Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja snacka om att överraska- anfalla hästen.Vänta nu, tänker du att man bara gör ett byte i språnget hux flux, utan förberedelse?
och att det i det här fallet byts för vikt sittben och skänklar och man räknar kanske in - men omförflyttnigen i hjälper sker samtidigt som hästen byter på samma sätt som båda tar steg samtidigt i en dans
Alltså något man gör tillsammans
Omflyttninga av skänklar som förberedles nej - enligt detta system
Sedan att ngn annan kanske föredrar ett annat system är en helt annan sak
Har aldrig hört talas om att man byter- om hästen fattar fel. Man gör om.klart man måste se till att ha hästen i någorlund balans innan, men själv har jag lärt mig byta enstaka byten rätt tidigt och då har jag bytt till rätt då det blivit fel i fattningen - och det har jag gjort på vikthjälpen enbart och det enda som behövts förberedes där är mentalt hos mig.
Man kan då på samma vis få vilken häst som helst att fatta galopp på det inre sittbenets framåtförande.
ett mycket mer effektivt sätt tycker jag eftersom fattningen blir exakt. sedan måste man checka av sig själv så man itne ställer till det för hästen genom att tex belasta innerbogen -men hjälp och fattning sker samtidigt.
men själv har jag lärt mig byta enstaka byten rätt tidigt och då har jag bytt till rätt då det blivit fel i fattningen - och det har jag gjort på vikthjälpen enbart och det enda som behövts förberedes där är mentalt hos mig
Hur har du tänkt hinna med det i serierna sedan då? Skall du byta system då? Det finns inte en chans i världen att hinna byta i serier om du inte gör omflyttningen av hjälperna först och använder dig av skänkeltrycket för själva bytet.
Nu tycker jag vi skriver om helt olika saker och det blir lite knepigt. Du skriver om fattningar, andra om byten,
Så är det ja - ja ofta blir det så här på buke, jag diskuterade med scata om att sitta ivägen och någon drar stora växlar på det. Och sedan går tåget
Ja och det är inte något märkligt eller annorlunda alls, så fattar jag galopp, men det handlar som sagt om fattning, inte byteshjälp.
Kan ge dig rätt på detta också
Men det är däremot ett helt annat system ja, I mitt "system" bryter man av och fattar ny om hästen skulle fatta fel galopp av någon anledning.
Som jag skrev så var det inte ett system, utan en situation, men man kan dra lärdom ur det faktist exakt vad jag gjorde för fel när det inte fungerade.
Kan inte hästen ens fatta rätt galopp på hjälpen så är knappast medvetet byte aktuellt alls på ganska lång tid? Om du ger hjälpen för höger galopp och den fattar vänster har du redan från början en obalans, och DEN obalansen kan få hästen att slå om galopp men såna byten pratar jag inte om nu
Hästen kunde. Jag kunde så småningom fatta rätt men så fort jag andades så bytte han, tilllsut tröttnade jag och bytte tillbka och lärde mig i min kropp hur jag skulel förhindra att han bytte. Precis osm du skriver hitta bättre balans Fö övrigt med den musklen som diskuterades i Bål tråden
Förberedelsen är halvhalt,sen framåt (viktigt) flytta sk en aning, men inte använda den, lägger till sk o byter yttertygel/innertygel
Det är viktigt att rida på framåt även ur halvhalten, och sist när vi bytte la jag inte så stor vikt vid att byta yttertygel (det blir lätt overkill s a s på henne lite är bättre)
Jag fick hundra instruktioner a la din, och andra varianter - eftersom ingen tränare såg vad jag inte gjorde - kom vi ingenstans. Jätte intressant att jag flera år efter att jag läst problemet - hittade lösningen i skrift hos en westernryttare här. Nu är det så mycket achtung ordnung härpå buke. Bryta av och fatta rätt är det sedvanliga och koretka sättet, det håller jag med om. Omständigheterna gjorde att det inte var en bra ide i just detta fallet. Försök att förstå att jag inte anser detta rätt, jag bara talar om att en omväg också kan ge information, och leda till rätt,men det är just en omväg och därför itne att rekomendera. Nu belv det bra just i detta fallet. det lärde mig vad jag gjorde för fel i kroppen. Och nu har jag kontroll. det är i min värld en vinst även om jag förstår att det vare sig är rätt eller PK
Jag har försökt att flytta sittben och det funkar helt enkelt inte, det blir oroligt och vingligt för hästen och ju mer man sitter still ju bättre Största risken är att man gör för mycket i byten. Blir man riktigt skicklig sen är det säkert en annan sak.
ja ingen har sagt att man skall göra mer än hästen. det handlade om att inte vara vägen för det nya inner bak,att härja runt så hästen tappa balansen tror jag ingen förespråkar
Hästen kan mycket väl ta en ytterskänkel som byteshjälp även om man inte använder den i vanliga fattningar. Sen om man skulle göra serier tror jag att jag skulle få ha båda sk lite bak och bara lägga till växelvis för att inte störa i onödan, men det löser sig nog när vi kommer dit
Presajsly, och ja tar itu med problemen när man kommer dit.
ja ingen har sagt att man skall göra mer än hästen. det handlade om att inte vara vägen för det nya inner bak,att härja runt så hästen tappa balansen tror jag ingen förespråkar