Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

hur hinner du då med i varje, om du måste förbereda dig flera språng innan

blir svårt med 2: or, 3: or tom 4: or om du måste ha flera språng innan

Senast ändrad:

Men en serie är EN rörelse i sig. Däremellan blir det finlir.

Min tränare red så noga att hon hade svårt för vartannat o då givetvis än mer i varje. Men... det var mest innan hon var i synk med min häst. Hon sa själv att hon är lite för långsam.

alla ryttare har ett ngt olikt signalsystem, som hästar inte känner igen. De skickliga vet om det o gör inte sånt som hästen kan missförstå.

Lussan kunde inte byta på en av mina förra tränares hästar- som heller inte kunde byta på min. Hästen bara galopperade vidare som ingenting:rofl:
Det är inget konstigt alls.

när han väl förstog så visade han gärna hela artilleriet-dvs bytte i varje. detta skedde även med WE proffset.

Det tar tid att lära känna en ny häst o min tränare ville göra om hästarna så de pratade hennes dialekt.

Senast ändrad:

Vänta nu, tänker du att man bara gör ett byte i språnget hux flux, utan förberedelse? :confused:

I o m att det är galopp så går det ju rätt fort och ska man förbereda blir det ju automatiskt ett par tre språng innan sen är man framme - liksom.:cool:

Jag byter inte i serier, men man börjar ju inte med det bara plötsligt utan i början är det kanske två-tre på en långsida tex och allteftersom lär sig ju hästen signalerna/vad ryttaren frågar efter, och då minskar man antalet språng mellan allteftersom, när hästen klarar av det, och ryttaren klarar koordinationen. Är man då inne i den "rörelsen" byte ( i serie) så är det den man förbereder.

Nu får axel rätta mej om jag har fel:rofl:

Nej men precis.

Det är ju av en anledning som man räknar ner- som i barnramsan. På det första........

Vänta nu, tänker du att man bara gör ett byte i språnget hux flux, utan förberedelse?
Ja snacka om att överraska- anfalla hästen.
Hur vet ryttaren när hjälpen ska ges? Som regel blir man sen.

Det låter mer som att man knuffar hästen så att den tappar balansen o då byter- oftast bara fram.
Jag pratar inte om inlärning nu, utan på en häst där rörelsen är befäst o man jobbar på att förbättra kvalitén på bytet- flott byte med stor gest, luftigt o framåtgripande.

Senast ändrad:

men vad räknar du in som förberedelse?

klart man måste se till att ha hästen i någorlund balans innan, men själv har jag lärt mig byta enstaka byten rätt tidigt och då har jag bytt till rätt då det blivit fel i fattningen - och det har jag gjort på vikthjälpen enbart och det enda som behövts förberedes där är mentalt hos mig.

och nej det var inte som en hoppryttare utan att sitta om på hästen

Nu är ju inte det ett normaltillstånd och ett rätt sätt utan ett sätt att lösa det problem jag hade

Diskussionen handlar ju om hjälpgivningen i bytet.

inte vilket som är rätt utan om att det faktistk finns olika system

och att det i det här fallet byts för vikt sittben och skänklar och man räknar kanske in - men omförflyttnigen i hjälper sker samtidigt som hästen byter på samma sätt som båda tar steg samtidigt i en dans

Alltså något man gör tillsammans

Man kan då på samma vis få vilken häst som helst att fatta galopp på det inre sittbenets framåtförande.

ett mycket mer effektivt sätt tycker jag eftersom fattningen blir exakt. sedan måste man checka av sig själv så man itne ställer till det för hästen genom att tex belasta innerbogen -men hjälp och fattning sker samtidigt.

Vitsen med att börja i denna ände är att då slipper man sådan kardinalfel som blir för att ryttaren inte har koll på sina sittben, då de ofta kan sitta i fel galopp eller vara felbelastade

Om ryttaren sitter på utsidan och tillåter cirkelrörelsn i inre höften så kan den också använda denna för att hämta in bakbenen - givetvis då förutsatt att man är i balans - om det är det du kallar förberedelse

Omflyttninga av skänklar som förberedles nej - enligt detta system

Sedan att ngn annan kanske föredrar ett annat system är en helt annan sak

Senast ändrad:

och att det i det här fallet byts för vikt sittben och skänklar och man räknar kanske in - men omförflyttnigen i hjälper sker samtidigt som hästen byter på samma sätt som båda tar steg samtidigt i en dans

Alltså något man gör tillsammans

Omflyttninga av skänklar som förberedles nej - enligt detta system

Sedan att ngn annan kanske föredrar ett annat system är en helt annan sak

Hur har du tänkt hinna med det i serierna sedan då? Skall du byta system då? Det finns inte en chans i världen att hinna byta i serier om du inte gör omflyttningen av hjälperna först och använder dig av skänkeltrycket för själva bytet.

klart man måste se till att ha hästen i någorlund balans innan, men själv har jag lärt mig byta enstaka byten rätt tidigt och då har jag bytt till rätt då det blivit fel i fattningen - och det har jag gjort på vikthjälpen enbart och det enda som behövts förberedes där är mentalt hos mig.
Har aldrig hört talas om att man byter- om hästen fattar fel. Man gör om.
Då har man ju antingen suttit åt skogen eller så har hästen svårt för det o inte tror jag att man då kan byta till den svåra galoppen om man inte ens kan fatta rätt, men det är jag det:cool:

Jo sorry
- det var så jag blev medveten om vilken den viktigaste hjälpen i både bytet och fattningen var

Nu tycker jag vi skriver om helt olika saker och det blir lite knepigt. Du skriver om fattningar, andra om byten,:confused:

Man kan då på samma vis få vilken häst som helst att fatta galopp på det inre sittbenets framåtförande.

ett mycket mer effektivt sätt tycker jag eftersom fattningen blir exakt. sedan måste man checka av sig själv så man itne ställer till det för hästen genom att tex belasta innerbogen -men hjälp och fattning sker samtidigt.

Ja och det är inte något märkligt eller annorlunda alls, så fattar jag galopp, men det handlar som sagt om fattning, inte byteshjälp. :confused:

men själv har jag lärt mig byta enstaka byten rätt tidigt och då har jag bytt till rätt då det blivit fel i fattningen - och det har jag gjort på vikthjälpen enbart och det enda som behövts förberedes där är mentalt hos mig

Men det är däremot ett helt annat system ja,:cool: I mitt "system" bryter man av och fattar ny om hästen skulle fatta fel galopp av någon anledning.

Kan inte hästen ens fatta rätt galopp på hjälpen så är knappast medvetet byte aktuellt alls på ganska lång tid? Om du ger hjälpen för höger galopp och den fattar vänster har du redan från början en obalans, och DEN obalansen kan få hästen att slå om galopp men såna byten pratar jag inte om nu:confused:

Förberedelsen är halvhalt,sen framåt (viktigt) flytta sk en aning, men inte använda den, lägger till sk o byter yttertygel/innertygel

Det är viktigt att rida på framåt även ur halvhalten, och sist när vi bytte la jag inte så stor vikt vid att byta yttertygel (det blir lätt overkill s a s på henne:cool: lite är bättre)

Jag har försökt att flytta sittben och det funkar helt enkelt inte, det blir oroligt och vingligt för hästen och ju mer man sitter still ju bättre:cool: Största risken är att man gör för mycket i byten. Blir man riktigt skicklig sen är det säkert en annan sak.

Hästen kan mycket väl ta en ytterskänkel som byteshjälp även om man inte använder den i vanliga fattningar. Sen om man skulle göra serier tror jag att jag skulle få ha båda sk lite bak och bara lägga till växelvis för att inte störa i onödan, men det löser sig nog när vi kommer dit:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Hur har du tänkt hinna med det i serierna sedan då? Skall du byta system då? Det finns inte en chans i världen att hinna byta i serier om du inte gör omflyttningen av hjälperna först och använder dig av skänkeltrycket för själva bytet.

De på clinicen hinner ibland när det blri rätt

den hinner flytta vaden - men tar inte med sig hela skänkeln dvs inte sittbenet och får därför problem

Du skriver skänkeln - och jag säger bara hela skänkeln dvs sittbenet också egentligen är det ju inga konsigheter

Men jag tycker du skall ta detta med Kottas, som jag skrev från början jag rider själv bara enstaka byten och den enda poängen här egentligen är att man inte kan tynga ned innerbogen eller låsa bakbenet med felatktigt placerat sittben för då blir inte bytet rent

Jag frågade honom som jag skrev om det var teoretiskt möjligt att byta bara med sitsen i serier - han sa att de skulle bli svajjiga - jag vet att vanliga tävlingsryttare byter för ytterskänkeln - och det stämmer med min tränare som lär oss fatta för ytter - inner

jag får höra av mig om jag ändrar uppfattning när/om det blir dags för serier
Jag har aldrig själv haft problem med kvaliteten på fattningarna eller bytet i det att det blri ryckigt eller orent, men många har ju det - om vi nu pratar gemene man oss vanliga dödliga - så är det många som har det - och i förlängningen sägs ju galoppens kvalitet vara beroende av fattningen - och en pågående galopp en serie fattningar

och ett byte är ju också en fattning - fast åt andra hållet

Igen diskussionen handlar inte om rätt sätt - utan hur man kan vara i vägen resp ge stöd - och där är sittbenens inbördes positionoch belastande väldigt vikigt

Är det inte ett ständigt förekommande problem - min häst byter före fram?

Jag har sett det på alla clinics - Kottas - Kyra - ....fyll i

Senast ändrad:

Nu tycker jag vi skriver om helt olika saker och det blir lite knepigt. Du skriver om fattningar, andra om byten,:confused:

Så är det ja - ja ofta blir det så här på buke, jag diskuterade med scata om att sitta ivägen och någon drar stora växlar på det. Och sedan går tåget

Ja och det är inte något märkligt eller annorlunda alls, så fattar jag galopp, men det handlar som sagt om fattning, inte byteshjälp. :confused:

Kan ge dig rätt på detta också

Men det är däremot ett helt annat system ja,:cool: I mitt "system" bryter man av och fattar ny om hästen skulle fatta fel galopp av någon anledning.
Som jag skrev så var det inte ett system, utan en situation, men man kan dra lärdom ur det :idea: faktist exakt vad jag gjorde för fel när det inte fungerade.

Kan inte hästen ens fatta rätt galopp på hjälpen så är knappast medvetet byte aktuellt alls på ganska lång tid? Om du ger hjälpen för höger galopp och den fattar vänster har du redan från början en obalans, och DEN obalansen kan få hästen att slå om galopp men såna byten pratar jag inte om nu:confused:

Hästen kunde. Jag kunde så småningom fatta rätt men så fort jag andades så bytte han, tilllsut tröttnade jag och bytte tillbka och lärde mig i min kropp hur jag skulel förhindra att han bytte. Precis osm du skriver hitta bättre balans Fö övrigt med den musklen som diskuterades i Bål tråden

Förberedelsen är halvhalt,sen framåt (viktigt) flytta sk en aning, men inte använda den, lägger till sk o byter yttertygel/innertygel

Det är viktigt att rida på framåt även ur halvhalten, och sist när vi bytte la jag inte så stor vikt vid att byta yttertygel (det blir lätt overkill s a s på henne:cool: lite är bättre)

Jag fick hundra instruktioner a la din, och andra varianter - eftersom ingen tränare såg vad jag inte gjorde - kom vi ingenstans. Jätte intressant att jag flera år efter att jag läst problemet - hittade lösningen i skrift hos en westernryttare här. Nu är det så mycket achtung ordnung härpå buke. Bryta av och fatta rätt är det sedvanliga och koretka sättet, det håller jag med om. Omständigheterna gjorde att det inte var en bra ide i just detta fallet. Försök att förstå att jag inte anser detta rätt, jag bara talar om att en omväg också kan ge information, och leda till rätt,men det är just en omväg och därför itne att rekomendera. Nu belv det bra just i detta fallet. det lärde mig vad jag gjorde för fel i kroppen. Och nu har jag kontroll. det är i min värld en vinst även om jag förstår att det vare sig är rätt eller PK

Jag har försökt att flytta sittben och det funkar helt enkelt inte, det blir oroligt och vingligt för hästen och ju mer man sitter still ju bättre:cool: Största risken är att man gör för mycket i byten. Blir man riktigt skicklig sen är det säkert en annan sak.
ja ingen har sagt att man skall göra mer än hästen. det handlade om att inte vara vägen för det nya inner bak,att härja runt så hästen tappa balansen tror jag ingen förespråkar

Hästen kan mycket väl ta en ytterskänkel som byteshjälp även om man inte använder den i vanliga fattningar. Sen om man skulle göra serier tror jag att jag skulle få ha båda sk lite bak och bara lägga till växelvis för att inte störa i onödan, men det löser sig nog när vi kommer dit:idea:
Presajsly, och ja tar itu med problemen när man kommer dit.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Senast ändrad:

Man tillskrivs allt möjligt när tåget går

Det enda är väl egentligen att jag itn tyckte hästen skulle flytta om ens sittben - utan man själv får se till att man är "ur spår"

Du skrev ju att jag gjorde fel.

Du förstår fortfarande inte:crazy:
Man ÄR ur vägen om hästen får sköta det.
Det är ju när man gör som du förespråkar som man rubbar dess balans o förhindrar att ett bra byte går igenom.

Blir trött på när du alltid ska konstra till allt- sitt hit o dit osv.
Sitt mitt över- en bra placering överlag.

Westernstil är ingen hit- om man vill få rena stora byten.

ja ingen har sagt att man skall göra mer än hästen. det handlade om att inte vara vägen för det nya inner bak,att härja runt så hästen tappa balansen tror jag ingen förespråkar

Det lär alltid bli "härja runt" om du ska flytta sittben fram och tillbaka i en bytesserie....... Bättre att sitta still, rakt över hästen, så lyfts man av hästen och behöver inte tänka på att vara ur vägen:idea: Tänker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 789
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 852
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar