags balans i grunden.

Antar att du kanske är ute efter det du frågar om senare i tråden, men det är ju ointressant egentligen, som jag skrev hänger det ihop, hästen behöver ha en grundbalans på alla ledder:cool: om man ens ska kunna prata om grund för att arbeta, och därifrån ökar kraven sedan och då kommer styrkan in, som bla solis har skrivit flera gånger nu:bow:

Ja naturligtvis ökar kraven men hur menar du en helt annan balans för övergångar.

Kookaburra beskrev det bra tycker jag - det svåra är inte samlingen utan att hålla kolla på bogarna

Tänker högt.
Att uppnå en grundform - att hästen släpper halsen kräver det som Solis skrev, den måste jobba på bakifrån så den välver ryggen uppåt, men inte så mycket framåt att den ramlar på bogarna. det handlar ju om att hitta den longitudala balansen

Den behöver inte var lateralt rakriktad för det, den behöver inte ens spåra för det.

Här kan det bli en intressant diskussion om återkoppling till trådens ämne för kräver man att den alltid skall vara rak så blir det inte mycket ridet, och ffa tappar man lätt det mentala lugnet

Scenariet jag har framför mig är den unga/ outbildade hästen, den måste få rulla på en i en galopp den klarar av att prestera den går då ofta med bakdelen innanför - men det kanske den måste få göra som grund och att man successivt tar tag i det. Skall varje språng vara perfekt så blri det lätt spänning och halsen poppar upp.

men skall man göra en bra fattning så måste den vara rak. skall man göra en br avsaktning behöver den vara lite samlad

Jag ser det inte som att man i åk 9 bara gör mera av det man gjorde i 1:an.

Jag ser det som att man måste ha mer och mer saker på plats, för samling krävs rakriktning i meningen geraderichtung, det behövs inte för grundformen som kan liknas vid den tredje kvaliteten. dvs rätt kontakt

Jag vet inte om det är en semantisk fråga, men jag tycker inte det är så att om man bara gör mer av det man gör - så kommer man högre i klasserna
var väl ungefär samma sak som fio skrev i en tråd tidigare

man måste lägga till flera aspekter av balans, på samma sätt som man i Matte börjar med addition och subtraktion så på halvavancerad nivå räknar man algebra och på avancerad - integral kalkyler ( vilket jag inte ens vet vad det är :rofl: )

Senast ändrad:

Nu har jag kanske ord att svara på min egen fråga

det verkade som ett par av oss var eniga om att vi var oeniga :D i tråden om att rida på en hand och ytterligare en stångdiskussion

Så om vi enas om att vi inte är ense om vad som är rätt

vad är viktigast anser DU - Vad checkar du av först när du kollar din egen prestation eller andras

Vad måste vara på plats först för att det skall handla om ridning - inte åka häst?att man stämt av hästen framåt - bakåt dvs hittat mellanläget som Solis beskrev. Och att man placerat sig tillräckligt på mitten för att hästen skall våga släppa ned halsen. Någon skrev Tillit, Fixar man att hålla sin balans så vågar hästen släppa halsen. Det är svårt om man skall lägga till det första - för då rör det sig under rumpan

Vad saknar du mest hos de ekipage eller dina egns pass som du tycker är sämst?tillräcklig balans och kroppskontroll för att åstadkomma och även bibehålla ovanstående. För det minsta man själv kommer fel så sabbar man Solis mellanläge Och man komemr aldrig till en pilbåge, utan det blir i framvikt med fulkrok

Inget rätt eller fel, vi har ju redan konstaterat att vi är olika

Så kom igen :bump:

vad är första nyckeln till God Ridning för dig

Oj det blev visst ryttarens självstandiga balans, att man även om man anser att hästen tappar balansen - inte följer med utan sitter kvar och låter hästen hitta tillbaka utan att fippla

Senast ändrad:

man behöver ju inte tänka på det medvetet för att hantera det.

Nej men bara för att man tänker på det medvetet och kan redogöra för varenda steg så innebär det ju inte heller att man hanterar det korrekt i praktiken. Det är lite svårare än så...

Tycker jag iallafall :)

Jag "gör" det som behövs för stunden kan man säga utan att jag för den saken skull kan redogöra för varenda stavelse. Jag kan inte säga att jag gör si eller så för det beror helt på situationen och den ena situationen är inte den andra helt lik tex om man skall gå in och rida en sax. Då beror det ju helt på hur du kommer in i saxen alltså om du kommer in sent eller tidigt till det första bytet och hur mkt du lyckas komma åt sidan till det andra bytet. Oftast händer det att man blir alldeles för sen till allt eftersom allt händer så fruktansvärt fort.

Samma sak om man hamnar i trubbel i terrängen då är det ryttarens balans som avgör om du kommer klara det eller inte och där hinner man ju inte heller redovisa varenda sekund av händelsen eller ens komma ihåg vad man gjorde efteråt utan det bara sker eftersom det behövs!

och då i en böjning - hur hanterar man det om ena bogen sticker iväg - och när man är i sluta och hästen tippar framåt och den tappar kvalitet - hur löser man det där och då???

Det finns ju mängder med svar om just det i ramtråden där alla redogjorde rätt ingående för sina problem och lösningar.

Tänker högt.
Att uppnå en grundform - att hästen släpper halsen kräver det som Solis skrev, den måste jobba på bakifrån så den välver ryggen uppåt, men inte så mycket framåt att den ramlar på bogarna. det handlar ju om att hitta den longitudala balansen

Den behöver inte var lateralt rakriktad för det, den behöver inte ens spåra för det.

Här handlar det ju om att sitta still och sitta rakt över hästen och inte trilla framåt eller bakåt eller åt sidan en enda mm. Jag ser alltför många människor luta sig framåt av någon konstig anledning vilket försvårar oerhört mkt för hästen. Har man någorlunda ryttarkänsla så märker man ju lätt hur ens egen balans påverkar hästen MEN då måste man ju faktiskt ha fått det rätt någon gång och inte bara ha haft känslan hur hästen känns när du lutar dig framåt och det är väl just det som ställer till det alltför ofta.

Ja som du sa med manken upp... att det är ju inte lätt att veta att det är fel om du aldrig känt på det som är rätt och det är ju inte lätt att veta om det är rätt om du bara känt på det som är fel.
eller nått liknande.....

Nä men presajsly

och här tycke jag det blir svårt med diskussionen eftersom den (tex) famåtlutande personen är så övertygad om att den har hittat rätt och till balans, och jag tycker att det finns fler dimensioner av balans- Nä hästen står inte på öronen - men det som skall hända enl deffintioner händer inte pga av dessa mm

Vad som händer om man lyckas pricka rätt är de lyckligt ovetande om och tycker då att fokusera på att hitta dit är onödigt krångligt - eller kommer sedan någon gång

(varför känns det som att jag diskuterar samma sak i flera trådar samtidigt... Kanske för att "it allways comes down to this")

jag tycker att ju mer jag lyckas pricka rätt så höjs dimensionen i upplvelsen, en axel förflyttning kan tex göra att jag närmar mig Bullseye mera

Flashing man in the woods* är ytterligare ett steg

För gundformen - släppa halsen så måste tyndgpunkten vara okey - uthärdlig för hästen, men för riktigt samling så krävs mer av mig. Absolut tycker jag att flasha är nödvändigt för skolorna

och centrering (lateral balans) är überviktig för piruetter - nej rider inte dem i galopp nej men dethandar ju om riktigingsförändring och det sker ju i mindre grad i andra övningar

Någonstans på vägen knapplån

Jag tror att en del ett fåtal hittar väldigt långt på ryttarkänsla, och en del har en "ryttarkropp" som av sin egen exteriör är mer atletisk - men alla kan lära sig rida atletiskt med den kropp de har

* atletisk hållning i bröstrygg och halsrygg

Senast ändrad:

Här kan det bli en intressant diskussion om återkoppling till trådens ämne för kräver man att den alltid skall vara rak så blir det inte mycket ridet, och ffa tappar man lätt det mentala lugnet

:bow:
Ett bra exempel på det jag tänker i att man måste låta hästen (eller ekipaget som helhet snarare) "misslyckas" också för det mentalas skull. Att man kan nöja sig med en rimlig nivå som får ha sina dippar stundvis för att hästen/ekipaget ska få en break och kunna hitta avslappningen.
Det mentala lugnet hänger ju också ihop med överlinjen - svårt att få bra överlinje på spänd häst, särskilt det där sista lilla. Sen varierar det såklart beroende på nivå hur mycket man kan kräva och hur länge i taget.

Men så kommer den där biten om defenitioner in. Riktigt rakt blir det ju faktiskt sällan. Utan man får utgå ifrån det läge man är på just nu och jämföra rakare/mindre rakt och försöka få "rakare" så mycket som möjligt och successivt få ännu "rakare". Beroende på hur hårt man drar gränsen för "rak".

Ärligt talat allt detta tal om lateral och longitudal eller vad det nu heter, det är ju två olika ledder helt enkelt. Och självklart måste det vara balans både bakåt-framåt och sidled vilket är vad det handlar om fast du väljer tjusigare termer:confused: Graden av samling ökar kraven på balans, osv javisst det har ingen sagt emot.

Och jo det hänger ihop, för även om hästen inte måste vara rakriktad för att inte trilla på näsan så kommer du inte vidare utan att hästen till att börja med spårar och därifrån ökar kraven på rakriktningen i takt med att kraven på samling ökar. Allt annat blir bara teoretiska diskussioner om att definiera samling till slut; kan hästen vara samlad utan att vara rakriktad och jag kan ana vad du är ute efter från de olika riktningarna för den diskussionen har varit uppe förr ang filmer från nån BB-clinic bla.;)

Jag är inte ute efter något annat än att i en diskussion - även om man inte har samma åsikt så kan det ge en något att höra andras ord på saken

Missade detta förra gången

Nej men bara för att man tänker på det medvetet och kan redogöra för varenda steg så innebär det ju inte heller att man hanterar det korrekt i praktiken. Det är lite svårare än så...

Tycker jag iallafall :)

Tycker jag också, och det jag skrev och som du svarade detta på, är direkt orsaken till att duktiga ryttare sällan får fram lika bra elever anser jag

Ryttarkänsla är ju att instinktivt reagera på hästen, och sådan kan man ju inte förklara. jag är helt värdelös på att förklara timing - för det är för mig något som man bara gör. Liksom det känns när man skal ge en viss hjälp

Däremot detta med rakritktning har inte fungerat så får mig - där måste jag ha en medveten inlärning för att "få till det"

Jag hade inte fixat det utan att först formulera det för mig själv, kanske har det med att lära om att göra.

jag tro vissa ryttare är naturbegåvningar och de tar sig också uppåt i klasserna eller motsvarde omm an iten tävlar, vi som inte är naturbegåvningar - fastnar ngnstans på vägen och behöver hjälp vidare ofta med en "bättre pedagogik" än den gängse

Jag brukar ofta skriva att bara för att man kan beskriva tekniken för en saltoortal är det inte säkert att man kangöra en - men det är en bra början om man inte är det där underbarnet hela vägen

Fast där kommer man in på defenitioner igen...
"Samling".
Ser man till själva ordet och hur det används så skulle jag påstå att nä, det behöver inte vara perfekt på 10 punkter för att kunna klassas som samling, men sen finns det ju variationer inom termen - "ärligt" vs "inte ärlig/inte helt ärlig" samling, samling som kortar upp mittlinjen men samtidigt överlinjen så man inte får önskad effekt, samling där hästen använder rätt muskelgrupper men även fel muskelgrupper om man nu kan säga så, samling där man har "grunden" men kanske får pussla med att få till några steg där alla punkter klaffar, och sen säkert massvis med andra defenitioner och användningsområden.
Basbetydelsen för "samling" ser jag iaf som kortad mittlinje, men har man enbart det är det ingen bra samling i längden, möjligtvis ett embryo.
Precis som med det mesta annat så kan det ju finnas massvis med avvikelser på vägen till att lära sig det som är rätt. Vissa är helt fel ute och på väg åt fel håll, andra är mer eller mindre oundvikliga att hamna i vid något tillfälle men är förhoppningsvis bara en fas eller sporadiskt när man faller ur andra lägen kan vara fel från mallen för "korrekt" men ändå vara konstruktivt för att bygga upp. Typ som filosofin att först fokuserar man på baken - att hästen ska lära sig vinkla lite mer bak och stärka den biten, för att successivt bli starkare och kunna använda rumpan som helhet bättre, ryggen kommer upp när styrkan finns, och till slut kommer halsen och huvudet som kronan på verket. Vet att inte alla håller med i det senare påståendet eftersom det skulle innebära att man helt struntar i framdel/huvud (undantaget att försöka hålla bogarna mitt framför baken) ända tills hästen själv verkar stark nog till det och man själv fått till helheten bättre.

:bow:
Ett bra exempel på det jag tänker i att man måste låta hästen (eller ekipaget som helhet snarare) "misslyckas" också för det mentalas skull. Att man kan nöja sig med en rimlig nivå som får ha sina dippar stundvis för att hästen/ekipaget ska få en break och kunna hitta avslappningen.
Det mentala lugnet hänger ju också ihop med överlinjen - svårt att få bra överlinje på spänd häst, särskilt det där sista lilla. Sen varierar det såklart beroende på nivå hur mycket man kan kräva och hur länge i taget. Här är jag helt med dig, och det är detta jag tjatar om LösLugnLedighet hela tiden, och som jag blev så impad av Balkenhol, så fort man tappade den mentala avslappningen hos hästen så ville han att eleven skulle lätta ur i hjälpgivningen istället för att "rida på" som jag mer upplevde Hilberath tex.

Men så kommer den där biten om defenitioner in. Riktigt rakt blir det ju faktiskt sällan. Utan man får utgå ifrån det läge man är på just nu och jämföra rakare/mindre rakt och försöka få "rakare" så mycket som möjligt och successivt få ännu "rakare". Beroende på hur hårt man drar gränsen för "rak". Och rak är ju ett annat ord för balans - så När du skriver så här är jag helt med i det du skriver

Däremot tror jag aldrig hästen kommer lyckas hitta bullseye själv dvs i hundra balans, den kommer aldrig välja det frivillgt för det är det atletiska sättet och det är jobbigt :crazy:

Tror inte heller de flesta ryttare hittar dit själva heller - även om vissa är mer atletiskt byggda (= har bättre grundhållning) än andra

Nej jag tror att om man väljer att kortat mittlinje är en väg att gå så tror jag att man kommer att bygga muskler som senare kommer att hindra korrekt samling

Sedan tycker jag att kortad mittlinje dvs en kort överlinje är ett tecken på att man tappat den mentala biten

Är det inte Sara Wyche som beskriver ryggen som "ett emotionellt filter". Men jag har inte läst boken, men allt som inte är hundra avspänt kommer att visa sig i den förkortade ryggen. hästen står emot på ett eller annat vis

och nu återkopplar jag igen - för den häst som inte är tillräckligt framme i Solis beskrivning - den står kroniskt emot i ryggen - och då är vi på fios kommentar - rider man aldrig en häst tillräckligt genom i ryggen så har man aldrig den upplevelsen av hur det känns när hästen "inte står emot" i ryggen, och kan därför inte förstå vad man säger att hästen inte kan gå fram tillräckligt till bettet på en stång

Jag vill ha mer fram genom ryggen än vad hästen törs på stång, och mer fram till handen än vad den törs med en ryttare utan ganska okey förmåga att centrera sig

Väldigt intressant totola - för en gångs skull begriper jag vad du skriver. och jag säger inte att det annars beror på dig att jag inte begriper

Skriv gärna mer om detta

Senast ändrad:

De skulle skramla till ett nytt tangentbord åt "tant Ester" jag skulle behöva nya fingrar...
Eller bli mindre ivrig.... Det är ju rent bedrövligt.... :o

Sorry

Jag brukar ofta skriva att bara för att man kan beskriva tekniken för en saltoortal är det inte säkert att man kangöra en - men det är en bra början om man inte är det där underbarnet hela vägen

jag vet inte. Kanske skulle det bara göra det svårare att göra en saltomortal om någon förklarat det i minsta detalj, man skulle troligen bli helt blockerad i huvudet eftersom det ändå går för fort för att man ska hinna tänka och ha glädje av alla detaljerna man känner till........
Det är lite samma sak med ridning, det går lite för fort för att man ska hinna tänka hela tiden, det handlar om att känna och göra, och att tänka för mycket kan skapa problem istället för tvärtom. :crazy:

Jag tror det är väldigt bra och nödvändigt att få saker förklarade rent teoretiskt men det ska nog helst vara i nära samband med praktik och av en pedagogisk person som kan ta en sak i taget och fokusera på det som verkligen är de viktigaste byggstenarna.

Därmed inte sagt att såna här diskussioner inte har ett syfte, det är intressant men för att komma vidare i den praktiska ridningen krävs bra pedagoger och koppling till praktiken tycker jag.

Precis som jag gissar att det gör med saltomortaler....

Problemet tycker jag är att inom gymnsastiken, dansen, what ever - är det en självklarhet att få en vettig istruktion - man går inte heller direkt på saltomortalen utan tränar först upphop enbart, sedan på vändningen, och det med säkerhets linor

Jag har i historiens grynig dansat klassiska balett. Inte kastade vi oss ut på golvet utan det var övningar vid bommen som var väldigt enkla, typ göra en armrörelse med ena armen först och oj det drillades på den i minsta detlaj exat hur handen var öppen och hur den var vriden och buren, sedan lära oss niga och först därefter sätta ihop det till en plié i första positionen. Av detta lilla så kunde det byggas på större och mer avancerade rörelser, så imponerande blev de inte för min del dock då jag inte höll på så länge, men det är så man bygger upp en piruett och dit kom jag i alla fall. det var en väldans massa benviftande stillastående inan man började snurra - och under detta benviftande så byggdes balansen upp - för att klara en piruett

Ridundervisning utan grundtträning av ryttaren gör tvärtom kastar ut elever i rörelser som de inte har grundstegen klara för sig i.
Vare sig att det "sitter i kroppen" eller att eleven har ngn som helst aning om varför saker inte blri så bra som man tänkt sig, eller kanske inte ens märker att det inte är rätt ur hälso aspekt

och detta betalar hästen för - fråga Agria

Senast ändrad:

Därmed inte sagt att såna här diskussioner inte har ett syfte, det är intressant men för att komma vidare i den praktiska ridningen krävs bra pedagoger och koppling till praktiken tycker jag.

Precis som jag gissar att det gör med saltomortaler....

Jag fattar inte riktigt vad du vill med den där kommentaren.

Människor är olika, och framförallt om något ger en något så deltar man - om inte så är det ju bara att avstå från att delta

Återkopplar till dans igen - om man är intresserade av koreografi - diskuterar man det, men varför komma in och säga - dessa diskussioner ger ingenting

Nä inte dig kanske - men skall vi andra låta bli då?

Senast ändrad:

*Tillfällig gäst*

vad är första nyckeln till God Ridning för dig

Kommunikationen mellan häst o ryttare, utifrån respektives utbildnings- och funktionsmässighetsståndpunkt.

Detta säger jag utifrån att jag och många av mina hästvänner i stort sett genom hela våra liv ridit tillsammans med olika typer av ryttare tävlingsryttare, fritidsryttare, skogsmullar, hästmänniskor som inte ens rider utan kör sina hästar, och då ryttare med och utan olika typer av funktionshinder.

Balans ÄR viktig - ja. Men hästar är fantastiska på att balansera upp sina ryttare också, när och om sådant behövs, bara de rätta kommunikationsförutsättningarna finns därinne någonstans.

tack för det :bow:

kanske är det den ultimata grundstenen

Allt handlar ju om kommunikation - tala och lyssna på sin partner

Hejja Ingela :banana:

sedan la du till...

och det måste jag fundera över för att inte dra in en helt annan diksussion i detta

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 794
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 896
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 622
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar