Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Dum fråga kanske: men hur upplever du/ni "moderna sporthästar" (spindlar?) och deras balans? Jag har fått intrycket att de är mer balanskänsliga än "gamla gardet" och därmed lite mer svårridna för vanliga dödliga. Har dessa djur då "bra balans" i sig, eller har de det inte?

Jag undrar om detta egentligen har med balansen att göra. Jag tror att min unga dam kan kallas modern, hon är visserligen ganska liten men högrest, långbent o känslig. Jag upplever att hon har en väldigt bra egen balans. Hon bär sig lätt själv i en väldigt fin form som hon hittar helt naturligt o har så gjort ända från första början.
Däremot upplever jag henne som väldigt känslig för min position i sadeln. Hon reagerar direkt om jag hamnar lite snett, spänner mig det allra minsta osv. Men det upplever jag mer som känslighet än en balansfråga.
Vet inte om jag förstod din fråga, svaret kanske blev svammel?

Vad är det du inte är med på? Att hästen behöver vara i balans för att man ska kunna bygga vidare o få mer o mer styrka?

Nej inte alls.

Jag undrade kring moderna sporthästar och deras balans, då jag upplever dem som väldigt lättrubbliga. Har de då god eller dålig balans.

Men jag är med på hur ni menar nu! :laugh:

Jag har glapp i musen så jaghar svårt att klippa och klistra

bara kommenterar detta med med balans och styrka

är man byggd som en impalaantilop så är man i konstruktionen en fjäder och kan vara väldigt gymnastisk - då behövs inte så mycket styrka.

skall en buffel göra samma sak så krävs den en massa muskler

så om pidestalen är en impala så kan det studsa runt och göra en hel del i balans så längeingenstör den

med buffeln inte kan alls :o

Och där jacko kom jag på

matsalsbordet om de skall korta understödsytan så är det minst liak känlsigt

bara att reaktionerna blri helt annorlunda

matsalsbordet spretar ut benen i varje hörn, tappar takten och blir en symaskin

medan pidestalen får panik börjar studsa mera istället dennes ben börjar också sticka åt alla håll och kanter och studsar på, med ökar inte frekvensen.

malinigbg sa något smart om det där men jag minns inte exakt vad hon sa...

Nej inte alls.

Jag undrade kring moderna sporthästar och deras balans, då jag upplever dem som väldigt lättrubbliga. Har de då god eller dålig balans.

Men jag är med på hur ni menar nu! :laugh:

jag tror det har med simpel mekanik att göra - de har tyngdpunkten mkt högre upp

Jämför en vippdocka med tyngd i botten som du kan lägga ned och den fjongar upp, och en hög smal vas som är övertung

En modern häst är ju övertung från början och så kommer det en klump upp också klart den tror den välter

Jag tror probelmet är att pansarvagnarna aldrig ens kommer till balans därfrö upplever man dem inte tappa den.

man kan inte tappa ngt man inte har....

Vad är det du inte är med på? Att hästen behöver vara i balans för att man ska kunna bygga vidare o få mer o mer styrka?

Jag var inte med på att balansen är en konstant - att det bara är styrkan som ökar

det verkade som det var så du menade när du skrev att "hästen har sin balans"

jag upplever det som att hästen har sin kropp som den kan röra mer eller mindre i balans

Jag citerar Tibblin igen. Det finns bara en balans, men många stabila obalanser

för mig då blir höjden av balans den hållning och kontroll av kulan som krävs för att inleda en rörelse 10 mässigt, där är vi sällan i fullständig balans för en rörelse, men man kan vara mer eller mindre i obalans

det är som att träffa en ton för mig , antingen gör man det eller är mer eller mindre off key

En hopp analogi som jaghoppas inte haltar. Man kan vara i tillräcklig balans för att klara ett hinder, men det krävs en absolut balans /jämnvikt för att få till ett perfekt språng

Senast ändrad:

Jag svarar er inte som jag gör för att jag tycker att ni har fel - utan för att jag tycker ni är genuint elaka, fast det finsn å andra sidan de som jag inte svarar alls så det är väl plus till er två

jag sysselsätter mig med att bränna vid min lunch samtidgt som jag skriver. läset därför slarvigt och missade sista raden..

men jag skulle likna en nordis som en sådan där docka med tyngden lågt bara det att tyngden inte är i mitten utan väääldigt nära bogen, ungefär vad man än gör så vill den trilla dit igen :D

och det gäller väl alla av den gamla stammen egentligen, med tyngdpunkten l¨ångt fram är det svårt att ens ta sig till balans i meningen jämnvitk rent takt, det minsta man stör -puts väck

Och som sagt det kräver vädigt mycket för att ens ta sig till ren i takten regelbunden i rytmen

Senast ändrad:

Jag svarar er inte som jag gör för att jag tycker att ni har fel - utan för att jag tycker ni är genuint elaka, fast det finsn å andra sidan de som jag inte svarar alls så det är väl plus till er två

Och det är ju jag.
Upplyser bara er andra i tråden om det.
Och inläser som vanligt elakheter från S såfort andras "in real life" kunskaper- glänser.

då kanske du ska hålla dig till sakfrågan och bortse från att du privat tycker axel och Flashlight är elaka. Istället för att leka helgon inför andra med den kommentaren. Din egen ton varierar ju drastiskt beroende på vilken dag , klockslag och vecka det är menar jag.

sällar mig till ginnies kategorin :rofl:

Ja du har nog rätt i att vi pratar om varandra.
Min poäng var snarare tolkningen av "ridbar" eller "bra dressyrhäst".
Självklart har man olika inställningar till de orden beroende på vad man använder hästen till och vad man har för inställning till ridningen.
Har du inställningen att du letar häst som kan komma långt utifrån tävlingsperspektiv och du är villig att lägga ut mycket pengar på det samt byta ut en häst man upplever inte kommer kunna komma dit (och av den anledningen) då tänker man att hästen är till för dressyren.
Men sen finns det andra sidan, också den såklart med varierande nyanser eftersom vi alla är individer, men en tolkning/ett exempel: Du ser inte hästens nivå utifrån ex."nu är vi på LB-nivå, vi kommer förmodligen aldrig ta oss över LA pga hästens förutsättningar" då har man inte utgått från att göra det mesta av individen. Den bästa formen för hästen kan bli hur bra som helst utifrån hästen. Lättheten i ridningen, harmonin, att hitta ett så skonsamt och välarbetande läge som möjligt utifrån individen det kan man inte jämföra med ett program. Återigen- bara ett exempel. Man måste isf mäta utifrån hästen.
Jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel, tvärtom! Alla har vi våra egna mål med ridningen och hästeriet.
Men även den där stela araben med hängmatterygg och kors som nästan pekar uppåt ända från ryggen till svansen kommer självklart kunna nå sitt bra ridbarhetsläge till slut, även om det kan kräva mycket mer jobb, tid, och ryttarskills. Det finns inget som säger att den inte kan lära sig ditt och datt pga sin exteriör. Är exteriören så illa, ja då skulle jag snarare fundera om det är värt att rida hästen öht.
När det gäller de riktigt höga skolorna och svåra momenten är det däremot (ofta) en större bedrift att få till med en häst med märkbart dålig exteriör än den som är byggd i uppförsbacke med bra vinklar osv just för att den senare bör ha lättare för sig. Men oavsett så har båda exempel nått långt om man kommit till att kunna rida även svårare moment på ett bra sätt utifrån startpunkten.

Ber om ursäkt för OT, jag tyckte helt enkelt det var en konstig kommentar. Självklart har man rätt till tankesättet/åsikten men jag tycker ändå det är konstigt forum att diskutera på utifrån det resonemanget. Eller tråkigt snarare om det inte ska finnas något forum för de som faktiskt har ungefär de filosofier som AR innefattar.

Tycker det är lite lustigt att man på ett AR-forum, där det läggs vikt på att dressyren är till för hästen -inte hästen för dressyren, lägger in värderingar om "...blir nog aldrig någon bra dressyr, hopp eller ft-häst ".
OM man med sin häst vare sig det är skogsmulle eller tävlingshäst eller något däremellan satsar på att förbättra det man har så gott man kan, då kan man inte i samma andetag snacka om att -en sån häst blir aldrig ridbar.
I det fallet får man jämföra ridbar utifrån den situation man faktiskt är, inte en önskebild om att man skulle sitta på en redan högt skolad 100k+ häst.
Ridbar som i balanserad kan man självklart få alla hästar till förr eller senare med bra träning. Sen gäller det ju helt enkelt att förvalta det och rida det man har istället för att försöka gå längre än vad fysiken klarar av -om den nu begränsar öht. Oftare vi ryttare begränsar skulle jag tro.

Och återigen fattar du ingenting om vad jag och andra pratar om, en häst med bra balans betyder inte att den är högt skolad och kostar 100k eller över. Den kan likaväl vara 3 eller 4 år.

Bra balans går hand i hand med ridbarheten och ridbarheten är inte samma sak som ridbar ??

Suck...

Nu var jag ju ganska grov i formuleringen men det du beskriver tänker jag som en del av tekniken.
Och vissa bitar av tekniken kan man påverka genom träning/inverkan, andra är väldigt svåra att påverka eller går inte alls.
Typ kusen byggd med bred bringa och "normal" rumpa men med väldigt smalt mellan bakbenen i gången. Eftersom det delvis ligger naturligt i rörelsemönstret då att lägga balansen fram istället för den rangliga smala bakdelen så blir det självklart mer krävande att lägga bak vikten/balanspunkten. Men delvis hör det ju också till tekniken, att hästen ändå kan till en viss del lära sig bättre teknik och på så vis få det lättare. Fördelen är ju att en kuse med bredare gång bak skulle visserligen ha lättare med balansen men löpa större risk att kliva iväg från tyngdpunkten istället.
Lite svammel sådär. Jag håller med i det du skriver, eller snarare så tycker jag resonemanget låter logiskt. "Teknik" där är dock ganska mycket dragit över en kam.

Ber om ursäkt för OT, jag tyckte helt enkelt det var en konstig kommentar. Självklart har man rätt till tankesättet/åsikten men jag tycker ändå det är konstigt forum att diskutera på utifrån det resonemanget. Eller tråkigt snarare om det inte ska finnas något forum för de som faktiskt har ungefär de filosofier som AR innefattar.

För det första så heter detta forumet klassiskt ridkonst och inte AR.

Märklig filosofi du har att AR- hästar inte kan ha ridbarhet och bra balans och faktiskt kan vara topphästar utan per automatik måste vara araber med hängmatterygg och utstickande kors och hästar med dålig och fel exteriör som trillar på näsan så fort dom skall gå framåt pga brist på balans :confused:

Det finns en värld UTANFÖR din Totola, där människor sitter och rider på Bra och fina hästar som har en bra ridbarhet och tom bara rider i skogen, eller rider AR, eller rider klassiskt ridkonst, eller dressyr, eller hoppning, eller fälttävlan.

Ok, jag omformulerar - ridbarhet ser jag inte som något konstant utan som består av olika faktorer varav vissa går att förbättra.

Om du sätter upp en rookie på den "ridbara" 3-åringen, låter rookien rida runt i något år eller längre, sätter därefter upp en åtminstone mediokert skillad men erfaren/ganska duktig ryttare (eller elitryttare för den delen, är mest tidsperspektivet/svårighetsgraden som skiljer skulle jag tro) då har du plötsligt omvandlat en av dessa påverkningsbara faktorer till negativt ur ridbarhetsaspekt för hästen.
Vi har förmodligen väldigt olika syn på vad "ridbarhet" innebär, men utifrån min defenition är det mer psyke och ryttare som påverkar hur ridbar en häst kommer kunna bli som slutresultat än exteriöra faktorer. Sen finns det fler faktorer.

Det som susan beskriver t ex som en svårighet för hästar med tyngdpunkten naturligt långt fram - dels beror det såklart på vinklar bak, längden på ryggen m.m. men sen beror det ju faktiskt på träningen, hästens psyke och ytterligare faktorer hur detta kommer påverka. = i slutändan blir det alltid individuellt även om det är lätt att generalisera. Även om det oftast är svårare att skola en häst med fysiskt sämre förutsättningar så är slutresultatet i ridbarhet, enligt den defenition jag ser som ridbar, i princip självklart uppnåeligt. För om du vänder på det och inte kan skola en häst ridbar pga fysiska faktorer (hos hästen då, att ryttaren oftast är största begränsningen är en annan femma) hur bra är det då på en skala att rida den hästen öht? För det krävs ju ändå ganska mycket att komma till en icke-slitande ridning både hos ryttare och häst om man ser till avspändhet, överlinje, rakriktning, åtminstone "grundsamling" där bogar och manke blir fria.

Det finns en värld UTANFÖR din Totola, där människor sitter och rider på Bra och fina hästar som har en bra ridbarhet och tom bara rider i skogen, eller rider AR, eller rider klassiskt ridkonst, eller dressyr, eller hoppning, eller fälttävlan.

Varför måste du vara så otrevlig?
Jag gillar inte dig heller, pga din ton, behöver man gå till personangrepp för det? Jag hoppas du inser att om du vill "omvända" eller åtminstone sprida en del av den kunskap du ser det som att du har ett ton mer av än mig, då lägger du inte direkt upp det pedagogiskt och konstruktivt genom såna här återkommande inlägg.
Det tragiska är ju att jag antar att det delvis är för att jag ska bli less och inte orka diskutera mer vilket egentligen bara gör det ännu mer motiverande att inte lägga ner för att inte såna här sandlådeknep ska gå hem.

Varför måste du vara så otrevlig?
Jag gillar inte dig heller, pga din ton, behöver man gå till personangrepp för det? Jag hoppas du inser att om du vill "omvända" eller åtminstone sprida en del av den kunskap du ser det som att du har ett ton mer av än mig, då lägger du inte direkt upp det pedagogiskt och konstruktivt genom såna här återkommande inlägg.
Det tragiska är ju att jag antar att det delvis är för att jag ska bli less och inte orka diskutera mer vilket egentligen bara gör det ännu mer motiverande att inte lägga ner för att inte såna här sandlådeknep ska gå hem.

Jag är inte ett dugg intresserad av att omvända dig på något sett.. det var inte jag som hävdade bestämt att 95% av alla hästar är ofräscha vilket du baserade på DINA erfarenheter. Det har inget med personangrepp att göra utan är just dina EGNA ord!

Så att DU inte kan se utanför din egen värld är inte mina problem men kom inte och raljera om det som någon slags sanning när du inte ens har ridit på en frisk och fräsch häst, och att försöka diskutera med dig utifrån dina erfarenheter är i stort sett omöjligt när dina erfarenheter består av ofräscha hästar som du måste stötta upp i varenda steg.

Då hamnar diskussionen snett hela tiden eftersom du diskuterar utifrån dina erfarenheter och inte kan förstå att dom flesta andra människor har andra och framförallt bättre erfarenheter.
Dom flesta människor har inte de problemen med sina hästar som du har vilket du tyvärr inte har förstått något vidare utan du kommer alltid med samma gamla mening om att du är mer lyhörd inför hästen än andra och därför märker du av problem och fel mer än andra.

DÄRFÖR är jag inte så intresserad av att diskutera med dig som jag sa i ett inlägg ganska så mkt tidigare för jag anser att det är slöseri med tid och fullkomligt meningslöst.

kl
Jag vill bara komma med en liten reflektion ang. balans och totolas hästars obalans.
När det gäller balans och min egna erfarenhet har balansen med styrka och lösgjordhet att göra.
Min egna pålle har inte mycket till balans om han inte är igång ordentligt och har styrkan att vänta kvar i eftergift, till en början får jag i nästan varje steg balansera upp och han har lätt att ta för mycket stöd i handen.

Har man som totolas hästar som är krackliga och inte har styrkan så kan jag förstå att hon anser att alla hästar är obalanserade, dessutom måste energi och lösgjordhet tillkomma om man ö.h.t ska komma över gränsen till en häst som bär sig själv.

Så, hur många av oss ryttare är tillräckligt skickliga, el har kommit så lågnt i våran ridutb. och hästens träning så den är helt självbärig ?
Jag kommer dit då och då...jö mer styrka desto oftare.

kl
Jag vill bara komma med en liten reflektion ang. balans och totolas hästars obalans.
När det gäller balans och min egna erfarenhet har balansen med styrka och lösgjordhet att göra.

Så, hur många av oss ryttare är tillräckligt skickliga, el har kommit så lågnt i våran ridutb. och hästens träning så den är helt självbärig ?

Intressant inlägg.
Jag håller med om ovan.Min tråring har inte så väldigt bra balans-antagligen är det också så som Fio säger- ridbarheten är inte heller på topp.;)

Men jag gör så gott jag kan och det blir bättre och bättre om jag ser till att rida framåt i bra tempo, dock i korrekt takt, därtill med jämt stöd och i detta försiktigt börja lösgöra. Så blir förhoppningsvis balansen bara bättre och bättre hand i hand med styrkan.

Och angående självbärigheten så är det faktiskt först-om man går efter tävling- i msv a som det krävs en självbärig häst som går med kontakt och utan stöd.

Upp till msv rids det med visst stöd så hästen torde vara långt kommen i sin utbildning för att gå med egenbalans med kontakt o utan stöd.

kl
Min egna pålle har inte mycket till balans om han inte är igång ordentligt och har styrkan att vänta kvar i eftergift, till en början får jag i nästan varje steg balansera upp och han har lätt att ta för mycket stöd i handen.

Har man som totolas hästar som är krackliga och inte har styrkan så kan jag förstå att hon anser att alla hästar är obalanserade, dessutom måste energi och lösgjordhet tillkomma om man ö.h.t ska komma över gränsen till en häst som bär sig själv.

Det var därför jag drog in hopp och ft eftersom ryttaren hela tiden ändrar sin tyngdpunkt väldigt mkt och ofta så blir det väldigt tydligt i de grenarna om hästen har en naturligt bra balans eller inte.

Solis svar på Totilas inlägg var så bra att jag kopierar in det här igen.

Ursprungligen postat av Solis
Kan du förklara hur du menar? Jag tänker mig så att hästen har sin balans, men för att klara allt svårare uppgifter i dressyren så krävs mer o mer styrka. Och för att utvecklas o bygga upp styrkan måste hästen vara i balans.

Som till slut då blir en självbärig häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 896
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar