Spin off. hur hästen arbetar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spin off. hur hästen arbetar

Min ursprungsfråga handlade om hur man fick hästen till arbetsmode/tillstånd
dvs tillräckligt avspänd och i balans för att börja jobba hälsosamt

För min del så vill jag hitta ett sätt att visa hästen vad den ska göra och samtidigt få hästen att tro att det är den som kommit på att utföra den rörelsen alldeles själv :idea:
Då har jag hittat den bästa mentala och kroppsliga balansen hos hästen.
Om sedan hästen frågar efter stöd för att kunna utföra rörelsen, så måste jag vara beredd på att kunna ge det stödet. Men jag får inte ge mer stöd än vad hästen efterfrågar - det gäller att känna av...:angel:
Det gäller också att våga lita på sin häst - kommunicera med den - lyssna på svaren - få hästen att vilja göra samma saker som du.

Där kommer lite det där om balans före fart in också, för om du lyckas få hästen att utföra byten i varje (extrem-exempel) men själv inte är "där" än. Hur gör du då när hästen ber dig om stöd?
Då hade det vare bättre att be hästen om byten i vart 4:e, för det är vad din hjärna kan reda ut just nu.... att hitta den balansen som ryttare också ;)

Jag måste hacka upp för att svara och jag kaninte klippa och klistra med min mus så jag gör korta inlägg istället

nej för att hålla överlinjen får det inte kännas svårt. Här ser jag en diskrepans mellan olika ryttare - de som fått lära sig hur och som säger vadå det är väl bara att, och de som inte har den erfarenheten att om jag bara fixar detta och detta så är just det inte svårare än att cykla. ochhar de desstuom en tränare som tutar i dem en massa nonsens så lär de sig aldrig cykla heller

Är med på första stycket men om du inte är där än i bytena i varje så kommer hästen inte byta rent, det behövs visst framåt för att hästen skall hinna med bytet - dvs den måset var så igenom i ryggen att detblri ett svävmoment

:idea: det finns en orsak till att man börjar med det runda i galoppen.... så den får sväv och inte är flack

Mer angående överlinjen - I min värld skall det aldrig "jobbas på övrlinjen" utan en förlängd överlinje är ett kvitto på att hästen slappnar av och har hittat sin balans bakifrån

så jobbar man utan överlinje så jobbar man i obalans

som jag skiver - den "vilda hästen" balanser med halsen - det funkar inte om vi sitter på. Eftersom vi tynger ned framdelen så måste hästen kompensera detta med den bakre hävarmen = bäckenet - om hästen sedan är i balans behöver den ju inte använd halsen till balans - vilket den tappade överlinjen är ett tecken på att hästen försöker återfå balansen :idea:

och ja den tappas i svårare övningar för att häsetn inte ännu lärt sig koordinera - Om vi pratar om ryttarens som utbildat 5 hästar till svår Dressyr - annars är vi faktistk dödliga och troligt är att det är i vårkoordination det brister - för vi har faktiskt en gemensam tyngdpuntk som skpas av vad vi båda gör. Gör vi det i samklang = balans = hästen släpper halsen

Det är här det skär sig antar jag.
Om vi nu utgår ifrån olika filosofier - och det i det här fallet är frågan om en filosofi där man också lite à la yoga vill att hästen ska hinna med att koppla i sin kropp hur den ska använda den, då ser man faktiskt en förbättring successivt i att hästen kopplar in mer och mer som helhet ju mer man låter den prova sig fram - och ger den förutsättningarna att prova sig fram till rätt sak givetvis. På så vis handlar det såklart inte bara om styrka utan mycket teknik, och att ryttaren då kan guida hästen rätt även om denne inte kräver att det ska bli helt rätt direkt.

jag tycker inte man kan kalla det filsosfi - för det blir som att välja teologi istället för vetenskap. Jorden är platt - eller som det senaste Polerna skall byta plats 2012.... Sedan att de inte kan göra det spelar ingen roll, för somliga tror... det är övertygade om att så är fallet

Däremot är jag helt med om att det handlar om koordination att koppla ihop kanske aldrig använda nervbanor, men det gäller ju ryttaren också.

kan ryttare koordinaera så kan den få hästen att koordinera om hästen inte är halt

Men denna koordination den lärs ju först in i skritt i enkla övningar så att den finns där innan man går vidare i svårare gångarater och övningar

rent koordinationsmässigt så är tävlings systemet genomtänkt - först lär vi oss att gå någorlunda rakt fram och svänger vi så svänger vi mjukt, vi minskar svängarna successivt. vi börjar också sidförande lite lätt och försiktigt i en framdelsvändning för att sedan sätta samman olika koordinationer i svårare och svårare kombinationer

men klart att det inte funkar om man hoppar över grunden, om man aldrig lär hästen hur den skall koordinare i en hörnpassering tex - så inte kommer den klara att gå böjd och sidvärts...

Allt är logisk och genomtänkt och har tagit flera tusen år att komma fram till. och så poppar det upp andra tränare som inte har förstått och lärt sig det systemet och heller itne har förstått varför och säger nä - vi gör såhär i stället.
Jag har hittat på att hästen funkar såhär. Och det kan vara Bent, det kan vara Sjef, det kan vara Olle Gröntoft

Jag tycker inte man kan tala om oliak filosofier, för mekanik är en fix vetenskap, och biomekanik är bara mekanik utifrån fysiologiska grundförutsättningar

man kan inte hitta på eget för att fylla igen sina kusnkapsluckor...

Man vet hur en muskel måste jobba för att må bra bli stark och ej skadad, sedan att en del av ridsporten är både okunnig och ointresserad av det är en annan sak

man vet också hur hästen funkar rent mekaniskt man vet hur dess skelett ser ut och hur lederna kan böjas, var musklerna fäster och hur de påverkar skelettet osv. men det är också en del inom sporten rätt ointresserad av. Nä jag tycker att det är såhär

men så kommer snubbar och gummor och säger en väldans massa som inte stämmer med vetenskap - de hittar på eget liksom

Senast ändrad:

är det därför diskussionerna blir så hätska ibland - för att det är olika religioner vi diskuterar?

Hur menar du nu?
Menar du de som inte har balansfunktionen i funktion i hjärnan?
Andra fysiska handikapp ser jag inte att det skulle vara skillnad på, eller?
Balans som balans liksom...

Balans att sitta mitt i sadeln och känna om man sitter rakt, eller snett. Jag till exempel, har efter många år, fått den balansen att jag kan känna mina sittben i sadeln, men tack vare min ryggmärgsskada kan jag inte känna att jag ändå säckar ihop i vänstersidan, utan jag sitter ofta konstant snett om inte någon med "mörka rösten" skriker åt mig ^^.

LÄste det sista också
jag är med på att; fokusera inte på huvudet - fokusera på balans - då kommer halsen slappna av och huvudet hamna natruligt på plats

jag är med på att; försök inte lyfta ryggen mekaniskt - fokusera på balans så kommer hästen att kunna bära dig och som det mottrycksdjur den är så kommer den börja trycka emot ryttarens tyngd = ryggen uppe

fokusera på er gemensamma balans och du kommer som fio undra - vad har vi den här diskussionen för :D man rättar till det som behövs för att komma tillbaka till balans. End of story

Om du har kroppskännedom i meningen korrdination och balans, då försvinner de här problemen som ett troll spricker i solen för då kan du hjälpa hästen till balans

Då behövs inte stång, då behövs inte hjälptyglar, då behövs inte RK, då behövs inte en massa konstiga hjälper, då behövs inte en massa konstoiga övningar i åratal, och då behövs inte alla dessa förklaringar på varför det inte går just nu......

Senast ändrad:

Balans att sitta mitt i sadeln och känna om man sitter rakt, eller snett. Jag till exempel, har efter många år, fått den balansen att jag kan känna mina sittben i sadeln, Men att känna vart sittbenen är, har det med balansen att göra?
men tack vare min ryggmärgsskada kan jag inte känna att jag ändå säckar ihop i vänstersidan, Har det med förstörda nervbanor att göra?
utan jag sitter ofta konstant snett om inte någon med "mörka rösten" skriker åt mig ^^.

Jag använder lite färg inne i ditt svar för att förtydliga vad jag fortfarande inte förstår. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag är frågvis?

Är med på första stycket men om du inte är där än i bytena i varje så kommer hästen inte byta rent, det behövs visst framåt för att hästen skall hinna med bytet - dvs den måset var så igenom i ryggen att detblri ett svävmoment

:idea: det finns en orsak till att man börjar med det runda i galoppen.... så den får sväv och inte är flack

Jo om hästen klarar av att utföra bytena utan hjälp, då räcker det med en ryttare som är ur vägen.
Men då är frågan, utbildar vi ryttaren eller hästen?
Om hästen behöver hjälp till bytena, då måste ryttaren kunna hjälpa hästen. Det är det jag menar.
Där brister det ofta, ryttaren vill saker som ryttaren inte kan än - eller kan teoretiskt "tryck på knapp A så händer A", men vad händer när det "händer B" istället?

Jag håller med fio, flash eller mackan - jag kommer inte ihåg vem de var som sa. Om man aldrig ridit en häst som varit frisk och lösgjord hur ska man då veta vad man strävar efter?

Delvis KL
För jag håller med dig om det biomekaniska, alla svar finns ju där. Dom tekniska svaren ;) Både på ryttare och häst!
Sen kommer vi till dom psykiska svaren..... där har vi en intressant diskussion :idea:

Jag använder lite färg inne i ditt svar för att förtydliga vad jag fortfarande inte förstår. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag är frågvis?

Att kunna sitta mitt i sadeln, med lika mkt vikt på båda sidor om hästens rygg, har för mig med balansen att göra och eftersom sittbenen är på var sida av halva kroppen på mig, så ger det mig en känsla av balans i alla fall.

Men det här med att jag viker mig i sidan, är nog både mitt medfödda muskel och ledhandikapp, som sedan har försämrats i och med ryggmärgsskadan, där även nervbanor och liknande är inblandat. Jag har alltid varit klen och vikt mig i kroppen, även under tiden då jag tävlade i handikappdressyr, men ändå fått hästen att jobba rätt utifrån våra gemensamma förutsättningar.

Jag tar inte illa upp, utan jag är bara glad om någon vill försöka förstå vad jag och många funktionshindrade med mig, menar.

Jag personligen, uppskattar att det är MIG folk frågar om mig och min häst och att de inte ringer till grannen eller stallkompisen och frågar vad jag har häst till och om och hur jag rider, som det faktiskt har varit under ett par år.
Jag är samma Ingela, som före stallolyckan som vände upp och ner på mitt liv. Före olyckan var det ingen som ifrågasatte mina hästkunskaper eller varför jag gjorde som jag gjorde, utan jag blev ofta tillfrågad och ombedd att hjälpa andra med deras hästar. Och jag är fortfaranade samma hästmänniska, med samma kunskaper, erfarenheter, vilja och önskan att få hålla på med det som i stort sett hela mitt liv har gått ut på, att få vara hästmänniska med trevliga hästmänniskor omkring mig och att ha hästarna som livsstil. :bow:

För min del så vill jag hitta ett sätt att visa hästen vad den ska göra och samtidigt få hästen att tro att det är den som kommit på att utföra den rörelsen alldeles själv :idea:
Då har jag hittat den bästa mentala och kroppsliga balansen hos hästen.
Om sedan hästen frågar efter stöd för att kunna utföra rörelsen, så måste jag vara beredd på att kunna ge det stödet. Men jag får inte ge mer stöd än vad hästen efterfrågar - det gäller att känna av...:angel:
Det gäller också att våga lita på sin häst - kommunicera med den - lyssna på svaren - få hästen att vilja göra samma saker som du.

Där kommer lite det där om balans före fart in också, för om du lyckas få hästen att utföra byten i varje (extrem-exempel) men själv inte är "där" än. Hur gör du då när hästen ber dig om stöd?
Då hade det vare bättre att be hästen om byten i vart 4:e, för det är vad din hjärna kan reda ut just nu.... att hitta den balansen som ryttare också ;)
Varför ska den tro att den har kommit på det själv:confused:
Det är ju kommunikationen som är viktig- NU har det funkat.
Att den SEN tar egna initiativ är ngt annat.

Just fart klarar de galant- där gäller det bara att stötta så tyst som möjligt eftersom man annars kan få in rejäl obalans. Man håller dock inte på ngn längre sträcka utan berömmer varje försök.
Jag har skrivit många ggr om hur min märr markerade bytena i hagen efter att hon lärt sig "på riktigt" (var lite mallig) o även att hon har bytt i vartannat en längre sträcka.

min val. byter gärna i varje- antingen för att man är otydlig eller för att han vill vara extra duktig:love:. -Jag gör väl såhär då! Är jag duktig nu?:rofl: Då får man göra sig mer tydlig o göra förutsättningarna bättre.

Men innan man kommer dithän är det ryttaren det kommer sig an på att lista ut hur man ska berätta vad man vill. Det är inte bara obalanser som ger misstagen utan fel hjälpgivning o i synnerhet bad timing- man är för sen o för långsam.

Om varken hästen eller ryttaren kan- får man be om hjälp. Sen börjar man ju inte med det svåraste utan har en plan- röd tråd o ökar svårigheten.

Just bytena i varje är ett helt annat ballgame än övriga bytesövningar.
Det kräver MASSOR av båda. Upp till vartannat skapar sällan problem om den kan göra enstaka.

Jag vet inte om jag uppfattar flera här som att läraren=ryttaren ger eleven-hästen möjlighet att göra självstudier;)
Lite som att bilskoleföraren säger åt eleven- träna på o försök tänk ut vad jag vill. Man visar upp hela artilleriet o hoppas på...tur.

Nej jag tycker att det ankommer ryttaren att inte göra för svåra övningar, vara tydlig, berömma varje gott försök o sen ge sig.

Tycker också det låter som om hästen ska ges självstudier, men jag kanske missuppfattar. För självstudier kommer knappast leda någonvart, man måste tydligt tala om för hästen vad man begär o ger den juste förutsättningar. Tycker jag.

Tänkte sen hur en "grön" häst ska veta vad man vill.
De har ju inga referensramar att utgå ifrån.

Unghästar är som regel lättlärda o villiga att lära- bara man gör rätt.

I vissa fall får man ha överséende med att de tar egna initiativ- i själva inlärandet, men inte sen.
Det blir som med hästar som alltid får galoppera en viss sträcka. Den dagen det inte är OK- får man trubbel.
O det kan gå fortare o fortare ... o sen är man hemma- med eller utan häst.

Först ställer du en fråga, sen skriver du ganska lika det jag skrev fast med mera text - vad vill och hur gör du?

Nej jag pratar definitivt inte om självstudier :eek:

För min del så vill jag hitta ett sätt att visa hästen vad den ska göra och samtidigt få hästen att tro att det är den som kommit på att utföra den rörelsen alldeles själv

När hästen tror att den kommit på rörelsen själv så blir den vackrare... hästen är med mentalt och inlärningen har gått lätt som en plätt ;)

Jag tror inte att det har ngt med att göra att den måste ha lärt sig själv- utan att den KAN.

Gör man en lätt övning så är de mer ivriga att lära sig nytt.

För svår-vemod.

Sen får man inte göra som vissa tränare- berömma ngt som egentligen är helt fel. En bra början är en sak.

Tänkte sen hur en "grön" häst ska veta vad man vill.
De har ju inga referensramar att utgå ifrån.

Unghästar är som regel lättlärda o villiga att lära- bara man gör rätt.

I vissa fall får man ha överséende med att de tar egna initiativ- i själva inlärandet, men inte sen.
Det blir som med hästar som alltid får galoppera en viss sträcka. Den dagen det inte är OK- får man trubbel.
O det kan gå fortare o fortare ... o sen är man hemma- med eller utan häst.

Precis! Och med beröm kommer man jättelångt, hästen tycker den är duktig o vacker o försöker lite mer. En god spiral skapas.

Intressant för antingen handlar det om olika ord eller om helt olika teknik

Jag rider bara 1 byte i taget så jag skall inte säga så mycket, men det har kommit upp mycket tal om bytesteknik på Kottasclincerna så då blir genast frågan - vilken är hjälpen för bytet?
Vet några som varit och ridit för tysken som var med på symposiet ang Klassisk Dressyr ( hjärnsläpp)
De bytte med handen :crazy:

Byte a la Kottas är att helt enkelt byta sida vilken som är ytter och inner med sitsen - ofta flyttar folk fram den nya udnerskänkeln men inte det nya sittbenet och den byter före fram, då blir att inte "ge hjälpen" att sitta i vägen. De byter inte på sitsen enbart - jag frågade om det skulle vara tekniskt möjligt han sa att de skulle bli svajjiga. Men ialla fall bytet sker med ombyte av hela skänklarna den nya innerhanden ger efter och den nya ytter beter sig som en ytter - dvs mindre eftergiven - vikten måste också bort från nya innerbogen.

Så egentligen den typen en Klassisk Dressyr så byter ryttaren galopp och hästen är ju förd av ryttaren så den följer. Ryttaren för fram sittnya innersitten och hästen tar fram sin nya inre höft

de är ihopkopplade

Så menar jag - sedan får du förklara vad du menar :D Alltså i min värld finns inga knappar, man gör den övning man vill hästen skall göra - det är den "hjälp" man ger hästen - ma gör samma sak istälet för att vara på väg åt ett annat håll med en eller annan kropssdel - Korrdintaion är svårt :crazy:

En av mina tränare sa att också att hästen fick lösa uppgifter själv, men då handlade just om sådan saker som ovan i en volt placera dig efter en volt och låt hästen lösa sin balans - och i det läget är det ju lättast för den att också gå som en volt

Senast ändrad:

Om man sitter om innan- är oddsen små.
KAN hästen... är den med på noterna i o m att man har förberett.

Är hästen samlad o aktiv så höjer den ju nya inner sidan o knuffar ryttaren rätt. Då behöver man inte ha ngn yttertygel heller- om bytena är raka. För hur ska du då göra i serier:confused:

Halvhalten måste ha gått igenom o sen måste man "rida framåt" för energin o kvalitén på bytet. Byte med grand geste;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 789
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 852
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 620
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar